Gå til innhold

Ingeniørene demonterte model 3: – Tesla har elektronikk på et nivå ingen andre har


Anbefalte innlegg

snip

 

Men kan du dokumenter noen av tallene dine? Nei, det kan du ikke. Om du ikke kan dokumentere tallene så gidder jeg ikke bruke tid på det.

 

Du bedømmer Nissan utifra hvor mye de har laget på et år før, men du bedømmer Tesla utifra hvor mye de kanskje lager nå, og sier at Nissan ikke kan bedømmes utifra hvor mye de kan lage nå. Igjen er kriteriene dine for Tesla og andre helt forskjellige. Og om tallene dine ikke er rene fabrikat så sammenligner du to helt ulike ting.  Hypocracy kalles det på engelsk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv Musk innrømmet at han puttet for mye fancy teknologi inn i bilen for raskt. Likevel prøver folk å forsvare det. Det forstår jeg ikke. Som alle andre gjør Tesla feil. At Tesla gjør feil gjør dem ikke til et dårlig selskap. Folk må roe seg ned altså.

 

Du kan like Tesla uten å like alt Tesla gjør, eller at ingenting med Tesla er feil eller dårlig. Alle som elsker et produkt vil også kunne komme med kritikk på et punkt der det er dårlig. Hvis du ikke kan komme med noe kritikk så er tilnærmingen din til produktet ikke rasjonell. Spesielt når du blir sint av at andre kritiserer produktet og vil forsvare produktet på alle punkter. Det er lite rasjonelt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Å erstatte alt med touchskjermer er et blindspor, alle som har brukt mobiltelefoner før touchskjerm vet hva jeg snakker om.

Ja, for touch-telefoner floppet jo totalt.
Dette ble vel litt for komplisert for deg ser jeg, du kan jo bytte ut tangenter på et piano med touchskjerm også.
Både piano og trommer spilles i dag i stor grad inn på touchskjermer. Tiden, teknologien og trendene endrer seg, enten du liker det eller ikke.

For noe vas, har du noengang spilt et instrument? Det er knapt noen velocity på touchskjermer.

 

Rart de ikke bruker det Live hvis det er så jævla mye bedre...

Fin debatt-teknikk du har, er du like hyggelig når du diskuterer offline?

 

Ikke at det spiller noen rolle, men ja jeg har spilt både tradisjonelle instrumenter og digitale instrumenter i studio. Jeg sa ikke at det var "jævlig mye bedre", men at det i stor grad brukes. Det endres ikke av at du mener det er "vas".

 

Poenget var ut utviklingen går i rekordfart og den viser ingen tegn til å bremse. Bedre å hive seg med, enn å sutre over alt som var bedre før.

Lenke til kommentar

Men kan du dokumenter noen av tallene dine? Nei, det kan du ikke. Om du ikke kan dokumentere tallene så gidder jeg ikke bruke tid på det.

 

Du bedømmer Nissan utifra hvor mye de har laget på et år før, men du bedømmer Tesla utifra hvor mye de kanskje lager nå, og sier at Nissan ikke kan bedømmes utifra hvor mye de kan lage nå. Igjen er kriteriene dine for Tesla og andre helt forskjellige. Og om tallene dine ikke er rene fabrikat så sammenligner du to helt ulike ting.  Hypocracy kalles det på engelsk.

Om det var noe som tydet på at Nissan hadde økt produksjonen så ville jeg brukt estimat på dagens produksjon. Men det er ingenting som tyder på at de har økt produksjonen.

 

Kanskje tar jeg feil og Nissan har mangedoblet produksjonen av Leaf uten at noen har lagt merke til det; i så fall vil jeg endre syn når denne informasjonen blir offentlig. Men jeg kan faktisk bare ta hensyn til den informasjonen jeg kjenner til. Jeg er ikke synsk.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Å erstatte alt med touchskjermer er et blindspor, alle som har brukt mobiltelefoner før touchskjerm vet hva jeg snakker om.

Ja, for touch-telefoner floppet jo totalt.
Dette ble vel litt for komplisert for deg ser jeg, du kan jo bytte ut tangenter på et piano med touchskjerm også.
Både piano og trommer spilles i dag i stor grad inn på touchskjermer. Tiden, teknologien og trendene endrer seg, enten du liker det eller ikke.
For noe vas, har du noengang spilt et instrument? Det er knapt noen velocity på touchskjermer.

 

Rart de ikke bruker det Live hvis det er så jævla mye bedre...

Fin debatt-teknikk du har, er du like hyggelig når du diskuterer offline?

 

Ikke at det spiller noen rolle, men ja jeg har spilt både tradisjonelle instrumenter og digitale instrumenter i studio. Jeg sa ikke at det var "jævlig mye bedre", men at det i stor grad brukes. Det endres ikke av at du mener det er "vas".

 

Poenget var ut utviklingen går i rekordfart og den viser ingen tegn til å bremse. Bedre å hive seg med, enn å sutre over alt som var bedre før.

 

Pussig at mange av de store bandene der ute bruker et lite elektronisk trommesett til å øve på backstage, men aldri på scena.

 

Ser kanskje ikke så tøft ut, og er ikke de samme som å spille på et akustisk trommesett, som feks Rammstein gjør. Selv om mange av de bruker triggere.

 

De aller fleste helt ned til laptop musikere bruker fortsatt et lite midikeyboard med pads for trommer og percussion, eller en egen pad enhet, nettopp for å kunne ha en form for kontroll og følelse når de lager musikk.

Lenke til kommentar

Selv Musk innrømmet at han puttet for mye fancy teknologi inn i bilen for raskt. Likevel prøver folk å forsvare det. Det forstår jeg ikke. Som alle andre gjør Tesla feil. At Tesla gjør feil gjør dem ikke til et dårlig selskap. Folk må roe seg ned altså.

 

Du kan like Tesla uten å like alt Tesla gjør, eller at ingenting med Tesla er feil eller dårlig. Alle som elsker et produkt vil også kunne komme med kritikk på et punkt der det er dårlig. Hvis du ikke kan komme med noe kritikk så er tilnærmingen din til produktet ikke rasjonell. Spesielt når du blir sint av at andre kritiserer produktet og vil forsvare produktet på alle punkter. Det er lite rasjonelt. 

 

Interessant observasjon. Bare som et apropos, så må jeg tillate meg å nevne at i en tidligere debatt så proklamerte Espen at han vurderte Tesla objektivt. Å Få han til å innse bjelken i øyet var som vanlig ganske vanskelig, men vi kom faktisk så langt som til at Espen innrømmet at han er litt opptatt av at vi andre skal ha et "riktig" inntrykk av Tesla (under den kontekst at vi angrep Tesla med ting Espen mente var uriktig). Jeg utfordret han litt på hvorfor han ikke føler samme trang til å forsvare f.eks BMW, og det innrømmet han at det ikke engasjerte han like mye. Så han er faktisk litt på vei til å innse sin bias for Tesla. Men jeg tror kanskje ikke han selv opplever dene biasen like sterk som jeg gjør :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Interessant observasjon. Bare som et apropos, så må jeg tillate meg å nevne at i en tidligere debatt så proklamerte Espen at han vurderte Tesla objektivt. Å Få han til å innse bjelken i øyet var som vanlig ganske vanskelig, men vi kom faktisk så langt som til at Espen innrømmet at han er litt opptatt av at vi andre skal ha et "riktig" inntrykk av Tesla (under den kontekst at vi angrep Tesla med ting Espen mente var uriktig). Jeg utfordret han litt på hvorfor han ikke føler samme trang til å forsvare f.eks BMW, og det innrømmet han at det ikke engasjerte han like mye. Så han er faktisk litt på vei til å innse sin bias for Tesla. Men jeg tror kanskje ikke han selv opplever dene biasen like sterk som jeg gjør :)

Jeg sa jeg vurderer det så objektivt *som mulig*. Alle har forskjellige bias til forskjellig grad, meg selv inkludert.

 

Mitt største bias er at jeg er svært interessert i Tesla og kan ekstremt mye om selskapet. Jeg holder meg ganske oppdatert på hva de andre bilprodusentene holder på med på elbilfronten, men definitivt ikke til den grad at jeg følger med på produksjonstakt uke for uke, og leser all informasjon som kommer ut av selskapene.

 

Dermed blir det selection bias i datagrunnlaget mitt. Jeg gjør mitt beste for at dette ikke påvirker konklusjonene mine, men til syvende og sist vet jeg ikke hva jeg ikke vet. Det kan hende det finnes relevant informasjon der ute som kan påvirke konklusjonene mine, men jeg har verken tid eller interesse for å gå like i dybden på alle andre selskaper som jeg gjør på Tesla. Mitt beste får være bra nok.

 

(For øvrig er jeg ganske sikker på at mitt bias er betraktelig mindre enn det en del demonsterer i denne tråden. Det er mange som har et irrasjonelt hat for Tesla og Elon Musk.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du bedømmer Nissan utifra hvor mye de har laget på et år før

Så hvorfor har Nissan en leveringstid på opp mot et halvt år hvis de har så kontroll på produksjonen?

 

Selv Musk innrømmet at han puttet for mye fancy teknologi inn i bilen for raskt. Likevel prøver folk å forsvare det.

Hva ER det du snakker om?

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

 

Du bedømmer Nissan utifra hvor mye de har laget på et år før

Så hvorfor har Nissan en leveringstid på opp mot et halvt år hvis de har så kontroll på produksjonen?

 

Selv Musk innrømmet at han puttet for mye fancy teknologi inn i bilen for raskt. Likevel prøver folk å forsvare det.

Hva ER det du snakker om?

 

Ikke spør meg om Nissan sin leveringstid. Jeg bare siterer det som stod på Wikipedia. 

 

Musk sa dette på riksdekkende TV i USA om jeg ikke husker feil. Når han hadde tur på fabrikken hans.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel bare Tesla-debatter der hva musikere foretrekker å bruke på scenen blir brukt som et argument mot Tesla.  :)

 

Og det der fossil-konkurrentene i årevis har brukt små lavoppløste TFT-skjermer med horribel følsomhet med et stort spekter undermenyer for de med god tid, koblet til en sirup-treg CPU tilsvarende det man finner i leketøy, 100 ulike små sorte plastknapper der noen også har flere funksjoner og hjul tilsvarende de gamle analoge Televerket-telefonene der man må rulle gjennom alfabetet etter jakt på en og en bokstav. Og Spotify? Frem med mobilen. Heldigvis har jo ingen krevet store summer for dette.  :green:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel bare Tesla-debatter der hva musikere foretrekker å bruke på scenen blir brukt som et argument mot Tesla.  :)

 

Og det der fossil-konkurrentene i årevis har brukt små lavoppløste TFT-skjermer med horribel følsomhet med et stort spekter undermenyer for de med god tid, koblet til en sirup-treg CPU tilsvarende det man finner i leketøy, 100 ulike små sorte plastknapper der noen også har flere funksjoner og hjul tilsvarende de gamle analoge Televerket-telefonene der man må rulle gjennom alfabetet etter jakt på en og en bokstav. Og Spotify? Frem med mobilen. Heldigvis har jo ingen krevet store summer for dette.  :green:

 

Helst skulle det vært enda mer low-tech. Komplisert elektronikk, og mekanikk, er alltid feilkilde. Alltid.

Greit nok på en mobiltelefon som du har i maks 5 år, kanskje 2. Ikke greit på en bil som bør vare minst 10 år, og har en helt annen prislapp.

En bil bør være like low-tech som et hus. Et hus i laftet tømmer varer i 100 år, og det bør det når det koster 5 millioner.

Djævelskap skjer den dagen vi må betale 5 millioner for et hus, og det har like mange bugs, og like kort levetid som en mobiltelefon.

Bilen befinner seg et sted midt imellom huset og mobiltelefonen, i forventet levetid og kompleksitet. Tesla er nærmere mobiltelefonen, andre er nærmere huset.

 

Og heldigvis er det lov å ha forskjellige preferanser. Det er en ting som slår meg dog: Det er gjerne dem med minst forutsetninger for å klare å vedlikeholde en bil, som foretrekker biler med størst kompleksitet. Enten har de nok penger til å bare kaste dem vekk på unødig luksus, eller så aner de ikke hva de faktisk kjøper :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så en Blackberry fra 1990 med taster, joystick og lavoppløst skjerm er mer "hus" og en iPhone en....mobiltelefon? 

 

 

Beklager, men det blir bare tøys. Er du allergisk mot elektronikk i biler, så må du ganske enkelt holde deg til veteranbiler. 

 

Alternativt må du gjerne hoste opp noe bevis for at en TFT skjerm har høyere MTBF enn en LCD skjerm, eller tilsvarende scenario for en gammel vs. ny CPU. Holder ikke pusten....  :)

Lenke til kommentar

Vil bare påpeke at TFT står for Thin Film Transistor og er altså et lag som ligger under skjermen og styrer skjermen med av/på signaler. TFT ble laget for LCD teknologi og blir også brukt i LED teknologi som OLED. 

 

Men mer komplekse biler er vel mer som at det er vanskeligere for folk å gjøre noe med bilene, ikke at bilene nødvendigvis har mer feil. Det er vel den største innvendingen mot moderne biler, at du ikke kan fikse på ting selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så en Blackberry fra 1990 med taster, joystick og lavoppløst skjerm er mer "hus" og en iPhone en....mobiltelefon? 

 

 

Beklager, men det blir bare tøys. Er du allergisk mot elektronikk i biler, så må du ganske enkelt holde deg til veteranbiler. 

 

Alternativt må du gjerne hoste opp noe bevis for at en TFT skjerm har høyere MTBF enn en LCD skjerm, eller tilsvarende scenario for en gammel vs. ny CPU. Holder ikke pusten....  :)

 

Nå må du da skjønne at jeg forenkler bildet en del for debattens skyld. Selvsagt får du ikke en bil helt fri for elektronikk. Men akkurat like selvsagt, så har noen biler mye mer elektronikk enn andre. Og det er et ganske ubestridelig faktum, at du får aldri feil på elektronikk du ikke har.

Endret av BippeStankelbein
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vil bare påpeke at TFT står for Thin Film Transistor og er altså et lag som ligger under skjermen og styrer skjermen med av/på signaler. TFT ble laget for LCD teknologi og blir også brukt i LED teknologi som OLED. 

 

Men mer komplekse biler er vel mer som at det er vanskeligere for folk å gjøre noe med bilene, ikke at bilene nødvendigvis har mer feil. Det er vel den største innvendingen mot moderne biler, at du ikke kan fikse på ting selv.

 

Jeg mener ganske bestemt at de har mere feil også. Du får ikke feil på elektronikk du ikke har, det er et ubestridelig faktum.

Så mer elektronikk kan aldri gi deg mindre feil. Det kan i aller beste fall ikke gi deg noe mer feil, men det forutsetter at ekstraelektronikken er 100% feilfri.... Ain't gonna happen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vel om du tenker over det. Toyota og Volkswagen er de største produsentene i dag. Begge har merker under seg, så skal ta Audi og Lexus som eksempel her. Ifølge Consumer reports så er Toyota og Lexus nr 1 og 2, mens Audi er nummer 3, og Volkswagen faller et stykke bak.

 

Toyota lager vanligvis bilene sine enklere enn det tyskerne gjør, men fokuserer samtidig mye på kvalitet. Så de lager billige biler som samtidig  holder seg veldig bra. Sammenlignet med en Volkswagen Golf f.eks som vil ha en del mer feil ved seg. Så mens motor og slikt gjerne er mer kompleks og bedre så er det og mer feil. 

 

Derimot klarer Toyota å holde bilene sine like feilfrie selv om de lager bedre, mer avanserte biler. Og Volkswagen sine dyrere modeller er klart bedre enn billigere. Så mens jeg er enig i at å pute mer i en bil sånn sett vil øke faren for feil på bilen, så ville jeg ikke sagt at det er en absolutt regel. Altså om du gjør det riktig og skikkelig så kan du implementere det uten å øke feil ved bilen. Det er jo og slik at produksjon blir bedre år etter år. Så du må se det utifra det også. Biler får gjerne flere kilder for feil, men de lages også bedre. 

 

Så målet må jo da være å implementere mer, men ikke så raskt at det klart går utover feilraten. 

 

 

Og mens elektronikk spesielt kan innføre en del feilkilder, så må du og huske at det tilsvarende kan bli mye lettere å fikse. Eksempelvis med en OTA oppdatering. 

 

 

Og du kan få mindre feil med mer elektronikk. Det finnes ulike måter å lage elektronikk på og forskjellige krav utifra hvor mye feil du tolererer. Du kan lage elektronikk som har utrolig lav sjanse for feil, samtidig som dette igjen vil bli dyrere naturligvis. Som igjen betyr at en dyr bil med mye elektronikk kan da fortsatt ha lite feil på linje med en billigere bil med mye mindre elektronikk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...