Salvesen. Skrevet 16. mai 2018 Del Skrevet 16. mai 2018 Tesla DU bruker faktisk olje. Eller som de sier det selv: "Fluid". Det er også skiftintervall på olja i denne reduksjonsgirkassen. At dette er vedlikeholdsfritt og evigvarende som enkelte sier er rett og slett bare tull, men klart at det er vesentlig mindre vedlikehold (helt til alt må skiftes ut) Levetiden hittil har vel vært litt så som så, ser stadig biler til og med nesten nye der det skiftes ut, men sikkert vanskelig å finne statistikk på noe slikt. Går på garanti selvsagt så ingen problem for kjøperen, men koster penger for firmaet. Hadde jeg ikke satt meg inn i ting ville jeg sikkert slukt rått alt du sier, men nei, jeg vet faktisk ting selv, og de Tesla eierne jeg kjenner er flinke til å pynte på ting og skjule svakheter, men slik er jo gjerne entusiaster. De verste er vel kanskje BMW folk, de har litt skylapper. Nå vet jeg ikke helt hva du vill frem til, jeg har vell verken sagt at de ikke bruker olje og er vedlikeholdsfritt. Og DU har absolutt hatt/har problemer, men det er som du sier reduksjons giret problemet ligger(mekanisk..) og ikke i selve motoren. Jeg har muligens samme problem med min nå, får se når den skal inn til service. Heldigvis har de blitt langt bedre, for i starten byttet de jo i ett sett. Jeg prøver ikke å pynte eller skjule sannheter(ref info over), men jeg mener bare at det er langt mindre "points of failure" i en generell elbil vs en standard fossil bil. Det tror jeg de fleste er enig om. Men igjen skal det sies at Tesla har flere kjente problem når en først er inne på det, ingen tvil om det. Men så har en andre merker igjen som gjerne ikke sliter med det samme. Jeg har egentlig ingenting i mot "fossiler", jeg har eid mange og kjører de stadig vekk(leiebil). Men jeg foretrekker elbil og liker å diskutere/holde på med alt som omhandler elektro egentlig. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 16. mai 2018 Del Skrevet 16. mai 2018 Det er mindre mekanikk helt klart, men samtidig vesentlig mer elektronikk også. Selv om Tesla er svært gode på elektronikk (best i verden ifølge Munro, men det kan man vel forvente fra Silicon Valley) er det mange punkter der man kan få feil, så som sensorer og ledninger, skjermer og computere, diverse havari på batteri av ukjente grunner. Jeg tror nok det er en skummel bil å eie utenfor garantien på hhv 5 og 8 år, men 8 år og ubegrenset garanti på batteri/drivverk teller mye da, ikke mange har dette. 3 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 16. mai 2018 Del Skrevet 16. mai 2018 Det er mindre mekanikk helt klart, men samtidig vesentlig mer elektronikk også. Selv om Tesla er svært gode på elektronikk (best i verden ifølge Munro, men det kan man vel forvente fra Silicon Valley) er det mange punkter der man kan få feil, så som sensorer og ledninger, skjermer og computere, diverse havari på batteri av ukjente grunner. Jeg tror nok det er en skummel bil å eie utenfor garantien på hhv 5 og 8 år, men 8 år og ubegrenset garanti på batteri/drivverk teller mye da, ikke mange har dette. Absolutt! Men, igjen er det lett å erstatte ift å jobbe seg innover i større mekaniske strukturer for å bytte deler osv om man kan sammenligne de to. I tillegg har jo de fleste biler mye elektronikk etterhvert. Jeg er helt enig, det er mye som er usikkert og nytt. Det kan vise seg å være en gigantisk bombe, eller ikke. Jeg er iallefall positiv enn så lenge Garantien betyr selvfølgelig mye, jeg hadde nok ikke tatt kjangsen på å kjøre den over 8 år pr i dag osv. Jeg brukte også 2 år på "benken" før jeg kjøpte min første model S. Prøvde en, men endte opp med en 5 serie i 2 år pga de store problemene i starten. Skal dog sies at jeg har vært heldig med mine to, og derav min entusiasme. Ikke sikkert den hadde vært lik om jeg hadde fått en "mandagsbil" som dessverre en del har hatt. Blir spennende å se om jeg er like heldig når model 3 kommer. Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 16. mai 2018 Del Skrevet 16. mai 2018 (endret) Tesla DU bruker faktisk olje. Eller som de sier det selv: "Fluid". Det er også skiftintervall på olja i denne reduksjonsgirkassen. De har nå droppet oljeskift på motor/reduksjonsgir. Ble litt overrasket når jeg oppdaget dette på service-sidene for noen uker siden. De har trolig konkludert med at oljeskiftene er unødvendige. Servicene hos Tesla er ganske dyre, i mitt syn, og jeg tenker at jeg trolig kommer til å droppe noen av de. Utover å sjekke hjulstilling og inspisere for slitasje, så er det eneste de nå gjør å bytte luftfilter hvert andre år, bremsevæske hvert andre år, batterikjølevæske hvert fjerde år, og å bytte nøkkelbatterier og vindusviskere hvert år. Det jeg vurderer er å kun ta de store servicene der de bytter batterikjølevæske, og så bytte filter, batterier og vindusviskere selv de andre årene. Da sparer jeg fort minst 15.000 over hver 4 år/80.000 km periode. Endret 16. mai 2018 av Espen Hugaas Andersen Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 16. mai 2018 Del Skrevet 16. mai 2018 (endret) Tesla DU bruker faktisk olje. Eller som de sier det selv: "Fluid". Det er også skiftintervall på olja i denne reduksjonsgirkassen. De har nå droppet oljeskift på motor/reduksjonsgir. Ble litt overrasket når jeg oppdaget dette på service-sidene for noen uker siden. De har trolig konkludert med at oljeskiftene er unødvendige. Servicene hos Tesla er ganske dyre, i mitt syn, og jeg tenker at jeg trolig kommer til å droppe noen av de. Utover å sjekke hjulstilling og inspisere for slitasje, så er det eneste de nå gjør å bytte luftfilter hvert andre år, bremsevæske hvert andre år, batterikjølevæske hvert fjerde år, og å bytte nøkkelbatterier og vindusviskere hvert år. Det jeg vurderer er å kun ta de store servicene der de bytter batterikjølevæske, og så bytte filter, batterier og vindusviskere selv de andre årene. Da sparer jeg fort minst 15.000 over hver 4 år/80.000 km periode. Med andre ord omtrent like mye vedlikehold som på en bensinbil. Istedenfor motorolje og frostveske skiftes det batterikjøleveske. Endret 16. mai 2018 av BippeStankelbein 1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 17. mai 2018 Del Skrevet 17. mai 2018 (endret) Med andre ord omtrent like mye vedlikehold som på en bensinbil. Istedenfor motorolje og frostveske skiftes det batterikjøleveske. Tja, oljeskift utføres gjerne hvert år (spesielt om man har turbo), mens batterikjølevæsken byttes hvert fjerde år. Man slipper også drivstoffilter, oljefilter, luftfilter til motoren, tennplugger, registerreim, mm. Man skal også egentlig jevnlig sjekke oljenivået og kvaliteten på oljen. På min 98 CR-V sto det at man skulle sjekke hver gang man fylte bensin, uten at jeg noen gang gjorde det. Sånt er bare å glemme på en elbil - har man bilen på service jevnlig så er det ingenting man må følge med på selv, utover vindusspylevæske. Endret 17. mai 2018 av Espen Hugaas Andersen Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 17. mai 2018 Del Skrevet 17. mai 2018 Med andre ord omtrent like mye vedlikehold som på en bensinbil. Istedenfor motorolje og frostveske skiftes det batterikjøleveske. Tja, oljeskift utføres gjerne hvert år (spesielt om man har turbo), mens batterikjølevæsken byttes hvert fjerde år. Man slipper også drivstoffilter, oljefilter, luftfilter til motoren, tennplugger, registerreim, mm. Man skal også egentlig jevnlig sjekke oljenivået og kvaliteten på oljen. På min 98 CR-V sto det at man skulle sjekke hver gang man fylte bensin, uten at jeg noen gang gjorde det. Sånt er bare å glemme på en elbil - har man bilen på service jevnlig så er det ingenting man må følge med på selv, utover vindusspylevæske. Nå snakker du mer om merkespesifikt vedlikehold, enn bensinmotorspesifikt. Du bytter aldri registerreim, på en motor som ikke har registerreim. Det gjelder kun de produsentene som velger å bruke registerreim istedenfor registerkjede. Tennplugger har jeg aldri byttet, det står i manualen at det skal gjøres men motoren går knakende fint på pluggene fra 2005. Sterkt tenningsanlegg så går det greit. Luftfilter tar det 5 minutt å bytte, regn det gjerne med om du vil, men jeg ser ikke på det som nye bidrag i vektskålen for vurdering av motoralternativ. Det er det første som møter meg når jeg løfter lokket, og det koster under 100 kroner. Og glem heller ikke batteriskiftet som elbilen må ha. Batterier varer ikke evig. 2 Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 17. mai 2018 Del Skrevet 17. mai 2018 (endret) Du bytter ikke tennplugger? Wtf (!) Tennplugger blir faktisk slitt, elektroden vil etterhvert bli helt slitt ned. Økt bensinforbruk, lavere effekt og i værste fall uforbrent bensin vil kunne ødelegge katalysator. Har selv hatt biler inne på jobben hvor tennplugger ser slik ut som på bildet. https://www.google.com/search?q=spark+plug+electrode+wear&client=ms-android-samsung-gs-rev1&source=android-browser&prmd=isvn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwj0nYXw54zbAhULlSwKHTHvBOAQ_AUICSgB&biw=412&bih=670&dpr=3.5#imgrc=v3SjrTYCgWCquM: Endret 17. mai 2018 av Simkin Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 17. mai 2018 Del Skrevet 17. mai 2018 Og glem heller ikke batteriskiftet som elbilen må ha. Batterier varer ikke evig.12V batteriet vil måtte byttes, men høyspenningsbatteriet vil etter all sannsynlighet vare bilens levetid. Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 17. mai 2018 Del Skrevet 17. mai 2018 Du bytter ikke tennplugger? Wtf (!) Tennplugger blir faktisk slitt, elektroden vil etterhvert bli helt slitt ned. Økt bensinforbruk, lavere effekt og i værste fall uforbrent bensin vil kunne ødelegge katalysator. Har selv hatt biler inne på jobben hvor tennplugger ser slik ut som på bildet. https://www.google.com/search?q=spark+plug+electrode+wear&client=ms-android-samsung-gs-rev1&source=android-browser&prmd=isvn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwj0nYXw54zbAhULlSwKHTHvBOAQ_AUICSgB&biw=412&bih=670&dpr=3.5#imgrc=v3SjrTYCgWCquM: Har ikke katalysator, har nok effekt uansett, og stikkflammer ut eksospotta er bare flott, så litt uforbrent bensin er ønsket 1 Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 17. mai 2018 Del Skrevet 17. mai 2018 Og glem heller ikke batteriskiftet som elbilen må ha. Batterier varer ikke evig.12V batteriet vil måtte byttes, men høyspenningsbatteriet vil etter all sannsynlighet vare bilens levetid. Det tror jeg ikke noe på, det taler imot all tidligere kjennskap om batterier. Jeg har blitt overrasket før, men jeg vil se det før jeg kjøper bil basert på det. 2 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 17. mai 2018 Del Skrevet 17. mai 2018 Det tror jeg ikke noe på, det taler imot all tidligere kjennskap om batterier. Jeg har blitt overrasket før, men jeg vil se det før jeg kjøper bil basert på det.De første bilene med moderne litium-ion batterier kom ca 2011/2012, så da må du vente en stund. Det bør være tilstrekkelig bevist omkring 2025-2030. Men selv om man ikke kan si det 100% sikkert, så tyder all data på at batteriene vil vare hele bilens levetid. Du har Teslaer som har kjørt 400.000 km med under 10% reduksjon i batterikapasitet. F.eks: https://www.teslarati.com/tesla-model-s-400k-km-250k-mi-7-percent-battery-degradation/ Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 18. mai 2018 Del Skrevet 18. mai 2018 Og glem heller ikke batteriskiftet som elbilen må ha. Batterier varer ikke evig.12V batteriet vil måtte byttes, men høyspenningsbatteriet vil etter all sannsynlighet vare bilens levetid. Det tror jeg ikke noe på, det taler imot all tidligere kjennskap om batterier. Jeg har blitt overrasket før, men jeg vil se det før jeg kjøper bil basert på det. Ehm nei det gjør det ikke, batteriene vill vare en plass mellom 500 - 1500 lade sykluser. Med god BMS vill en nærme seg 1500. Dette utgjør rundt 200 - 600 000 for en tesla. Det er godt innenfor ett gjennomsnittlig billiv... Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 18. mai 2018 Del Skrevet 18. mai 2018 (endret) Ehm nei det gjør det ikke, batteriene vill vare en plass mellom 500 - 1500 lade sykluser. Med god BMS vill en nærme seg 1500. Dette utgjør rundt 200 - 600 000 for en tesla. Det er godt innenfor ett gjennomsnittlig billiv... 200 000 som levetid på en bil er for kort. 600 000 er bra. Usikkerheten mellom 200 og 600 er stor, og siden datagrunnlaget på dem som faktisk har prøvd er tynt, så er det helt rimelig med en sunn porsjon skepsis her. Endret 18. mai 2018 av BippeStankelbein 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 18. mai 2018 Del Skrevet 18. mai 2018 Ehm nei det gjør det ikke, batteriene vill vare en plass mellom 500 - 1500 lade sykluser. Med god BMS vill en nærme seg 1500. Dette utgjør rundt 200 - 600 000 for en tesla. Det er godt innenfor ett gjennomsnittlig billiv... 200 000 som levetid på en bil er for kort. 600 000 er bra. Usikkerheten mellom 200 og 600 er stor, og siden datagrunnlaget på dem som faktisk har prøvd er tynt, så er det helt rimelig med en sunn porsjon skepsis her. Ehm nei, gjennomsnittlig levealder på biler i Norge er rett over 10 år og gjennomsnittlig kjørelengde er rundt 14 000 km. Mensåklart er det skepsis, det er relativt nytt. Men, det ser i det minste lovende ut. Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 18. mai 2018 Del Skrevet 18. mai 2018 Ehm nei, gjennomsnittlig levealder på biler i Norge er rett over 10 år og gjennomsnittlig kjørelengde er rundt 14 000 km. Mensåklart er det skepsis, det er relativt nytt. Men, det ser i det minste lovende ut. Gjennomsnittlig kjørelengde, og levetid, er da ingen fasit. Jeg har mitt krav til pris, driftskostnader og levetid, og 200 000 km levetid er for dårlig. At du ikke respekterer min forventning til min bil, det sier mer om deg enn om meg. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 18. mai 2018 Del Skrevet 18. mai 2018 Ehm nei, gjennomsnittlig levealder på biler i Norge er rett over 10 år og gjennomsnittlig kjørelengde er rundt 14 000 km. Mensåklart er det skepsis, det er relativt nytt. Men, det ser i det minste lovende ut. Gjennomsnittlig kjørelengde, og levetid, er da ingen fasit. Jeg har mitt krav til pris, driftskostnader og levetid, og 200 000 km levetid er for dårlig. At du ikke respekterer min forventning til min bil, det sier mer om deg enn om meg. Poenget var at det ser ut til å vare bilens levetid, da ser en såklart ut i fra snittalder, lengder osv. Ikke spesielle krav for den enkelte. Jeg respekterer din forventning jeg, men det var altså ikke det vi diskuterte. Og som nevnt av meg og flere ser det ut til å være langt over 200 000... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 18. mai 2018 Del Skrevet 18. mai 2018 Ehm nei, gjennomsnittlig levealder på biler i Norge er rett over 10 år og gjennomsnittlig kjørelengde er rundt 14 000 km.Hæ? Jeg regner med det menes 14k pr år og ikke totalt ? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 18. mai 2018 Del Skrevet 18. mai 2018 Ehm nei, gjennomsnittlig levealder på biler i Norge er rett over 10 år og gjennomsnittlig kjørelengde er rundt 14 000 km.Hæ? Jeg regner med det menes 14k pr år og ikke totalt ? stemmmer, 14 pr år: Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 18. mai 2018 Del Skrevet 18. mai 2018 Ehm nei, gjennomsnittlig levealder på biler i Norge er rett over 10 år og gjennomsnittlig kjørelengde er rundt 14 000 km. Mensåklart er det skepsis, det er relativt nytt. Men, det ser i det minste lovende ut. Gjennomsnittlig kjørelengde, og levetid, er da ingen fasit. Jeg har mitt krav til pris, driftskostnader og levetid, og 200 000 km levetid er for dårlig. At du ikke respekterer min forventning til min bil, det sier mer om deg enn om meg. Poenget var at det ser ut til å vare bilens levetid, da ser en såklart ut i fra snittalder, lengder osv. Ikke spesielle krav for den enkelte. Jeg respekterer din forventning jeg, men det var altså ikke det vi diskuterte. Og som nevnt av meg og flere ser det ut til å være langt over 200 000... Det er jeg ikke enig i, da mange vraker bilen bare fordi de har lyst på my bil. Ikke fordi den teknisk sett et utslitt. Derfor syns jeg ikke gjennomsnittlig alder og kjørelengde er noe godt mål på hva forventet levetid bør være. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå