Gå til innhold

Får Donald Trump årets Nobel fredspris?


Anbefalte innlegg

Moon og Kim vil definitivt bli nominert, og får prisen snart dersom de holder masken lenge nok, eventuelt faktisk synes å lykkes. Da har Nobel-tradisjonen vært å se bort fra forhistorien. Som man sa det i tidligere år: Den sikreste måten å få fredsprisen på er å starte en krig, for da får du mulighet til å erklære fred senere. (Prisene i 73, 78 og 94 for eksempel.)

Så Kim Jong-un startet denne krigen for mange tiår siden fordi han planla å få fredsprisen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så Kim Jong-un startet denne krigen for mange tiår siden fordi han planla å få fredsprisen?

 

 

Var det det jeg sa?

 

Jeg bare påpekte det lett paradoksale at en sikker måte å bli nominert på tidligere var at de som kriget med hverandre i utgangspunktet sa de ville slutte med det, og at de endog vant noen ganger. Som de nevnte år, hvor folk tok i mot fredsprisen med blod på hendene.

 

Mens folk som hadde levet i og for fred alltid noen ganger ble glemt. 

 

Kim Jong-un arvet en krig. Det var ikke hans feil. Men inntil nå har han jo ikke vært noen fredens mann: Tvert om han har ledet et diktatorisk voldsregime, tatt livet av både slektninger og politiske motstandere, og truet med atomkrig for å få verden til å lytte. Det siste har åpenbart vært en effektiv strategi, men om det kvalifiserer til en fredspris kan diskuteres...

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eeeeh. Out of context much? Om Trump sine sanksjoner er fredsforhandlinger, så er jeg en magisk fe.

 

 

“I am giving a lot of credit to President Trump,” Mr. Moon said at a nationally televised news conference a day after the two Koreas forged their agreement during border talks. “I am expressing my gratitude.”

 

The White House said that Mr. Trump and Mr. Moon had spoken and “underscored the importance of continuing the maximum pressure campaign against North Korea,” adding that Mr. Trump “expressed his openness to holding talks between the United States and North Korea at the appropriate time, under the right circumstances.”

 

Mr. Moon’s comments and his conversation with Mr. Trump suggested a tactful maneuver by the South Korean leader to stroke the ego of Mr. Trump, who has claimed credit for the inter-Korean dialogue, while easing fears in Washington and among his conservative critics at home that in his eagerness for dialogue, he may be too accommodating to North Korea’s leader, Kim Jong-un.

 

In a post on Twitter last week, Mr. Trump asserted that North Korea had gone to the negotiating table because he had been “firm, strong and willing to commit our total ‘might’ against the North.” Mr. Moon agreed on Wednesday that Mr. Kim’s decision to start a dialogue with the South could be a sign that the Trump administration’s policy of applying maximum sanctions and pressure was working.

 

https://www.nytimes.com/2018/01/10/world/asia/moon-jae-in-trump-north-korea.html

Nei egentlig ikke så veldig ute av kontekst så vidt jeg kan se. Klart, hele artikkelen er ikke sitert, men påstanden er da absolutt riktig at, Moon gir Trump mye av æren? 

Lenke til kommentar

 

Obama får den pga hudfargen sin

Kilde?

 

 

Spørsmålet er heller hva gjorde Obama for å fortjene en fredspris i første omgang, ingenting av det han utførte i løpet av sine 8mnd som president før han ble tildelt prisen er god nok grunn for å vinne. Sammenlignet med tidligere vinnere.

 

Kanskje bare nivået var lagt mye lavere for han (omvendt rasisme :) ) ?

 

Uansett en helt ufortjent og useriøs vinner, i motsetning til Trump som har gjort en så langt stor framgang i fredsprosses mellom nord og sør-korea.

Endret av geita_
Lenke til kommentar

Trump er ingen fredelig president. Han er president av USA, så det er nesten en del av jobben å drepe folk. Samtidig så har ikke akkurat Trump vært en president som har økt krigføring noe videre. Så i forhold til det har han ikke vært så ille. Jeg liker ikke Trump, men jeg ville heller gitt Trump fredspris enn Obama. Politiken.dk gav Obama deres krigspris over Putin når han annekterte Krim.

 

Men egentlig bør ingen av dem ha noen pris. 

 

Helt enig i at det å starte en krig for så å slutte den virker som beste måte å få fredspris. 

Lenke til kommentar

 

Eeeeh. Out of context much? Om Trump sine sanksjoner er fredsforhandlinger, så er jeg en magisk fe.

 

 

“I am giving a lot of credit to President Trump,” Mr. Moon said at a nationally televised news conference a day after the two Koreas forged their agreement during border talks. “I am expressing my gratitude.”

 

The White House said that Mr. Trump and Mr. Moon had spoken and “underscored the importance of continuing the maximum pressure campaign against North Korea,” adding that Mr. Trump “expressed his openness to holding talks between the United States and North Korea at the appropriate time, under the right circumstances.”

 

Mr. Moon’s comments and his conversation with Mr. Trump suggested a tactful maneuver by the South Korean leader to stroke the ego of Mr. Trump, who has claimed credit for the inter-Korean dialogue, while easing fears in Washington and among his conservative critics at home that in his eagerness for dialogue, he may be too accommodating to North Korea’s leader, Kim Jong-un.

 

In a post on Twitter last week, Mr. Trump asserted that North Korea had gone to the negotiating table because he had been “firm, strong and willing to commit our total ‘might’ against the North.” Mr. Moon agreed on Wednesday that Mr. Kim’s decision to start a dialogue with the South could be a sign that the Trump administration’s policy of applying maximum sanctions and pressure was working.

 

https://www.nytimes.com/2018/01/10/world/asia/moon-jae-in-trump-north-korea.html

Nei egentlig ikke så veldig ute av kontekst så vidt jeg kan se. Klart, hele artikkelen er ikke sitert, men påstanden er da absolutt riktig at, Moon gir Trump mye av æren? 

 

 

Jeg tror ikke du leste innlegget mitt eller sitatet. Trump har selv tatt æren for alt, men får tildelt æren for å sanksjonere Nord Korea frem til forhandlinger. geita_ påstår i så fall at sanksjoner er fredsforhandlinger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da Obama ble president var det en viss eufori som spredde seg. Det ble sett som et symbol for starten på ei bedre tid hvor folk kunne legge fortida og forskjeller bak seg og heller jobbe sammen. Litt som man så på Sør-Afrika like etter at Mandela tok over.

 

Jeg har liten tvil om at dette var mye av grunnen til at Obama fikk prisen etter noen måneder som president. I tillegg hjalp det nok at Jagland og resten av gjengen fikk lov til å hilse på denne flotte nye presidenten.

 

Hvis vi sammenligner hva Obama og Trump faktisk har gjort så har nok ikke Trump gjort seg mye mindre fortjent en pris, men aldri i verden om han får den -- Heldigvis, kan man vel si.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Eeeeh. Out of context much? Om Trump sine sanksjoner er fredsforhandlinger, så er jeg en magisk fe.

 

 

“I am giving a lot of credit to President Trump,” Mr. Moon said at a nationally televised news conference a day after the two Koreas forged their agreement during border talks. “I am expressing my gratitude.”

 

The White House said that Mr. Trump and Mr. Moon had spoken and “underscored the importance of continuing the maximum pressure campaign against North Korea,” adding that Mr. Trump “expressed his openness to holding talks between the United States and North Korea at the appropriate time, under the right circumstances.”

 

Mr. Moon’s comments and his conversation with Mr. Trump suggested a tactful maneuver by the South Korean leader to stroke the ego of Mr. Trump, who has claimed credit for the inter-Korean dialogue, while easing fears in Washington and among his conservative critics at home that in his eagerness for dialogue, he may be too accommodating to North Korea’s leader, Kim Jong-un.

 

In a post on Twitter last week, Mr. Trump asserted that North Korea had gone to the negotiating table because he had been “firm, strong and willing to commit our total ‘might’ against the North.” Mr. Moon agreed on Wednesday that Mr. Kim’s decision to start a dialogue with the South could be a sign that the Trump administration’s policy of applying maximum sanctions and pressure was working.

 

https://www.nytimes.com/2018/01/10/world/asia/moon-jae-in-trump-north-korea.html

Nei egentlig ikke så veldig ute av kontekst så vidt jeg kan se. Klart, hele artikkelen er ikke sitert, men påstanden er da absolutt riktig at, Moon gir Trump mye av æren? 

 

 

Jeg tror ikke du leste innlegget mitt eller sitatet. Trump har selv tatt æren for alt, men får tildelt æren for å sanksjonere Nord Korea frem til forhandlinger. geita_ påstår i så fall at sanksjoner er fredsforhandlinger.

 

Mulig jeg missforstår deg. Jeg ser bare ikke hvordan du mener sitatet er tatt ut av sammenheng, gitt at budskapet virker uforandret? 

Lenke til kommentar

Mulig jeg missforstår deg. Jeg ser bare ikke hvordan du mener sitatet er tatt ut av sammenheng, gitt at budskapet virker uforandret?

 

Vi snakker om fredsforhandlinger, retorikken til geita_ er "Trump får æren for mye av det som har skjedd", sitatet blir utvidet til "Trump får æren for de harde sanksjonene som har tvunget frem disse fredsforhandlingene".

 

Førstnevnte får Trump til å høres ut som en fredsforhandler, mens det fulle sitatet viser til at Trump ikke har drevet med fredsforhandlinger, men har assistert gjennom sanksjoneringer. Sanksjoner er ikke fredsforhandlinger.

 

Det er ikke slik at vi ikke skal takke Trump for hans bidrag. Men å vri dette til å bli til fredsforhandlinger er som snytt ut av nesa på Pravda.

Lenke til kommentar

 

Nei egentlig ikke så veldig ute av kontekst så vidt jeg kan se. Klart, hele artikkelen er ikke sitert, men påstanden er da absolutt riktig at, Moon gir Trump mye av æren?

 

Jeg tror ikke du leste innlegget mitt eller sitatet. Trump har selv tatt æren for alt, men får tildelt æren for å sanksjonere Nord Korea frem til forhandlinger. geita_ påstår i så fall at sanksjoner er fredsforhandlinger.

 

 

South Korea credits Trump for opening door to talks with North

 

"(CNN)South Korea's foreign minister has said she believes President Donald Trump is largely responsible for bringing North Korean leader Kim Jong-un to the negotiating table."

 

Dette har Sør-Koreas president Moon Jae-In også sagt, så det er ikke "bare" Trump.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke noen leser det jeg skriver, eller artikkel for den saks skyld. Sanksjoner er ikke fredsforhandlinger. Det er ikke feil av politiske ledere i Sør Korea å takke Trump, men dette er ikke fredsforhandlinger.

Eller politisk smart? Om Moon sier Trump var viktig i prosessen og Trump får skryt for det, så får Moon Trump til å være delaktig i denne prosessen for fred. Altså blir det vanskelig for Trump å nå begynne med sanksjoner og trusler siden han skal ha vært med på å megle det fredelig.

 

 

Eller er jeg uenig i at sanksjoner ikke kan føre til fred. Det finnes et sitat som går:

 

"An unjust peace is better than a just war"
 
Fred er fred, uansett hvordan den oppnås.
Lenke til kommentar

 

Så Kim Jong-un startet denne krigen for mange tiår siden fordi han planla å få fredsprisen?

 

 

Var det det jeg sa?

 

Jeg bare påpekte det lett paradoksale at en sikker måte å bli nominert på tidligere var at de som kriget med hverandre i utgangspunktet sa de ville slutte med det, og at de endog vant noen ganger. Som de nevnte år, hvor folk tok i mot fredsprisen med blod på hendene.

 

Mens folk som hadde levet i og for fred alltid noen ganger ble glemt. 

 

Kim Jong-un arvet en krig. Det var ikke hans feil. Men inntil nå har han jo ikke vært noen fredens mann: Tvert om han har ledet et diktatorisk voldsregime, tatt livet av både slektninger og politiske motstandere, og truet med atomkrig for å få verden til å lytte. Det siste har åpenbart vært en effektiv strategi, men om det kvalifiserer til en fredspris kan diskuteres...

 

Geir :)

 

Nå var det vel ikke Kom Jong-un som startet dette. Men hvis han klarer å være med på å avslutte det så skal man ikke se bort ifra at det vanker fredspris nei.

 

Husk at han arvet hele greia.

 

Men tiden får vise hvor seriøs han er nå.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

 

 

Obama får den pga hudfargen sin

Kilde?

 

 

Spørsmålet er heller hva gjorde Obama for å fortjene en fredspris i første omgang, ingenting av det han utførte i løpet av sine 8mnd som president før han ble tildelt prisen er god nok grunn for å vinne. Sammenlignet med tidligere vinnere.

 

Kanskje bare nivået var lagt mye lavere for han (omvendt rasisme :) ) ?

 

Uansett en helt ufortjent og useriøs vinner, i motsetning til Trump som har gjort en så langt stor framgang i fredsprosses mellom nord og sør-korea.

 

Om han fortjente fredsprisen eller ikke er en annen diskusjon, men han fikk den på grunn av visjonene han la frem. Så viste det seg at han var rimelig krigshissig selv, så der bommet de nok. Men prisen hadde ingenting med hudfargen hans å gjøre. Det hadde mer med karisma og det at komiteen sannsynligvis ble "blendet" og lot seg forføre.

 

Trump fortjener ingen fredspris. Han har jo hisset noe voldsomt til krig. Retorikken hans er ufyselig og livsfarlig. Han kunne dratt hele verden inn i atomkrig og/eller tredje verdenskrig.

Lenke til kommentar

Trump er ingen fredelig president. Han er president av USA, så det er nesten en del av jobben å drepe folk. Samtidig så har ikke akkurat Trump vært en president som har økt krigføring noe videre. Så i forhold til det har han ikke vært så ille. Jeg liker ikke Trump, men jeg ville heller gitt Trump fredspris enn Obama. Politiken.dk gav Obama deres krigspris over Putin når han annekterte Krim.

 

Men egentlig bør ingen av dem ha noen pris. 

 

Helt enig i at det å starte en krig for så å slutte den virker som beste måte å få fredspris.

Trump har økt krigføringen jo.

Lenke til kommentar

 

Trump er ingen fredelig president. Han er president av USA, så det er nesten en del av jobben å drepe folk. Samtidig så har ikke akkurat Trump vært en president som har økt krigføring noe videre. Så i forhold til det har han ikke vært så ille. Jeg liker ikke Trump, men jeg ville heller gitt Trump fredspris enn Obama. Politiken.dk gav Obama deres krigspris over Putin når han annekterte Krim.

 

Men egentlig bør ingen av dem ha noen pris. 

 

Helt enig i at det å starte en krig for så å slutte den virker som beste måte å få fredspris.

Trump har økt krigføringen jo.

 

Hvordan, hvor?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...