Gå til innhold

Energiselskap: Skal private elbiler hjelpe strømnettet kreves det en flåte på 100.000 biler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjøper folk batteribiler for egen vinnings skyld? Trodde det var fordi de var idealister jeg? :(

 

Slik som noen, eller de fleste som kjøper småbiler, eller dieselbiler, fordi de fikk lavere avgifter, som i sum utgjør mer enn «tapet» pga elbiler, så kjøper de fleste elbiler fordi det blir billigere transport. Renere nærmiljø, i første omgang, er en kjempegod bonus.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

Kjøper folk batteribiler for egen vinnings skyld? Trodde det var fordi de var idealister jeg? :(

Slik som noen, eller de fleste som kjøper småbiler, eller dieselbiler, fordi de fikk lavere avgifter, som i sum utgjør mer enn «tapet» pga elbiler, så kjøper de fleste elbiler fordi det blir billigere transport. Renere nærmiljø, i første omgang, er en kjempegod bonus.

 

Nettopp :) Folk driter stort sett i alt annet enn ting de selv kan tjene økonomisk på.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, hvorfor ikke.

Folk kjøper jo lodd på fredag for 1000,- kr og venter i spenning til lørdag for å få tilbake 400,-

Labber til ei kvit løe på søndag, står på 1 fot og synger kykkeliky. Alt kan man få folk til å gjøre med lokk, lur og plausibel argumentering får man til og med folk til å gå rundt med en sekk over hodet.

 

Joda 300 mill er nok eit høflig beløp for å finne ut om oljetankere ville vere betre tjent med noen 1000 2 sylindrede motorer fra Fiat i steden for 1 fra Wartsilla, om dei fikk dei gratis eller til «underpris» meiner eg.

 

Komm igjenn folkens, lat tøv bli artikkel, og artikkel forskning og sannhet. Og så atter en gang har vi fått den nye 0-utslepps bil, der vekt eller pris ikke betyr noe.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kjenner til en bedrift i aurskog der det brukes 220 kw over 4 timer kun 1 gang i måneden. Det blir til sammen 880 kw/t og hvis stømprisen er 50 øre så koster det 440 kr for strømmen. I tilegg til stømprisen koster 220 ganger 150 kroner i effektledd som blir 33 000 kr ekstra til Hafslund Nett for 4 timer strøm. Da begynner vi å snakke om hvor ufattelig store utslag effektledd avgift kan påføre kunden og påslaget i effektleddet vil kunne gjøre regningen 100 ganger dyrere enn selve strømmen som blir levert. Det er samme pris på effektleddet uansett om det skulle være midt i verste forbrukstopp på dagen eller om det var midt på søndags natt så det er ikke mulig å slippe unna denne uhyrlige effektledd avgiften. Hafslund har monopol. På Sørlandet er det en nettleverandør som ikke tar effektledd om kvelden og i helgene. De sier at Hafslund har monopol i Akershus og at de dessverre ikke kan levere strøm til Aurskog. Så er det det at bedriften går med underskudd år etter år og hvor lenge kan dette fortsette. Diesel aggregat kunne spart bedriften for minst 100 000 kr i effektledd avgift gjennom vinteren. Hvis derimot strømmen kunne hentes fra 10 tesla biler som hver har 90 kw batteripakke ville det vært utrolig lønnsomt å hente strømmen til produksjonen fra elbilens batteri. Men det er også mulig at framtiden for selskapet kan bli lønnsom med dieselaggregat hvis mange andre går over til elbiler med resultat at avgiftsfri diesel blir omtrent gratis en gang i framtiden? Mitt forslag er at effektledd må prises ut fra tidspunkt på døgnet sånn at man kan styre sitt forbruk utenom toppene og dermed vil målet til statsnett bli oppfyllt av seg selv

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Et første steg er vel at lading reguleres smart, det skulle bety at bilen ikke lader når nettet sliter. Det vil ikke kreve regulatoriske endringer. Det vil også helt unngå slitasje ved utlading. Det krever kun en forretningsmodell som forbruker tjener på og en dynamisk lader.

 

Men problemet er vel større i land som tyskland, uk og danmark med øket innslag av fornybart og vanskelig regulerbar kraft.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner til en bedrift i aurskog der det brukes 220 kw over 4 timer kun 1 gang i måneden. Det blir til sammen 880 kw/t og hvis stømprisen er 50 øre så koster det 440 kr for strømmen. I tilegg til stømprisen koster 220 ganger 150 kroner i effektledd som blir 33 000 kr ekstra til Hafslund Nett for 4 timer strøm. Da begynner vi å snakke om hvor ufattelig store utslag effektledd avgift kan påføre kunden og påslaget i effektleddet vil kunne gjøre regningen 100 ganger dyrere enn selve strømmen som blir levert. Det er samme pris på effektleddet uansett om det skulle være midt i verste forbrukstopp på dagen eller om det var midt på søndags natt så det er ikke mulig å slippe unna denne uhyrlige effektledd avgiften. Hafslund har monopol. På Sørlandet er det en nettleverandør som ikke tar effektledd om kvelden og i helgene. De sier at Hafslund har monopol i Akershus og at de dessverre ikke kan levere strøm til Aurskog. Så er det det at bedriften går med underskudd år etter år og hvor lenge kan dette fortsette. Diesel aggregat kunne spart bedriften for minst 100 000 kr i effektledd avgift gjennom vinteren. Hvis derimot strømmen kunne hentes fra 10 tesla biler som hver har 90 kw batteripakke ville det vært utrolig lønnsomt å hente strømmen til produksjonen fra elbilens batteri. Men det er også mulig at framtiden for selskapet kan bli lønnsom med dieselaggregat hvis mange andre går over til elbiler med resultat at avgiftsfri diesel blir omtrent gratis en gang i framtiden? Mitt forslag er at effektledd må prises ut fra tidspunkt på døgnet sånn at man kan styre sitt forbruk utenom toppene og dermed vil målet til statsnett bli oppfyllt av seg selv

Denne bedriften ville kunne spart seg en del penger på sikt ved å installere en egen batteriløsning. Kanskje de også kunne installere en automatisert løsning for kjøp og salg av strøm så de kunne hente inn noen øre på et system som uansett trengtes. Eller for den del, kanskje de kunne hatt alternative energikilder i selve prosessen.

 

Uansett er det ikke rart at bedriften går med underskudd når de som sitter i ledelsen ikke engang kommer på å gjøre noe med slike åpenbare tullekostnader.

 

 

Men for å snakke om tema: Ideen er bare god dersom man kan tjene mer penger på det enn man må regne i slitasje på batteriet. Og selv da er det ærlig talt tvilsomme greier siden teknisk ukyndige bileiere risikerer å komme til tappet bil når de forventet fulladet foran en lengre kjøretur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En mer realistisk løsning som involverer elbiler er koordinert lading. Feks. jeg plugger inn bilen, en uketimer sier når bilen skal være fullladet (Leaf har i alle fall dette allerede). Bilen og nettet sammarneider når lading skal skje så lenge den er klar til bestemt tid. Dette er en lattttertlig enkel sak men vil nok ta mange år før vi ser slike løsninger. Løs dette først, så kan vi snakke V2G (vil aldri skje).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kjøper folk batteribiler for egen vinnings skyld? Trodde det var fordi de var idealister jeg? :(

Nei, ingen av delene. Folk kjøper nok bil primært for å løse et transportbehov. Sekundært løser de dette på billigst mulige måte. I tredje rekke kommer idealisme, status, lysten på å kjøpe noe nytt osv.

 

Så... det de mener er at vi privatpersoner skal slite ut elbilbatteriene slik at strømselskapene slipper å bygge ut strømnettet?

Nei.

 

Hvilken av de to regningene har du mest lyst på? Etter å ha løst transportbehovet sitt tror jeg folk velger den laveste av de to regningene.

 

Kjøper folk batteribiler for egen vinnings skyld? Trodde det var fordi de var idealister jeg? :(

Slik som noen, eller de fleste som kjøper småbiler, eller dieselbiler, fordi de fikk lavere avgifter, som i sum utgjør mer enn «tapet» pga elbiler, så kjøper de fleste elbiler fordi det blir billigere transport. Renere nærmiljø, i første omgang, er en kjempegod bonus.
Nettopp :) Folk driter stort sett i alt annet enn ting de selv kan tjene økonomisk på.

Man tjener ikke på å eie bil - det er en av livets største utgiftsposter, etter bolig. Hvis hensikten er å tjene mest mulig/tape minst mulig, så bør man velge sykkel og bo innenfor sykkelrekkevidde til jobb og matbutikk. For å gjenta meg selv ennå en gang, folk kjøper bil primært for å løse et transportbehov.

Endret av Simen1
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Et første steg er vel at lading reguleres smart, det skulle bety at bilen ikke lader når nettet sliter. Det vil ikke kreve regulatoriske endringer. Det vil også helt unngå slitasje ved utlading. Det krever kun en forretningsmodell som forbruker tjener på og en dynamisk lader.

 

Men problemet er vel større i land som tyskland, uk og danmark med øket innslag av fornybart og vanskelig regulerbar kraft.

Ja. Løsningen du skisserer er på vei, men så vidt jeg vet ikke helt klar for markedet ennå på grunn av AMS sin HAN-protokoll ikke er helt definert ennå. Når det skjer regner jeg med det kommer et skred av ladestasjoner med støtte for dette. Altså dynamisk styring av ladeeffekt ut fra øyeblikkspriser, effektbegrensning og ønsket ladestatus ved et gitt klokkeslett. Noe som i praksis kan bety at du velger at husstanden skal trekke maksimalt x kW og at ladeeffekten tilpasser seg dette for å unngå ekstra dyre tariffer, samt at den begrenser ytterligere de timene på døgnet kraftprisen er ekstra høy. Likevel skal den kunne styre seg inn mot f.eks 80% kl 07.00.

 

Brukeren definerer handlingsrommet - laderen optimerer ladingen ut fra det.

 

Betyr dette at dersom det passer kraftselskapt, så er bilen tom for strøm om morgenen, når jeg skal på jobb?

Nei

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, hvorfor ikke.

Folk kjøper jo lodd på fredag for 1000,- kr og venter i spenning til lørdag for å få tilbake 400,-

Labber til ei kvit løe på søndag, står på 1 fot og synger kykkeliky. Alt kan man få folk til å gjøre med lokk, lur og plausibel argumentering får man til og med folk til å gå rundt med en sekk over hodet.

 

Joda 300 mill er nok eit høflig beløp for å finne ut om oljetankere ville vere betre tjent med noen 1000 2 sylindrede motorer fra Fiat i steden for 1 fra Wartsilla, om dei fikk dei gratis eller til «underpris» meiner eg.

 

Komm igjenn folkens, lat tøv bli artikkel, og artikkel forskning og sannhet. Og så atter en gang har vi fått den nye 0-utslepps bil, der vekt eller pris ikke betyr noe.

 

Når det kommer til vekt, så er ikke 250-300kg i øket vekt, ansett som avgjørende for noe som helst, annet enn at en elbil er mye mer energieffektiv enn en fossilbil.

Lenke til kommentar

Man tjener ikke på å eie bil - det er en av livets største utgiftsposter, etter bolig. Hvis hensikten er å tjene mest mulig/tape minst mulig, så bør man velge sykkel og bo innenfor sykkelrekkevidde til jobb og matbutikk. For å gjenta meg selv ennå en gang, folk kjøper bil primært for å løse et transportbehov.

Jepp. Og da velger man som regel det man taper minst på. Hadde ikke batteribiler vært subsidiert hadde stort sett ingen giddet å kjøpe dem.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå kjenner jeg mange elbileiere som er opptatt av å løse problemet, og som forstår hvilken rolle bilen kan spille i kraftsystemet. Problemet er at det er man oppgir mye kontroll ved V2G og det er uklart hva konsekvensen er. Det er en uklar kost/nytte-avveinig for den enkelte elbileier.

 

Jeg tenker at V2H (Vehicle to Home) fort kan være en 90%-løsning der nytten er mye klarere. V2H kan ta mine effekttopper, sikre min forsyning ved strømbrudd, og balansere mitt forbruk ved bruk av solstrøm eller liknende. V2H er noe jeg ønsker meg i min neste bil.

 

Det er også klart at hvis mange nok har en lader som raskt nok kan stanse lading, samt ta av små effekttopper fra mange husstander, kan det også få betydelig effekt for stabiliteten i nettet. Jeg mener derfor at det er V2H det bør satses på, V2G er en for stor drøm med for mye kompleksitet og uklar verdi for den enkelte.

Lenke til kommentar

Bilene trenger jo heller ikke levere strøm for å hjelpe nettet. Det er nok at AMSen sier "ikke lad akkurat nå" til biler som er plugget inn i strømrushet. Hvis 100 000 biler på et blunk kan koble ut sin 16A lading, så tilsvarer jo det at du kobler inn et kraftverk på 360 MW, som vil være opp mot topp 10 kraftverk i landet. Helst skulle denne kommandoen gått trådløst over AMS-nettet, eventuelle mottakere gis av nettselskapet. Så får du en hundrings i rabatt hver måned, eller noe sånt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...