Gå til innhold

Er McDonald's etisk forsvarlig?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Norge har mer avgifter og mer forbud mot sigaretter enn de fleste land. Og på grunn av disse lovene ligger Norge betydelig bedre an enn alle sammenlignbare land.

 

Hvordan skal folk som har råd til å kjøpe sigaretter hele tiden ikke ha råd til ecig?

Dette er en myte. Norge har ikke verdens høyeste sigarettpriser, spesielt om vi sammenligner med lønn.

 

Årsaken til at Norge har få røykere er på grunn av kultur og snus.

 

https://www.numbeo.com/cost-of-living/country_price_rankings?itemId=17

 

Så Danmark så røyker folk litt over 2x så mye som i Norge, og prisen i Norge er og dobbelt så høy som i Danmark. Legg så til alle forbudene vi har mot røyking som gjør at du ikke kan røyke de fleste steder.

 

Så nei, det er ikke en myte. Og den kulturunnskyldningen fungerer ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

snip

Poenget er vel bare å vanskeliggjøre og fordyre alle former for nikotin?

 

Blant unge er det veldig få som røyker. Så da går målet fra å få folk til å stoppe å røyke og heller over til ecig eller ingenting over til at de bare ønsker folk ikke gjør noen av delene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så Danmark så røyker folk litt over 2x så mye som i Norge, og prisen i Norge er og dobbelt så høy som i Danmark. Legg så til alle forbudene vi har mot røyking som gjør at du ikke kan røyke de fleste steder.

 

Så nei, det er ikke en myte. Og den kulturunnskyldningen fungerer ikke.

I lenken din er det 91 land. Du valgte å finne to land som passer din agenda og ignorerte alle land som ikke passet din agenda. F.eks Australia har høyere priser enn Norge men australiere røyker mer enn nordmenn. I Sverige er prisen halvparten av Norge og er til og med lavere enn Danmark, men i Sverige er det en lavere andel som røyker enn i Norge.

 

Og du må leve under en stein hvis du tror norsk og dansk kultur er identisk og vi har samme snus kultur. Du så også på røykkonsum, andelen som røyker er ikke dobbelt så høyt som i Norge, spesielt ikke om du inkluderer snus.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

 

Så Danmark så røyker folk litt over 2x så mye som i Norge, og prisen i Norge er og dobbelt så høy som i Danmark. Legg så til alle forbudene vi har mot røyking som gjør at du ikke kan røyke de fleste steder.

 

Så nei, det er ikke en myte. Og den kulturunnskyldningen fungerer ikke.

I lenken din er det 91 land. Du valgte å finne to land som passer din agenda og ignorerte alle land som ikke passet din agenda. F.eks Australia har høyere priser enn Norge men de røyker mer enn nordmenn. I Sverige er prisene lavere enn Danmark og der røyker de mindre enn Nordmenn.

 

Og du må leve under en stein hvis du tror norsk og dansk kultur er identisk og vi har samme snus kultur. Du så også på røykkonsum, andelen som røyker er ikke dobbelt så høyt som i Norge, spesielt ikke om du inkluderer snus.

 

Jeg påstod heller aldri at alt har med pris å gjøre om du leser det jeg skrev igjen.

 

Sør og mellom-Amerika og Afrika har stort sett lavere tall for røyking enn alle andre, men er det vits å sammenligne med dem? Det å sammenligne med lignende land er det viktige.

 

Både Sverige og Danmark så er røykkonsumet høyere enn i Norge.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_cigarette_consumption_per_capita

https://tobaccoatlas.org/topic/consumption/

 

Av det jeg kan se ligger Norge lavest av alle Vestlige land. De landene som har veldig høye priser (UK, Irland, Australia, New Zealand)  er også sammen med Norge lavest. Der Sverige er eneste land som skiller seg ut. Du kan si Norge ligger lavere enn de overnevnte pga snus, og det er og grunnen til at Sverige ligger så lavt. Men jeg tror ikke det er en tilfeldighet at de vestlige landene med høyest priser også ligger lavest i konsum. 

 

Og det er et 30% høyere forbruk i Sverige enn Norge, og du trekker frem snus, men om noe så er det vel enda mer brukt i Sverige enn Norge?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg sa aldri at pris ikke påvirker konsum, jeg sa at det er en myte at Norge har lavt sigarettforbruk fordi vi har høye priser.

 

Om du justerer for lønninger er norske priser bak minst 10 rike land. Det er også land med lave priser som ligger på bunn i konsum. Da sier seg selv at pris er ikke hovedårsaken til at nordmenn har et lavt forbruk.

 

Det som er hovedårsaken er kultur og vårt høye snusforbruk.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Hele poenget mitt var at avgifter, subsidier og reguleringer påvirker konsum av noe.

 

Så om du kunne gjort dette ovenfor usunn mat så vil det altså påvirke og folk vil bli mindre overmektige. Men som jeg har skrevet tidligere anser jeg det som umulig å gjøre det effektivt. Dermed vil det skade mer enn hjelpe. Som vil si at i denne situasjonen så er det å jobbe med holdninger, informasjon og få folk selv til å velge sunnere livsstil det viktigste en kan gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hele poenget mitt var at avgifter, subsidier og reguleringer påvirker konsum av noe.

 

Så om du kunne gjort dette ovenfor usunn mat så vil det altså påvirke og folk vil bli mindre overmektige. Men som jeg har skrevet tidligere anser jeg det som umulig å gjøre det effektivt. Dermed vil det skade mer enn hjelpe. Som vil si at i denne situasjonen så er det å jobbe med holdninger, informasjon og få folk selv til å velge sunnere livsstil det viktigste en kan gjøre.

Skade for de som spiser sunt og får billigere mat eller at det blir dyrere å være usunn?

Lenke til kommentar

Nei. Det er ikke riktig å straffe de av oss som er i stand til å balansere kostholdet fordi noen ikke er skikket til å ta egne avgjørelser. Skal vi forby sukker fordi noen har diabetes? Skal vi forby alkohol fordi noen ikke klarer å styre seg? Skal vi forbybiler fordi noen ikke klarer å holde seg i skinnet? Selvfølgelig ikke, vi kan ikke umyndiggjøre en hel nasjon fordi noen ikke klarer å gå forbi kakedisken uten å gå all tasmanian devil...

Høres ut som norge i et nøtteskall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Nei. Det er ikke riktig å straffe de av oss som er i stand til å balansere kostholdet fordi noen ikke er skikket til å ta egne avgjørelser. Skal vi forby sukker fordi noen har diabetes? Skal vi forby alkohol fordi noen ikke klarer å styre seg? Skal vi forbybiler fordi noen ikke klarer å holde seg i skinnet? Selvfølgelig ikke, vi kan ikke umyndiggjøre en hel nasjon fordi noen ikke klarer å gå forbi kakedisken uten å gå all tasmanian devil...

Høres ut som norge i et nøtteskall.

Bare å flytte ;)

Lenke til kommentar

 

 

Nei. Det er ikke riktig å straffe de av oss som er i stand til å balansere kostholdet fordi noen ikke er skikket til å ta egne avgjørelser. Skal vi forby sukker fordi noen har diabetes? Skal vi forby alkohol fordi noen ikke klarer å styre seg? Skal vi forbybiler fordi noen ikke klarer å holde seg i skinnet? Selvfølgelig ikke, vi kan ikke umyndiggjøre en hel nasjon fordi noen ikke klarer å gå forbi kakedisken uten å gå all tasmanian devil...

Høres ut som norge i et nøtteskall.
Bare å flytte ;)

Delvis enig, hvis du insinuerer at denne politistaten er beyond repair :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...