kremt Skrevet 19. mai 2018 Del Skrevet 19. mai 2018 Degradering er en ting, men plutselige feil på batteri med strandet bil som resultat er en ting som skjer mange biler. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 19. mai 2018 Del Skrevet 19. mai 2018 Degradering er en ting, men plutselige feil på batteri med strandet bil som resultat er en ting som skjer mange biler. Javel? Om du refererer til kontaktor feilen som de hadde tidligere stemte dette i en kortere periode, meg bekjent er alle disse dog fikset nå(de har iallefall fått tilbudet om fiks) og at dette nå ikke er ett problem lengre. Men du må gjerne utdype slike kraftige påstander.. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 19. mai 2018 Del Skrevet 19. mai 2018 Feilen ser ut til å være bms 161 - contactor stress https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/main-battery-failure.71768/#post-1580639 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 19. mai 2018 Del Skrevet 19. mai 2018 Feilen ser ut til å være bms 161 - contactor stress https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/main-battery-failure.71768/#post-1580639 Stemmer det, som er løst og alle er tilbudt fix. Det var dog ett problem en god periode da de ikke hadde laget til en god løsning for å fikse dette problemet når det først oppstår slik at de måtte skifte hele batteriet. Var ett hekkans opplegg forstår jeg, men altså noe som er fikset i nyere revisjoner av batteri heldigvis Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 19. mai 2018 Del Skrevet 19. mai 2018 (endret) Nå kommer det mye rart fra deg her. Færre fysiske knapper = færre bevegelige deler = færre feilkilder. Å samle alt i en berøringsskjerm gjør at man kun trenger å reparere eller bytte akkurat den, i stedet for å fikle rundt med hundrevis av små bevegelige deler som kan ta kvelden. Elbiler gir mindre vedlikehold enn fossilbiler, og en berøringsskjerm gir mindre vedlikehold enn hundrevis av bevegelige deler Har ikke du tidligere kommentert på TU-artikler om hvordan Tesla-batterier mister svært lite kapasitet selv eller flere hundre tusen km? Da lurer jeg på hvorfor du skriver noe som du vet er feil eller villedende. Bevegelige deler er ikke det eneste som slites. Bevegelige deler slites også, men det gjør også solid state. Jeg vil heller ha 15 low-tech brytere som for det første har ganske lang levetid, og om/når de slites ut så koster de lite og det er enkelt å skifte dem. Nå har jeg ikke slått opp prisen på en Tesla Model 3 skjerm, men jeg føler meg ganske trygg likevel når jeg påstår at den koster skjorta, sammenlignet med en elektromekanisk bryter. Så er det gjerne også slik at velprøvd og moden teknologi er mer pålitelig enn nyvinninger. Stempelmotor er moden teknologi og har svært lite trøbbel egentlig. Det er en sannhet som passer elbiltilhengerne dårlig, fordi dere gjerne vil vri det til at elbiler har mindre vedlikehold enn biler med stempelmotor. Fakta er at det er gjerne understellskomponenter, dekk, batteri, lyspærer, korrosjon og elektronikk som skaper vedlikeholdskostnader på de fleste biler. Og en elbil har ikke noe mindre understell enn en dieselbil. Og hva elektronikk gjelder, så sier svaret seg vel selv hvem som har mest og minst. De fleste av oss har aldri opplevd å skifte ut en bil pga motorhavari. Men hvor mange av oss har ikke byttet ut bilen, fordi nå er den rustet opp? Eller nå er understellet så slitt, og det koster så mye å skifte det? Jeg har vel aldri uttrykt noen stor optimisme for batterier i elbil, såvidt jeg kan huske. Jeg skulle gjerne se at batterier ble bedre, det ville gjøre at jeg slapp å lade mobiltelefonen to ganger daglig, og jeg kunne ta med laptopen ut på arbeid, uten å ha med skjøteledning og lader. Det hadde vært praktisk. Så jeg har da all grunn til å ønske batteriteknologi alt vel. Jeg tror bare ikke at vi er der riktig enda. Endret 19. mai 2018 av BippeStankelbein 2 Lenke til kommentar
Xantippe Skrevet 28. mai 2018 Del Skrevet 28. mai 2018 Streng tatt lever han vel ved å selge informasjonen til konkurrenter? Kina blant annet. EDIT: Ja, det ble bekreftet da jeg leste videre... Denne "forretningsmodellen" krever at man er fri for moral og ikke har sans for etikk. Er ikke enig i dette. Jeg syns det er bra at gode ideer og god teknologi spres så raskt som mulig. Elon Musk har også uttalt at han ønsker dette. Du er ikke enig??? VW inngikk et samarbeide med Kina om bilmotorer. En stund etterpå oppdaget VW at kineserne hadde kopiert hele motoren til minste detalj og var i gang med masseproduksjon. Dette er måten Kina opererer på. Vestlige selskaper bruker milliarder på utvikling, og Kina kopierer og masseproduserer uten å gi noe tilbake til utviklerne. Dette har ingenting med deling av teknologi å gjøre, men simpelt tyveri. JEg blir nesten skremt når folk støtter opp om slikt. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 28. mai 2018 Del Skrevet 28. mai 2018 Nå har jeg ikke slått opp prisen på en Tesla Model 3 skjerm, men jeg føler meg ganske trygg likevel når jeg påstår at den koster skjorta, sammenlignet med en elektromekanisk bryter. Dette er en falsk sammenligning. Det er langt flere deler som kan ta kvelden i en bil med mange ulike deler, så det er ikke snakk om bare en enkelt bryter. Så er det gjerne også slik at velprøvd og moden teknologi er mer pålitelig enn nyvinninger. Stempelmotor er moden teknologi og har svært lite trøbbel egentlig. Bortsett fra alle vedlikeholdskostnadene, naturligvis. Lenke til kommentar
trikola Skrevet 28. mai 2018 Del Skrevet 28. mai 2018 Så er det gjerne også slik at velprøvd og moden teknologi er mer pålitelig enn nyvinninger. Stempelmotor er moden teknologi og har svært lite trøbbel egentlig. Elektromotoren er eldre enn gass-/bensin-/dieselmotoren, men yngre enn dampmaskinen og stirlingmotoren: https://en.wikipedia.org/wiki/Electric_motor#Early_motors Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 28. mai 2018 Del Skrevet 28. mai 2018 Så er det gjerne også slik at velprøvd og moden teknologi er mer pålitelig enn nyvinninger. Stempelmotor er moden teknologi og har svært lite trøbbel egentlig. Elektromotoren er eldre enn gass-/bensin-/dieselmotoren, men yngre enn dampmaskinen og stirlingmotoren: https://en.wikipedia.org/wiki/Electric_motor#Early_motors Og da slipper man unna brems, understells, korrosjons, og elektronikkrelatert vedlikehold? Hvis ikke, så har jo elbilen omtrent det samme vedlikeholds-"problemet" som andre biler. Og det var da igrunn akkurat det som var poenget mitt også. 1 Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 28. mai 2018 Del Skrevet 28. mai 2018 (endret) Nå har jeg ikke slått opp prisen på en Tesla Model 3 skjerm, men jeg føler meg ganske trygg likevel når jeg påstår at den koster skjorta, sammenlignet med en elektromekanisk bryter. Dette er en falsk sammenligning. Det er langt flere deler som kan ta kvelden i en bil med mange ulike deler, så det er ikke snakk om bare en enkelt bryter. Så er det gjerne også slik at velprøvd og moden teknologi er mer pålitelig enn nyvinninger. Stempelmotor er moden teknologi og har svært lite trøbbel egentlig. Bortsett fra alle vedlikeholdskostnadene, naturligvis. Så elbiler har ikke understell og bremser? Og alt er laget i plastikk, ingenting ruster? Ingen elektriske eller elektroniske komponenter med tilhørende feil? Endret 28. mai 2018 av BippeStankelbein 1 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 28. mai 2018 Del Skrevet 28. mai 2018 Så er det gjerne også slik at velprøvd og moden teknologi er mer pålitelig enn nyvinninger. Stempelmotor er moden teknologi og har svært lite trøbbel egentlig. Elektromotoren er eldre enn gass-/bensin-/dieselmotoren, men yngre enn dampmaskinen og stirlingmotoren: https://en.wikipedia.org/wiki/Electric_motor#Early_motors Og da slipper man unna brems, understells, korrosjons, og elektronikkrelatert vedlikehold? Hvis ikke, så har jo elbilen omtrent det samme vedlikeholds-"problemet" som andre biler. Og det var da igrunn akkurat det som var poenget mitt også. Herregud, er du slik eller later du bare slik? Hvem var det som skrev at "Stempelmotor er moden teknologi"? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 28. mai 2018 Del Skrevet 28. mai 2018 Så er det gjerne også slik at velprøvd og moden teknologi er mer pålitelig enn nyvinninger. Stempelmotor er moden teknologi og har svært lite trøbbel egentlig. Elektromotoren er eldre enn gass-/bensin-/dieselmotoren, men yngre enn dampmaskinen og stirlingmotoren: https://en.wikipedia.org/wiki/Electric_motor#Early_motors Og da slipper man unna brems, understells, korrosjons, og elektronikkrelatert vedlikehold? Og dette definerer du som? Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 28. mai 2018 Del Skrevet 28. mai 2018 Så er det gjerne også slik at velprøvd og moden teknologi er mer pålitelig enn nyvinninger. Stempelmotor er moden teknologi og har svært lite trøbbel egentlig. Elektromotoren er eldre enn gass-/bensin-/dieselmotoren, men yngre enn dampmaskinen og stirlingmotoren: https://en.wikipedia.org/wiki/Electric_motor#Early_motors Og da slipper man unna brems, understells, korrosjons, og elektronikkrelatert vedlikehold?Hvis ikke, så har jo elbilen omtrent det samme vedlikeholds-"problemet" som andre biler. Og det var da igrunn akkurat det som var poenget mitt også. Herregud, er du slik eller later du bare slik? Hvem var det som skrev at "Stempelmotor er moden teknologi"? Poenget var ikke elmotor vs bensinmotor. Poenget var hvor mange andre, vedlikeholdsintensive komponenter som begge bilene har til felles. 1 Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 28. mai 2018 Del Skrevet 28. mai 2018 Og dette definerer du som? Vedlikehold relatert til elektronikk. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 28. mai 2018 Del Skrevet 28. mai 2018 Og dette definerer du som? Vedlikehold relatert til elektronikk. Ja, jeg kan lese. Men hva inngår i denne setningen, hvordan vedlikeholder en elektronikken. Siden du mener det er en utgift. Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 28. mai 2018 Del Skrevet 28. mai 2018 Og dette definerer du som? Vedlikehold relatert til elektronikk. Ja, jeg kan lese. Men hva inngår i denne setningen, hvordan vedlikeholder en elektronikken. Siden du mener det er en utgift. Man kan skifter den ut når den er utslitt. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 28. mai 2018 Del Skrevet 28. mai 2018 Man kan skifter den ut når den er utslitt. Ok, så når er de forskjellige elektroniske komponentene utslitt mener du? Det inngår ikke i noen vedlikeholdsplan hos leverandørene ser du. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 28. mai 2018 Del Skrevet 28. mai 2018 Så elbiler har ikke understell og bremser? Og alt er laget i plastikk, ingenting ruster? Ingen elektriske eller elektroniske komponenter med tilhørende feil? Elbiler har diverse deler, men ikke like mange som fossilbiler. Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 28. mai 2018 Del Skrevet 28. mai 2018 (endret) Man kan skifter den ut når den er utslitt. Ok, så når er de forskjellige elektroniske komponentene utslitt mener du? Det inngår ikke i noen vedlikeholdsplan hos leverandørene ser du. Det gjør ofte heller ikke dekk, olje på gearbokser, bakhjulslager, bærekuler, spiralfjærer m.m. Men dekk slites, hjullager slites, spiralfjærer får tretthetsbrudd og olje blir gammel. Og ikke minst, elektriske tullfeil oppstår.Ting er ikke uslitelig, bare fordi det ikke skiftes på intervallservice. Endret 28. mai 2018 av BippeStankelbein 2 Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 28. mai 2018 Del Skrevet 28. mai 2018 Så elbiler har ikke understell og bremser? Og alt er laget i plastikk, ingenting ruster? Ingen elektriske eller elektroniske komponenter med tilhørende feil?Elbiler har diverse deler, men ikke like mange som fossilbiler. Ikke? Har elbiler f.eks bare tre hjul, mens andre biler har fire? 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå