Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Student, utleie og folkeregister

Carpe Dam

Anbefalte innlegg

Jeg skal flytte for å studere et annet sted, og skal leie der. Eier nå enebolig som jeg sliter med å få solgt (lite sted), kan bli nødt til å leie ut. Studenter kan stå folkeregistrert på forrige eiendom under studiene. Kan jeg fortsatt det selv om jeg leier ut huset og dermed ikke disponerer det? Vil det fremdeles regnes som primærbolig (det gjør det om vi ikke leier det ut)?

Det er hovedsakelig relevant for å unngå for mye formue og dermed tap av omgjørelse til stipend.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har lest en god del om dette, men finner rett og slett ikke ut av det. At studenter kan være folkeregistrert i tidligere bopel er enkelt nok, men det er litt mer uklart hvorvidt det fortsatt gjelder når man ikke disponerer boligen. Til vanlig skal man jo være registrert der man bor, og dermed i boligen man disponerer.

Regelen er åpenbart skrevet med tanke på studenter som fremdeles er registrert hos foreldrene mens de studerer, men når det er femten år siden man flyttet hjemmefra så blir forutsetningene litt annerledes.

Lenke til kommentar

Det følger av folkeregisterforskriften § 5-1-4 at en student kan velge å opprettholde eksisterende registrering dersom vedkommende fortsatt har tilknytning til dette f.eks. i form av eiendomsrett eller leierett. Dette gjelder selv om boligen leies ut.

Denne regelen gjelder ikke skattemessig bosted, som reguleres av skatteloven § 3-1. Etter denne bestemmelsen opprettholder en student skattemessig bopel i gammel bolig med mindre han "må regnes å ha sitt hjem på det nye oppholdsstedet".

På samme måte er formuesrabatten som gis til primærbolig avhengig av om du har ditt hjem der per 31.12. i inntektsåret. Som hovedregel følger man folkeregistrering. I tvilstilfeller vil man se på om boligen har vært utleid (se Skatte-ABC "Bolig - formue" pkt. 2.6).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...