Gå til innhold

Er McDonald's etisk forsvarlig?

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+2534

Haha alle som ikke er liberalister støtter kommunister!! ...

Venezuela kommunistisk? Jaja da har du vel bevist at du i tillegg til å være et troll ikke engang vet helt grunnleggende forskjeller på de ideologiene du virker til å ha en forkjærlighet for.

Nyt å være blant de 0.2% i kulten deres som vil rasere alt som gjør Norge objektiv best på omtrent alle studier... Men det fakta hoppet du lett over såklart

Din synsing og trolling er dessverre ikke fakta. Beklager å måtte skuffe deg.

...for hjernevaskinga er komplett :p

... og der kom personangrepet, bare sånn for å VIRKELIG understreke at du ikke er noe annet enn et troll.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+2534

Mmm ja riktig, det er kapitalismen som har ført til slike "flotte" supermarked?

103932841-RTR4KRTO.jpg?v=1473691580

... snakker om å bedrive Equivocation i stor stil.

Lenke til kommentar

Mmm ja riktig, det er kapitalismen som har ført til slike "flotte" supermarked?

103932841-RTR4KRTO.jpg?v=1473691580

... snakker om å bedrive Equivocation i stor stil.

Det er mennesker som styrer det landet, akkurat som det er mennesker som styrer de aller fleste andre land, og styreformen har fint lite å si hvis det sitter noen grådige korrupte svin på toppen.

Det har vel Russland bevist som praktisk talt fordelte alt av statlige verdier til de som satt nærmeste toppen når kommunismen kollapset - her min venn, du kan ta over dette jernverket.

Endret av fo2re
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er mennesker som styrer det landet, akkurat som det er mennesker som styrer de aller fleste andre land, og styreformen har fint lite å si hvis det sitter noen grådige korrupte svin på toppen.

Det har vel Russland bevist som praktisk talt fordelte alt av statlige verdier til de som satt nærmeste toppen når kommunismen kollapset - her min venn, du kan ta over dette jernverket.

Dagens Russland er allikavel mye bedre enn Venezuela. Kapitalisme begrenser skaden korrupte ledere kan påføre et land. En korrupt leder kan gi et statlig firma til en venn, men i kapitalisme er det mulig for investorer å lage en konkurrerende bedrift.

Og den eneste grunnen til at Russland kunne dele ut masse statlige verdier, var fordi de hadde sosialisme tidligere.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Mtp hvor utrolig avhengighetsskapende og usunt det er. Noen vil si det er individets ansvar, men omtrent halvparten av voksne i norge er overvektige.. usunn mat er den nye folkesykdommen og McDonalds og fastfood restaurantene har mye ansvar. Burde slik mat reguleres og bli langt dyrere?

Er tradisjonell norsk mat som medisterkaker, ribbe og surkål i fleskefett, medisterpølse noe sunnere enn McDonaldss' hamburgere? McDonald har vel McChicken, som burde være noenlunde sunn om vi holder oss unna pommes frittes. Man kan også få vegetarmeny og noe som heter Filet-o-Fish.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mtp hvor utrolig avhengighetsskapende og usunt det er. Noen vil si det er individets ansvar, men omtrent halvparten av voksne i norge er overvektige.. usunn mat er den nye folkesykdommen og McDonalds og fastfood restaurantene har mye ansvar. Burde slik mat reguleres og bli langt dyrere?

Er tradisjonell norsk mat som medisterkaker, ribbe og surkål i fleskefett, medisterpølse noe sunnere enn McDonaldss' hamburgere? McDonald har vel McChicken, som burde være noenlunde sunn om vi holder oss unna pommes frittes. Man kan også få vegetarmeny og noe som heter Filet-o-Fish.

Les igjennom tråden og se argumentene.

Lenke til kommentar

La meg og påpeke at mange veier for mye simpelthen fordi de spiser for mye. Har ingenting å si om det er sunt om du spiser for mye. Hva gjør vi mot det da? Bare gjør all mat så dyr at ingen har råd til å spise seg fete?

Heftig til stråmann. Har noen her argumentert for Det? Hvor har du det fra?

Lenke til kommentar

La meg og påpeke at mange veier for mye simpelthen fordi de spiser for mye. Har ingenting å si om det er sunt om du spiser for mye. Hva gjør vi mot det da? Bare gjør all mat så dyr at ingen har råd til å spise seg fete?

Du mener vi bør legge til avgifter på mat for å få folk til å velge sunnere alternativ. Du mener dette vil hjelpe. Men om vi ser vekk ifra at det ikke er praktisk mulig å legge avgifter på usunn mat så enkelt. Hva med folk som spiser sunt, men fortatt er overvektige? Hvordan løser du det utifra avgifts/subsidie ståsted?

Jeg kommer ikke med stråmann, jeg spør hva en skal gjøre i denne situasjonen? 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Du mener vi bør legge til avgifter på mat for å få folk til å velge sunnere alternativ. Du mener dette vil hjelpe. Men om vi ser vekk ifra at det ikke er praktisk mulig å legge avgifter på usunn mat så enkelt. Hva med folk som spiser sunt, men fortatt er overvektige? Hvordan løser du det utifra avgifts/subsidie ståsted?

Jeg kommer ikke med stråmann, jeg spør hva en skal gjøre i denne situasjonen?

Sukkeravgift viser at det er praktisk mulig. Føler vi går i sirkler her.

La oss være enige i å være uenige :)

Endret av PgUp
Lenke til kommentar

Nå er det slik at vi må ha inn penger til statskassen, ser ikke hva som er problemet at det er avgifter å usunne produkter. At det er avgifter på tobakk, alkohol og sukker f.eks er et passene sted å ha avgifter siden forbrukerne vil da betale for deler av helsekostnadene disse tingene fører med seg.

Og om man ikke er noen storforbruker av disse type produkter, burde jo heller ikke dette svi veldig mye i lommeboken.

• Liker 1
Lenke til kommentar

"Må ha inn penger til statskassen" er en sannhet med VELDIG store modifikasjoner. Hva med å heller redusere utgiftene, om ikke inntektene strekker til? Ellers er det fortsatt meningsløst at den som forbruker lite skal betale for noe som er helt ufarlig, moderat sukkerinntak og alkoholinntak inkludert.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vi vil redusere utgiftene ved å ha avgifter på alkohol og sukker, det blir mindre overforbruk og dermed mindre helsekostnader. det er en vinn vinn situasjon for samfunnet. Holdningen at  "jeg er ikke overforbruker og bør ikke bli straffet" holder ikke i mine øyne, tror det er få som hadde tenkt til å bli alkis eller miste kontroll på sukker forbruket sitt.

Vi må se på det store bildet  og hva kostnadene pga. disse produktene koster samfunnet. ikke at en som  har problemer må betale 2 kroner ekstra for en øl. Du skal drikke bra mye før det blir en plagsom sum.

Endret av depaderp
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi vil redusere utgiftene ved å ha avgifter på alkohol og sukker, det blir mindre overforbruk og dermed mindre helsekostnader. det er en vinn vinn situasjon for samfunnet. Holdningen at "jeg er ikke overforbruker og bør ikke bli straffet" holder ikke i mine øyne, tror det er få som hadde tenkt til å bli alkis eller miste kontroll på sukker forbruket sitt.

Vi må se på det store bildet og hva kostnadene pga. disse produktene koster samfunnet. ikke at en som ikke har problemer må betale 2 kroner ekstra for en øl. Du skal drikke bra mye før det blir en plagsom sum.

Akkurat det ja, helt riktig. De som har lavt forbruk av usunn mat blir ikke straffet mye uansett. De vil faktisk tjene på det da sunn mat blir billigere. Virker som mange her ikke greier å se det store bildet som du sier, men heller kun en side og en konsekvens av gangen. Endret av PgUp
Lenke til kommentar

Man velger selv å spise der. Jeg spiser nesten aldri der, men av og til er det greit å ha det som et alternativ. Ikke ta valgmuligheter vekk fra folk!

Endret av VRK18
Lenke til kommentar

Akkurat det ja, helt riktig. De som har lavt forbruk av usunn mat blir ikke straffet mye uansett. De vil faktisk tjene på det da sunn mat blir billigere. Virker som mange her ikke greier å se det store bildet som du sier, men heller kun en side og en konsekvens av gangen.

Men problemet er ikke avgifter/subsidier. Problemet er at det er umulig å straffe usunn mat. Fordi nesten all mat har potensiale til å både være sunt og usunt. De fleste varer som er utvilsomt usunne i alle situasjoner er allerede rammet av sukkeravgiften. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...