Gå til innhold

Ingeniørene demonterte model 3: – Tesla har elektronikk på et nivå ingen andre har


Anbefalte innlegg

Kompleksiteten rundt en bil forsvinner ikke bare fordi dashbordet er minimalistisk. Det sparer nok kanskje på litt utvikling av knapper, spaker, knotter og drit. Det ligger nok en ingeniør sitt mareritt av elektronikk bak fasaden, med titalls moduler, hundretalls prosjekter og millioner av bugs.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er Model 3 dårligere enn en vanlig bil? Har den mindre ting enn en vanlig bil? Nei. Men den ser veldig ulik ut inni som du påpeker, ikke sant? Hva betyr det? De har gjort veldig mye nytt, som ikke er gjort før. De utfører funksjoner som ble gjort før på en ny måte. Dette fører til problemer. Du trenger ikke ta mitt ord for det. Musk sa det på TV. Så jeg ser ikke hvordan det er noe å diskutere. Både kritikere og Musk er enige om det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enige om hva, at det er mye nytt? Det er vel ikke mitt problem, men de som kjøper bilene sitt (de egentlige betatesterene i dette tilfellet)

Sånn blir det når man skal finne opp hjulet på nytt, de setter seg selv i vanskelige situasjoner, helt frivillig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kia fra 90 tallet ja.

 

Da glemmer vi den bilen til den har blitt oppdatert og lansert som ett par generasjoner eldre og forbedret.

Det meste av det de påpeker, som dårlige panelgap o.l. er allerede utbedret på bilene som leveres i dag. Tesla produserte 2685 Model 3 i fjor, og de var av ganske variabel kvalitet. Nå har de fått skikk på produksjonen til mye større grad og produserer samme antall ca hver *uke*.
Lenke til kommentar

Streng tatt lever han vel ved å selge informasjonen til konkurrenter? Kina blant annet.

EDIT: Ja, det ble bekreftet da jeg leste videre...

Denne "forretningsmodellen" krever at man er fri for moral og ikke har sans for etikk.

Litt synd for konkurrentene at de tilsynelatende plukket fra hverandre en veldig tidlig utgave av Model 3 da... Det vil alltid være litt så som så med kvaliteten i starten, og så blir det bedre og bedre etter hvert som de får flere biler og mer erfaring bak seg.

Lenke til kommentar

Allerede utbedret, det tar jeg med en klype salt.

TMS er på 6. året nå og har dårlige tilpasninger. Jeg ser nye biler stadig vekk og det er rett og slett ikke bra. Studerer mange Teslaer og så går man forbi en Skoda Octavia og tenker "dæven den bilen var bra bygget, minimale gap og helt jevnt overalt". Og det er en bil til 1/4 prisen av en TMS. Der de sliter mest er rundt bakluka egentlig, ikke bare får man inn en finger mange steder men det er ujevnt og man ser både ledninger og etiketter gjennom sprekkene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Allerede utbedret, det tar jeg med en klype salt.

TMS er på 6. året nå og har dårlige tilpasninger. Jeg ser nye biler stadig vekk og det er rett og slett ikke bra. Studerer mange Teslaer og så går man forbi en Skoda Octavia og tenker "dæven den bilen var bra bygget, minimale gap og helt jevnt overalt". Og det er en bil til 1/4 prisen av en TMS. Der de sliter mest er rundt bakluka egentlig, ikke bare får man inn en finger mange steder men det er ujevnt og man ser både ledninger og etiketter gjennom sprekkene.

Å? Har du noen bilder eller eksempler?

 

Studerer du virkelig Teslaer så nøye?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Selv jeg, som er langt fra like opphengt i Tesla som alle kritikere og eiere, har fått med meg at Nvidia produserer fastvaren til Tesla sin Autopilot (NVIDIA Drive PX). Svakt levert av et analyseselskap som dette.

Nvidia produserer en del av komponentene Tesla bruker og de har kanskje designet mye rundt disse komponentene, men selve kortet er produsert kun for Tesla. Kortet har f.eks fortsatt plass til Mobileye brikkene de vurderte å benytte seg av som en overgangsløsning. Det er mulig Nividia har designet/produsert kortene til Tesla, men det er også mulig det er Tesla som har stått for dette selv.

 

 

Design, testing og produksjon av et kretskort er billig sett i forhold til kostnadene ved utvikling av komponentene som brukes. Si at tesla har laget kretskortet, det er fortsatt irrelevant for svaret på det egentlige spørsmålet. Hvem er det som leverer fastvaren (Hardwaren) til Autopilot? Det er Nvidia.

 

 

Ikke ofte jeg (tør) å være uenig med deg ;) , men jeg tror Volvo benytter Nvidia Drive PX også. Men ikke i produksjonsbiler naturligvis, siden Volvo ikke driver med sånt ennå :)

Det jeg sier er at om andre bruker Nvidia Drive PX, så har de ikke samme kort som Tesla. De kortene Tesla har er kun for Tesla, i og med at de har plass til Mobileye EyeQ brikkene.

 

Så er det spørsmålet om disse kortene er designet og produsert av Nvidia etter Teslas ønsker, eller om Tesla har designet kortene utifra en spesifikasjon fra Nvidia på hvordan tingene rundt Drive PX skal gjøres, og så har i tillegg designet litt ekstra greier utifra sine egne ønsker. Akkurat hvem som har gjort hva er uklart.

 

 

Det er bare å følge pengene. Nvidia er en av bedriftene som utvikler kritiske prosessorer for å muliggjøre autonom kjøring. Kun på den siste systemchippen, Xavier - ble det brukt 2 milliarder dollar på utvikling. Her er Nvidia sin CES fremføring i år. I samme periode har Tesla brukt ~3,5 milliarder dollar på all sin utvikling.

 

Det krever såklart enorme ressurser for å gjøre en bil autonom, men mitt inntrykk er at disse ressursene er tilgjengelige til de som vil være med. Tesla er først ut, men ofte er det andreplassen som gjør det best. Hvem stikker frem hodet etter Tesla? Volvo? VW? Toyota? GM?

Lenke til kommentar

Så det at byggekvaliteten i 2017 (!) er likt Yugo fra 80 tallet, er liksom helt innafor når du mener det har blitt bedre i 2018? :rofl: :rofl:

 

Nå tror jeg du henger deg litt for mye opp i en tabloid formulering. Og ja, man kan forvente at kvaliteten er markant bedre nå enn før. Man så det samme med Model S og Model X.

 

Det krever såklart enorme ressurser for å gjøre en bil autonom, men mitt inntrykk er at disse ressursene er tilgjengelige til de som vil være med. Tesla er først ut, men ofte er det andreplassen som gjør det best. Hvem stikker frem hodet etter Tesla? Volvo? VW? Toyota? GM?

Folk glemmer visst at Tesla har massive mengder data om folks kjøremønster m.m. som de har samlet inn i flere år. Dette er det vel få andre som kan matche.

Lenke til kommentar

Streng tatt lever han vel ved å selge informasjonen til konkurrenter? Kina blant annet.

EDIT: Ja, det ble bekreftet da jeg leste videre...

Denne "forretningsmodellen" krever at man er fri for moral og ikke har sans for etikk.

 

Er ikke enig i dette. Jeg syns det er bra at gode ideer og god teknologi spres så raskt som mulig. Elon Musk har også uttalt at han ønsker dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er ikke mye som tyder på at kvaliteten er blitt bra. Det er solgt noen få tusen biler og det strømmer på med skrekkhistorier. Og det er problemer over hele spekteret.

 

Til sammenligning selges det 17 millioner nye biler per år i USA. Hvor ofte hører man om andre som glad og fornøyd henter sin nye bil og to timer senere må sende bilen på henger til verksted?

 

Kombinasjonen av utilstrekkelig testing og bygge en produksjonslinje på hyrten og styrten har tydeligvis konsekvenser. Og bordet fanger. Litt seint å begynne på nytt nå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det krever såklart enorme ressurser for å gjøre en bil autonom, men mitt inntrykk er at disse ressursene er tilgjengelige til de som vil være med. Tesla er først ut, men ofte er det andreplassen som gjør det best. Hvem stikker frem hodet etter Tesla? Volvo? VW? Toyota? GM?

Folk glemmer visst at Tesla har massive mengder data om folks kjøremønster m.m. som de har samlet inn i flere år. Dette er det vel få andre som kan matche.

 

Google ringte og sa de ville ha et ord med deg.

 

 

Google er et selskap som nærmest lever av å behandle data. Det hjelper ikke bare å ha data. Kvaliteten på dataen og hvordan den anvendes er og veldig viktig. 

 

Bare se på Google og deres programvare for kamera i Pixel telefonene som eksempel. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det krever såklart enorme ressurser for å gjøre en bil autonom, men mitt inntrykk er at disse ressursene er tilgjengelige til de som vil være med. Tesla er først ut, men ofte er det andreplassen som gjør det best. Hvem stikker frem hodet etter Tesla? Volvo? VW? Toyota? GM?

 

Folk glemmer visst at Tesla har massive mengder data om folks kjøremønster m.m. som de har samlet inn i flere år. Dette er det vel få andre som kan matche.

 

Spørs hvor verdifullt dette egentlig er. Tesla ligger håpløst langt etter konkurrentene på utvikling av selvkjørende biler.

01-leaderboard-18_NAVIGANT.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Det krever såklart enorme ressurser for å gjøre en bil autonom, men mitt inntrykk er at disse ressursene er tilgjengelige til de som vil være med. Tesla er først ut, men ofte er det andreplassen som gjør det best. Hvem stikker frem hodet etter Tesla? Volvo? VW? Toyota? GM?

 

Folk glemmer visst at Tesla har massive mengder data om folks kjøremønster m.m. som de har samlet inn i flere år. Dette er det vel få andre som kan matche.

Spørs hvor verdifullt dette egentlig er. Tesla ligger håpløst langt etter konkurrentene på utvikling av selvkjørende biler.

01-leaderboard-18_NAVIGANT.jpg

Nei, det er kun en analyse som antyder dette og den omhandler langt andre aspekter enn kun utvikling. Tesla leverer en av de beste systemene en kan kjøpe i en bil pr i dag. Mange av de du linker til gjør ikke dette engang. Ang prototypene er det vill gjetning da de ikke har innsyn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...