Gå til innhold

Energiselskap: Skal private elbiler hjelpe strømnettet kreves det en flåte på 100.000 biler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg får angripe tittelen litt nå:

 

Energiselskap: Skal private elbiler hjelpe strømnettet kreves det en flåte på 100.000 biler

Vi har i dag ca 160 000 elbiler i landet og tallet stiger med flere tusen hver måned. Da er vi i mål eller hva?

Ingen ladera kan ta imot straum og få(ingen?) bila kan levere, så det er vel et stykke igjen.

V2g ser eg på som uaktuelt her i landet, i andre land evt frekvensstyring.

Men v2h (house) kan bli bra, spørsmålet er kva prisen blir for lader. Det fins en chademo lader på 10kw.

 

Et anna spørsmål er effektprising og kva løysing som blir valgt der. Poenget må vere å flytte last vekk fra effekttoppane, om det er billigast å dra 5kw heile døgnet oppnår en ikkje det. En bør kunne lade elbilen og varme akkumulatortanken for husvarme om natta når prisen er lavast og rikelig effekt tilgjengelig. Dei fleste vil bruke mest straum morgon og kveld uansett.

Dei får ei ufordring med day-ahead prissetting viss masse forbruk flytter seg etter prisen;^)

Lenke til kommentar

Ja, genialt med v2h, omgår hele problemet med å produsere strøm hjemme. Burde man også ha en tesla powerwall for å lagre i eller er det overdrevet?

Ingenting lønner seg i Norge, men prisane går opp så kanskje snart? Powerwall lønner seg mindre enn solceller på taket, om en kan lagre energi som varmt vatn er nok det meir lønnsomt

Lenke til kommentar

 

Jeg får angripe tittelen litt nå:

Energiselskap: Skal private elbiler hjelpe strømnettet kreves det en flåte på 100.000 biler

Vi har i dag ca 160 000 elbiler i landet og tallet stiger med flere tusen hver måned. Da er vi i mål eller hva?

Ingen ladera kan ta imot straum og få(ingen?) bila kan levere, så det er vel et stykke igjen.

V2g ser eg på som uaktuelt her i landet, i andre land evt frekvensstyring.

Men v2h (house) kan bli bra, spørsmålet er kva prisen blir for lader. Det fins en chademo lader på 10kw.

Et anna spørsmål er effektprising og kva løysing som blir valgt der. Poenget må vere å flytte last vekk fra effekttoppane, om det er billigast å dra 5kw heile døgnet oppnår en ikkje det. En bør kunne lade elbilen og varme akkumulatortanken for husvarme om natta når prisen er lavast og rikelig effekt tilgjengelig. Dei fleste vil bruke mest straum morgon og kveld uansett.

Dei får ei ufordring med day-ahead prissetting viss masse forbruk flytter seg etter prisen;^)

Norske prisa er for jamne til å gi utslag, men straumprisen i Storbritannia i morgen blir 45€ i billigste time 4-5 og 85€/mwh dyreste time 18-19. Med slike priser ville det vore kjekt å kunne bruke straum frå bilen dei dyraste timane

Lenke til kommentar

 

Man tjener ikke på å eie bil - det er en av livets største utgiftsposter, etter bolig. Hvis hensikten er å tjene mest mulig/tape minst mulig, så bør man velge sykkel og bo innenfor sykkelrekkevidde til jobb og matbutikk. For å gjenta meg selv ennå en gang, folk kjøper bil primært for å løse et transportbehov.

Jepp. Og da velger man som regel det man taper minst på. Hadde ikke batteribiler vært subsidiert hadde stort sett ingen giddet å kjøpe dem.

 

 

Hvilket er grunnen til incentivene. Å gjøre bilene billige nok i en overgangsperiode, til teknologien er skikkelig utviklet og prisene gjør at de blir konkurransedyktige uten incentivver.

 

Nå kjenner jeg mange elbileiere som er opptatt av å løse problemet, og som forstår hvilken rolle bilen kan spille i kraftsystemet. Problemet er at det er man oppgir mye kontroll ved V2G og det er uklart hva konsekvensen er. Det er en uklar kost/nytte-avveinig for den enkelte elbileier.

 

Jeg tenker at V2H (Vehicle to Home) fort kan være en 90%-løsning der nytten er mye klarere. V2H kan ta mine effekttopper, sikre min forsyning ved strømbrudd, og balansere mitt forbruk ved bruk av solstrøm eller liknende. V2H er noe jeg ønsker meg i min neste bil.

 

Det er også klart at hvis mange nok har en lader som raskt nok kan stanse lading, samt ta av små effekttopper fra mange husstander, kan det også få betydelig effekt for stabiliteten i nettet. Jeg mener derfor at det er V2H det bør satses på, V2G er en for stor drøm med for mye kompleksitet og uklar verdi for den enkelte.

 

Hva er egentlig den teknologiske forskjellen mellom V2G og V2H? Kan du sende strøm som V2H, så kan du i realiteten sende strøm V2G så snart el-selskapene åpner opp for dette. Men om du i tillegg produserer strøm fra vindmølle og/eller solcellepaneler, og ikke klarer å bruke opp all strømmen du bruker, så burde det i praksis ikke være hindringer i å sende det videre til grid. Å lage et kunstig skille på dette, er kun byråkratisk tullball.

 

 

Ja, genialt med v2h, omgår hele problemet med å produsere strøm hjemme. Burde man også ha en tesla powerwall for å lagre i eller er det overdrevet?

Ingenting lønner seg i Norge, men prisane går opp så kanskje snart? Powerwall lønner seg mindre enn solceller på taket, om en kan lagre energi som varmt vatn er nok det meir lønnsomt

 

 

Skal du ha solceller på taket og/eller vindmølle i hagen, så bør/må du ha powerwall eller andre typer batterier. Det er en forutsetning å kunne ta vare på strøm produsert på tidspunkter man bruker lite strøm selv i forhold til produksjonen, og for å unngå å måtte montere mye mere paneler for å ha nok de få timene forbruket er på sitt høyeste. Det er uansett idiotisk å da kaste bort all energi man produserer i perioder med lite forbruk, som vel er de fleste timer i døgnet.

 

Vi har dessverre en uheldig kombinasjon av proteksjonisme, griskhet i flere ledd og avgiftshysteri som gjør at det er vanskelig å tjene på slikt i Norge, ihvertfall om en kjøper utstyret her til lands. Det er tildels store penger på å kjøpe paneler, batterier og annet nødvendig utstyr utenlands. Det er dog vanskelig å få noen til å ta jobben og godkjenne installasjonen om de ikke samtidig får fortjenesten på utstyret, med mindre du selv kjenner noen i elektrikerbransjen. Sier ikke det er umulig, men at det er unødvendig vanskelig.

Lenke til kommentar

 

 

Man tjener ikke på å eie bil - det er en av livets største utgiftsposter, etter bolig. Hvis hensikten er å tjene mest mulig/tape minst mulig, så bør man velge sykkel og bo innenfor sykkelrekkevidde til jobb og matbutikk. For å gjenta meg selv ennå en gang, folk kjøper bil primært for å løse et transportbehov.

Jepp. Og da velger man som regel det man taper minst på. Hadde ikke batteribiler vært subsidiert hadde stort sett ingen giddet å kjøpe dem.

Hvilket er grunnen til incentivene. Å gjøre bilene billige nok i en overgangsperiode, til teknologien er skikkelig utviklet og prisene gjør at de blir konkurransedyktige uten incentivver.

Nå kjenner jeg mange elbileiere som er opptatt av å løse problemet, og som forstår hvilken rolle bilen kan spille i kraftsystemet. Problemet er at det er man oppgir mye kontroll ved V2G og det er uklart hva konsekvensen er. Det er en uklar kost/nytte-avveinig for den enkelte elbileier.

 

Jeg tenker at V2H (Vehicle to Home) fort kan være en 90%-løsning der nytten er mye klarere. V2H kan ta mine effekttopper, sikre min forsyning ved strømbrudd, og balansere mitt forbruk ved bruk av solstrøm eller liknende. V2H er noe jeg ønsker meg i min neste bil.

 

Det er også klart at hvis mange nok har en lader som raskt nok kan stanse lading, samt ta av små effekttopper fra mange husstander, kan det også få betydelig effekt for stabiliteten i nettet. Jeg mener derfor at det er V2H det bør satses på, V2G er en for stor drøm med for mye kompleksitet og uklar verdi for den enkelte.

Hva er egentlig den teknologiske forskjellen mellom V2G og V2H? Kan du sende strøm som V2H, så kan du i realiteten sende strøm V2G så snart el-selskapene åpner opp for dette. Men om du i tillegg produserer strøm fra vindmølle og/eller solcellepaneler, og ikke klarer å bruke opp all strømmen du bruker, så burde det i praksis ikke være hindringer i å sende det videre til grid. Å lage et kunstig skille på dette, er kun byråkratisk tullball.

 

Ja, genialt med v2h, omgår hele problemet med å produsere strøm hjemme. Burde man også ha en tesla powerwall for å lagre i eller er det overdrevet?

Ingenting lønner seg i Norge, men prisane går opp så kanskje snart? Powerwall lønner seg mindre enn solceller på taket, om en kan lagre energi som varmt vatn er nok det meir lønnsomt

Skal du ha solceller på taket og/eller vindmølle i hagen, så bør/må du ha powerwall eller andre typer batterier. Det er en forutsetning å kunne ta vare på strøm produsert på tidspunkter man bruker lite strøm selv i forhold til produksjonen, og for å unngå å måtte montere mye mere paneler for å ha nok de få timene forbruket er på sitt høyeste. Det er uansett idiotisk å da kaste bort all energi man produserer i perioder med lite forbruk, som vel er de fleste timer i døgnet.

 

Vi har dessverre en uheldig kombinasjon av proteksjonisme, griskhet i flere ledd og avgiftshysteri som gjør at det er vanskelig å tjene på slikt i Norge, ihvertfall om en kjøper utstyret her til lands. Det er tildels store penger på å kjøpe paneler, batterier og annet nødvendig utstyr utenlands. Det er dog vanskelig å få noen til å ta jobben og godkjenne installasjonen om de ikke samtidig får fortjenesten på utstyret, med mindre du selv kjenner noen i elektrikerbransjen. Sier ikke det er umulig, men at det er unødvendig vanskelig.

Kva skjer med nettleige ved v2g? Dersom v2g skulle vere mulig må en få fritak for nettleige når en skal fylle opp igjen batteriet.

Lenke til kommentar

 

 

 

Man tjener ikke på å eie bil - det er en av livets største utgiftsposter, etter bolig. Hvis hensikten er å tjene mest mulig/tape minst mulig, så bør man velge sykkel og bo innenfor sykkelrekkevidde til jobb og matbutikk. For å gjenta meg selv ennå en gang, folk kjøper bil primært for å løse et transportbehov.

Jepp. Og da velger man som regel det man taper minst på. Hadde ikke batteribiler vært subsidiert hadde stort sett ingen giddet å kjøpe dem.

Hvilket er grunnen til incentivene. Å gjøre bilene billige nok i en overgangsperiode, til teknologien er skikkelig utviklet og prisene gjør at de blir konkurransedyktige uten incentivver.

Nå kjenner jeg mange elbileiere som er opptatt av å løse problemet, og som forstår hvilken rolle bilen kan spille i kraftsystemet. Problemet er at det er man oppgir mye kontroll ved V2G og det er uklart hva konsekvensen er. Det er en uklar kost/nytte-avveinig for den enkelte elbileier.

Jeg tenker at V2H (Vehicle to Home) fort kan være en 90%-løsning der nytten er mye klarere. V2H kan ta mine effekttopper, sikre min forsyning ved strømbrudd, og balansere mitt forbruk ved bruk av solstrøm eller liknende. V2H er noe jeg ønsker meg i min neste bil.

Det er også klart at hvis mange nok har en lader som raskt nok kan stanse lading, samt ta av små effekttopper fra mange husstander, kan det også få betydelig effekt for stabiliteten i nettet. Jeg mener derfor at det er V2H det bør satses på, V2G er en for stor drøm med for mye kompleksitet og uklar verdi for den enkelte.

Hva er egentlig den teknologiske forskjellen mellom V2G og V2H? Kan du sende strøm som V2H, så kan du i realiteten sende strøm V2G så snart el-selskapene åpner opp for dette. Men om du i tillegg produserer strøm fra vindmølle og/eller solcellepaneler, og ikke klarer å bruke opp all strømmen du bruker, så burde det i praksis ikke være hindringer i å sende det videre til grid. Å lage et kunstig skille på dette, er kun byråkratisk tullball.

 

Ja, genialt med v2h, omgår hele problemet med å produsere strøm hjemme. Burde man også ha en tesla powerwall for å lagre i eller er det overdrevet?

Ingenting lønner seg i Norge, men prisane går opp så kanskje snart? Powerwall lønner seg mindre enn solceller på taket, om en kan lagre energi som varmt vatn er nok det meir lønnsomt

Skal du ha solceller på taket og/eller vindmølle i hagen, så bør/må du ha powerwall eller andre typer batterier. Det er en forutsetning å kunne ta vare på strøm produsert på tidspunkter man bruker lite strøm selv i forhold til produksjonen, og for å unngå å måtte montere mye mere paneler for å ha nok de få timene forbruket er på sitt høyeste. Det er uansett idiotisk å da kaste bort all energi man produserer i perioder med lite forbruk, som vel er de fleste timer i døgnet.

Vi har dessverre en uheldig kombinasjon av proteksjonisme, griskhet i flere ledd og avgiftshysteri som gjør at det er vanskelig å tjene på slikt i Norge, ihvertfall om en kjøper utstyret her til lands. Det er tildels store penger på å kjøpe paneler, batterier og annet nødvendig utstyr utenlands. Det er dog vanskelig å få noen til å ta jobben og godkjenne installasjonen om de ikke samtidig får fortjenesten på utstyret, med mindre du selv kjenner noen i elektrikerbransjen. Sier ikke det er umulig, men at det er unødvendig vanskelig.

Kva skjer med nettleige ved v2g? Dersom v2g skulle vere mulig må en få fritak for nettleige når en skal fylle opp igjen batteriet.

V2G???

Lenke til kommentar

 

Ja, genialt med v2h, omgår hele problemet med å produsere strøm hjemme. Burde man også ha en tesla powerwall for å lagre i eller er det overdrevet?

Ingenting lønner seg i Norge, men prisane går opp så kanskje snart? Powerwall lønner seg mindre enn solceller på taket, om en kan lagre energi som varmt vatn er nok det meir lønnsomt

Er heilt einig med HF- (Hi Frekvenzy - Thinking) i at å lagre mot Varmt vatn er en fornuftig løysing. Det er jo stort sett varme vi bruker «Strøm» til.

 

Ser det argumenteres for å skifte til batteriforsyning når strømprisen dobler seg, det vil ikke vere nok. Her er svinn i alle ledd og spillvarmen er vanskelig nyttbar slik man gjerne ser det ved store anlegg (som jo og kan bruke teknikker til under halve prisen /skalering og stordriftsfordeler)

 

Kva er så eg. Jo eg bruker fullt navn når eg kommenterer, det tror eg alle kan gjere. Det er meir sosialt, har i seg en del kontekst, drar selvjustis litt i rett retning, og øker verdien av det som blir skrevet.

 

Så tilbake til energimengder.

- Skal vi si Data og TV energien vi bruker tilsvarer et iPad batteri på 50 Watt Timer daglig for hver person (joda, det blir nyttbar spillvarme av nesten alt, men for lite til at det bør regnes på). Mulig vi må doble for hensyntagen til lading svinn, rutere og telefon. Vi ender på ca 5 W kontinuerlig.

- Lys, kva skal vi si. 1 utelampe på 3 W for hver person og 22 W kontinuerlig til innebelysning.

Hvor mye energi forbruker vi så langt, 30 W x 8760 Timer i året. Vi forenkler litt, 30 W x ca 9k(k betyr 1000) T=> (gir/ medfører symbol) 270 kWT

 

Så over til varme.

Artiklene nevner at ca 300 mill er gitt for å forske på hvorledes man på billigst mulig måte kan få bort energi forbruk toppene. Dette er et paradoks. For ville vi ikke greid å sende ut ca 1 million koblings-klokker til varmtvannstanker for denne prisen

 

Kva er så eg energimessig, jo 8 000 kW timer kommer på toppen til oppvarming. Noe eg ikke kommer til å forandre på da eg er leigetaker i et over 50 år gammelt hus.

 

Da eg bodde i bobil i 4 år medgikk det ca 100 kg LPG (propan) den kaldeste måned. Men vi kan si 500 kg på årsbasis, som er et lavere energiforbruk enn det eg har i dag og ikke gir topper over el-nettet. (Bilen, noe 30 år gammelt dritt på litt over 20m^2)

 

Eg liker TU og kommentarfeltet her.

Har evne (liker ikke det litt ulne ordet kompetanse) og prøver å gjøre ting noe mer forståelig, TU litt bedre, og ikke dra for meget i statistikken i min argumentering.

 

MOT (Meta Organisasjon Teori) er et prosjekt eg strever med å få noe ut av, som kan brukes og forstås. Endre litt verden og vårt velbehag på en «rett måte»

MOV (Multi Osean Vehicle) blir kanskje klar til å ta ny verdensrekord fra Carleis til Dover i år. Potensialet som et batteribasert substitutt er enormt (+100 mrd/år)

Lenke til kommentar

 

8D: Vehicle to grid

Ahh ok. Så man skal lade på jobben, frakte strømmen hjem og så pøse den ut i nettet igjen? :(

 

 

Er selvsagt for å kunne lade når effektuttaket er lavt og strømprisen er høy, og så heller brukes til å sende strøm tilbake på tidspunkt hvor effektbruket er høyt og strømprisen er tilsvarende høy. Altså skjer begge tingene hjemme normalt sett.

 

Men rent teoretisk, om man har lademulighet begge steder, så vil kanskje det bli en mulighet. Er dog ikke mange kronene man kan gjøre på dette tror jeg.

Lenke til kommentar

 

 

 

Man tjener ikke på å eie bil - det er en av livets største utgiftsposter, etter bolig. Hvis hensikten er å tjene mest mulig/tape minst mulig, så bør man velge sykkel og bo innenfor sykkelrekkevidde til jobb og matbutikk. For å gjenta meg selv ennå en gang, folk kjøper bil primært for å løse et transportbehov.

Jepp. Og da velger man som regel det man taper minst på. Hadde ikke batteribiler vært subsidiert hadde stort sett ingen giddet å kjøpe dem.

Hvilket er grunnen til incentivene. Å gjøre bilene billige nok i en overgangsperiode, til teknologien er skikkelig utviklet og prisene gjør at de blir konkurransedyktige uten incentivver.

Nå kjenner jeg mange elbileiere som er opptatt av å løse problemet, og som forstår hvilken rolle bilen kan spille i kraftsystemet. Problemet er at det er man oppgir mye kontroll ved V2G og det er uklart hva konsekvensen er. Det er en uklar kost/nytte-avveinig for den enkelte elbileier.

 

Jeg tenker at V2H (Vehicle to Home) fort kan være en 90%-løsning der nytten er mye klarere. V2H kan ta mine effekttopper, sikre min forsyning ved strømbrudd, og balansere mitt forbruk ved bruk av solstrøm eller liknende. V2H er noe jeg ønsker meg i min neste bil.

 

Det er også klart at hvis mange nok har en lader som raskt nok kan stanse lading, samt ta av små effekttopper fra mange husstander, kan det også få betydelig effekt for stabiliteten i nettet. Jeg mener derfor at det er V2H det bør satses på, V2G er en for stor drøm med for mye kompleksitet og uklar verdi for den enkelte.

Hva er egentlig den teknologiske forskjellen mellom V2G og V2H? Kan du sende strøm som V2H, så kan du i realiteten sende strøm V2G så snart el-selskapene åpner opp for dette. Men om du i tillegg produserer strøm fra vindmølle og/eller solcellepaneler, og ikke klarer å bruke opp all strømmen du bruker, så burde det i praksis ikke være hindringer i å sende det videre til grid. Å lage et kunstig skille på dette, er kun byråkratisk tullball.

 

Ja, genialt med v2h, omgår hele problemet med å produsere strøm hjemme. Burde man også ha en tesla powerwall for å lagre i eller er det overdrevet?

Ingenting lønner seg i Norge, men prisane går opp så kanskje snart? Powerwall lønner seg mindre enn solceller på taket, om en kan lagre energi som varmt vatn er nok det meir lønnsomt

Skal du ha solceller på taket og/eller vindmølle i hagen, så bør/må du ha powerwall eller andre typer batterier. Det er en forutsetning å kunne ta vare på strøm produsert på tidspunkter man bruker lite strøm selv i forhold til produksjonen, og for å unngå å måtte montere mye mere paneler for å ha nok de få timene forbruket er på sitt høyeste. Det er uansett idiotisk å da kaste bort all energi man produserer i perioder med lite forbruk, som vel er de fleste timer i døgnet.

 

Vi har dessverre en uheldig kombinasjon av proteksjonisme, griskhet i flere ledd og avgiftshysteri som gjør at det er vanskelig å tjene på slikt i Norge, ihvertfall om en kjøper utstyret her til lands. Det er tildels store penger på å kjøpe paneler, batterier og annet nødvendig utstyr utenlands. Det er dog vanskelig å få noen til å ta jobben og godkjenne installasjonen om de ikke samtidig får fortjenesten på utstyret, med mindre du selv kjenner noen i elektrikerbransjen. Sier ikke det er umulig, men at det er unødvendig vanskelig.

Kva skjer med nettleige ved v2g? Dersom v2g skulle vere mulig må en få fritak for nettleige når en skal fylle opp igjen batteriet.

 

 

Du vil ikke betale nettleie på det du sender tilbake. Men om du får lettelser for å bidra, det vet jeg intet om foreløpig. Dette er vel noe man må bli enige om før det settes igang. Kanskje noen med solcellepanel hjemme har mulighet eller lest om prising ved å selge overskuddskraft til e-verket sitt?

 

Nå er det vel allerede slik at man betaler ett fastledd uansett om man bruker noe eller ei, og en del som baseres på forbruket, så man sparer ihvertfall endel på at man erstatter endel forbruk med egenprodusert strøm, og den egenproduserte strømmen betaler du ikke nettleie av.

Lenke til kommentar

8D: Vehicle to grid

Ahh ok. Så man skal lade på jobben, frakte strømmen hjem og så pøse den ut i nettet igjen? :(

I prinsippet ja - den eneste logiske løsningen på eventuell snylting på gratis kraft er at arbeidsgiveren tar fornuftig betalt for krafta. Man får da bukt med snylting, men kan likevel frakte kraft hjem om det er praktisk eller forsyningssikkerheten er dårlig hjemme.

Lenke til kommentar

 

 

8D: Vehicle to grid

Ahh ok. Så man skal lade på jobben, frakte strømmen hjem og så pøse den ut i nettet igjen? :(
I prinsippet ja - den eneste logiske løsningen på eventuell snylting på gratis kraft er at arbeidsgiveren tar fornuftig betalt for krafta. Man får da bukt med snylting, men kan likevel frakte kraft hjem om det er praktisk eller forsyningssikkerheten er dårlig hjemme.

Njaaa, Simen1

Det kan jo anføres at kjøring til jobb er utgifter til inntekts ervervelse. Også hytteturen for så vidt, man ville vert på ferie om man ikke drar på jobb.

Lenke til kommentar

 

 

Kjøper folk batteribiler for egen vinnings skyld? Trodde det var fordi de var idealister jeg? :(

Slik som noen, eller de fleste som kjøper småbiler, eller dieselbiler, fordi de fikk lavere avgifter, som i sum utgjør mer enn «tapet» pga elbiler, så kjøper de fleste elbiler fordi det blir billigere transport. Renere nærmiljø, i første omgang, er en kjempegod bonus.

 

Nettopp :)Folk driter stort sett i alt annet enn ting de selv kan tjene økonomisk på.

 

Nettopp. Og det er ingen dårlig holdning.

Men da må vi vite at i et SAMfunn er fellesskapets beste som er den enkeltes beste, og omvendt.

( Hva den enkelte kan produsere av velferds goder er lite i forhold til hva samfunnet, i en god arbeidsfordeling, kan produsere.)

Og at jo bedre realverdi ( ikke penge-)  produksjon  i et samfunn,   jo bedre velferd blir det for alle.

Lenke til kommentar

 

Ja, genialt med v2h, omgår hele problemet med å produsere strøm hjemme. Burde man også ha en tesla powerwall for å lagre i eller er det overdrevet?

Ingenting lønner seg i Norge, men prisane går opp så kanskje snart? Powerwall lønner seg mindre enn solceller på taket, om en kan lagre energi som varmt vatn er nok det meir lønnsomt

 

Nå er termisk solvarme mye mer effektivt enn sol-celle i Norge. Og HVIS vi ikke hadde nok vannkraft til samfunnets behov for oppvarming/kjøling og transport, kunne vi analysert potensialet på alle hustak og gitt råd om termisk solvarme til alle husstanders varmtvannsbehov. ( uten avgifter) Men vi har altså nok vannkraft til dette ( til en like lav pris). Så ytterligere bruk av arbeidskrefter på slik oppbygging er bortkastede arbeidskrefter for samfunnet.

Om private aktører vil sette i gang samling av sol-elektrisitet for å selge dette til mer solrike land, burde dettte være frivillig, - men uten å belaste norske strømkunder/innbyggere med dette.

Lenke til kommentar

 

 

Ja, genialt med v2h, omgår hele problemet med å produsere strøm hjemme. Burde man også ha en tesla powerwall for å lagre i eller er det overdrevet?

 

Ingenting lønner seg i Norge, men prisane går opp så kanskje snart? Powerwall lønner seg mindre enn solceller på taket, om en kan lagre energi som varmt vatn er nok det meir lønnsomt

Nå er termisk solvarme mye mer effektivt enn sol-celle i Norge. Og HVIS vi ikke hadde nok vannkraft til samfunnets behov for oppvarming/kjøling og transport, kunne vi analysert potensialet på alle hustak og gitt råd om termisk solvarme til alle husstanders varmtvannsbehov. ( uten avgifter) Men vi har altså nok vannkraft til dette ( til en like lav pris). Så ytterligere bruk av arbeidskrefter på slik oppbygging er bortkastede arbeidskrefter for samfunnet.

Om private aktører vil sette i gang samling av sol-elektrisitet for å selge dette til mer solrike land, burde dettte være frivillig, - men uten å belaste norske strømkunder/innbyggere med dette.

Men en kan jo lage hydrogen av straumen frå alle solcellepanela, då er det vel greit med "litt" statsstøtte;^)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er egentlig den teknologiske forskjellen mellom V2G og V2H? Kan du sende strøm som V2H, så kan du i realiteten sende strøm V2G så snart el-selskapene åpner opp for dette.

 

Selvfølgelig. Forskjellen ligger i algoritmene som styrer ladingen, og der er forskjellen enorm. I et hjem er det bare snakk om eierens mobilitetsbehov og å holde følge med energiforbruket internt. V2G er det dette, pluss at du må være mye mer forsiktig med at du ikke gjør noe som eieren ikke liker. Og i tillegg må du bekymre deg om alle systemtjenestene. Å få det til å fungere er mye mer komplisert og krever testing i et simulert miljø som man ikke kan være sikker nok er representativt.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...