Gå til innhold

Ingeniørene demonterte model 3: – Tesla har elektronikk på et nivå ingen andre har


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

240 000 biler fra Tesla per år. Hæ? De siste offisielle tallene er 100k for 2017 og 30k for Q1 2018.

1. Model S/X er på en stabil produksjon på 100.000 per år. Det er dette hele produksjonsapparatet er satt opp for, så etter all sannsynlighet er det det de vil klare å produsere per år.

2. I tillegg til Model S/X kommer Model 3. Dette har jeg estimert til 3000/uke basert på fem ting:

 

- Tesla har oppnådd produksjon over 2000/uke i uke 13, 14 og 15.

- Teslas plan er å være på 3000-4000/uke etter produksjonsstoppen i slutten av april.

- Det registreres VINs i den høyeste takten hittil. https://www.teslarati.com/tesla-5009-new-model-3-vins-tsla-50b-market-cap/

https://electrek.co/2018/04/23/tesla-model-3-new-vin-registration-production-shutdown/

- Det blir utdelt VINs i den høyeste takten hittil: https://sites.google.com/view/teslamodel3invites/vin-reports?authuser=0

- Aktiviteten ved fabrikken er større enn noen gang: https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/found-a-lot-of-model-3s-in-a-tesla-lot-pictures-inside.104317/page-48

 

3000 Model 3 per uke utgjør 140.000 per år, og plusser man på 100.000 Model S/X så er man på 240.000 elbiler per år.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Å erstatte alt med touchskjermer er et blindspor, alle som har brukt mobiltelefoner før touchskjerm vet hva jeg snakker om.

Ventilasjonen ved midtkonsollen i siste Porsche Panamera viser hva som skjer når man heller LSD i melka til ingeniørene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

1. Model S/X er på en stabil produksjon på 100.000 per år. Det er dette hele produksjonsapparatet er satt opp for, så etter all sannsynlighet er det det de vil klare å produsere per år.

2. I tillegg til Model S/X kommer Model 3. Dette har jeg estimert til 3000/uke basert på fem ting:

 

- Tesla har oppnådd produksjon over 2000/uke i uke 13, 14 og 15.

- Teslas plan er å være på 3000-4000/uke etter produksjonsstoppen i slutten av april.

- Det registreres VINs i den høyeste takten hittil. https://www.teslarati.com/tesla-5009-new-model-3-vins-tsla-50b-market-cap/

https://electrek.co/2018/04/23/tesla-model-3-new-vin-registration-production-shutdown/

- Det blir utdelt VINs i den høyeste takten hittil: https://sites.google.com/view/teslamodel3invites/vin-reports?authuser=0

- Aktiviteten ved fabrikken er større enn noen gang: https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/found-a-lot-of-model-3s-in-a-tesla-lot-pictures-inside.104317/page-48

 

3000 Model 3 per uke utgjør 140.000 per år, og plusser man på 100.000 Model S/X så er man på 240.000 elbiler per år.

 

Du er hvertfall veldig kreativ når du finner på tall. Men det er ikke slik du regner hvor mye biler noen selger.

 

Og du regner på en spekulert øyeblikksproduksjon for Tesla som deres salgstall. Noe som selvfølgelig er bare tull. Og så sammenligner du det tallet med hva andre solgte i 2017.

 

Tesla solgte ca 100K biler i 2017. Det er hvor mye biler de selger.

 

Og du kan lett se i selv et marked som Norge der folk kjøper mye dyre biler, så faller lett Teslas modeller bak andre modeller i salgstall:

https://elbil.no/elbilstatistikk/elbilbestand/

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Å erstatte alt med touchskjermer er et blindspor, alle som har brukt mobiltelefoner før touchskjerm vet hva jeg snakker om.

 

Ventilasjonen ved midtkonsollen i siste Porsche Panamera viser hva som skjer når man heller LSD i melka til ingeniørene.

Alikevel bruker "alle" mobil med touch skjerm i dag:)

Lenke til kommentar

Og du regner på en spekulert øyeblikksproduksjon for Tesla som deres salgstall. Noe som selvfølgelig er bare tull. Og så sammenligner du det tallet med hva andre solgte i 2017.

 

Tesla solgte ca 100K biler i 2017. Det er hvor mye biler de selger.

Det er hvor mange biler de *solgte* i 2017. Fortiden er ikke det samme som nåtiden.

 

Tallene jeg brukte for de andre bilprodusentene er ikke veldig feil, ettersom de ikke øker produksjonen spesielt raskt, om de gjør det i det hele tatt. Mens når det gjelder en bilprodusent som øker produksjonen med titalls/hundretalls prosent per år, så er det viktig å bruke så nye tall som mulig, slik at konklusjonen blir riktigst mulig.

 

Og uansett, om man kun ser på tall for 2017, så er Tesla ca like store som Nissan-Ranult på elbiler, eventuelt nesten dobbelt så stor som BMW og BYD til sammen.

Lenke til kommentar

Det er hvor mange biler de *solgte* i 2017. Fortiden er ikke det samme som nåtiden.

Tallene jeg brukte for de andre bilprodusentene er ikke veldig feil, ettersom de ikke øker produksjonen spesielt raskt, om de gjør det i det hele tatt. Mens når det gjelder en bilprodusent som øker produksjonen med titalls/hundretalls prosent per år, så er det viktig å bruke så nye tall som mulig, slik at konklusjonen blir riktigst mulig.

 

Og uansett, om man kun ser på tall for 2017, så er Tesla ca like store som Nissan-Ranult på elbiler, eventuelt nesten dobbelt så stor som BMW og BYD til sammen.

 

Du diktet opp salgstallene for Tesla, hvorfor skal jeg tro på de andre tallene du har presentert? Du lyver om alle tall du fremsetter, så med mindre du kan linke til et sted du har dem fra kan jeg ikke tro på noe du skriver.

 

Men jeg har spurt deg i ca 20 innlegg nå og du har ikke kommet med en eneste link som viser noe som helst. Så du klarer altså ikke å finne bevis for dine oppdiktede påstander. Du bare finner dem opp og presenterer som fakta. Det er 38.000 Nissan Leaf registrert kun i Norge, men du mener de selger 50K per år? Men Model S + X med sine 23K skal liksom selge 100K? Nei enten så kan du dokumentere dine påstander, ellers så kan du la være å dikte opp tull. Du mente og Tesla var større enn alle andre tilsammen, husker du det? Snakk om å forestille seg ting.

 

 

Dine 240K er spekulasjon i fremtide salgstall for Tesla samtidig som du mener de andre ikke lager mer biler. Som bare er 100% tull. Du har ingen peiling på hva andre gjør. Du klarer ikke engang å få historiske salgstall riktig. Du lider av en illusjon der du kun tror Tesla ekspanderer og alle andre gjør ingenting. Og så sammenligner du Tesla om 1-2 år med konkurrentene NÅ. Eller rettere sagt før. 

 

Hvis du faktisk kan dokumenter, komme med kilde på en påstand skal jeg svare. Men dette er ikke skjønnlitteratur. Så om du skal fortsette å dikte opp historier om Teslas storhet så gidder jeg ikke å svare. Det har jo ingenting for seg. Du bare fortsetter å dikte opp nye påstander. Nye tall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du diktet opp salgstallene for Tesla, hvorfor skal jeg tro på de andre tallene du har presentert? Du lyver om alle tall du fremsetter, så med mindre du kan linke til et sted du har dem fra kan jeg ikke tro på noe du skriver.

Det er ikke min jobb å gi deg en utdannelse i elbil-markedet. Om du ikke klarer å finne ut av noen ting selv så må du desverre bare fortsette å leve i mørket.

 

Men jeg har spurt deg i ca 20 innlegg nå og du har ikke kommet med en eneste link som viser noe som helst. Så du klarer altså ikke å finne bevis for dine oppdiktede påstander. Du bare finner dem opp og presenterer som fakta. Det er 38.000 Nissan Leaf registrert kun i Norge, men du mener de selger 50K per år? Men Model S + X med sine 23K skal liksom selge 100K? Nei enten så kan du dokumentere dine påstander, ellers så kan du la være å dikte opp tull. Du mente og Tesla var større enn alle andre tilsammen, husker du det? Snakk om å forestille seg ting.

Leaf var på ca 45.000 i fjor, og jeg kjenner ikke til noe som tilsier at produksjonen skal økes. https://en.wikipedia.org/wiki/Nissan_Leaf#Global_sales

 

Faktisk må jo produksjonen av batterier økes fra 1,35 GWh/år til 2 GWh/år for å øke til 50.000, ettersom Leaf er oppgradert fra 30 kWh til 40 kWh. Det er i seg selv veldig bra og noe som fortjener all honør, om Nissan får det til på bare ett år. Om du har noe som tilsier at produksjonen vil økes over 50.000 per år, så vil jeg mer en gjerne justere tallene mine.

 

Dine 240K er spekulasjon i fremtide salgstall for Tesla samtidig som du mener de andre ikke lager mer biler.

Det er et estimat for nåtiden, basert på all tilgjengelig informasjon.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

"As of March 2013, Nissan has an installed capacity to produce 250,000 Leafs per year"

 

"The initial production line will be able to produce 10,000 units per year until it is upgraded to 50,000 units by 2015"

 

Nissan kan per 2015 altså produsere 300K biler per år.

 

"Making the Leaf the world's all-time best-selling highway-capable electric car in history"

 

Jeg trenger ikke noe utdannelse på elbil-markedet nei. Jeg er veldig glad i ny informasjon, men riktig informasjon. Du skriver bare masse tull og forteller meg at jeg skal finne ut av dine løgner. Hvorfor i all verden skal jeg bevise at dine forestillinger er riktige?

 

Du kan ikke bare komme med påstander som at "Tesla er best på dette, størst på dette" og så ikke ha noe dokumentasjon på det og så kreve at andre bare Googler og finner det. Du skjønner, det du sier er feil. Jeg kommer aldri til å finne det du sier på nettet, fordi det er feil.

 

Jeg vet ikke så mye, så derfor søker jeg hvertfall alt opp før jeg skriver noe. Du derimot vet heller ikke mye, men du bare finner på tall. Og så tror du at andre skal bevise at dine løgner stemmer. Men jeg sier at jeg ikke tror deg, basert på det du skriver før, fordi det viser seg å ofte ikke stemme. Og jeg ber deg om å kunne bevise dine påstander, men det gjør du jo aldri, det klarer du aldri.

 

Det er mye bedre å ikke vite enn å være feilinformert. Hvis jeg tar alt du sier som fakta, så vil jeg jo ende opp med å tro på masse som er helt feil. Er det din versjon av utdannelse?

 

Hvor er dokumentasjonen på at Tesla er største produsent av alle de komponentene?

Hvor er dokumentasjonen på at Tesla er større enn alle andre?

 

Du har ingenting slikt, fordi det stemmer ikke.

 

Og du kan slutte med "Tesla har planer for x utvidelse, men så langt jeg vet har ingen andre noen planer" Og så kalle det for "estimat basert på nåtiden". Det er ikke slik ting fungerer...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Å erstatte alt med touchskjermer er et blindspor, alle som har brukt mobiltelefoner før touchskjerm vet hva jeg snakker om.

 

Ventilasjonen ved midtkonsollen i siste Porsche Panamera viser hva som skjer når man heller LSD i melka til ingeniørene.

Alikevel bruker "alle" mobil med touch skjerm i dag:)

 

Ikke alle, er noen bilprodusenter som fortsatt ikke er så tette at de lar alle knappene og hjulene forsvinne bak en skjerm.

 

Her er en IQ test spesielt for deg - hva er enklest å bruke:

 

A. Fysisk volum knapp du ikke trenger ta synet vekk fra veien

B. Volum knapp ligger i en meny i en touchskjerm

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Å erstatte alt med touchskjermer er et blindspor, alle som har brukt mobiltelefoner før touchskjerm vet hva jeg snakker om.

 

Ventilasjonen ved midtkonsollen i siste Porsche Panamera viser hva som skjer når man heller LSD i melka til ingeniørene.

Alikevel bruker "alle" mobil med touch skjerm i dag:)

Ikke alle, er noen bilprodusenter som fortsatt ikke er så tette at de lar alle knappene og hjulene forsvinne bak en skjerm.

 

Her er en IQ test spesielt for deg - hva er enklest å bruke:

 

A. Fysisk volum knapp du ikke trenger ta synet vekk fra veien

B. Volum knapp ligger i en meny i en touchskjerm

Jeg snakket ikke om bil...

 

Forøvrig stiller jeg volum på rattet i min Tesla... Fysisk scroll

 

Det ligger heller ikke i noen meny på skjermen..

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

"As of March 2013, Nissan has an installed capacity to produce 250,000 Leafs per year"

 

"The initial production line will be able to produce 10,000 units per year until it is upgraded to 50,000 units by 2015"

 

Nissan kan per 2015 altså produsere 300K biler per år.

De har aldri produsert mer enn 61.507 Leaf på et år (2014). Den produksjonskapasiteten er altså veldig teoretisk, hvis den i det hele tatt eksisterer.

 

"Making the Leaf the world's all-time best-selling highway-capable electric car in history"

Leaf ble produsert i en del større skala enn det Tesla produserte av biler, i perioden 2010-2014. Siden den gang har Tesla vært størst på produksjon av elbiler.

 

Og jeg ber deg om å kunne bevise dine påstander, men det gjør du jo aldri, det klarer du aldri.

 

Det er mye bedre å ikke vite enn å være feilinformert. Hvis jeg tar alt du sier som fakta, så vil jeg jo ende opp med å tro på masse som er helt feil. Er det din versjon av utdannelse?

Finn *en* ting jeg tar feil på. Du klarer jo ikke det.

 

Hvor er dokumentasjonen på at Tesla er største produsent av alle de komponentene?

Hvor er dokumentasjonen på at Tesla er større enn alle andre?

 

Du har ingenting slikt, fordi det stemmer ikke.

Så klart stemmer det. Men man må være villig til å grave litt for å finne tallene. Det meste av slik analyse må man betale for og ligger ikke åpent på nettet, og derfor må man innhente data selv.

 

Dette er sånn ca det Tesla/Panasonic produserer per i dag:

 

- 25 GWh/år med batterier. (9 GWh/år Model S/X, 15 GWh/år Model 3 og 1 GWh/år Tesla Energy)

- 315k drivenheter (175k Model S/X, 140k Model 3)

- 315k motorkontrollere (175k Model S/X, 140k Model 3)

- 270k ladere (100k Model S/X, 140k Model 3, 30k til superladerne)

 

Om jeg tar feil så bør det jo være enkelt å finne noen som er i nærheten. F.eks Nissan-Renault er på ca:

 

- 4 GWh/år

- 100k drivenheter

- 100k motorkontrollere

- 100k ladere

 

Altså ca en tredjedel av Tesla, bortsett fra på batterisiden, der det står enda verre til.

Lenke til kommentar

Det morsomme er at argumentene er de samme hver gang. Hver eneste gang.

De er mer enn en bilprodusent. Neste Apple og Amazon. De investerer i vekst. De kan selge data fra bilene. De driver med energi også.

Elon Musk er en frelser. Innen 10 år står TSLA i 3000 og er verdens mest verdifulle selskap. Alt de gjør er helt riktig og vil innkassere jackpot etter jackpot på alle markedsområder de driver med og sope med seg hele gevinsten som Apple gjør.

 

Hittil har de kun vært en mygg for bilprodusentene. I det siste har de dog blitt en veldig plagsom mygg, det skal sies.

Gjesp. Prøv igjen.

Lenke til kommentar

 

Du har fått med deg at de har selvkjøringsteknologi (basert på blant annet verdifulle data de har samlet inn), batteriteknologi, og solcelleteknologi, ikke sant? De driver også med infrastruktur.

 

Lager Tesla elektronikken til sine egne biler, selv altså? Gjør det at de er noe mer enn en bilprodusent?

^^ Omtrent som at Ferrari driver eget motorstøyperi, altså er de ikke bare en bilprodusent! De er en storaktør i metalllurgi må vite!

 

Hvis man setter fram eksempler med fimra A mot firma B, så klarer folk å sammenligne A mot B objektivt.

Men hvis vi sier at firma A er Tesla, og firma B er Ferrari, da kortslutter all logikk! Pussig fenomen :)

 

Euforien lever i beste velgående. Takk for den inputen, her er det ingen tvil om hvor hen i markedssyklusen vi befinner oss! "New Paradigm!" :)

https://cdn-images-1.medium.com/max/1600/1*4mZMw36ctJJAHplhSHusNQ.jpeg

 

Eufori? Jeg påpeker at Tesla ikke bare er en bilprodusent, og du svarer med noe uforståelig svada. Du svarer ikke engang på det jeg skriver.

 

 

"Concensus EPS" tilsier at det er estimater fra analytikere. Det er altså ikke offisielle estimater.

Og hvis analytikerne tall ikke stemmer overhodet med Teslas selvproklamerte, er ikke det ei blinkende rødlampe i seg selv?

 

Som vel alle bør ha fått med seg nå så treffer ikke analytikere bedre enn ren gjetting.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

 

Musk reddet jo Tesla, og i dag ligger Tesla i teten på biler. De er markedsleder.

 

Om han reddet SC eller ikke er ikke særlig relevant. Å avskrive SC fordi de hadde trøbbel tidligere er bare idioti.

Men å avskrive Moodys fordi de tok feil en gang er veldig logisk?

 

Ja, det er det, i og med at feilen var såpass enorm og grunnleggende. Det viser jo at det de driver med ikke er noe annet enn gjetting.

 

Og som vi vet, det er det analytikere driver med.

Lenke til kommentar

 

"As of March 2013, Nissan has an installed capacity to produce 250,000 Leafs per year"

 

"The initial production line will be able to produce 10,000 units per year until it is upgraded to 50,000 units by 2015"

 

Nissan kan per 2015 altså produsere 300K biler per år.

De har aldri produsert mer enn 61.507 Leaf på et år (2014). Den produksjonskapasiteten er altså veldig teoretisk, hvis den i det hele tatt eksisterer.

 

Det som også er pussig er at da jeg sjekket leveringstid på Leaf for ikke så lenge siden, så var den på opptil fem måneder. Altså litt i overkant av estimert levering på en Tesla. Hvis Nissan har så fantastisk produksjonskapasitet, hvorfor er leveringstiden potensielt lengre enn hos Tesla?

Lenke til kommentar

 

Å erstatte alt med touchskjermer er et blindspor, alle som har brukt mobiltelefoner før touchskjerm vet hva jeg snakker om.

 

Ja, for touch-telefoner floppet jo totalt.

 

Dette ble vel litt for komplisert for deg ser jeg, du kan jo bytte ut tangenter på et piano med touchskjerm også.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Å erstatte alt med touchskjermer er et blindspor, alle som har brukt mobiltelefoner før touchskjerm vet hva jeg snakker om.

Ja, for touch-telefoner floppet jo totalt.

Dette ble vel litt for komplisert for deg ser jeg, du kan jo bytte ut tangenter på et piano med touchskjerm også.

Både piano og trommer spilles i dag i stor grad inn på touchskjermer. Tiden, teknologien og trendene endrer seg, enten du liker det eller ikke.

Lenke til kommentar

 

 

 

Å erstatte alt med touchskjermer er et blindspor, alle som har brukt mobiltelefoner før touchskjerm vet hva jeg snakker om.

Ja, for touch-telefoner floppet jo totalt.

Dette ble vel litt for komplisert for deg ser jeg, du kan jo bytte ut tangenter på et piano med touchskjerm også.

Både piano og trommer spilles i dag i stor grad inn på touchskjermer. Tiden, teknologien og trendene endrer seg, enten du liker det eller ikke.

 

For noe vas, har du noengang spilt et instrument? Det er knapt noen velocity på touchskjermer.

 

Rart de ikke bruker det Live hvis det er så jævla mye bedre...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...