Gå til innhold

Velger du feil ladeløsning i dag, kommer du til å bytte den om tre år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kjenner til en bedrift i aurskog der det brukes 220 kw over 4 timer kun 1 gang i måneden. Dette koster 220 ganger 150 kroner i effektledd som blir 33 000 kr ekstra til Hafslund Nett for 4 timer strøm. Det er samme pris på effektleddet uansett om det skulle være midt i verste forbrukstopp på dagen eller om det var midt på søndags natt så det er ikke mulig å slippe unna denne uhyrlige effektledd avgiften. Hafslund har monopol. På Sørlandet er det en nettleverandør som ikke tar effektledd om kvelden og i helgene. De sier at Hafslund har monopol i Akershus og at de dessverre ikke kan levere strøm til Aurskog. Så er det det at bedriften går med underskudd år etter år og hvor lenge kan dette fortsette. Diesel aggregat kunne spart bedriften for minst 100 000 kr i effektledd avgift gjennom vinteren. Hvis derimot strømmen kunne hentes fra 10 tesla biler som hver har 90 kw batteripakke ville det vært utrolig lønnsomt å hente strømmen til produksjonen fra elbilens batteri. Men det er også mulig at framtiden for selskapet kan bli lønnsom med dieselaggregat hvis mange andre går over til elbiler med resultat at avgiftsfri diesel blir omtrent gratis en gang i framtiden? Mitt forslag er at effektledd må prises ut fra tidspunkt på døgnet sånn at man kan styre sitt forbruk utenom toppene og dermed vil målet til statsnett bli oppfyllt av seg selv

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg har igjen å forstå hvorfor folk vil stille elbilen sin til disposisjon, og om det er så lønnsomt, hvorfor investerer ikke strømleverandører i batterier?

 

Og nå som transport skal over på elektrisk, hvorfor bygges ikke kapasiteten ut i stedet for sånne mellomløsninger?

Lenke til kommentar

presiserer mitt innlegg: 220 kw ganger 4 timer = 880 kw/t forbrukt over 4 timer. 220 kw/t per time

Jeg forstår deg da dit hen at denne bedriften benytter 220kW/t, eller 220 kiloJoule per sekund per 3600 sekund. Eller drøyt 61 Joule per sekund i annen. Det var en betydelig akselerasjon i forbruk, du. Selv når de starter på null.

 

Integrerer vi dette akselererende forbruket over fire timer, tilsvarende 14400 sekund, så kommer jeg ( vel, en tilfeldig online kalkulator** ) til et forbruk på 6324480000 Joule, eller 1,756 MWt. I så fall mener jeg denne bedriften egentlig slipper unna brukbart billig…

 

( Og da har vi ikke tatt for oss det problematiske i at en bedrift synes kunne operere år etter år med underskudd. )

 

** Der er sikkert en logisk brist i også mitt resonnement. Har ikke fått morgenkaffen min ennå.

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

presiserer mitt innlegg: 220 kw ganger 4 timer = 880 kw/t forbrukt over 4 timer. 220 kw/t per time

Jeg forstår deg da dit hen at denne bedriften benytter 220kW/t, eller 220 kiloJoule per sekund per 3600 sekund. Eller drøyt 61 Joule per sekund i annen. Det var en betydelig akselerasjon i forbruk, du. Selv når de starter på null.

 

Integrerer vi dette akselererende forbruket over fire timer, tilsvarende 14400 sekund, så kommer jeg ( vel, en tilfeldig online kalkulator** ) til et forbruk på 6324480000 Joule, eller 1,756 MWt. I så fall mener jeg denne bedriften egentlig slipper unna brukbart billig…

 

( Og da har vi ikke tatt for oss det problematiske i at en bedrift synes kunne operere år etter år med underskudd. )

 

** Der er sikkert en logisk brist i også mitt resonnement. Har ikke fått morgenkaffen min ennå.

Du har jevnt over intresante kommentarer, med en god blanding av fagfelt. Humor har De også, latterlig enkelt om man tar gitt kompleksiteten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

.....på bekostning av levetiden på batteriene på elbilen.

 

Tja når et BMW i3 batteri har en estimert levetid på 920 000 Km før det havner på 80% vil nok mange kunne leve med å tjene penger som overgår batteriets verdi lenge før bilen skrotes. Om kraftutvekslingen foregår mellom batteriets grenseverdier som gir mest "slitasje" betyr noen kWh hit eller dit svært lite. Dessuten er det som du skjønner enda ikke tilgjengelig for de fleste og på veien dit har batteriene blitt enda bedre ;-)

Lenke til kommentar

Jeg kjenner til en bedrift i aurskog der det brukes 220 kw over 4 timer kun 1 gang i måneden. Dette koster 220 ganger 150 kroner i effektledd som blir 33 000 kr ekstra til Hafslund Nett for 4 timer strøm. Det er samme pris på effektleddet uansett om det skulle være midt i verste forbrukstopp på dagen eller om det var midt på søndags natt så det er ikke mulig å slippe unna denne uhyrlige effektledd avgiften. Hafslund har monopol. På Sørlandet er det en nettleverandør som ikke tar effektledd om kvelden og i helgene. De sier at Hafslund har monopol i Akershus og at de dessverre ikke kan levere strøm til Aurskog. Så er det det at bedriften går med underskudd år etter år og hvor lenge kan dette fortsette. Diesel aggregat kunne spart bedriften for minst 100 000 kr i effektledd avgift gjennom vinteren. Hvis derimot strømmen kunne hentes fra 10 tesla biler som hver har 90 kw batteripakke ville det vært utrolig lønnsomt å hente strømmen til produksjonen fra elbilens batteri. Men det er også mulig at framtiden for selskapet kan bli lønnsom med dieselaggregat hvis mange andre går over til elbiler med resultat at avgiftsfri diesel blir omtrent gratis en gang i framtiden? Mitt forslag er at effektledd må prises ut fra tidspunkt på døgnet sånn at man kan styre sitt forbruk utenom toppene og dermed vil målet til statsnett bli oppfyllt av seg selv

 

Sjekk ut Tesla sin Powerwall løsning.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner til en bedrift i aurskog der det brukes 220 kw over 4 timer kun 1 gang i måneden. Dette koster 220 ganger 150 kroner i effektledd som blir 33 000 kr ekstra til Hafslund Nett for 4 timer strøm. Det er samme pris på effektleddet uansett om det skulle være midt i verste forbrukstopp på dagen eller om det var midt på søndags natt så det er ikke mulig å slippe unna denne uhyrlige effektledd avgiften. Hafslund har monopol. På Sørlandet er det en nettleverandør som ikke tar effektledd om kvelden og i helgene. De sier at Hafslund har monopol i Akershus og at de dessverre ikke kan levere strøm til Aurskog. Så er det det at bedriften går med underskudd år etter år og hvor lenge kan dette fortsette. Diesel aggregat kunne spart bedriften for minst 100 000 kr i effektledd avgift gjennom vinteren. Hvis derimot strømmen kunne hentes fra 10 tesla biler som hver har 90 kw batteripakke ville det vært utrolig lønnsomt å hente strømmen til produksjonen fra elbilens batteri. Men det er også mulig at framtiden for selskapet kan bli lønnsom med dieselaggregat hvis mange andre går over til elbiler med resultat at avgiftsfri diesel blir omtrent gratis en gang i framtiden? Mitt forslag er at effektledd må prises ut fra tidspunkt på døgnet sånn at man kan styre sitt forbruk utenom toppene og dermed vil målet til statsnett bli oppfyllt av seg selv

 

Alt du skriver blir ikke aktuelt dersom NVE sitt forslag til prismodell også innføres for bedrifter. I mellomtiden er det kjedelig at bedriften blir rævkjørt.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

.....på bekostning av levetiden på batteriene på elbilen.

Ikke nevneverdig om det gjøres på riktig måte.

 

presiserer mitt innlegg: 220 kw ganger 4 timer = 880 kw/t forbrukt over 4 timer. 220 kw/t per time

Jeg presiserer bare at benevningen er kWh, altså kilo * watt * timer. Det skal ikke være et deletegn der.

 

Jeg har igjen å forstå hvorfor folk vil stille elbilen sin til disposisjon, og om det er så lønnsomt, hvorfor investerer ikke strømleverandører i batterier?

Fordi en strømleverandør/netteier må kjøpe batterier til formålet. Det behøver ikke elbileiere. De har et batteri fra før, som tilfeldigvis er ledig til annen bruk deler av døgnet. Derfor vil det være langt mer lønnsomt for elbileiere. (Kjøper man e2v-bil ene og alene for å la den stå i ro som en dyr powerwall så har man misforstått mye)

 

Og nå som transport skal over på elektrisk, hvorfor bygges ikke kapasiteten ut i stedet for sånne mellomløsninger?

Fordi nye nettlinjer dimensjonert for å takle sjeldne toppforbruk er svindyrt. Å utnytte de eksisterende linjene bedre (balansert forbruk) er en mye smartere og billigere løsning.

 

Da tror jeg det blir mer lønnsomt med ett husbatteri, med tilhørende solcellepanel

Se det grønne avsnittet. Bil er noe man kjøper for transportbehovet sitt, ikke for at den skal fastmonteres og fungere som powerwall. Betaler du hundretusner for et husbatteri og solcellepanel så har du en betydelig investering som skal nedbetales. Du skal slite bra med å få lønnsomhet i det med norske kraftpriser og solforhold. En bil som allerede er kjøpt inn til andre formål, trenger antagelig bare en investering i størrelseorden 20 000 for å fungere som V2G, om få år.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Et argument mot at folk eier bil selv har jo vært at den stort sett står stille og tar opp plass. Dette skal selvkjøring og bildeling bøte på. Men hvis bilen gjør noe samfunnsnyttig mens den står parkert blir jo det hele snudd på hodet. Du vil sikkert lett kunne styre hva minimum lading skal være til enhver tid, så det vil ikke ha noe praktisk begrensning på bilbruken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et argument mot at folk eier bil selv har jo vært at den stort sett står stille og tar opp plass. Dette skal selvkjøring og bildeling bøte på. Men hvis bilen gjør noe samfunnsnyttig mens den står parkert blir jo det hele snudd på hodet. Du vil sikkert lett kunne styre hva minimum lading skal være til enhver tid, så det vil ikke ha noe praktisk begrensning på bilbruken.

Godt poeng, men ser vi litt mer økonomisk på dette så tror jeg fortsatt vi vil ha en klar deling:

- Egen privat bil forblir den klart dyreste av de to løsningene selv om V2G letter regnskapet litt.

- Selvkjørende bildeling blir likevel mye billigere og dermed foretrukket av de som har dårlig råd eller midlertidige behov, f.eks på reise eller frakt av møbler en gang i blant.

 

kanskje jeg kunne vurdert å bruke bilbatteriet til å kjøre kokeplata hvis det blir strømbrudd i hele nabolaget.. men strømbrudd skjer vel vanligvis bare 1 eller 2 ganger i året..

Godt poeng dette også. En jeg kjenner opplevde at strømmen var borte flere timer, 20 minutter etter han satt kalkunen i ovnen. Bilbatteriet kunne ha reddet middagen.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Det høres ikke lurt ut å ha inverteren i bilen.

 

Du skal også treffe husets/strømnettets faseforskyvning eksakt. For ellers så leverer du vel bare "drittstrøm" tilbake ut på nettet. Nettleverandør bør ha det hele og fulle ansvaret slik at strømnettet ikke får forstyrrelser, samt at også denne blir den ansvarlige som man kan ringe til å få ordnet opp dersom det skjer feil på utstyr.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...