Gå til innhold

Energiselskap: Skal private elbiler hjelpe strømnettet kreves det en flåte på 100.000 biler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det beste for samfunnet og enkeltpersoner ville vært om strømnettet ble lagt ned og hver bolig hadde solcellepanel (eller kjernereaktor :D ) og elbil. Sett fra et forsyningssikkerhets synspunkt.

Ja, trist nok.

For det å leve i et SAMfunn der politikere/folk med makt samarbeider med befolkningen, vil samfunnet som helhet tjene på dette.

Både i form av bedre samarbeid og forutsigbarhet ( i begge retninger), og i bedre velferd, færre forbrytelse og lovbrudd ( fordi man er enige i reglene) og en lyst til å bidra med noe positivt.

Som JF Kennedy ble berømt for å si:  "Ikke spør hva samfunnet kan gjøre for deg; men hva du kan gjøre for samfunnet". Men dette innebærer at man har tiltro til at SAMfunnet vil alles vel.

Nå produserer det levende norske vinter-samfunnet ( den døde staten produserer ingen ting)nok vannkraft til all vår oppvarming/kjøling og transport hvis vi vil. ( Enten med kun batteri, eller med Hydrogen som rekkevidde/tyngde-forlenger for å få med alt/alle.)

Så kunne hver husstand få nødvendig energi ( 20 000 kWh/år?) og bruke dette til oppvarming/kjøling og transport til produksjonspris og nødvendige nett-utgifter og rimelig fortjeneste-påslag., sommer som vinter.)

Hvordan du ville bruke dette, om du ville bruke penger på varmepumpe, solcelle, termisk solvarme til vann, Hydrogen-forlenger hvis du ikke ville planlegge transportbruken, kun batteri hvis du vil, eller fryse litt kunne være opp til den enkelte husstand. Fellesgoder burde fordeles likt. Og styring burde ikke skje ovenfra, men nedenfra fra den enkelte. Politikeres oppgave var kun å gjøre dette effektivt og  fordele riktig.

Dette ville gi forutsigbarhet og forsyningssikkerhet, viktige deler av opplevd velferd.

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Man tjener ikke på å eie bil - det er en av livets største utgiftsposter, etter bolig. Hvis hensikten er å tjene mest mulig/tape minst mulig, så bør man velge sykkel og bo innenfor sykkelrekkevidde til jobb og matbutikk. For å gjenta meg selv ennå en gang, folk kjøper bil primært for å løse et transportbehov.

Jepp. Og da velger man som regel det man taper minst på. Hadde ikke batteribiler vært subsidiert hadde stort sett ingen giddet å kjøpe dem.

Jepp. Det er empirisk vist i Danmark da de stoppet elbilfordelene. Det viser også at det fortsatt er viktig å ha elbilfordeler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Man tjener ikke på å eie bil - det er en av livets største utgiftsposter, etter bolig. Hvis hensikten er å tjene mest mulig/tape minst mulig, så bør man velge sykkel og bo innenfor sykkelrekkevidde til jobb og matbutikk. For å gjenta meg selv ennå en gang, folk kjøper bil primært for å løse et transportbehov.

Jepp. Og da velger man som regel det man taper minst på. Hadde ikke batteribiler vært subsidiert hadde stort sett ingen giddet å kjøpe dem.

I Sverige f.eks, subsideres fossilbiler.

Lenke til kommentar

Det beste for samfunnet og enkeltpersoner ville vært om strømnettet ble lagt ned og hver bolig hadde solcellepanel (eller kjernereaktor :D ) og elbil. Sett fra et forsyningssikkerhets synspunkt.

Ja, trist nok.

Jeg tror du misforstår 8D litt. Jeg tror ikke det var ment ultraliberalistisk. Ser man til dårlig utbygde land i Afrika så passer beskrivelsen til 8D utmerket. Det er meningsløst å bygge et enormt krevende kraftnett når man klarer seg uten. Folk kan produsere kraft på hver sine tak og slippe hele kraftnett-kostnaden. Oppvarming og AC er langt utenfor rekkevidde økonomisk for de fleste så det er snakk om veldig lave effekter som eventuelt kan lagres. En LED-lampe inne forlenger døgnets brukbare timer og krever veldig lite batteri.

 

Her i kalde mørketids- og vannkraft-landet er det ikke fult så enkelt. Vi trenger mye mer kraft per husstand og veldig få har fosser og magasiner på eiendommen sin. Vi er nødt til å dele. Det er også store regionale forskjeller i produksjon og bosetting/forbruk som gjør at vi er helt avhengige av et skikkelig kraftnett. Det vi derimot kan gjøre i Norge er å jevne ut forbruket over døgnet og energieffektivisere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Man tjener ikke på å eie bil - det er en av livets største utgiftsposter, etter bolig. Hvis hensikten er å tjene mest mulig/tape minst mulig, så bør man velge sykkel og bo innenfor sykkelrekkevidde til jobb og matbutikk. For å gjenta meg selv ennå en gang, folk kjøper bil primært for å løse et transportbehov.

Jepp. Og da velger man som regel det man taper minst på. Hadde ikke batteribiler vært subsidiert hadde stort sett ingen giddet å kjøpe dem.

Strengt tatt er ikke elbiler subsidiert, men fossilbiler er ilagt straffeavgift da de forurenser noe inn i hel.... Elbilen har prisen produsenten setter...

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Strengt tatt er ikke elbiler subsidiert, men fossilbiler er ilagt straffeavgift da de forurenser noe inn i hel.... Elbilen har prisen produsenten setter...

Merkelig logikk. Så og si alle andre varer og tjenester har 25% mva. Det er normalen og en viktig del av hvordan det offentlige er finansiert. Bomavgifter, fergeavgifter og omregistreringsavgift anser jeg også som normalt. Dette har heller ingenting med "straff for forurensning" å gjøre. Fritak/lettelse i disse avgiftene anser jeg som subsidier fordi de avviker fra det som er normalt og bør være normalsituasjonen på lang sikt.

 

Fossilbiler har noen store avgifter på toppen av dette, hovedsaklig fordi de forurenser. Nybilavgift og drivstoffavgifter.

Lenke til kommentar

 

Strengt tatt er ikke elbiler subsidiert, men fossilbiler er ilagt straffeavgift da de forurenser noe inn i hel.... Elbilen har prisen produsenten setter...

Merkelig logikk. Så og si alle andre varer og tjenester har 25% mva. Det er normalen og en viktig del av hvordan det offentlige er finansiert. Bomavgifter, fergeavgifter og omregistreringsavgift anser jeg også som normalt. Dette har heller ingenting med "straff for forurensning" å gjøre. Fritak/lettelse i disse avgiftene anser jeg som subsidier fordi de avviker fra det som er normalt og bør være normalsituasjonen på lang sikt.

 

Fossilbiler har noen store avgifter på toppen av dette, hovedsaklig fordi de forurenser. Nybilavgift og drivstoffavgifter.

Oiiisan, litt relevant argumentasjon

 

Om man seier El-bilen (også kalt 0-utslepp bilen av tullinger) jevnt over har 100 000 i avgiftslette hva angår MVA sett i forhold til andre typer biler.

Hvor mykje CO2 kvoter kan man kjøpe for dette, hva vil det utgjøre i km. Joda, CO2 kvoter er problematisk og politisk, men gjør det ikke fossil-drivstoff bilen i prinsippet CO2 fri.

 

Hvordan er det vi argumenterer:

https://www.nrk.no/telemark/derfor-er-brusen-dyrere-i-norge-enn-i-sverige-1.14012134

 

OID’AA (Organisert Innavls Depresjon) som eg pleier å kalle slike artikler. For pressen og media kan de-facto ikkje bedre, da dei er rekruttert ut fra å kunne sortere bokstaver i rett rekkefølge uten hensyn til innhold, og å makte å skrive overskrifter.

 

Lærebøker er ikke stort bedre. Det argumenteres til dømes for at avgifter må skjules, og tilkjennegir implisitt at kun eliten (kloke folk) bør lese bøkene, eller kan ha nytte av læring.

Joda, keiserens nye klær er limt fast som den fineste kunst, med forklaring både på riksmål og nynorsk.

Slik er Verden blitt

 

Nei, vi kan ikke skriv bunnlinje-journalistene, og man kan ikke i dette tilfellet se bort fra at Dei har helt rett.

Det er en «trend» Dei ikke klarer å forandre, og den er sterkt fordummende i sin alminnelighet.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Om man seier El-bilen (også kalt 0-utslepp bilen av tullinger) jevnt over har 100 000 i avgiftslette hva angår MVA sett i forhold til andre typer biler.

Hvis du sier elbilen jevnt over har 100 000 kr i mva-lette så sier du indirekte at elbilen koster jevnt over 500 000 kr. Jeg er ikke sikker, men tror det er et ganske høyt anslag siden bare rundt 1/6 registrerte elbiler er en Tesla. Resten koster stort sett under 300 000 kr.

 

Dessuten er det et merkelig kategorisk estimat ettersom det nesten ikke selges elbiler i prissjiktet mellom 400 000 og  600 000 kr. Det blir nesten som å stå med beina i fryseboksen og hodet i ovnen og si at gjennomsnittstemperaturen er helt ok.

 

Kvotehandel er avlat. Det vil jeg holde utenfor denne diskusjonen.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Om man seier El-bilen (også kalt 0-utslepp bilen av tullinger) jevnt over har 100 000 i avgiftslette hva angår MVA sett i forhold til andre typer biler.

Hvis du sier elbilen jevnt over har 100 000 kr i mva-lette så sier du indirekte at elbilen koster jevnt over 500 000 kr. Jeg er ikke sikker, men tror det er et ganske høyt anslag siden bare rundt 1/6 registrerte elbiler er en Tesla. Resten koster stort sett under 300 000 kr.

 

Dessuten er det et merkelig kategorisk estimat ettersom det nesten ikke selges elbiler i prissjiktet mellom 400 000 og  600 000 kr. Det blir nesten som å stå med beina i fryseboksen og hodet i ovnen og si at gjennomsnittstemperaturen er helt ok.

 

Kvotehandel er avlat. Det vil jeg holde utenfor denne diskusjonen.

Siemen1, eg beklager min omtrentlige omgang med tall, 400 000 før MVA er nok eit for høgt anslag.

 

Om vi seier 250 000 for dei rimelige og legg på 1/6 av 500 000 som Tesla er dyrere, da ender vi på 310 000 som eit snitt før MVA.

Dette gir 77 500,- i MVA «subsidier» pr El-bil. Hva tror De om det.

 

Det vil vere eit beløp som kan fange mykje CO2, gitt alt annet likt. Og eg tror for så vidt bare CO2 avgiften på fossilt drivstoff er istand til dette.

 

Her en liten nøtt:

Utgjør vår daglige handel av vatn på butikk og utvannede erneringsprodukter et større CO2 avtrykk ad sin økte tung-transport en om alle personbiler i Norge var El ?

Lenke til kommentar

Hele denne artikkelen har null relevans til forholdene i Norge. Vi har plenty strøm (energi) tilgjengelig til enhver tid (vannkraft, bassenger, svært stor produksjonskapasitet). Bare unntaksvis har vi problemer med kapasitet i lokalnettet (noen få kalde dager i i året) i motsetning til andre land som ikke har elbasert oppvarming (som Danmark, Tyskland og UK) og som dermed kan oppleve effekttopper i lokalnettet hvilken som helst dag i året!

 

Men det er jo morsomt å diskutere ting for det! Om femti år har kanskje de fleste av oss solceller på taket og alle har elbil. Da kan vi komme tilbake til denne artikkelen og dens problemstillinger!

Lenke til kommentar

Ingen problemer med å ha en bil med atomreaktor koblet på, bare husk at kraftselskapene må betale litt nettleie til meg :D

Dette er faktisk litt interessant, om enn teoretisk ifbm. persontransport i våre dager. Roverne på Mars bruker "radioisotope power", eller lavenergi radioaktive energiceller, enkelt sagt atombatterier.

Om slike i fremtiden kunne designes for sikker innbygging og bruk i biler, og levere en lav kontinuerlig ladestrøm som kan være tilstrekkelig for en full lading hvert døgn (hvorpå de går ned i vedlikeholdsmodus til bilen brukes), og evt. ha en praktisk brukstid på 15-20 år, så vil det trolig endre mye på diskusjonen rundt lading av elbiler. Det kunne blitt ekstremt praktisk ift. hvordan det gjøres i dag.

Men enn så lenge er det bare en av flere potensielle fremtidige utviklinger, og avfallsspørsmålet for en global bilpark på en milliard slike må naturligvis også løses.

Lenke til kommentar

Jeg aner ikke hva din families handel med vann på butikk belaster miljøet med, men jeg synes det er en uting i det fantastisk gode vannlandet Norge. Brukt tappevann i stedet for! Kvalitetsmessig er det ofte bedre enn flaskevannet.

 

Det gir tyngde ved uttransportering, og en eksponentiell skade på veg i forhold til vekt.

Så kjøper Du 2 pitza og 3 liter vatn i steden for 1 kg havregryn og 3 liter H-melk så er veislitasje mer enn doblet i forhold til å kjøpe det siste.

 

Vi har og en del lettprodukter utvannet med 50-70% vatn. Altså lite næring, dårlig holdbarhet og mykje transport og emballasje.

Miljø er en praktisk øvelse, og ikke noe Du får gjennom reklame i media eller onanerendes el-bilister. Korelasjonen er motsatt.

 

ØL er langt å foretrekke, særlig mørkt og sterkt.

Lenke til kommentar

Det skjer forskning og utvikling på det området. I denne artikkelen fra oktober 2016 diskuteres en variant med "skutterudites" som skal være bedre enn dagens utgave, og potensielle bruksområder i bla. biler.

https://www.nasa.gov/feature/jpl/spacecraft-nuclear-batteries-could-get-a-boost-from-new-materials

 

Denne artikkelen omhandler termoelementene - de som lager elektrisk energi av varme. Varmeenergikilden er vel fortsatt det samme: https://en.wikipedia.org/wiki/Plutonium-238. Og er j...g dyrt å utvinne fra radioaktiv avfall.

 

Men jeg liker dens egenskaper: produserer varme i årtier og ellers bare heliumkjerner.  :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...