Gå til innhold

Ingeniørene demonterte model 3: – Tesla har elektronikk på et nivå ingen andre har


Anbefalte innlegg

 

 

Jeg mener det havner over i rasisme når en i denne tråden(og langt flere så klart) kan lese at en gruppe mennesker(les Tesla eiere i dette tilfellet), inkludert meg er:

-En jævla fanatiker

-Personer de fleste går fort lei av

 

Dette er kun to eksempler på denne tråden og hva jeg kommenterte. 

 

anbefale psykolog? Jeg kan anbefale deg å skjerpe deg. 

 

Rasisme er ikke "spesifikt diskriminering mot folk som har en annen rase, altså ulikt utseende" nei. Men det er en av formene for rasisme. Man finner rasisme innenfor mange grener, som vitenskap m.m. 

 

 

"Rasisme, tradisjonelt forstått som en oppfatning eller sett av holdninger som tar utgangspunkt i at mennesker kan deles inn i distinkte «raser», og at disse kan rangeres etter deres verdi. Denne formen for rasisme kalles gjerne for klassisk, vitenskapelig eller biologisk rasisme."

 

Kan etter ditt synspunkt mennesker deles opp i raser etter hvilken bil de eier?

 

"Det moderne rasismebegrepet, nyrasisme («neo-racism») oppstod på 1970-tallet som en «rasisme uten raser», hvor det ikke er biologisk opphav, men kulturell tilhørighet som er grunnlag for diskriminering. Da kan rasisme forstås som at noen mennesker med en annen kultur påstås å være av mindre verdi enn andre."

 

Mener du at din kulturelle tilhørighet er knyttet til din bil og at du først og fremst anser deg selv som en Tesla-eier i motsetning til nordmann som eksempel på en  vanlig kulturell tilknytning?

 

 

Det er spesifikt dette som er rasisme. Det finnes mange ord for å beskrive negative holdninger mot en gruppe mennesker. Om du diskriminerer noen fordi de er kvinner er det da kjønnsdiskriminering, men ikke rasisme. Rasisme inneholder disse og kunne disse definisjonene.

 

 

Det å anbefale psykolog var ment mest som en spøk fra min side, da det er så latterlig å dra inn rasisme her at jeg har vanskelig for å tro at det er seriøst ment fra din side. Den eneste måten dette kan være rasisme er nemlig om du identifiserer deg som Tesla-eier og dette er din kulturelle tilknytning. Dette er åpenbart ikke en sunn måte å tenke rundt biler.

 

Helt ærlig om det å generalisere en gruppe og fornærme dem er rasisme så er alt i verden rasisme. Og det blir for dumt. Det må du vel forstå?

 

 

Wow, går det an å komme tilbake til topic? Om det er rasisme, diskriminering eller hva som helst var poenget at det er en uting å drive på slik. Om du vill drive å proklamere for hva som er rasisme eller ikke, go ahead. Men det passer bedre i en annen tråd. La oss heller la dette gli forbi, kanskje noen tenker seg om neste gang før de driver med slikt tull så kan tråden komme seg tilbake til tema, som var noe helt annet. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg gikk inn og så på forutsetningene til Navigant, fordi de kom frem til en konklusjon som ikke ga mening. Og da er det som regel forutsetninger som ikke gir mening, noe som også var tilfelle i denne analysen. Du forsøker å skape et bilde av at jeg og andre bare forkaster all informasjon som er negativ i forhold til Tesla. Det er bare tull. Jeg vurderer all informasjon så obektivt som mulig.

 

Jeg vil si at det er kanskje de som *ikke* gjør det samme som alle andre som kan få gjennombrudd. Det er ofte slik at de som har gjennombrudd er de som tør forlate flokken og tenke selv. De fleste utover Tesla forsøker bare kopiere Google/Waymo.

 

Men jeg tror ikke vi blir enige. Vi får bare se på hva fasiten blir, og så kan vi se til hvilken grad det er korrelasjon mellom analysen til Navigant og fasiten.

 

 

 

Jeg finner det påfallende at den objektive analysen din alltid fører frem til en konklusjon som er pro-Tesla?

Enten er alt ved Tesla positivt (Messias), eller så er det kanskje dine egne forutsetninger som ikke gir mening?

 

Hvis jeg spør en Muslim om hva han syns om Muhammed, så syns han alt er bare flott, og det er heeeeeelt objektivt.

 

For å ta en litt annen innfallsvinkel: Om jeg kommer med kritiske innlegg mot BMW (bare for å ta et vilkårlig bilmerke), så ser jeg aldri at du resier deg i protest. Det gjør du kun for Tesla.

Altså har du en bias for Tesla. Helt greit det, vi har alle preferanser. Bare ikke prøv å selg deg selv som objektiv, for det er du ikke.

Endret av BippeStankelbein
  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg finner det påfallende at den objektive analysen din alltid fører frem til en konklusjon som er pro-Tesla?

Enten er alt ved Tesla positivt (Messias), eller så er det kanskje dine egne forutsetninger som ikke gir mening?

 

Hvis jeg spør en Muslim om hva han syns om Muhammed, så syns han alt er bare flott, og det er heeeeeelt objektivt.

 

 

For å ta en litt annen innfallsvinkel: Om jeg kommer med kritiske innlegg mot BMW (bare for å ta en vilkårlig bilmerke), så ser jeg aldri at du resier deg i protest. Det gjør du kun for Tesla.

Altså har du en bias for Tesla. Helt greit det, vi har alle preferanser. Bare ikke prøv å selg deg selv som objektiv, for det er du ikke.

 

 

Men du stiller deg jo igjen helt omvendt, uansett hva det er så er det ingenting positivt med Tesla og du bruker all din energi på å kommentere noe du hater? Det sier vell mer om deg? Jeg skal ikke dra religionen inn i bildet, men jeg kan jo bare tenke meg hvordan du tenker der etter dette... 

Lenke til kommentar

 

 

Wow, går det an å komme tilbake til topic? Om det er rasisme, diskriminering eller hva som helst var poenget at det er en uting å drive på slik. Om du vill drive å proklamere for hva som er rasisme eller ikke, go ahead. Men det passer bedre i en annen tråd. La oss heller la dette gli forbi, kanskje noen tenker seg om neste gang før de driver med slikt tull så kan tråden komme seg tilbake til tema, som var noe helt annet. 

 

 

Ikke vri deg unna når du taper debatten Salvesen. Det anklager du andre for å gjøre ,da får du være bedre selv.

Du beskyldte oss for å være rasister mot Tesla, da kan du stå oppreist til svaret du får etterpå.

Endret av BippeStankelbein
  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

 

 

Ikke vri deg unna når du taper debatten Salvesen. Det anklager du andre for å gjøre ,da får du være bedre selv.

Du beskyldte oss for å være rasister mot Tesla, da kan du stå oppreist til svaret du får etterpå.

 

 

Haha viser jo bare hvor lite du forsto av hele saken. Det er ikke mot tesla problemet ligger, det er mot mennesker som deles inn i en gruppe. I denne omgang omhandler det folk som kjører Tesla, det kunne like gjerne hvert muslimer som du nevnte over her. Om en bruker ordet diskriminering, rasisme eller hva det er gjør ikke noe med poenget. Poenget er at det er en uting og en bør holde seg unna slik dritt. Vet ikke helt hvem du mener med "oss" men jeg refererte i denne omgang kun til en som kom med unødvendige kommentarer. 

Lenke til kommentar

For å ta en litt annen innfallsvinkel: Om jeg kommer med kritiske innlegg mot BMW (bare for å ta et vilkårlig bilmerke), så ser jeg aldri at du resier deg i protest. Det gjør du kun for Tesla.

Altså har du en bias for Tesla. Helt greit det, vi har alle preferanser. Bare ikke prøv å selg deg selv som objektiv, for det er du ikke.

Jeg kunne sikkert protestert. Men i all hovedsak bryr meg ikke om BMW verken ene eller andre veien. (Jeg har heller ikke like mye kunnskap om BMW til å se feilene med en gang, så jeg måtte satt meg inn i ting for å vite hva jeg skulle protestere på.)

 

Jeg innser at jeg ikke kan kan forsøke å korrigere alle feil på internett. Men det er tullete å la det være en grunn for å ikke forsøke å gjøre noenting.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

 

 

Jeg finner det påfallende at den objektive analysen din alltid fører frem til en konklusjon som er pro-Tesla?

Enten er alt ved Tesla positivt (Messias), eller så er det kanskje dine egne forutsetninger som ikke gir mening?

 

Hvis jeg spør en Muslim om hva han syns om Muhammed, så syns han alt er bare flott, og det er heeeeeelt objektivt.

 

 

For å ta en litt annen innfallsvinkel: Om jeg kommer med kritiske innlegg mot BMW (bare for å ta en vilkårlig bilmerke), så ser jeg aldri at du resier deg i protest. Det gjør du kun for Tesla.

Altså har du en bias for Tesla. Helt greit det, vi har alle preferanser. Bare ikke prøv å selg deg selv som objektiv, for det er du ikke.

 

Men du stiller deg jo igjen helt omvendt, uansett hva det er så er det ingenting positivt med Tesla og du bruker all din energi på å kommentere noe du hater? Det sier vell mer om deg? Jeg skal ikke dra religionen inn i bildet, men jeg kan jo bare tenke meg hvordan du tenker der etter dette...
Nå var det Espen som forsøkte å overbevise seg selv om at han er objektiv. Jeg har aldri forsøkt å selge meg selv som objektiv. Også er jeg kritisk mot andre merker også, ikke bare Tesla. Egentlig er jeg kritisk mot alle bilmerker. Det er motorsykkel som er min Messias. Japanske plastraketter, for å være presis. Takk for omtanken forresten. Det er litt surt akkurat i dag. 1 mai og grått vær. Så det ble bare en snartur. Ingen fulldags. Men fikk i det minste blåst ut sot og støv av både motor og fører :) Endret av BippeStankelbein
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser du ikke problemet her? Du kan ikke basere fremtiden basert på fakta. Du kan ikke lage en analyse om hvordan du mener selskaper ligger uten å komme med antagelser og spådommer om fremtiden. Hvis vi skulle gjort det ville ikke slike analytiske rapportert eksistert overhodet. Det må du vel forstå? Den er ikke basert på synsing, men kvalifiserte meninger til folk med mye kunnskap. Det er hele poenget med slike analyser!

Nå har analyser om fremtiden i utgangspunktet svært liten verdi, spesielt når det gjelder ny teknologi. Analyser bommer stort sett konsekvent på innvirkningen av ny teknologi, hovedsaklig fordi man klarer ikke se på fremtiden adskilt fra sitt perspektiv i nåtiden.

 

Kanskje lidar ikke er nødvendig, men det denne rapporten sier er at de fleste selskaper og eksperter mener at lidar er viktig. Dette øker igjen sannsynligheten for at dette er riktig og fremtiden. Den sier ikke at alle andre som mener noe annet tar feil. Og så lenge du kan argumentere skikkelig for ditt synspunkt er det ikke noe problem å ha en annen mening.

Jeg er uenig i at det øker sannsynligheten. Det er i utgangspunktet irrelevant. Mengden folk som tror på noe er ikke en god indikator på hvor sannsynlig det er. Uansett om det er tanken at jorden er sentret i universet, eller at den riktige guden er X, Y eller Z, eller at hydrogenbiler er fremtiden, eller at man trenger lidar for selvkjørende biler. Veldig mange folk har trodd på veldig mye tull opp gjennom tidene, og selv i dag tror nok de fleste på en del tull.

 

Men ser du hva du gjør? Du anklager dem for bias og synsying. Her har du problemet ditt. Du sier du ser på all informasjon objektivt? Likevel kaster du fra deg ekspertene sine meninger som synsing og bias? Det betyr jo at du kaster vekk informasjonen fordi du ikke er enig i meningene deres. Rett ut. De rangerer Tesla lavt, så rapporten må være tvilsom. Fordi du ikke kan ta feil?

Jeg kan ta feil, så klart. Men det betyr ikke at jeg bør akseptere analyser og forskning som er bygget på sviktende underlag.

 

Men jeg sier ikke at Tesla burde rangeres på toppen - jeg vet rett og slett ikke hvor det er riktig å rangere Tesla når det gjelder selvkjøring. Men jeg vil tror det er svært sannsynlig at det er riktigere å rangere Tesla nærmere toppen enn nærmere bunnen. Tesla er den aktøren som har rullet ut best førerassistansesystem i stor skala i produksjonsbiler, og de jobber aktivt med å få til full selvkjøring.

 

Kunne jeg ikke på den andre siden sagt at de som tror du klarer deg uten lidar bare driver med synsing og alt det de sier er tvilsomt?

Nei. For å kunne si at man må ha lidar så må man ha analysert alle mulige løsninger på problemstillingen, og sett at alle mulige løsninger inkluderer lidar. For å kunne si at lidar ikke nødvendigvis er påkrevd så trenger man bare at det finnes en mulig løsning på problemstillingen man ikke kjenner til, der det ikke kreves lidar.

 

Men jeg vil gjerne dra den lengre og si at vi vet at lidar ikke er påkrevd. Alt som trengs er å vite at det finnes *en* løsning der lidar ikke er påkrevd. Og da vil jeg si at mennesker ikke benytter seg av lidar for å kjøre bil. Det er faktisk den *eneste* løsningen vi kjenner til. 100% av alle løsninger vi kjenner til benytter seg ikke av lidar!

 

Dette er et problem i Norge i dag. Folk tror at med ytringsfrihet og slikt at alle mening er like mye verdt. Den er ikke. Hvis en ekspert uttaler seg så er hans ord mye mer verdt enn hva en vanlig borger mener. Folk i Norge regner eksperters ord som bare et annet ord i debatten som om en tilfeldig person vet like mye om det som en ekspert. 

 

Men det stopper åpenbart ikke det. Åpenbart er det ikke bare slik at ekspertenes ord ikke er viktigere enn hvem som helst sitt ord, men i tillegg er det visstnok slik at om noen er uenige med ekspertene, så er hele rapporten deres tvilsom? Det er en rimelig arrogant holdning ovenfor alle de som har jobbet i månedsvis med å lage denne rapporten. Det du sier er at du vet bedre enn ekspertene.

 

Og du ser ikke et problem med dette overhodet?

Fakta er at ekspertene tar som regel feil når det gjelder fremtiden. I all hovedsak er den eneste man kan stole på seg selv. Man har alle et ansvar om å sette seg inn i problemstillinger til den grad man klarer, og gjøre seg opp sin egen mening. Ikke bare lytte til første og beste "ekspert".

 

Se f.eks folkeopplysningen sesong 3 episode 2, som tar for seg økonomieksperter og eksperter generelt. Det er veldig oppklarende. https://tv.nrk.no/serie/folkeopplysningen/KMTE50009215/sesong-3/episode-2

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

 

For å ta en litt annen innfallsvinkel: Om jeg kommer med kritiske innlegg mot BMW (bare for å ta et vilkårlig bilmerke), så ser jeg aldri at du resier deg i protest. Det gjør du kun for Tesla.

Altså har du en bias for Tesla. Helt greit det, vi har alle preferanser. Bare ikke prøv å selg deg selv som objektiv, for det er du ikke.

Jeg kunne sikkert protestert. Men i all hovedsak bryr meg ikke om BMW verken ene eller andre veien. (Jeg har heller ikke like mye kunnskap om BMW til å se feilene med en gang, så jeg måtte satt meg inn i ting for å vite hva jeg skulle protestere på.)

 

Jeg innser at jeg ikke kan kan forsøke å korrigere alle feil på internett. Men det er tullete å la det være en grunn for å ikke forsøke å gjøre noenting.

Altså har du en bias for Tesla, du ønsker at andres oppfatning av Tesla skal være korrekt. Men andres oppfatning av F.Eks BMW engasjerer deg ikke like mye. Helt greit, det er ikke objektivt, og det er det ingen av oss som er. Endret av BippeStankelbein
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor bra LIDAR er har ingenting med hvorfor Tesla valgte det vekk. Tesla har valgt en strategi med å utstyre biler med gårsdagens sensorer og hardware og satse på at flinke programmerere kan trylle vekk begrensningene. LIDAR er per nå en stor og dyr klump og var derfor uaktuelt å putte inn i alle biler.

 

Denne strategien er helt motsatt av hvordan systemutvikling vanligvis gjøres og foreløpig ser strategien ut til å være mislykket. Systemet er ikke en gang på nivå med det Mobileye hadde i 2015. For eksempel så har det ikke en gang noe så banalt som skiltgjenkjenning. Det har heller ikke noen gode mekanismer for å sikre at sjåføren faktisk følger med på veien.

 

Utviklingen av systemet er også totalt uetisk og uansvarlig. Det kalles "autopilot", men hvor ofte finner man fulle passasjerfly som styres av utestede betaversjoner av autopilot? Det strømmer nå på med ulykker hvor Teslas autopilot har skylda og systemet står i fare for å bli deaktivert av transportmyndighetene. Og hver kræsj vil føre til søksmål hvor Tesla ikke har annet valg enn å håpe på et forlik framfor å bli fullstendig maltraktert i en rettsak hvor all elendigheten kommer på bordet

 

Legg til at alt som kan krype og gå av nøkkelpersoner forlater Tesla. Sist uke forsvant han som var hyret inn for å lage en egen AI-chip for Tesla så den drømmen er nå død.

 

Navigant har Tesla helt sist og det ser ut til å være en korrekt vurdering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Denne strategien er helt motsatt av hvordan systemutvikling vanligvis gjøres og foreløpig ser strategien ut til å være mislykket. Systemet er ikke en gang på nivå med det Mobileye hadde i 2015. For eksempel så har det ikke en gang noe så banalt som skiltgjenkjenning. Det har heller ikke noen gode mekanismer for å sikre at sjåføren faktisk følger med på veien.

 

Ehm både ja og nei:

Ja, den mangler noen funksjoner som skiltgjenkjenning. Sannsynligvis kommer dette snart.

Nei, den er langt bedre en AP1 nå. AP1 kan ikke kjøre over bakketopper feks, ikke uten linjer osv. Dette kan AP2. Det er dog ikke så lenge siden den kom "forbi". Men, en skal ikke glemme at AP2 er litt over 1 år gammelt, mobileye har holdt på siden 90 tallet. Det sier mye om hvor bra AP2 faktisk er. Mekanismene på AP1 og AP2 er helt like, så ser ikke helt det poenget. 

 

Jeg har eid både AP1 og AP2 bil. 

 

 

 

Utviklingen av systemet er også totalt uetisk og uansvarlig. Det kalles "autopilot", men hvor ofte finner man fulle passasjerfly som styres av utestede betaversjoner av autopilot? Det strømmer nå på med ulykker hvor Teslas autopilot har skylda og systemet står i fare for å bli deaktivert av transportmyndighetene. Og hver kræsj vil føre til søksmål hvor Tesla ikke har annet valg enn å håpe på et forlik framfor å bli fullstendig maltraktert i en rettsak hvor all elendigheten kommer på bordet

 

Tesla leverer ikke ut utestede versjoner, de er testet og godkjent. Det er ingen ulykker hvor Autopilot har fått skylden, og du må gjerne dele deakiveringskilden din.. 

Lenke til kommentar

Jeg mener det havner over i rasisme når en i denne tråden(og langt flere så klart) kan lese at en gruppe mennesker(les Tesla eiere i dette tilfellet), inkludert meg er:

-En jævla fanatiker

-Personer de fleste går fort lei av

 

Dette er kun to eksempler på denne tråden og hva jeg kommenterte. 

 

anbefale psykolog? Jeg kan anbefale deg å skjerpe deg. 

 

Rasisme er ikke "spesifikt diskriminering mot folk som har en annen rase, altså ulikt utseende" nei. Men det er en av formene for rasisme. Man finner rasisme innenfor mange grener, som vitenskap m.m. 

 

 

Jeg tror du rett å slett må få deg frisk luft og ta deg en bolle :)

Endret av Simkin
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Legg til at alt som kan krype og gå av nøkkelpersoner forlater Tesla. Sist uke forsvant han som var hyret inn for å lage en egen AI-chip for Tesla så den drømmen er nå død.

Jim Keller var nok ferdig med chipdesignet og hoppet videre til mer spennende oppgaver. Og oppgavene hans ble tatt over av Pete Bannon, som har mye erfaring med design av prosessorer hos Apple (A5-A9).
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Jeg tror du rett å slett må få deg frisk luft og ta deg en bolle :)

 

 

Sier nok mer om deg enn meg, men for all del vi lever i ett fritt land og det er ingenting som stopper deg til å verken skrive det eller si det som du nettopp beviste. Lykke til... 

Lenke til kommentar

 

Legg til at alt som kan krype og gå av nøkkelpersoner forlater Tesla. Sist uke forsvant han som var hyret inn for å lage en egen AI-chip for Tesla så den drømmen er nå død.

Jim Keller var nok ferdig med chipdesignet og hoppet videre til mer spennende oppgaver. Og oppgavene hans ble tatt over av Pete Bannon, som har mye erfaring med design av prosessorer hos Apple (A5-A9).

 

Så chipdesignet er ferdig ja? Mission accomplished? Det er jo en kjempegod nyhet for Tesla. Rart det ikke har kommet noen twitter-meldinger om det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så chipdesignet er ferdig ja? Mission accomplished? Det er jo en kjempegod nyhet for Tesla. Rart det ikke har kommet noen twitter-meldinger om det.

For å unngå Osborne-effekten vil vi nok ikke høre noe som helst før bilene leveres med den nye hardwaren. Altså tidligst neste år, vil jeg tro.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

 

Så chipdesignet er ferdig ja? Mission accomplished? Det er jo en kjempegod nyhet for Tesla. Rart det ikke har kommet noen twitter-meldinger om det.

For å unngå Osborne-effekten vil vi nok ikke høre noe som helst før bilene leveres med den nye hardwaren. Altså tidligst neste år, vil jeg tro.

 

Her er min teori.

  • Utviklingen av AI-chipen ligger brakk.
  • Keller, i likhet med skremmende mange andre sjefer, forlater Tesla fordi de ikke har spesielt stor tro på at det er en fremtid der og at det å være ekspert på noe og jobbe for en diktatorisk og inkompetent sjef ikke er spesielt givende.
Vi får se. At chipen er ferdig og kommer til neste år er en teori som er notert.

 

Edit: Det er ingen Osborne-effekt å snakke om her. Folk har kjøpt og betalt for full selvkjøring. Om det trengs annen hardware for å få til det så må Tesla skifte ut for egen kost.

Endret av uname -l
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Det kalles "autopilot", men hvor ofte finner man fulle passasjerfly som styres av utestede betaversjoner av autopilot?

 

Tesla leverer ikke ut utestede versjoner, de er testet og godkjent.

 

FAA godkjenner autopiloter brukt på fly. Hvem godkjenner Teslas autopilot?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Her er min teori.
  • Utviklingen av AI-chipen ligger brakk.
  • Keller, i likhet med skremmende mange andre sjefer, forlater Tesla fordi de ikke har spesielt stor tro på at det er en fremtid der og at det å være ekspert på noe og jobbe for en diktatorisk og inkompetent sjef ikke er spesielt givende.

Vi får se. At chipen er ferdig og kommer til neste år er en teori som er notert.

Du kan så klart lage dine teorier. Vi får bare se hva tiden bringer.

 

 

Edit: Det er ingen Osborne-effekt å snakke om her. Folk har kjøpt og betalt for full selvkjøring. Om det trengs annen hardware for å få til det så må Tesla skifte ut for egen kost.

Det er tatt en lang rekke forbehold, og det er på ingen måte alle som har kjøpt full selvkjøring (inkludert meg). De har forøvrig byttet ut AP2 kortet på nye biler, uten at de som har det gamle kortet har fått oppgradering. Tesla mener det ikke er behov for oppgradering for å få til de funksjonene de har lovet.

 

Det er også fullt mulig de nye komponentene til Tesla hovedsaklig går ut på å kutte ut Nvidia, og redusere kostnader. Og at de da ikke vil øke datakraften betydelig med den nye hardwaren. (Men Tesla ville fortsatt forsøkt å unngå Osborne-effekten. Enkelte Tesla-kjøpere er helt fanatiske i forhold til å ha nyeste hardware. Når de byttet fra AP1 til AP2 så var det mange tusen biler der kjøperne ikke ville ta levering, og heller bestilte ny bil med tap. Slikt skaper kaos.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Nå har analyser om fremtiden i utgangspunktet svært liten verdi, spesielt når det gjelder ny teknologi. Analyser bommer stort sett konsekvent på innvirkningen av ny teknologi, hovedsaklig fordi man klarer ikke se på fremtiden adskilt fra sitt perspektiv i nåtiden.

 

 

Jeg er uenig i at det øker sannsynligheten. Det er i utgangspunktet irrelevant. Mengden folk som tror på noe er ikke en god indikator på hvor sannsynlig det er. Uansett om det er tanken at jorden er sentret i universet, eller at den riktige guden er X, Y eller Z, eller at hydrogenbiler er fremtiden, eller at man trenger lidar for selvkjørende biler. Veldig mange folk har trodd på veldig mye tull opp gjennom tidene, og selv i dag tror nok de fleste på en del tull.

 

 

 

Jeg kan ta feil, så klart. Men det betyr ikke at jeg bør akseptere analyser og forskning som er bygget på sviktende underlag.

Men jeg sier ikke at Tesla burde rangeres på toppen - jeg vet rett og slett ikke hvor det er riktig å rangere Tesla når det gjelder selvkjøring. Men jeg vil tror det er svært sannsynlig at det er riktigere å rangere Tesla nærmere toppen enn nærmere bunnen. Tesla er den aktøren som har rullet ut best førerassistansesystem i stor skala i produksjonsbiler, og de jobber aktivt med å få til full selvkjøring.

 

 

 

Fakta er at ekspertene tar som regel feil når det gjelder fremtiden. I all hovedsak er den eneste man kan stole på seg selv. Man har alle et ansvar om å sette seg inn i problemstillinger til den grad man klarer, og gjøre seg opp sin egen mening. Ikke bare lytte til første og beste "ekspert".

Se f.eks folkeopplysningen sesong 3 episode 2, som tar for seg økonomieksperter og eksperter generelt. Det er veldig oppklarende. https://tv.nrk.no/serie/folkeopplysningen/KMTE50009215/sesong-3/episode-2

 

Ah, ok så analyser har svært liten verdi. Selv om markedet priser analyser til milliarder av dollar, så mener du de har liten verdi, og markedene tar feil og du har rett? Hvordan, helt ærlig, tror du disse selskapene tjener så mye om det de publiserer er uten verdi?

 

Mengden eksperter som tror noe er en veldig god indikator på sannsynlighet. Om 89/100 eksperter i rommet tror at noe vil fungere, mens 11/100 er skeptiske så er det helt klart mer sannsynlig at de 89 har rett. 

 

Sviktende underlag? Du har ikke noe bevis for at rapportens underlag er sviktende. Det eneste du har bevis på er at du hater når andre plasserer Tesla lavt. Og siden du ikke liker det så rakker du ned på andre folks arbeid og produktet av andre folks arbeid som ubrukelig kun fordi du ikke likte konklusjonen. Den var ikke samsvarende med dine meninger.

 

 

Fakta er du har ikke peiling på hvordan ekspertenes analyser har slått ut. Eneste en kan stole på er seg selv? Kanskje om man er narssisistisk? Det å høre på hva andre har å si er utrolig smart. Folk gjør ikke ting alene. folk som gjør ting i dag gjør det sammen med noen andre. De hører på andre. De overveier eksperters råd og meninger. Du trenger ikke å være enige med ekspertene. Men du gjør svært smart i å høre på hva de har å si. Om du forkaster alle andres arbeid og meninger så lenge det ikke samsvarer med hva du selv mener så går ting som regel galt. Om du ikke tilfeldigvis hadde rett den gangen, men i lengden? Alltid galt.

 

Det er sånn lederstil Trump kjører det. Er du uenig eller sier noe er dumt, så får du sparken. Er du enig med Trump og sier at alt han gjør er bra så får du fortsette. Jeg tipper at om noen kom med en analyse som sa Tesla var best hadde du vært helt med på rapporten og sagt "se hva ekspertene sier Tesla kritikere, se her, Tesla er best, hva deres sier betyr ingenting".

 

 

Hvorfor gidder du engang å diskutere om du tror alle andres meninger er ubrukelige og du kun kan stole på deg selv og din egen mening? Uansett hva andre sier så tror du altså at du har rett uansett og andre tar feil. Og hva enn de baserer sine meninger på automatisk må være sviktende grunnlag. Men du med dine merkelige tanker som at mennesker ikke bruker lidar så da trenger ikke bilder det???? har selvfølgelig rett. Det er ingenting vitenskapelig over det en plass. Menneske klarer seg med to øyne, så da kan bil og, og alle som kritiserer Tesla for å ikke ha bedre sensorer tar dermed feil?

 

Men selvfølgelig du vurderer jo kun all data så objektivt som du kan, eller hva?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...