Gå til innhold

Bygge ATX psu til 12v psu for diverse


Anbefalte innlegg

Ønsker å konvertere en gammel psu til en psu hvor jeg kan koble på diverse 12v utstyr. Usikker på hvor mange kabler jeg må koble sammen. 

 

De er enten AWG 18 eller AWG16, litt vanskelig å lese. PSU-en er på ledningene må tåle ca 400W for å være på den sikre siden. 

 

Hvor mange ledninger fra 12v bussen må jeg koble sammen for at de skal tåle 400W på 12v ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ønsker å konvertere en gammel psu til en psu hvor jeg kan koble på diverse 12v utstyr. Usikker på hvor mange kabler jeg må koble sammen. 

 

De er enten AWG 18 eller AWG16, litt vanskelig å lese. PSU-en er på ledningene må tåle ca 400W for å være på den sikre siden. 

 

Hvor mange ledninger fra 12v bussen må jeg koble sammen for at de skal tåle 400W på 12v ?

 

3-4 stk dersom du tenker å belaste 400W konstant over tid. For kortere øyeblikk rekker det muligens med 2. Dette fordi det tar litt tid før kabelen blir varm. Med høy strøm så oppstår det også et lite spenningstap i kabelen, så det kan godt tenkes at du da bare får ut 11,X Volt ut i den andre enden. Lange kabler og/eller tynne kabler gir et større spenningstap. Dessuten. Du kan ikke ta for gitt at PC-poweret virkelig klarer å levere ut 33A uten at spenningen faller til under 12V. Men hva skal du med så mange Ampere på bare 12V? (ting som trekker så mye er normalt konstruert for en høyere spenning).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...