Gå til innhold

Velger du feil ladeløsning i dag, kommer du til å bytte den om tre år


Anbefalte innlegg

At noe så idiotisk som effekttariff for husholdninger kommer er kun spekulasjon fra talsmann for firmaet Ensto. Utsikten til å spare tusenlapper på elbillading (koster i dag ca 3000 kr per bil og år i dag) er bare sprøyt. Heller ikke store prisvariasjoner på strøm over døgnet vil bli særlig aktuelt. Uansett så vil de fleste lade sine elbiler på natta, da prisen kan være marginalt billigere enn på dagen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjenner til en bedrift i aurskog der det brukes 220 kw over 4 timer kun 1 gang i måneden. Dette koster 220 ganger 150 kroner i effektledd som blir 33 000 kr ekstra til Hafslund Nett for 4 timer strøm. Det er samme pris på effektleddet uansett om det skulle være midt i verste forbrukstopp på dagen eller om det var midt på søndags natt så det er ikke mulig å slippe unna denne uhyrlige effektledd avgiften. Hafslund har monopol. På Sørlandet er det en nettleverandør som ikke tar effektledd om kvelden og i helgene. De sier at Hafslund har monopol i Akershus og at de dessverre ikke kan levere strøm til Aurskog. Så er det det at bedriften går med underskudd år etter år og hvor lenge kan dette fortsette. Diesel aggregat kunne spart bedriften for minst 100 000 kr i effektledd avgift gjennom vinteren. Hvis derimot strømmen kunne hentes fra 10 tesla biler som hver har 90 kw batteripakke ville det vært utrolig lønnsomt å hente strømmen til produksjonen fra elbilens batteri. Men det er også mulig at framtiden for selskapet kan bli lønnsom med dieselaggregat hvis mange andre går over til elbiler med resultat at avgiftsfri diesel blir omtrent gratis en gang i framtiden? Mitt forslag er at effektledd må prises ut fra tidspunkt på døgnet sånn at man kan styre sitt forbruk utenom toppene og dermed vil målet til statsnett bli oppfyllt av seg selv

 

Dette er jo problemet med effektavgiften slik den er nå. Det skremmer folk bort fra strøm, og hjelper lite på fordelingen av belastningen. Hvis netteier heller hadde innført variabel nettleie avhengig av tid på døgnet i henhold til hvordan nettet er belastet kunne denne bedriften bare flyttet effektbruken til når det var ledig kapasitet. Dermed ville de jevnet ut belastningen i stedet.

 

Jeg har vært med i flere prosjekter der vi har kjørt testing og ferdigstilling av utstyr som trekker noen hundre kW, og der man har valgt å leie inn dieselaggregat for å spare penger på effektavgift selv om det er nok strøm tilgjengelig i industrihallen. Han man en hydraulikkpumpe på for eksempel 200kW må man da gjerne opp i 500-600kW aggregat for å ta startstrømmen. Da står da dette aggregatet på 600kW å tusler på full rpm hele arbeidsdagen og leverer kanskje 30kW i snitt med elendig virkningsgrad og pøser ut svarte røykskyer hver gang maskinen starter eller "tar i" litt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

At noe så idiotisk som effekttariff for husholdninger kommer er kun spekulasjon fra talsmann for firmaet Ensto. Utsikten til å spare tusenlapper på elbillading (koster i dag ca 3000 kr per bil og år i dag) er bare sprøyt. Heller ikke store prisvariasjoner på strøm over døgnet vil bli særlig aktuelt. Uansett så vil de fleste lade sine elbiler på natta, da prisen kan være marginalt billigere enn på dagen.

Det ligger jo i kortene at det kommer, uansett hvem man hører på.

Norske biler kjører i gjennomsnitt 13 000 km i året, altså rundt 2600 kWh med 200 Wh/km.

Med norske døgnprisvariasjoner på ca 50 øre/kWh mellom topp og bunn snakker vi om en ren prisreduksjon ved lading på ca 1300 kr. Hvis man i tillegg lader ut bilen for å stabilisere frekvens eller effekt så snakker vi om ytterligere rundt 50 øre/kWh. Det blir 1300 kr til.

 

Så jo, jeg mener Ensto har rett. Det er snakk om tusenlapper i året, eller i samme størrelseorden som at drivstoffet ble gratis.

 

Det høres ikke lurt ut å ha inverteren i bilen.

 

Du skal også treffe husets/strømnettets faseforskyvning eksakt. For ellers så leverer du vel bare "drittstrøm" tilbake ut på nettet. Nettleverandør bør ha det hele og fulle ansvaret slik at strømnettet ikke får forstyrrelser, samt at også denne blir den ansvarlige som man kan ringe til å få ordnet opp dersom det skjer feil på utstyr.

Uansett hvor inverteren sitter så lytter den på frekvensen og tuner seg inn mot null faseforskjell.

 

V2G-utstyr må gjennom en streng godkjenningsordning for å få lov til å levere effekt tilbake til nettet. Hvis nettleverandør skulle eid og hatt det fulle ansvaret for inverteren, hvorfor i alle dager skulle de plassert den ute hos elbileiere?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med norske døgnprisvariasjoner på ca 50 øre/kWh mellom topp og bunn snakker vi om en ren prisreduksjon ved lading på ca 1300 kr. Hvis man i tillegg lader ut bilen for å stabilisere frekvens eller effekt så snakker vi om ytterligere rundt 50 øre/kWh. Det blir 1300 kr til.

 

 

Hva slags fantasier er dette, 50 øre variasjon over døgnet og "stabilisere frekves eller effekt"?

 

Noen er så autoritetstro at de ikke tror det er rom i det hele tatt for fornuft (= ingen effekttariff, eller kun når nettet er stresset)!

Lenke til kommentar

presiserer mitt innlegg: 220 kw ganger 4 timer = 880 kw/t forbrukt over 4 timer. 220 kw/t per time

Hvis de bruker veldig lite ellers så er det vel ikke verre enn å få kjøpt et dieselaggregat?

 

Edit: I Norge har jeg særdeles lite tro på V2G. Det kan være interessant for land som ikke har vannkraft, men her i Norge har vi 84 TWh med magasinet vannkraft. Fordelt på 2,5 millioner boliger er dette det samme som at hver bolig i Norge hadde ett batteri på 35000 kWh (tilsvarende 2500 Tesla Powerwall). Vi har så mye regulbarhet i vårt system at vi ønsker å selge det over utenlandskablene. Og snakke om V2G i Norge gjelder kun noen ytterst få med dårlig kapasitet i distribusjonsnettet. For resten vil det ikke være lønnsomt.

Endret av Wisd0m
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det høres ikke lurt ut å ha inverteren i bilen.

 

Du skal også treffe husets/strømnettets faseforskyvning eksakt. For ellers så leverer du vel bare "drittstrøm" tilbake ut på nettet. Nettleverandør bør ha det hele og fulle ansvaret slik at strømnettet ikke får forstyrrelser, samt at også denne blir den ansvarlige som man kan ringe til å få ordnet opp dersom det skjer feil på utstyr.

Uansett hvor inverteren sitter så lytter den på frekvensen og tuner seg inn mot null faseforskjell.

 

V2G-utstyr må gjennom en streng godkjenningsordning for å få lov til å levere effekt tilbake til nettet. Hvis nettleverandør skulle eid og hatt det fulle ansvaret for inverteren, hvorfor i alle dager skulle de plassert den ute hos elbileiere?

 

 

Fordi trafoen som lever strøm i gatene sitter nær el-bileieren?

 

Inverteren burde sitte i sikringsskapet på huset. Fordi Elektrisitetsverket har ikke kontroll og styring på utstyr som sitter etter sikringsskapet.

 

Alternativet måtte i såfall vært å legge egne (dedikerte) ledninger fra husene bort til trafo, eller bokser med inverter nær husene uti gatene, som EL-verket kunne hatt tilgang på å koble i fra 24/7 ved feil på anlegget, det hadde fort blitt fryyyyktelig dyrt.

Endret av G
Lenke til kommentar

Markedet for både frekvensstabilisering og effektstabilisering finnes allerede i dag. Vi mangler bare verktøy for å kjøpe og selge effektivt og automatisk.

 

Du må forklare meg på hvilken måte frekvensstabilisering og effektstabilisering er relatert til den enkelte husholdning. Frekvensstabilisering er totalt skivebom da vi i Norge i ikke har manglende levering av effekt (strømproduksjon). Effektstabilisering knyttet til effektkapasitet i lokalnettet er heller ikke noe problem i 95% av årets timer. For de øvrige 5% kan problemet lett løses ved kreativitet samarbeid mellom netteier og husholdning. Husholdninger kan for eksempel premieres ved å slå av varmtvannsberedere og elbillading når lokalnettrafo er nær ytelsesgrensen. Enkel og billig løsning, ingen effekttariff nødvendig. Ingen finurlige og dyre styringssystemer a la Ensto.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvis netteier skal eie lastutjevnere ser jeg ingen grunn til at det skal gjøres per husstandsnivå eller at deres utstyr skal kreves montert inne på andres private eiendommer. Jeg tror ikke kabelen til hver husstand er flaskehalsen som begrenser elbillading. Jeg tror det er kapasiteten i trafoene og høyspentnettet. Derfor mener jeg det er en mer logisk plassering, hvis det i det hele tatt er et problem på lokalt nivå.

 

Når det gjelder frekvensstabilisering så tror jeg det er lurt å gjøre det så nært frekvenskilden (kraftverkene) som mulig. Å stabilisere fra 230/400V-siden skaper bare unødvendig mange tapsledd før den korrigerte frekvensenergien spres ut til sluttbrukere helt andre steder.

 

Det er nok teknisk overlegent om nettleverandøren stabiliserer frekvens og effekt på høyspentsiden. Når forbrukere skal bidra med effekt og frekvens så har de ikke tilgang til høyspent eller netteierens eiendommer. De må nøye seg med å stabilisere fra 230/400V-siden.

Lenke til kommentar

Markedet for både frekvensstabilisering og effektstabilisering finnes allerede i dag. Vi mangler bare verktøy for å kjøpe og selge effektivt og automatisk.

Du må forklare meg på hvilken måte frekvensstabilisering og effektstabilisering er relatert til den enkelte husholdning. Frekvensstabilisering er totalt skivebom da vi i Norge i ikke har manglende levering av effekt (strømproduksjon). Effektstabilisering knyttet til effektkapasitet i lokalnettet er heller ikke noe problem i 95% av årets timer. For de øvrige 5% kan problemet lett løses ved kreativitet samarbeid mellom netteier og husholdning. Husholdninger kan for eksempel premieres ved å slå av varmtvannsberedere og elbillading når lokalnettrafo er nær ytelsesgrensen. Enkel og billig løsning, ingen effekttariff nødvendig. Ingen finurlige og dyre styringssystemer a la Ensto.

Enig i at passiv stabilisering (forbruksregulering) er enklere og sikkert også godt nok for norske forhold, utenom ved strømbrudd. Aktiv stabilisering som V2G (inverter) koster naturlig nok mer, men man trenger jo ikke 100 kW inverter i en husstand. Det holder sikkert med ganske få kW for å fungere som reservestrøm a la powerwall i egen husstand hvis man er litt selektiv med forbruket. Dette trenger ikke bli veldig fordyrende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Simen1. Enten så får du forklare tydeligere hva du mener her. Ellers så må jo EL-bilen gi fra seg utrygg vekselstrøm, eller legge uønsket likespenning direkte i fra husholdningen inn på vekselsstrømsnettet.

 

Det er jo strøm levert i fra forbruker sin EL-bil man tross alt snakker om. Og jeg tviler på at forbruker er villig til å parkere EL-bilen sin ved trafostasjonen eller ved vannmagasinet :hm::confused:

Lenke til kommentar

G:

 

Netteierne bør vurdere sitt eget behov for og lønnsomhet ved å investere i stabiliseringsanlegg i høyspentnettet.

 

Elbileierne bør vurdere sitt eget behov for å bruke bilen som hus-UPS og lønnsomheten i laststabilsering/V2G.

 

Ellers så skjønner jeg ikke hva du mener med usikker vekselstrøm. Laststabilisering trenger ikke å levere noe som helst ut på nettet. V2G aktiv stabilisering leverer energi ut på nettet, men dette utstyret må være godkjent av netteier etter ganske strenge regler for blant annet spenningsintervall (214-247V), faseforskyvning (cos fi minst 0,9), spenningssprang og overharmoniske spenninger (THD <4,5-6%)

Lenke til kommentar

Det burde vere en dings i heimen som tok imot day-ahead prisen fra nordpoolgroup og et prisanslag ei veke fram i tid. Den kunne styre lading av elbil, oppvarming av akkumulatortank og evt v2h-bruk. Trafoen burde ha ei styring som planla effektbehovet med kretsen sin så den ikkje blir overbelasta lokalt når effekttilgangen er størst sentralt. Men Norske priser er vel so stabile at noke slikt ikkje vil lønne seg. Low tech løysinga er no berre å vente til kvelden med å sette elbilen på lading.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det burde vere en dings i heimen som tok imot day-ahead prisen fra nordpoolgroup og et prisanslag ei veke fram i tid. Den kunne styre lading av elbil, oppvarming av akkumulatortank og evt v2h-bruk. Trafoen burde ha ei styring som planla effektbehovet med kretsen sin så den ikkje blir overbelasta lokalt når effekttilgangen er størst sentralt. Men Norske priser er vel so stabile at noke slikt ikkje vil lønne seg. Low tech løysinga er no berre å vente til kvelden med å sette elbilen på lading.

Tanken høres bra ut med et mer avansert styringssystem, men det skal dessverre lite til før et slikt system blir dyrere (kapital-, avskrivning- og driftskostnader) enn besparelsen. Spesielt hvis en sammenligner det med bruk av enkle timere som du poengterer.

 

Forbruket og variasjonene i kraftprisen er ikke så vanskelig å vite, det er billigst på natta og vi har en Peak kl 8-9 og en på ettermiddagen 16-17. Flytt dermed der som kan flyttes til natt og unngå forbruk som kan utsettes noen timer på morgen og ettermiddag (f.eks. varmegulv)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...