Gå til innhold

Er McDonald's etisk forsvarlig?

Anbefalte innlegg

Mtp hvor utrolig avhengighetsskapende og usunt det er. Noen vil si det er individets ansvar, men omtrent halvparten av voksne i norge er overvektige.. usunn mat er den nye folkesykdommen og McDonalds og fastfood restaurantene har mye ansvar. Burde slik mat reguleres og bli langt dyrere?

Man velger selv å spise der. Jeg spiser nesten aldri der, men av og til er det greit å ha det som et alternativ. Ikke ta valgmuligheter vekk fra folk!

Har jeg argumentert for det?
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mtp hvor utrolig avhengighetsskapende og usunt det er. Noen vil si det er individets ansvar, men omtrent halvparten av voksne i norge er overvektige.. usunn mat er den nye folkesykdommen og McDonalds og fastfood restaurantene har mye ansvar. Burde slik mat reguleres og bli langt dyrere?

Man velger selv å spise der. Jeg spiser nesten aldri der, men av og til er det greit å ha det som et alternativ. Ikke ta valgmuligheter vekk fra folk!

For hva?

Lenke til kommentar

Akkurat det ja, helt riktig. De som har lavt forbruk av usunn mat blir ikke straffet mye uansett. De vil faktisk tjene på det da sunn mat blir billigere. Virker som mange her ikke greier å se det store bildet som du sier, men heller kun en side og en konsekvens av gangen.

Men problemet er ikke avgifter/subsidier. Problemet er at det er umulig å straffe usunn mat. Fordi nesten all mat har potensiale til å både være sunt og usunt. De fleste varer som er utvilsomt usunne i alle situasjoner er allerede rammet av sukkeravgiften.

Det er veldig vanskelig å gå opp i vekt ved å kun spise brokkoli. McDonalds derimot veldig lett. Det innser du? Uansett går vi jo bare i sirkler fordi du ikke ser de nyansene jeg ser :p For deg er det alt eller ingenting. 

7kg med brokkoli skal til for å få i seg 1960 kalorier. Selv om du spiste 7kg brokkoli dagen ville en vanlig norsk man gått ned i vekt. 

Men du skal bare spise en og en halv pizza for å få i deg samme antall kalorier. 

Endret av PgUp
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt artig at McDonalds får så mye juling, byen jeg bor har ikke en eneste kjent fastfood restaurant (eller har hatt, med mindre man har hørt om Bergbys fra Porsgrunn/Skien) med ca 13000 innbyggere.

Hvis McD skal tas så bør også kebabsjappene tvinges til å legge ned. Men foreslår du det er du rasist. 

Lenke til kommentar

For hva?

Agrumentet ditt mann.

Lenke til kommentar

Litt artig at McDonalds får så mye juling, byen jeg bor har ikke en eneste kjent fastfood restaurant (eller har hatt, med mindre man har hørt om Bergbys fra Porsgrunn/Skien) med ca 13000 innbyggere.

Hvis McD skal tas så bør også kebabsjappene tvinges til å legge ned. Men foreslår du det er du rasist. 

Så kun utlendinger kan drive kebabsjappe? Rasist!! Ingen snakker om å legge ned noe, det er en stråmann du kommer med. Les tråden ;)

Lenke til kommentar

For hva?

Agrumentet ditt mann.

Trenger jeg å argumentere for fakta? Du velger selv å spise der. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

For hva?

Agrumentet ditt mann.

Trenger jeg å argumentere for fakta? Du velger selv å spise der. 

Argumentet ditt om at McDonalds skal legges ned. Ingen snakker om å legge ned noe, det er en stråmann du kommer med. Les tråden  ;)

Lenke til kommentar

Akkurat det ja, helt riktig. De som har lavt forbruk av usunn mat blir ikke straffet mye uansett. De vil faktisk tjene på det da sunn mat blir billigere. Virker som mange her ikke greier å se det store bildet som du sier, men heller kun en side og en konsekvens av gangen.

Men problemet er ikke avgifter/subsidier. Problemet er at det er umulig å straffe usunn mat. Fordi nesten all mat har potensiale til å både være sunt og usunt. De fleste varer som er utvilsomt usunne i alle situasjoner er allerede rammet av sukkeravgiften.

Det er veldig vanskelig å gå opp i vekt ved å kun spise brokkoli. McDonalds derimot veldig lett. Det innser du? Uansett går vi jo bare i sirkler fordi du ikke ser de nyansene jeg ser :p For deg er det alt eller ingenting. 

7kg med brokkoli skal til for å få i seg 1960 kalorier. Selv om du spiste 7kg brokkoli dagen ville en vanlig norsk man gått ned i vekt. 

Men du skal bare spise en og en halv pizza for å få i deg samme antall kalorier. 

Du sier "alt som er usunt skal bli dyrere, alt som er sunt skal bli billigere" 

Og så sier du JEG ikke ser nyanser? Nei da gir jeg opp.

Du sammenligner en ingrediens (brokkoli) mot en hel rett (pizza). 

Tilsvarende ville det vært å gått på McD og spist 7 kg salatblader.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Du sier "alt som er usunt skal bli dyrere, alt som er sunt skal bli billigere"

Og så sier du JEG ikke ser nyanser? Nei da gir jeg opp.

Du sammenligner en ingrediens (brokkoli) mot en hel rett (pizza).

Tilsvarende ville det vært å gått på McD og spist 7 kg salatblader.

Endelig! Vi er bare uenige. Ferdig med saken.

Lenke til kommentar

McD er et populært mål mye på grunn av kjedens størrelse. Jeg påpekte det derimot i starten av tråden og, det er nesten ingen McD restauranter i Norge.

Og selv om du stenger dem alle så vill det ikke ha noen påvirkning på folks kosthold her til lands. Samt det store flertallet av kunder hos McD er ikke overvektige.

Det å snakke om steder en spiser ute i det hele tatt er lite relevant i Norge for nordmenns kosthold. Får en til å lure på om folk som tenker det er problemet faktisk bor i dette landet.

Lenke til kommentar

Nå er det slik at vi må ha inn penger til statskassen, ser ikke hva som er problemet at det er avgifter å usunne produkter. At det er avgifter på tobakk, alkohol og sukker f.eks er et passene sted å ha avgifter siden forbrukerne vil da betale for deler av helsekostnadene disse tingene fører med seg.

Og om man ikke er noen storforbruker av disse type produkter, burde jo heller ikke dette svi veldig mye i lommeboken.

Man betaler allerede flere ganger for maten man kjøper i form av mange avgifter osv, først skal staten ha en ganske stor prosentdel av lønnen din, og så attpåtil så skal du betale ørten forskjellige avgifter når du kjøper varen. Skal vi virkelig betale for varen enda en gang med enda mer utgifter? Mat i norge er dyrt nok som det er. Er ikke mitt problem at du sliter med misbruk av fløte i maten din og derfor er smellfeit pga blant annet det, la meg få lage min fløtesaus uten å måtte betale i dyre lommer (enda en gang) for de som sliter med en avhengighet av fløte. Ditt problem, ikke alle andre sitt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vi vil redusere utgiftene ved å ha avgifter på alkohol og sukker, det blir mindre overforbruk og dermed mindre helsekostnader. det er en vinn vinn situasjon for samfunnet. Holdningen at  "jeg er ikke overforbruker og bør ikke bli straffet" holder ikke i mine øyne, tror det er få som hadde tenkt til å bli alkis eller miste kontroll på sukker forbruket sitt.

Vi må se på det store bildet  og hva kostnadene pga. disse produktene koster samfunnet. ikke at en som  har problemer må betale 2 kroner ekstra for en øl. Du skal drikke bra mye før det blir en plagsom sum.

Både alkohol og røyk har så høye avgifter at de betaler for sine helseproblemer bare ved avgiftene de betaler inn når de kjøper varen. 

Forbud og reguleringer skaper enda større problemer enn litt feit mat og alkohol noensinne kunne gjort for folkehelsa. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Vi vil redusere utgiftene ved å ha avgifter på alkohol og sukker, det blir mindre overforbruk og dermed mindre helsekostnader. det er en vinn vinn situasjon for samfunnet. Holdningen at "jeg er ikke overforbruker og bør ikke bli straffet" holder ikke i mine øyne, tror det er få som hadde tenkt til å bli alkis eller miste kontroll på sukker forbruket sitt.

Vi må se på det store bildet og hva kostnadene pga. disse produktene koster samfunnet. ikke at en som ikke har problemer må betale 2 kroner ekstra for en øl. Du skal drikke bra mye før det blir en plagsom sum.

Snakk om å være kortsynt da, dere tror genuint at noe vil forandre seg hvis vi bare setter restriksjoner for hvordan folk burde leve. Det er beviselig feil, og så er prisene så høye at man betaler allerede for effektene av den. Ikke folket sitt problem at politikerne velger å bruke de pengene på noe helt annet enn helse. 

Vi kunne feks ha utdelt en ecig til hver eneste røyker i norge, men nei.. det er ikke lønnsomt hvis folk slutter å røyke og lever lenger. De som virkelig tror at alle avgiftene er for vårt beste og kommer til gode for oss er passe naive. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Snakk om å være kortsynt da, dere tror genuint at noe vil forandre seg hvis vi bare setter restriksjoner for hvordan folk burde leve. Det er beviselig feil, og så er prisene så høye at man betaler allerede for effektene av den. Ikke folket sitt problem at politikerne velger å bruke de pengene på noe helt annet enn helse. 

Vi kunne feks ha utdelt en ecig til hver eneste røyker i norge, men nei.. det er ikke lønnsomt hvis folk slutter å røyke og lever lenger. De som virkelig tror at alle avgiftene er for vårt beste og kommer til gode for oss er passe naive. 

Norge har mer avgifter og mer forbud mot sigaretter enn de fleste land. Og på grunn av disse lovene ligger Norge betydelig bedre an enn alle sammenlignbare land.

Hvordan skal folk som har råd til å kjøpe sigaretter hele tiden ikke ha råd til ecig?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Norge har mer avgifter og mer forbud mot sigaretter enn de fleste land. Og på grunn av disse lovene ligger Norge betydelig bedre an enn alle sammenlignbare land.

Hvordan skal folk som har råd til å kjøpe sigaretter hele tiden ikke ha råd til ecig?

Dette er en myte. Norge har ikke verdens høyeste sigarettpriser, spesielt om vi sammenligner med lønn.

Årsaken til at Norge har få røykere er på grunn av kultur og snus.

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med norske priser og reguleringene som er på vei så kan du faktisk regne med at det å bruke ecig ikke blir så kostnadseffektivt som det er i dag hvor vi får lov til å importere fra enkelte land. De tar jo gjerne 10 ml for 59 + kr... Det er snakk om ca 180 kr for 30 ml med ejuice. Jeg vet ikke om du damper noe særlig, men jeg har dampet i noen år nå og de vil påstå at 30 ml er så så mange sigaretter, det er komplett bullshit. Hvor mye det regnes som er veldig individuelt, noen bruker ingen nikotin noen damper på ejuice med høyere nivå med nikotin. De med nikotin vil ha en tendens til å dampe mindre fordi de får behovet tilfreds tidligere. For meg så kan 30 ml holde i alt fra en til to uker til kun noen få dager (er på noen få dager nå, bruker dripper på en mech mod, er ett skymonster), er for mange variabler til å si at man sitter med svaret. Dette er før reguleringene har blitt satt i plass, jeg er ikke helt sikker på hvordan de kommer til å bli men det virker som om vi skal kunne få kjøpe nikotin hjemme til blodpris (tror du virkelig det blir noe billigere når de skal legge på avgifter for nikotinen og all arbeidet de skal påstå de legger i å lage juicene?) og at det blir vanskeligere å importere til eget bruk. Folkene i dampemiljøet har begynt å hamstre som bare faen allerede.

Staten har lyst til å ta eciggen og regulere den så jævlig at det blir ett mindre attraktivt valg. De krever at tanker er lekkefrie (wtf, blir dyrt, upraktisk og høres ekstremt kjedelig ut), du får ikke ha større enn 2 ml tanker. De kommer helt sikkert til å gå etter all aromaen også, påstå at det frister de unge for mye hvis du damper på kake eller appelsin, så da ender vi opp med ett dårlig, dyrt alternativ til røyken, og det er faktisk formålet også, som sagt, de tjener ikke på at folk lever lengre og tar opp mer ressurser. Den norske stat vil at røykerne skal fortsette å røyke, bare se på midlene de anbefaler for faen, champix som jeg ble anbefalt av legen gjorde meg syk, så jeg sjekket online og så at det var så illevarslende mange som hadde fått selvmordstanker og til og med drept seg selv etter å ha startet på dem. Helt friske unge mennesker dreper seg selv, og dette blir anbefalt over ecig... den norske stat kan kysse meg i ræva med den falske bekymringen sin. Det hele handler om penger. 

Det skjer altfor ofte at røykere, gjerne eldre som syns det er vanskelig med nye ting, gir opp fordi staten skal legge så jævla mange hindre i veien for dem, og de går tilbake til røyken (de skriver gjerne i fb grupper for dampere). Det er hele poenget med disse restriksjonene. Ikke tro i ett sekund at staten gir noe faen i din helse. 

"10 ml e-væske tilsvarer 150 sigaretter." -  åh kyss meg i ræva

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...