Gå til innhold

Ingeniørene demonterte model 3: – Tesla har elektronikk på et nivå ingen andre har


Anbefalte innlegg

 

Det er jeg ikke enig i, da mange vraker bilen bare fordi de har lyst på my bil. Ikke fordi den teknisk sett et utslitt.

Derfor syns jeg ikke gjennomsnittlig alder og kjørelengde er noe godt mål på hva forventet levetid bør være.

 

 

Igjen, det er ikke hva den bør være som er tema. Det er at det sannsynligvis vill vare bilens levetid. Om folk vraker den for ny bil eller ikke endrer ikke det. 

 

Men hva du eller andre mener om forventet levetid er jo noe annet. Det virker dog til å være langt mer enn nødvendig for de aller fleste :)

 

PS, hvor mange biler har du kjørt >200 000km ?

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Det er jeg ikke enig i, da mange vraker bilen bare fordi de har lyst på my bil. Ikke fordi den teknisk sett et utslitt.

Derfor syns jeg ikke gjennomsnittlig alder og kjørelengde er noe godt mål på hva forventet levetid bør være.

 

Igjen, det er ikke hva den bør være som er tema. Det er at det sannsynligvis vill vare bilens levetid. Om folk vraker den for ny bil eller ikke endrer ikke det.

 

Men hva du eller andre mener om forventet levetid er jo noe annet. Det virker dog til å være langt mer enn nødvendig for de aller fleste :)

 

PS, hvor mange biler har du kjørt >200 000km ?

Gjennomsnittet kan aldri være et mål på forventet kjørelengde fordi, halvparten av bilene må kjøre over gjennomsnittet, for å holde gjennimsnittet oppe der det er. Begynner biler å ha forventet levetid på der gjennomsnittet er i dag, så vil gjennomsnittet om noen år synke enda lengre ned.

 

Jeg har hatt kun 1 bil som ikke har gått over 200 000. Min nåværende. Den har gått 134 000, og er etter mitt skjønn en lite brukt, men gammel bil. Ett røverkjøp til 10 000kr, og jeg forventer å ha den i 10 år til, med årlig kjørelengde på 20 000km.

 

Perfekt for meg som bare skal ha en tilhengerkrok og et bagasjerom. Persontransport har jeg motorsykkel til. Det fins ikke en bil, der ytelse og kjøreglede kommer i nærheten av MC, så da er det ikke verd å betale for ytelse og kjøreglede i bil. Så da holder jeg bilbudsjettet på minimum, og bruker pengene på tohjulinger istedenfor.

Endret av BippeStankelbein
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Det er jeg ikke enig i, da mange vraker bilen bare fordi de har lyst på my bil. Ikke fordi den teknisk sett et utslitt.

Derfor syns jeg ikke gjennomsnittlig alder og kjørelengde er noe godt mål på hva forventet levetid bør være.

Igjen, det er ikke hva den bør være som er tema. Det er at det sannsynligvis vill vare bilens levetid. Om folk vraker den for ny bil eller ikke endrer ikke det.

 

Men hva du eller andre mener om forventet levetid er jo noe annet. Det virker dog til å være langt mer enn nødvendig for de aller fleste :)

 

PS, hvor mange biler har du kjørt >200 000km ?

Gjennomsnittet kan aldri være et mål på forventet kjørelengde fordi, halvparten av bilene må kjøre over gjennomsnittet, for å holde gjennimsnittet oppe der det er. Begynner biler å ha forventet levetid på der gjennomsnittet er i dag, så vil gjennomsnittet om noen år synke enda lengre ned.

 

Jeg har hatt kun 1 bil som ikke har gått over 200 000. Min nåværende. Den har gått 134 000, og er etter mitt skjønn en lite brukt, men gammel bil. Ett røverkjøp til 10 000kr, og jeg forventer å ha den i 10 år til, med årlig kjørelengde på 20 000km.

 

Perfekt for meg som bare skal ha en tilhengerkrok og et bagasjerom. Persontransport har jeg motorsykkel til. Det fins ikke en bil, der ytelse og kjøreglede kommer i nærheten av MC, så da er det ikke verd å betale for ytelse og kjøreglede i bil. Så da holder jeg bilbudsjettet på minimum, og bruker pengene på tohjulinger istedenfor.

 

 

 

 

Gjennomsnittet kan aldri være et mål på forventet kjørelengde fordi, halvparten av bilene må kjøre over gjennomsnittet, for å holde gjennimsnittet oppe der det er. Begynner biler å ha forventet levetid på der gjennomsnittet er i dag, så vil gjennomsnittet om noen år synke enda lengre ned.

 

Nei, dette er ikke noe som må skje. Alle bilene kan også kjøre akkurat like langt for å ha det gjennomsnittet. Men, nok om dette nå kanskje? Det er garantert langt over snittet uansett. 

Lenke til kommentar

Nei, dette er ikke noe som må skje. Alle bilene kan også kjøre akkurat like langt for å ha det gjennomsnittet. Men, nok om dette nå kanskje? Det er garantert langt over snittet uansett. 

 

 

Nå er også 38% av bilene på veien 11 år eller eldre, så 10 års forventet levealder er ganske enkelt ikke mulig uten at en stor del av markedet blir skuffet over levetiden til bilen sin.

Gjennomsnittsalderen for MB og Volvo er over 20 år, og ingen av disse merkene er spesielt dyre, ihvertfall ikke som bruktbil. Så skal du regne økonomi på bil, så er det helt urimelig å bruke 10 år som forventet levealder. Det er ikke noe rasjonelt, økonomisk kriterie, for å velge en bil som kun lever i 10 år. Det dobbelte er gjennomsnittet, for helt overkommelige merker. Legger også til at det mainstreammerket med kortest levetid målt i år er Skoda, de lever i gjennnomsnitt 15 år.

Hvis 10 år er bra nok for en Teslaeier, da sier det mye om kvalitetsforventningene Teslaeiere har. Ikke rart de er fornøyde!

 

https://www.hegnar.no/Nyheter/Motor/2016/03/Disse-bilene-lever-lengst

https://www.motor.no/artikler/2016/juli/dette-er-bilene-som-gar-forst-i-vrakpressa/

https://e24.no/bil/trafikk/kilometerstanden-viktigere-enn-aarsmodellen/10005446

Endret av BippeStankelbein
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Nei, dette er ikke noe som må skje. Alle bilene kan også kjøre akkurat like langt for å ha det gjennomsnittet. Men, nok om dette nå kanskje? Det er garantert langt over snittet uansett. 

 

Så flott for dem som kjører bilen i 10 år / 140 000 km for å bruke dine egne tall.

Langt over dette er ikke engang absolutt minimum for min del, jeg forventer 300 000 av en gjennomsnitttsbil, og mere av en solid en.

 

 

Så bra da da det er langt i fra 600 000 km som en kan forvente av en elbil med god bms :) avhengig av hvor langt en kommer med en sykluss såklart.

Lenke til kommentar

Så bra da da det er langt i fra 600 000 km som en kan forvente av en elbil med god bms :) avhengig av hvor langt en kommer med en sykluss såklart.

 

Basert på hva? Det fins jo knapt data på det! Jeg syns jeg husker da ledlysene kom for fult. 30 000 timer levertid! hipp hurra!

Jommen sa jeg smør, de første spotlysene sluknet etter ett år. kanskje selve led lyskilden lever i 30 000 timer, men hva hjelper det når elektronikken ikke lever like lenge.

 

Du klarer sikkert å finne en mann i hvit frakk med colabunner til brilleglass som klarer å si at denne battericella, den lever i 600 000 km. Hipp hurra. Men så får du trøbbel med ladekretsen etter 100 000 km, og da hjelper det lite at enkeltbattericeller lever lengre....

Endret av BippeStankelbein
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Så bra da da det er langt i fra 600 000 km som en kan forvente av en elbil med god bms :) avhengig av hvor langt en kommer med en sykluss såklart.

 

Basert på hva? Det fins jo knapt data på det! Jeg syns jeg husker da ledlysene kom for fult. 30 000 timer levertid! hipp hurra!

Jommen sa jeg smør, de første spotlysene sluknet etter ett år. kanskje selve led lyskilden lever i 30 000 timer, men hva hjelper det når elektronikken ikke lever like lenge.

 

Du klarer sikkert å finne en mann i hvit frakk med colabunner til brilleglass som klarer å si at denne battericella, den lever i 600 000 km. Hipp hurra. Men så får du trøbbel med ladekretsen etter 100 000 km, og da hjelper det lite at enkeltbattericeller lever lengre....

 

 

Basert på spesifikasjonene til batteriene, som det finnes mye data på. At de er plassert i en batteripakke i en bil er gjerne nytt. Men cellene er brukt i en "evighet" og testet grundig. Som jeg har sagt tidligere er de fungerende 500 - 1500 sykluser, og sistnevnte om det foreligger en god bms. Noe de fleste elbiler har, av åpenbar grunn. 

 

Batteriene er bygget i moduler, så det kan repareres... 

Lenke til kommentar

 

 

Så bra da da det er langt i fra 600 000 km som en kan forvente av en elbil med god bms :) avhengig av hvor langt en kommer med en sykluss såklart.

 

Basert på hva? Det fins jo knapt data på det! Jeg syns jeg husker da ledlysene kom for fult. 30 000 timer levertid! hipp hurra!

Jommen sa jeg smør, de første spotlysene sluknet etter ett år. kanskje selve led lyskilden lever i 30 000 timer, men hva hjelper det når elektronikken ikke lever like lenge.

 

Du klarer sikkert å finne en mann i hvit frakk med colabunner til brilleglass som klarer å si at denne battericella, den lever i 600 000 km. Hipp hurra. Men så får du trøbbel med ladekretsen etter 100 000 km, og da hjelper det lite at enkeltbattericeller lever lengre....

 

 

Basert på spesifikasjonene til batteriene, som det finnes mye data på. At de er plassert i en batteripakke i en bil er gjerne nytt. Men cellene er brukt i en "evighet" og testet grundig. Som jeg har sagt tidligere er de fungerende 500 - 1500 sykluser, og sistnevnte om det foreligger en god bms. Noe de fleste elbiler har, av åpenbar grunn. 

 

Batteriene er bygget i moduler, så det kan repareres... 

 

Perfekt analog til ledlysene da, lyskilden, altså dioden, den lever sikkert i 30 000 timer, men når forkoblingen gir seg etter 5000 timer å sitter sluttbruker med et skjegg fult av postkasser.....

Jeg driter vel i om battericella lever i 600 000 km på laboratoriet, når ladekretsen til bilen i virkelig drift kan ha en mye kortere levetid, og uten den er jeg akkurat like langt...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Perfekt analog til ledlysene da, lyskilden, altså dioden, den lever sikkert i 30 000 timer, men når forkoblingen gir seg etter 5000 timer å sitter sluttbruker med et skjegg fult av postkasser.....

Jeg driter vel i om battericella lever i 600 000 km på laboratoriet, når ladekretsen til bilen i virkelig drift kan ha en mye kortere levetid, og uten den er jeg akkurat like langt...

 

 

som sagt bygges slik i moduler slik at om en feil skjer så kan det repareres uten å erstatte hele pakken, da det er veldig kostbart. 

 

Tiden vill uansett vise hvordan tingenes tilstand vill bli, men fra det vi vet i dag ser det ikke svart ut for å si det slik. Eller om en spør 1%'en så gjør det jo alltid det da ;) 

Lenke til kommentar

 

 

Perfekt analog til ledlysene da, lyskilden, altså dioden, den lever sikkert i 30 000 timer, men når forkoblingen gir seg etter 5000 timer å sitter sluttbruker med et skjegg fult av postkasser.....

Jeg driter vel i om battericella lever i 600 000 km på laboratoriet, når ladekretsen til bilen i virkelig drift kan ha en mye kortere levetid, og uten den er jeg akkurat like langt...

 

 

som sagt bygges slik i moduler slik at om en feil skjer så kan det repareres uten å erstatte hele pakken, da det er veldig kostbart. 

 

Tiden vill uansett vise hvordan tingenes tilstand vill bli, men fra det vi vet i dag ser det ikke svart ut for å si det slik. Eller om en spør 1%'en så gjør det jo alltid det da ;)

 

Det er DU som er 1% Salvis :) Den absolutte majoriteten av solgte nybiler er biler med stempelmotor.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Det er DU som er 1% Salvis :) Den absolutte majoriteten av solgte nybiler er biler med stempelmotor.

 

 

 

Og nå var en over på salg... Det er ingen sammenheng i noe... 

 

Det var du selv som dro 1%ere inn i debatten, Salvis.

 

 

som ikke har noe med salg å gjøre, jeg snakket om haterne. Det er en liten minoritet, derav 1% :)

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Det er DU som er 1% Salvis :) Den absolutte majoriteten av solgte nybiler er biler med stempelmotor.

 

 

 

Og nå var en over på salg... Det er ingen sammenheng i noe... 

 

Det var du selv som dro 1%ere inn i debatten, Salvis.

 

 

som ikke har noe med salg å gjøre, jeg snakket om haterne. Det er en liten minoritet, derav 1% :)

 

Så du kan dra inn 1% erne inn i debatten og det er helt greit, men jeg har ikke lov til å motargumentere deg på hvem som er 1%ere, for da er jeg off topic?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Det er DU som er 1% Salvis :) Den absolutte majoriteten av solgte nybiler er biler med stempelmotor.

 

 

 

Og nå var en over på salg... Det er ingen sammenheng i noe...

Det var du selv som dro 1%ere inn i debatten, Salvis.

som ikke har noe med salg å gjøre, jeg snakket om haterne. Det er en liten minoritet, derav 1% :)

Så du kan dra inn 1% erne inn i debatten og det er helt greit, men jeg har ikke lov til å motargumentere deg på hvem som er 1%ere, for da er jeg off topic?

Det var dine ord, ikke mine.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Det er DU som er 1% Salvis :) Den absolutte majoriteten av solgte nybiler er biler med stempelmotor.

 

 

Og nå var en over på salg... Det er ingen sammenheng i noe...

Det var du selv som dro 1%ere inn i debatten, Salvis.

som ikke har noe med salg å gjøre, jeg snakket om haterne. Det er en liten minoritet, derav 1% :)

Så du kan dra inn 1% erne inn i debatten og det er helt greit, men jeg har ikke lov til å motargumentere deg på hvem som er 1%ere, for da er jeg off topic?

Det var dine ord, ikke mine.

 

Så hva var problemet? Det var du som påpekte at tema plutselig var noe annet enn salg, samtidig som det var du selv som dro opp 1%ere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Det er DU som er 1% Salvis :) Den absolutte majoriteten av solgte nybiler er biler med stempelmotor.

 

 

Og nå var en over på salg... Det er ingen sammenheng i noe...

Det var du selv som dro 1%ere inn i debatten, Salvis.

som ikke har noe med salg å gjøre, jeg snakket om haterne. Det er en liten minoritet, derav 1% :)

Så du kan dra inn 1% erne inn i debatten og det er helt greit, men jeg har ikke lov til å motargumentere deg på hvem som er 1%ere, for da er jeg off topic?

Det var dine ord, ikke mine.

 

Så hva var problemet? Det var du som påpekte at tema plutselig var noe annet enn salg, samtidig som det var du selv som dro opp 1%ere.

 

 

tror vi dropper dette jeg, fortsatt fin dag bippe!

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

Det er DU som er 1% Salvis :) Den absolutte majoriteten av solgte nybiler er biler med stempelmotor.

 

 

Og nå var en over på salg... Det er ingen sammenheng i noe...

Det var du selv som dro 1%ere inn i debatten, Salvis.

som ikke har noe med salg å gjøre, jeg snakket om haterne. Det er en liten minoritet, derav 1% :)

Så du kan dra inn 1% erne inn i debatten og det er helt greit, men jeg har ikke lov til å motargumentere deg på hvem som er 1%ere, for da er jeg off topic?

Det var dine ord, ikke mine.

 

Så hva var problemet? Det var du som påpekte at tema plutselig var noe annet enn salg, samtidig som det var du selv som dro opp 1%ere.

 

 

tror vi dropper dette jeg, fortsatt fin dag bippe!

 

Og sånn går no dagan :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvilke folk prøver å forsvare det, og hvor og når?

Eksempelvis å integrere alt inn i et touch-panel? 

 

Og det gikk visst fra "hva er det du snakker om" til "hvem forsvarer det" ja...

 

For det første har du ikke dokumentert påstanden din, og for det andre må du nesten forvente å kunne få oppfølgingsspørsmål når du i stedet for å dokumentere påstanden din følger opp med flere udokumenterte påstander.

 

For det Musk vel egentlig har sagt var at han puttet for mye teknologi inn i Model X, og derfor ville han putte mindre av det inn i Model 3.

Lenke til kommentar

Helst skulle det vært enda mer low-tech. Komplisert elektronikk, og mekanikk, er alltid feilkilde. Alltid.

Greit nok på en mobiltelefon som du har i maks 5 år, kanskje 2. Ikke greit på en bil som bør vare minst 10 år, og har en helt annen prislapp.

En bil bør være like low-tech som et hus. Et hus i laftet tømmer varer i 100 år, og det bør det når det koster 5 millioner.

Djævelskap skjer den dagen vi må betale 5 millioner for et hus, og det har like mange bugs, og like kort levetid som en mobiltelefon.

Bilen befinner seg et sted midt imellom huset og mobiltelefonen, i forventet levetid og kompleksitet. Tesla er nærmere mobiltelefonen, andre er nærmere huset.

Nå kommer det mye rart fra deg her. Færre fysiske knapper = færre bevegelige deler = færre feilkilder. Å samle alt i en berøringsskjerm gjør at man kun trenger å reparere eller bytte akkurat den, i stedet for å fikle rundt med hundrevis av små bevegelige deler som kan ta kvelden.

 

Og heldigvis er det lov å ha forskjellige preferanser. Det er en ting som slår meg dog: Det er gjerne dem med minst forutsetninger for å klare å vedlikeholde en bil, som foretrekker biler med størst kompleksitet. Enten har de nok penger til å bare kaste dem vekk på unødig luksus, eller så aner de ikke hva de faktisk kjøper :)

Elbiler gir mindre vedlikehold enn fossilbiler, og en berøringsskjerm gir mindre vedlikehold enn hundrevis av bevegelige deler.

 

 

 

Og glem heller ikke batteriskiftet som elbilen må ha. Batterier varer ikke evig.

12V batteriet vil måtte byttes, men høyspenningsbatteriet vil etter all sannsynlighet vare bilens levetid.

 

Det tror jeg ikke noe på, det taler imot all tidligere kjennskap om batterier. Jeg har blitt overrasket før, men jeg vil se det før jeg kjøper bil basert på det.

 

Har ikke du tidligere kommentert på TU-artikler om hvordan Tesla-batterier mister svært lite kapasitet selv eller flere hundre tusen km?

 

Da lurer jeg på hvorfor du skriver noe som du vet er feil eller villedende.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...