Salvesen. Skrevet 29. mai 2018 Del Skrevet 29. mai 2018 Man kan skifter den ut når den er utslitt. Ok, så når er de forskjellige elektroniske komponentene utslitt mener du? Det inngår ikke i noen vedlikeholdsplan hos leverandørene ser du. Det gjør ofte heller ikke dekk, olje på gearbokser, bakhjulslager, bærekuler, spiralfjærer m.m. Men dekk slites, hjullager slites, spiralfjærer får tretthetsbrudd og olje blir gammel. Og ikke minst, elektriske tullfeil oppstår.Ting er ikke uslitelig, bare fordi det ikke skiftes på intervallservice. Nå var det ikke det jeg sa heller... Forøvrig er det normalt å skifte olje på intervaller. Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 29. mai 2018 Del Skrevet 29. mai 2018 Elektronikk kan lages ekstremt pålitelig, det spørs bare hvor mye penger du legger i det. Fungerer utmerket i verdensrommet og på Mars, og de bruker og sikker 100x så mye for samme elektronikk som forbrukere gjør. Forbrukerelektronikk kan lettere ryke, fordi det lages så billig som mulig. Bare en 50% økning i pris gir deg mye mer robust elektronikk. Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 29. mai 2018 Del Skrevet 29. mai 2018 (endret) Elektronikk kan lages ekstremt pålitelig, det spørs bare hvor mye penger du legger i det. Fungerer utmerket i verdensrommet og på Mars, og de bruker og sikker 100x så mye for samme elektronikk som forbrukere gjør. Forbrukerelektronikk kan lettere ryke, fordi det lages så billig som mulig. Bare en 50% økning i pris gir deg mye mer robust elektronikk. Omtrent likedan som en stempelmotor da? Som også kan lages ekstremt pålitelig. Minus den detaljen at du trenger ikke legge spesielt mye penger i det i det heletatt. Det er mer snakk om å bygge den simpel, og overdimensjonert i forhold til effektuttaket. Nevner konkret PSA XUD9, en dieselmotor som Peugeot / Citroen har brukt siden steinalderen og frem til 2000 tallet. Den ble skiftet ut pga utslippskrav, men for dem av oss som er så heldig å eie en slik, så kommer den til å vare helt til neste steinalder, og litt til. Motoren er forøvrig ikke unik, andre merker har tilsvarende mekanisk simple motorer med lavt effektuttak, og en helt uovertruffen god slitestyrke. Mercedes har vel også noen naturlig aspirerte dieselmotorer som er kjent for at motoren gjerne går en million km, bare ikke bilen ruster opp først. Altså er ikke pålitelighet på stempelmotor noe problem. Nødvendigvis. Det er en innbilning som noen elbiltilhengere har tatt til seg. En fiks ide. Men den har ingen rot i virkeligheten. At det fins upålitelige biler med stempelmotor er da ingen tvil om, men det er ikke teknologien bak motoren det er noe galt med, sett fra perspektivet pålitelighet. Det er den konkrete implementeringen det er noe galt med. Forskjellen på en slik simpel vidundermotor, og elektronikk, er at en simpel motor er nettopp simpel. Og hyllevare. Null utviklingskost. Derfor er den heller ikke dyr, selv om den er bra. Bilelektronikk i 2018 er nesten synonymt med høyt utviklingstempo. Og da er det nettopp en utviklingskost her som må dekkes inn. Og det er heller ikke hyllevare, når det er skrikende nytt. Vi kommer selvsagt dit en dag at elbil er gammel og traust teknologi, og sånn sett i samme bås som PSA XUD9. Men vi er ikke der enda. Nyteknologi er ikke pålitelig teknologi. Moden og velprøvd teknologi kan være pålitelig teknologi. Og det hjelper så lite at selve elmotoren er gammel og pålitelig, når det er så mye rundt den i en elbil som ikke er like gammel og pålitelig som motoren selv. Endret 29. mai 2018 av BippeStankelbein 1 Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 29. mai 2018 Del Skrevet 29. mai 2018 (endret) Man kan skifter den ut når den er utslitt. Ok, så når er de forskjellige elektroniske komponentene utslitt mener du? Det inngår ikke i noen vedlikeholdsplan hos leverandørene ser du.Det gjør ofte heller ikke dekk, olje på gearbokser, bakhjulslager, bærekuler, spiralfjærer m.m. Men dekk slites, hjullager slites, spiralfjærer får tretthetsbrudd og olje blir gammel. Og ikke minst, elektriske tullfeil oppstår.Ting er ikke uslitelig, bare fordi det ikke skiftes på intervallservice. Nå var det ikke det jeg sa heller... Forøvrig er det normalt å skifte olje på intervaller. Nei, gearolje (og klokkeolje for bakhjulstrekkere / firhjulstrekkere) skiftes vanligvis ikke på intervaller, for det er ikke noe intervall på det (manuelle gearkasser). Noe du brenner deg på hvis du kjøper en bruktbil med høy kilometerstand, men ellers velholdt. Sjekk gearolja! Den har sannsynligvis aldri vært skiftet, og vil i slike tilfeller vanligvis være en tjukk grå pasta, full av metallspon. Slipepasta. Uansett så var det ei avsporing. Poenget var at biler er full av deler som ikke gjøres noe med på intervallservice. Det betyr absolutt ikke at de er uslitelig. Elektronikk er slik type komponenter, det skiftes ikke på intervall. Men bare vent til bilen når en viss alder. Du får feil på det. Garantert. Endret 29. mai 2018 av BippeStankelbein 1 Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 30. mai 2018 Del Skrevet 30. mai 2018 Ehm, du skjønner at folk vil ha nye biler, ikke sant? http://www.businessinsider.com/countries-and-companies-that-spend-the-most-on-rd-2017-10?r=US&IR=T&IR=T Ser du hvordan alle bilselskapene bruker masse penger på R&D? VW bruker mer enn Samsung og Intel som driver med elektronikk som er ekstremt R&D tungt. Det er klart du kan bruke gamle simple design og lage biler med lite problemer. Jeg mener lager du samme bil i 50 år så kommer de til å være rimelig feilfrie etterhvert, men hvilken kunde ønsker det? Nesten ingen. Det er heller ikke noe bilprodusenter vil. Hvorfor skal du da kjøpe ny bil om bilen fint går 20-30 år? Men selvfølgelig vil vi ha utvikling. Jeg kan ikke forstå hvorfor du ikke ønsker utvikling. At vi skal bare bruke det samme gamle i all evighet. Vanligvis er folkene som tenker slik veldig glad i biler, men de fleste i verden ser jo bare på bil som transportmiddel. Spesielt utenfor Vesten. Og selvfølgelig vil alle ha bedre transportmiddel. Selvkjørende elbiler vil være så utrolig mye tryggere og bedre for trafikk. Mer elektronikk er og mer funksjoner som kan redde sjåfør. Selvfølgelig om du går inn for det og fjerner masse ting får du verdens mest pålitelige bil, men svært få kunder kjøper bil etter det. Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 30. mai 2018 Del Skrevet 30. mai 2018 (endret) Ehm, du skjønner at folk vil ha nye biler, ikke sant? http://www.businessinsider.com/countries-and-companies-that-spend-the-most-on-rd-2017-10?r=US&IR=T&IR=T Ser du hvordan alle bilselskapene bruker masse penger på R&D? VW bruker mer enn Samsung og Intel som driver med elektronikk som er ekstremt R&D tungt. Det er klart du kan bruke gamle simple design og lage biler med lite problemer. Jeg mener lager du samme bil i 50 år så kommer de til å være rimelig feilfrie etterhvert, men hvilken kunde ønsker det? Nesten ingen. Det er heller ikke noe bilprodusenter vil. Hvorfor skal du da kjøpe ny bil om bilen fint går 20-30 år? Men selvfølgelig vil vi ha utvikling. Jeg kan ikke forstå hvorfor du ikke ønsker utvikling. At vi skal bare bruke det samme gamle i all evighet. Vanligvis er folkene som tenker slik veldig glad i biler, men de fleste i verden ser jo bare på bil som transportmiddel. Spesielt utenfor Vesten. Og selvfølgelig vil alle ha bedre transportmiddel. Selvkjørende elbiler vil være så utrolig mye tryggere og bedre for trafikk. Mer elektronikk er og mer funksjoner som kan redde sjåfør. Selvfølgelig om du går inn for det og fjerner masse ting får du verdens mest pålitelige bil, men svært få kunder kjøper bil etter det. Nå er kundemassen mer sammensatt enn at "alle ønsker skrikende nytt", eller "alle ønsker traust og pålitelig". Derfor er det så flott at vi har et utvalg, og vi kan velge. Som videre også betyr at elbil er ikke den eneste vei til frelse, slik jeg nesten kan lese mellom linjene hos enkelte her. Elbil er ikke billigste vei til bilhold, elbil er ikke mest pålitelige vei til bilhold, og elbil er heller ikke mest praktiske vei til bilhold. Det er poenget mitt, for det er hva jeg leser mellom linjene fra motsatt side av bordet. Personlig så foretrekker jeg sportslige og raske kjøretøy, altså motorsykkel. Det fins ikke en rask bil, uansett prisklasse. Så da kan det likegjerne være ei dieselpurke til 10 000 kroner. En brukt 15 år gammel motorsykkel er raskere enn hva-som-helst du finner av gateresgistrert bil. I tillegg til at den er pålitelig, fordi den er simpel og velprøvd. Så det er rett for meg. Og så lenge det fins elbilfantaster som ikke respekterer andre synspunkt enn sitt eget, så kommer jeg til å gjenta budskapet til det kjedsommelige. Endret 30. mai 2018 av BippeStankelbein 1 Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 30. mai 2018 Del Skrevet 30. mai 2018 Jeg tror elbiler er fremtiden ja, men ikke av grunnene du lister. Elektriske motorer er mer effektive. Det er en grunn til at elektriske tog erstatter dieseltog. Du har høyere kostnad i infrastruktur, men elektriske tog er ellers mye bedre enn dieseltog. Hadde vi hatt strømlinjer over alle veier hadde vi nok og kjørt i elektriske biler. Biler er dessverre avhengig av å holde sin egen energi. Samtidig så gjør det problemet med lokal forurensning og global forurensning betydelig mindre, og det er noe vi må fikse. Det å kjøre rundt i biler av gammel design som kanskje er bedre for pålitelighet vil skade miljøet. Siste er trafikk. Se for deg at bilene har sensorer foran og bak og vil akselerere etter stopp i formasjon. Bil nr 10 etter rødt lys må ikke vente på at bilene foran begynner å kjøre. Du kan starte akselerasjon med en gang lyset blir grønt. Elektriske motorer er og overlegne på akselerasjon og vil kunne forsvinne raskt. du kan sette ned tidsintervallene. Og generelt vil du få gjennom flere biler, og folk må ikke stoppe like lenge. Statens vegvesen kan opprette datasentre som gir kontrollsignaler til biler og en AI kan effektivt styre trafikken på en måte som i dager umulig og vil gjøre flyten utrolig mye bedre. Dette vil selvfølgelig ta vekk mye gøy i kjøring på vei, så folk som liker å kjøre vil jo ikke like slikt, men fra et transportperspektiv er dette mye bedre. Samtidig får du ned antall ulykker betraktelig. Og vet ikke med deg, men jeg foretrekker en bil som har noe mer feil over at folk blir skadet og drept i trafikken. Hvis biler blir skadet istedenfor mennesker så synes jeg det er flott. Og vi gjør definitivt ikke ting i vårt samfunn for at det skal være billigst mulig. Selv det som er "billig" her er ofte av høy kvalitet de fleste andre steder. Så det er ikke billig, det er bare relativt billig. Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 30. mai 2018 Del Skrevet 30. mai 2018 (endret) Jeg tror elbiler er fremtiden ja, men ikke av grunnene du lister. Elektriske motorer er mer effektive. Det er en grunn til at elektriske tog erstatter dieseltog. Du har høyere kostnad i infrastruktur, men elektriske tog er ellers mye bedre enn dieseltog. Hadde vi hatt strømlinjer over alle veier hadde vi nok og kjørt i elektriske biler. Biler er dessverre avhengig av å holde sin egen energi. Samtidig så gjør det problemet med lokal forurensning og global forurensning betydelig mindre, og det er noe vi må fikse. Det å kjøre rundt i biler av gammel design som kanskje er bedre for pålitelighet vil skade miljøet. Siste er trafikk. Se for deg at bilene har sensorer foran og bak og vil akselerere etter stopp i formasjon. Bil nr 10 etter rødt lys må ikke vente på at bilene foran begynner å kjøre. Du kan starte akselerasjon med en gang lyset blir grønt. Elektriske motorer er og overlegne på akselerasjon og vil kunne forsvinne raskt. du kan sette ned tidsintervallene. Og generelt vil du få gjennom flere biler, og folk må ikke stoppe like lenge. Statens vegvesen kan opprette datasentre som gir kontrollsignaler til biler og en AI kan effektivt styre trafikken på en måte som i dager umulig og vil gjøre flyten utrolig mye bedre. Dette vil selvfølgelig ta vekk mye gøy i kjøring på vei, så folk som liker å kjøre vil jo ikke like slikt, men fra et transportperspektiv er dette mye bedre. Samtidig får du ned antall ulykker betraktelig. Og vet ikke med deg, men jeg foretrekker en bil som har noe mer feil over at folk blir skadet og drept i trafikken. Hvis biler blir skadet istedenfor mennesker så synes jeg det er flott. Og vi gjør definitivt ikke ting i vårt samfunn for at det skal være billigst mulig. Selv det som er "billig" her er ofte av høy kvalitet de fleste andre steder. Så det er ikke billig, det er bare relativt billig. Det du beskriver er egentlig buss. Kollektiv transport langs veien. Kjempeflott samfunnsøkonomisk. Alt for kjedelig, sammenlignet med en GSX-R 1000. Og elbiler er heller ikke raskere en enn biler med forbrenningsmotor. De aller fleste elbiler er merkbart mye treigere enn biler med forbrenningsmotor. Men så fins det ett unntak fra regelen, som har ført fram til en misoppfatning. Tesla, selvfølgelig. Men skal vi handpicke enkeltmodeller etter akselerasjon, så havner også Tesla langt bak. F.eks når den sammenlignes med min egen Suzuki. (Og bare for å nevne det så er ikke engang Tesla model S spesielt rask. Den er et one-hit-wonder som kan gjøre noen 0-100 akselerasjoner raskt-ish på fulladet batteri. Men tar du den ut på en bane og stiller den opp med sportsbiler, så komme den til kort relativt fort. For tung til å ta svinger, for lite batteri til å holde ut mange runder, og for lav toppfart på rettstrekkene.) Endret 30. mai 2018 av BippeStankelbein 1 Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 30. mai 2018 Del Skrevet 30. mai 2018 Det du beskriver er egentlig buss. Kollektiv transport langs veien. Kjempeflott samfunnsøkonomisk. Alt for kjedelig, sammenlignet med en GSX-R 1000. Og elbiler er heller ikke raskere en enn biler med forbrenningsmotor. De aller fleste elbiler er merkbart mye treigere enn biler med forbrenningsmotor. Men så fins det ett unntak fra regelen, som har ført fram til en misoppfatning. Tesla, selvfølgelig. Men skal vi handpicke enkeltmodeller etter akselerasjon, så havner også Tesla langt bak. F.eks når den sammenlignes med min egen Suzuki. (Og bare for å nevne det så er ikke engang Tesla model S spesielt rask. Den er et one-hit-wonder som kan gjøre noen 0-100 akselerasjoner raskt-ish på fulladet batteri. Men tar du den ut på en bane og stiller den opp med sportsbiler, så komme den til kort relativt fort. For tung til å ta svinger, for lite batteri til å holde ut mange runder, og for lav toppfart på rettstrekkene.) Så ja du bare beviser det jeg sier. Folk som liker biler eller motorsykler forsåvidt og like å kjøre de vil ikke like utviklingen. Og som jeg sa stor forskjell på de som ser på bil som transport og de som ser på det som også noe som kan være gøy. Men det er utifra transport det er overlegent. Og for de aller fleste så er det et transportmiddel, og derfor går utviklingen i den retningen. Jo elbiler er raskere med sin lineære akselerasjon. Vi snakker ikke om racingbaner. Vi snakker ikke om motorsykkel vs bil. Vi snakker ikke om toppfart. Jeg snakker om å akselerere fra 0 til 60 km/t som er fartsgrensen. Jeg snakker om kjøring på vanlige veier. Og nei jeg bryr meg ikke hva en Tesla klarer. Om Tesla er bil nr 10 og VW Golf er nr 1 og Tesla akselererer maks så krasjer den inn i bilene foran seg. Men en elektrisk VW Golf akselererer raskere enn en bensinversjon. Ingen snakker om ekstrem akselerasjon, dette er vanlig kjøring.... ingen vil engang at bilen skal akselerere så raskt til vanlig. Vi snakker vanlig bilkjøring her. Med vanlige biler. Jeg kunne ikke brydd meg mindre om sportsbiler og motorsykler. De er horrible på sikkerhet og persontransport. Vi kommer aldri til å gå i den retningen. Prøv å dra til land med mye motoriserte sykler i trafikken du og du ser hvorfor det aldri kommer til å skje. Med mindre du liker folk som blir drept og skadet. 1 Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 30. mai 2018 Del Skrevet 30. mai 2018 (endret) Så ja du bare beviser det jeg sier. Folk som liker biler eller motorsykler forsåvidt og like å kjøre de vil ikke like utviklingen. Og som jeg sa stor forskjell på de som ser på bil som transport og de som ser på det som også noe som kan være gøy. Men det er utifra transport det er overlegent. Og for de aller fleste så er det et transportmiddel, og derfor går utviklingen i den retningen. Jo elbiler er raskere med sin lineære akselerasjon. Vi snakker ikke om racingbaner. Vi snakker ikke om motorsykkel vs bil. Vi snakker ikke om toppfart. Jeg snakker om å akselerere fra 0 til 60 km/t som er fartsgrensen. Jeg snakker om kjøring på vanlige veier. Og nei jeg bryr meg ikke hva en Tesla klarer. Om Tesla er bil nr 10 og VW Golf er nr 1 og Tesla akselererer maks så krasjer den inn i bilene foran seg. Men en elektrisk VW Golf akselererer raskere enn en bensinversjon. Ingen snakker om ekstrem akselerasjon, dette er vanlig kjøring.... ingen vil engang at bilen skal akselerere så raskt til vanlig. Vi snakker vanlig bilkjøring her. Med vanlige biler. Jeg kunne ikke brydd meg mindre om sportsbiler og motorsykler. De er horrible på sikkerhet og persontransport. Vi kommer aldri til å gå i den retningen. Prøv å dra til land med mye motoriserte sykler i trafikken du og du ser hvorfor det aldri kommer til å skje. Med mindre du liker folk som blir drept og skadet. Jeg har ingenting imot utviklingen, og jeg har ingenting imot elbil. .Det jeg har noe imot, er den høylytte hærskaren av fanboys. Racing Replica motorsykkel er kun en smal nisje pr. dags dato, og vil fortsette å være nettopp det i fremtiden også, samme om bilen til Ola Dunk går på diesel eller elektroner, så akkurat det er meg likegyldig. Men mindreverdighetskompleksene til elbilfolk gjør at omgang på tvers av interessegrupper dessverre ikke er mulig, fordi elbilfolk alltid har et behov for å heve seg selv, med å jekke ned på andre. For å sammenligne med Harley-Davidson så er rivaliseringen med smil, latter og over en kaffekopp. Oftest som HD-folket spandere, fordi de har større miljø og større klubbhus. så byttelåner vi mopeder, anerkjenner hverandres doninger, Det er rivalisering mellom kjøretøyinteressegrupper, slik det skal være Jeg er helt enig i at det er et morsomt skille på folk som har bil for transport, og folk som har bil som leketøy. Jeg har bil til transport, jeg har en blekkboks med plass til en europall, til 10 000 kroner. Folk som kjøper luksusbiler til en knapp million, de kjøper bil for leketøysverdien av det. Greit nok, men jeg tilhører ikke den klubben. Tesla er ikke en spesielt rask bil nei, det du gjør for å forsvare påstanden er gocartknep (når du velger 0-60 akselerasjon istedenfor den mer normerte 0-100). Bilen har for korte bein, men for å likevel få den til å se rask ut, så korter du ned på banen istedenfor. Det er akkurat det man gjør med gocartbaner også, for å få en gocart med en 4hk Hondamotor til å gi bittelitt fartsfølelse tross alt. Man lager en knapp bane uten noen rettstrekk der man får sjansen til å akselrere, så slipper man å legge merke til at akselerajonen faktisk er fraværende. Jeg forholder meg likevel til 0-100 akselerasjonstest fordi det er normert. Å endre definisjonen av en meter, fordi din egen er for kort, det er ikke en tilnærmingsmetode jeg har sansen for. Endret 30. mai 2018 av BippeStankelbein 1 Lenke til kommentar
Maxopp Skrevet 30. mai 2018 Del Skrevet 30. mai 2018 (endret) . Endret 30. mai 2018 av Maxopp Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 30. mai 2018 Del Skrevet 30. mai 2018 Jeg har ingenting imot utviklingen, og jeg har ingenting imot elbil. .Det jeg har noe imot, er den høylytte hærskaren av fanboys. Racing Replica motorsykkel er kun en smal nisje pr. dags dato, og vil fortsette å være nettopp det i fremtiden også, samme om bilen til Ola Dunk går på diesel eller elektroner, så akkurat det er meg likegyldig. Men mindreverdighetskompleksene til elbilfolk gjør at omgang på tvers av interessegrupper dessverre ikke er mulig, fordi elbilfolk alltid har et behov for å heve seg selv, med å jekke ned på andre. For å sammenligne med Harley-Davidson så er rivaliseringen med smil, latter og over en kaffekopp. Oftest som HD-folket spandere, fordi de har større miljø og større klubbhus. så byttelåner vi mopeder, anerkjenner hverandres doninger, Det er rivalisering mellom kjøretøyinteressegrupper, slik det skal være Jeg er helt enig i at det er et morsomt skille på folk som har bil for transport, og folk som har bil som leketøy. Jeg har bil til transport, jeg har en blekkboks med plass til en europall, til 10 000 kroner. Folk som kjøper luksusbiler til en knapp million, de kjøper bil for leketøysverdien av det. Greit nok, men jeg tilhører ikke den klubben. Tesla er ikke en spesielt rask bil nei, det du gjør for å forsvare påstanden er gocartknep (når du velger 0-60 akselerasjon istedenfor den mer normerte 0-100). Bilen har for korte bein, men for å likevel få den til å se rask ut, så korter du ned på banen istedenfor. Det er akkurat det man gjør med gocartbaner også, for å få en gocart med en 4hk Hondamotor til å gi bittelitt fartsfølelse tross alt. Man lager en knapp bane uten noen rettstrekk der man får sjansen til å akselrere, så slipper man å legge merke til at akselerajonen faktisk er fraværende. Jeg forholder meg likevel til 0-100 akselerasjonstest fordi det er normert. Å endre definisjonen av en meter, fordi din egen er for kort, det er ikke en tilnærmingsmetode jeg har sansen for. Nå mener jo Tesla tilhengerne her at jeg er imot elbiler, og du mener jeg er elbil fanboy? Jeg lurer på, leste du ikke hva jeg skrev? Jeg ser på bil som et transportmiddel. Jeg er ikke noen elbilfanboy som hater alt annet. Fordi for meg er det kun et transportmiddel. Jeg synes ikke det er morsomt å skille på hvordan folk ser på biler nei. Jeg mener hvordan folk ser på bilen utgjør en forskjell på hvordan de ser å utviklingen. Bare se på deg som snakker om racing hele tiden. Men jeg snakker om helt vanlige veier og kunne ikke brydd meg mindre om hvordan en elbil er til racing. Jeg snakker om hvordan en elbil er fra rødt lys til å komme opp i 60 km/t på veien og du snakker om hvordan den ville gjort det i Nurnmbergringen. Tror du jeg snakker om Tesla fortsatt? En Model S er 1,5 mill uten subsidier. Neppe en folkemodell. Jeg snakker om vanlige biler som Golf. Og jeg driver ikke med noen knep nei. Hvor i Norge kjører du fra 0 til 100? Hvorfor i alle dager skal vanlige biler kjøre fra 0 til 100 så raskt som mulig? Heller ikke en Tesla gjør 0-100 så raskt som den kan gjøre på vanlig vei. Folk har den i vanlig modus og kjører vanlig. Skal du opp i 100 så er det motorvei og du har rampe. Det er jo rimelig enkelt. Det finnes en grense i akselerasjon som er vanlig og komfortabel. Du kan akselerere raskere enn det folk gjør på veiene med bensinmotor i dag med nesten hvilken som helst bil, fordi hvorfor skal folk akselerere så voldsomt hele tiden? Men der elbil vinner er ikke i maks akselerasjon, men den har lineær kraft. Så full akselerasjonskraft fra starten. Du får en raskere start på kolonnen. Og nei jeg har ikke noe behov for å jekke ned andre? Det jeg sa om motorsykler er at de er lite nyttige som persontransport, som helt klart er sant. Samme med sportsbiler. Og det er mindre sikkert. Og jeg bryr meg ikke hvor god du er på motorsykkel, om en tulling kommer og kjører deg over med en bil så hjelper det ikke. Jeg sa og at elektriske motorer er mer effektive, som de er. Jeg sier ikke elbiler er bedre. Jeg bryr meg ikke hva som er best. Jeg sier: Elbiler er bedre for lokal forurensning og global forurensning Elbiler med mye elektriske systemer vil være tryggere For fremtiden vil du kunne implementere mye automatikk i kjøringen som vil øke trafikkflyt på veiene og videre øke sikkerhet. Elbiler har bedre akselerasjon enn bensinmotorer pga lineær kraft. Nei jeg snakker ikke om racing eller slå bensinbiler på en racingbane. Jeg snakker bykjøring. Det handler ikke om å nå 100 km/t raskest mulig. Det handler om å komme raskt i gang etter stopp. Akselerasjonen er heller ikke bestemt utifra hvor god sjåføren er. Elbiler bruker elektriske motorer som er definitivt mer effektive og støyer også langt mindre. Økt sikkerhet, trafikkflyt, mer effektivitet, mindre støy, mindre forurensning er fordelene jeg ser på. Dette er veldig bra ifra et transportperspektiv. Og ja jeg sa at folk som har kjøretøy for morro ikke liker utviklingen så godt. Og du sier du ikke bryr deg, men hva gjør du her da? Du snakker om hvor pålitelig og bra eldre simple design er og hvordan all denne elektronikken bare fører til feil, men du bryr deg ikke? Så den påstanden stemmer ikke med hva du skriver. Hvis du ikke bryr deg, hva gjør det deg at det kommer mer elektronikk i folks biler? Og den bilen du har? Den er ikke lov å selge som du sier. Og dette kommer til å fortsette. Slike design vil ikke være lov pga regelverk om forurensning ol. Det snakkes allerede om forbud mot fossilbiler. Dvs at du ikke får kjøre hverken sykkelen eller bilen du har lengre. Er dette noe du ikke har noe imot? Hvis du ikke har noe imot utviklingen betyr det og at du ikke har noe imot å begynne å bytte over til elbil, elsykkel, du er klar over det? Og mtp på at du snakker om hvor dårlig elbilen er og de ikke kan slå sykkelen din og at det er bare masse feil så virker det ikke akkurat som om dette er noe du ønsker deg. Beklager om du oppfatter det som at jeg rakker ned på deg, men det går ikke an å helt tro på det du skriver når det er motstridende. Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 31. mai 2018 Del Skrevet 31. mai 2018 Jeg har ingenting imot utviklingen, og jeg har ingenting imot elbil. .Det jeg har noe imot, er den høylytte hærskaren av fanboys. Racing Replica motorsykkel er kun en smal nisje pr. dags dato, og vil fortsette å være nettopp det i fremtiden også, samme om bilen til Ola Dunk går på diesel eller elektroner, så akkurat det er meg likegyldig. Men mindreverdighetskompleksene til elbilfolk gjør at omgang på tvers av interessegrupper dessverre ikke er mulig, fordi elbilfolk alltid har et behov for å heve seg selv, med å jekke ned på andre. For å sammenligne med Harley-Davidson så er rivaliseringen med smil, latter og over en kaffekopp. Oftest som HD-folket spandere, fordi de har større miljø og større klubbhus. så byttelåner vi mopeder, anerkjenner hverandres doninger, Det er rivalisering mellom kjøretøyinteressegrupper, slik det skal være Jeg er helt enig i at det er et morsomt skille på folk som har bil for transport, og folk som har bil som leketøy. Jeg har bil til transport, jeg har en blekkboks med plass til en europall, til 10 000 kroner. Folk som kjøper luksusbiler til en knapp million, de kjøper bil for leketøysverdien av det. Greit nok, men jeg tilhører ikke den klubben. Tesla er ikke en spesielt rask bil nei, det du gjør for å forsvare påstanden er gocartknep (når du velger 0-60 akselerasjon istedenfor den mer normerte 0-100). Bilen har for korte bein, men for å likevel få den til å se rask ut, så korter du ned på banen istedenfor. Det er akkurat det man gjør med gocartbaner også, for å få en gocart med en 4hk Hondamotor til å gi bittelitt fartsfølelse tross alt. Man lager en knapp bane uten noen rettstrekk der man får sjansen til å akselrere, så slipper man å legge merke til at akselerajonen faktisk er fraværende. Jeg forholder meg likevel til 0-100 akselerasjonstest fordi det er normert. Å endre definisjonen av en meter, fordi din egen er for kort, det er ikke en tilnærmingsmetode jeg har sansen for. Nå mener jo Tesla tilhengerne her at jeg er imot elbiler, og du mener jeg er elbil fanboy? Jeg lurer på, leste du ikke hva jeg skrev? Jeg ser på bil som et transportmiddel. Jeg er ikke noen elbilfanboy som hater alt annet. Fordi for meg er det kun et transportmiddel. Jeg synes ikke det er morsomt å skille på hvordan folk ser på biler nei. Jeg mener hvordan folk ser på bilen utgjør en forskjell på hvordan de ser å utviklingen. Bare se på deg som snakker om racing hele tiden. Men jeg snakker om helt vanlige veier og kunne ikke brydd meg mindre om hvordan en elbil er til racing. Jeg snakker om hvordan en elbil er fra rødt lys til å komme opp i 60 km/t på veien og du snakker om hvordan den ville gjort det i Nurnmbergringen. Tror du jeg snakker om Tesla fortsatt? En Model S er 1,5 mill uten subsidier. Neppe en folkemodell. Jeg snakker om vanlige biler som Golf. Og jeg driver ikke med noen knep nei. Hvor i Norge kjører du fra 0 til 100? Hvorfor i alle dager skal vanlige biler kjøre fra 0 til 100 så raskt som mulig? Heller ikke en Tesla gjør 0-100 så raskt som den kan gjøre på vanlig vei. Folk har den i vanlig modus og kjører vanlig. Skal du opp i 100 så er det motorvei og du har rampe. Det er jo rimelig enkelt. Det finnes en grense i akselerasjon som er vanlig og komfortabel. Du kan akselerere raskere enn det folk gjør på veiene med bensinmotor i dag med nesten hvilken som helst bil, fordi hvorfor skal folk akselerere så voldsomt hele tiden? Men der elbil vinner er ikke i maks akselerasjon, men den har lineær kraft. Så full akselerasjonskraft fra starten. Du får en raskere start på kolonnen. Og nei jeg har ikke noe behov for å jekke ned andre? Det jeg sa om motorsykler er at de er lite nyttige som persontransport, som helt klart er sant. Samme med sportsbiler. Og det er mindre sikkert. Og jeg bryr meg ikke hvor god du er på motorsykkel, om en tulling kommer og kjører deg over med en bil så hjelper det ikke. Jeg sa og at elektriske motorer er mer effektive, som de er. Jeg sier ikke elbiler er bedre. Jeg bryr meg ikke hva som er best. Jeg sier: Elbiler er bedre for lokal forurensning og global forurensning Elbiler med mye elektriske systemer vil være tryggere For fremtiden vil du kunne implementere mye automatikk i kjøringen som vil øke trafikkflyt på veiene og videre øke sikkerhet. Elbiler har bedre akselerasjon enn bensinmotorer pga lineær kraft. Nei jeg snakker ikke om racing eller slå bensinbiler på en racingbane. Jeg snakker bykjøring. Det handler ikke om å nå 100 km/t raskest mulig. Det handler om å komme raskt i gang etter stopp. Akselerasjonen er heller ikke bestemt utifra hvor god sjåføren er. Elbiler bruker elektriske motorer som er definitivt mer effektive og støyer også langt mindre. Økt sikkerhet, trafikkflyt, mer effektivitet, mindre støy, mindre forurensning er fordelene jeg ser på. Dette er veldig bra ifra et transportperspektiv. Og ja jeg sa at folk som har kjøretøy for morro ikke liker utviklingen så godt. Og du sier du ikke bryr deg, men hva gjør du her da? Du snakker om hvor pålitelig og bra eldre simple design er og hvordan all denne elektronikken bare fører til feil, men du bryr deg ikke? Så den påstanden stemmer ikke med hva du skriver. Hvis du ikke bryr deg, hva gjør det deg at det kommer mer elektronikk i folks biler? Og den bilen du har? Den er ikke lov å selge som du sier. Og dette kommer til å fortsette. Slike design vil ikke være lov pga regelverk om forurensning ol. Det snakkes allerede om forbud mot fossilbiler. Dvs at du ikke får kjøre hverken sykkelen eller bilen du har lengre. Er dette noe du ikke har noe imot? Hvis du ikke har noe imot utviklingen betyr det og at du ikke har noe imot å begynne å bytte over til elbil, elsykkel, du er klar over det? Og mtp på at du snakker om hvor dårlig elbilen er og de ikke kan slå sykkelen din og at det er bare masse feil så virker det ikke akkurat som om dette er noe du ønsker deg. Beklager om du oppfatter det som at jeg rakker ned på deg, men det går ikke an å helt tro på det du skriver når det er motstridende. Jeg har vel ikke kalt deg for fanboy? Jeg rettet kritikk mot gruppen elbil fanboys, fordi de ofte rakker ned på andre og fremhever seg selv. Om du følte deg truffet så var det ikke tilsiktet fra min side. Jeg stiller meg uforstående til din påstand om at jeg snakker om racing hele tiden. Jeg har vel ikke nevnt racing med ett eneste ord, i denne debatten. Jeg nevnte Racing Replica, det er en type motorsykkel som _ikke_ er for racing. Det er en benevnelse som brukes om et smalere segment innen gateregistrerte sportsmotorsykler. Og siden de er nettopp gateregistrert, så er de en helt legitim kanin å trekke opp av hatten, for sammenligning med andre gateregistrerte kjøretøy. F.eks Tesla. Og som tilsvart til påstanden "Tesla er rask", så er det da helt rimelig å sammenligne med andre gateregistrerte kjøretøy. Mener jeg. "Hvorfor i alle dager skal man gjøre 0-100 raskest?" Spør Teslagutta om det, det er de som trekker frem det til stadighet. Ikke skjønner jeg hvorfor heller, for tallet de trekker fram er ikke spesielt imponerende. Igjen, når de drar det frem, så drar jeg frem andre kjøretøy for sammenligning, bare for å minne dem om at Tesla egentlig ikke er spesielt rask. "Jeg sier jeg ikke bryr meg om utviklingen mot elbil) påstanden stemmer ikke". Dette svarte jeg deg på i forrige innlegg. Selve bilen bryr meg katten, jeg har ingen kjøpeplikt. Det som irriterer meg er fanboyene som hele tiden skal rakke ned på andre, med en annen preferanse. Ofte med ukorrekte påstander om "rask", "enkel", "økonomi" eller "pålitelighet". Jeg syns ikke de skal få stå ubesvart. Det kommer ikke noe generelt forbud mot stempelmotor innen overskuelig fremtid, av den enkle grunn at flertallet av oss kjører med stempelmotor, og politikerne snur seg etter vinden. Så generelt forbud mot stempel er bare støy og tåkeprat fra elbil fanboys. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå