Gå til innhold

Ingeniørene demonterte model 3: – Tesla har elektronikk på et nivå ingen andre har


Anbefalte innlegg

Her må du skille på ER og KAN BLI.

ER, det er hva som skal prissette et selskap pr. dags dato.

Fullstendig feil. Jeg anbefaler at du setter deg litt bedre inn i investering før du uttaler deg.

 

Verdien til et selskap vurderes nesten alltid i forhold til fremtidisutsiktene, rabattert for risiko. Altså, som et eksempel, se for deg dette:

 

Du har et legemiddelselskap som ble opprettet for fem år siden og har kun kjørt med tap hittil. Dette selskapet har et legemiddel som skal komme ut neste år, basert på fem år med forskning og utprøvinger. Nå gjenstår det bare godkjenning fra myndighetene for å rulle ut produktet. Om det blir så bra som alle håper, så vil omsetningen være milliarder per år med svært god profittmargin. Hva tror du man ser på?

 

Det er ikke tapet frem til i dag! Det er faktisk utsiktene til profitt neste år. Og så klart, det er ikke 100% sikkert legemiddelet blir godkjent for bruk, så markedsverdien kan gjerne være halvparten av det det vil være verdt om godkjenningen går igjennom. Men markedsverdien kan samtidig også være uendelig høyere enn om godkjenningen ikke går igjennom (eller om man ser på resultatene hittil). Selskapet kan i så fall være verdt null.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du forutsetter at Telsa produserer alle komponentene.

De produserer ikke alt selv. Men de produserer alle batteriene (sammen med Panasonic), motorene, motorkontrollerne og laderne selv. Så klart til stor grad basert på innkjøpte deler fra underleverandører.

 

Samsung SDI og LG Chem er også markedsledende innen batteriteknologi. VW kjøper batteri av dem heller enn å lage selv da VW sier de er lysår foran de i teknologi. Eneste grunnen til at Tesla kan klare noe lignende er fordi de bruker Panasonic sin teknologi. Tesla ligger under Panasonic her og er hverken større enn Samsung SDI eller LG Chem.

Som grafen din viser så er ikke LG Chem eller Samsung SDI markedsledere. Det er Tesla/Panasonic som har ledelsen. Det var tilfelle i fjor, og nå har den trenden akselerert, ettersom Gigafactory har begynt å produsere store volum av batterier.

 

Det er heller ikke slik at siden Tesla solgte x antall biler så selger de mest eller mer enn alle andre. Og selv om de hadde solgt mest betyr det ikke at de er ledende produsent av noen av komponentene.

Gjerne finn eksempler på noen som er større.
Lenke til kommentar

Og så får ikke legemiddelfirmaet godkjenning og så går det et år, to år, tre år, fire år og sier sier de "i år skal vi begynne å tjene penger" og så tror alle på det og kjøper aksjer??

Jeg skjønner ikke hva du mener i forhold til Tesla. Er det det at Model 3 produksjonen er ~6 måneder forsinket du forsøker henvise til?

 

Da er det i så fall mer som at legemiddelselkapet fikk godkjenning, men i stedet for å begynne å produsere legemiddelet neste år så skled det til året etter.

Lenke til kommentar

Du har ingen kilder på hva Tesla produserer, så jeg tror ikke på det du sier før du kan bevise.

 

LG Chem og Samsung er markedsledende jo:

https://www.tu.no/artikler/undersokelse-to-selskaper-leder-an-i-batterikapplopet-og-vil-trolig-fortsette-med-a-dra-ifra/433417

 

Og tvert imot viser tall at markedslederne vil fortsette sine forsprang. Og Panasonic har selv tapt store markedsandeler innenfor EV batterier i senere tid.

 

BMW, Nissan, VAG. BYD er alle store på EV. Og spesielt BMW, Nissan og BYD selger ca like mange biler som Tesla. Og Tesla ligger vel rundt ~10% globalt. Som er langt ifra større enn alle andre som du påstod. Men det er din påstand, så du får finne kilde for din påstand. At den er feil, tull og oppfunnet er derimot utvilsomt. Som alt annet av dine påstander. Derfor du aldri kommer med kilder, fordi du kan umulig finne kilder til å støtte dine påstander da de alle er feil.

 

Hvis du ikke skjønner eksempelet, se litt mer på Tesla historie :)

Lenke til kommentar

 

I følge NASDAQ, så går ikke Tesla i pluss før i 2020.  NASDAQ baserer seg vel på regnskaper og budsjetter som Tesla selv har meldt inn? Isåfall, hvor har du det ifra at de skal gå i pluss i 2018 Q3? (antar du mener 2018).

Hvis Tesla selv påstår dette, så taler Elon med to tunger. En til fansen som sluker alt, og en annen til NASDAQ som ikke kjøper bambus.

Tesla forventer profitt og positiv kontantstrøm fra og med Q3 2018 og utover. Musk sa dette ført på twitter, men det er også i seneste kvartalsrapport. Se f.eks 8-K innrapportert til SEC: http://ir.tesla.com/secfiling.cfm?filingID=1564590-18-10306&CIK=1318605

 

"Expecting positive GAAP net income and positive cash flow in Q3 and Q4 2018."

 

 

Da finner jeg det påfallende tallene til NASDAQ ikke stemmer i det heletatt med det du forteller her. Er kilden din utdatert?

https://www.nasdaq.com/symbol/tsla/eps-forecast

https://www.nasdaq.com/symbol/tsla/pe-ratio

Endret av BippeStankelbein
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tesla forventer profitt og positiv kontantstrøm fra og med Q3 2018 og utover. Musk sa dette ført på twitter, men det er også i seneste kvartalsrapport. Se f.eks 8-K innrapportert til SEC: http://ir.tesla.com/secfiling.cfm?filingID=1564590-18-10306&CIK=1318605

 

"Expecting positive GAAP net income and positive cash flow in Q3 and Q4 2018."

Null sjanse for GAAP-overskudd i både Q3 og Q4. Tesla må da klare å nå den produksjonstakten de har lovet. Det vil i tilfelle bli første gang det skjer. Så må de nå sitt mål om 20% bruttomargin på Model 3 som ser helt sjanseløst ut. Og selv om de to, mot alle odds, skulle gå inn så er det ikke nok til å få noen penger på bunnlinja med all den andre kosten.

 

Du stoler på Musk. Jeg mener han er villig til å si hva som helst så lenge han tror han kan klare å holde lysene på lenge nok til at det skjer et mirakel.

Endret av uname -l
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du har ingen kilder på hva Tesla produserer, så jeg tror ikke på det du sier før du kan bevise.

Just google it.

 

Ja, det er meningen til et analytiker-selskap. Samtidig tyder alt på at Tesla/Panasonic leder på pris, markedsandel, vekstambisjoner, energitetthet og bruk av kobolt. Ved å legge inn masse vissvass om stategi og samarbeidspartnere osv så klarte de sikkert å få analysen til å se pen nok ut til å få noen til å betale for den.

 

Og tvert imot viser tall at markedslederne vil fortsette sine forsprang. Og Panasonic har selv tapt store markedsandeler innenfor EV batterier i senere tid.

Gigafactory har ikke vært operativ. Produksjonen ble rampet opp de siste seks månedene, og vil fortsette å rampe opp i de neste par årene, så Tesla/Panasonic vil fort ta inn det tapte.

 

BMW, Nissan, VAG. BYD er alle store på EV. Og spesielt BMW, Nissan og BYD selger ca like mange biler som Tesla.

BYD er ganske store på elbusser. Men på personbiler tilsvarer Teslas salg av elbiler til Nissan-Renault, BMW og BYD sammenlagt. Sånn ca.

 

Tesla:

- 100.000 Model S/X per år

- 140.000 Model 3 per år

Totalt 240.000 elbiler per år

 

BMW:

- 31.500 i3 per år (en viss andel er PHEV, men nært nok)

Totalt 31.500 elbiler per år

 

Nissan-Renault

- 31.000 Zoe per år

- 50.000 Leaf per år

- 10.000 e-NV200

- 10.000 Kangoo ZE

Totalt 101.000 elbiler per år

 

BYD:

- 25.000 e5 per år

- 10.000 e6 per år

Totalt: 35.000 per år

 

Altså Tesla er på ca 240.000 elbiler per år mens de tre andre er på ca 167.500 elbiler per år. (Med litt forbehold om hvor ferske estimatene er - har gjort mitt beste. Og det er mulig BYD har noen andre elbiler som jeg ikke kjenner til, med volum under 10k per år.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Null sjanse for GAAP-overskudd i både Q3 og Q4. Tesla må da klare å nå den produksjonstakten de har lovet. Det vil i tilfelle bli første gang det skjer. Så må de nå sitt mål om 20% bruttomargin på Model 3 som ser helt sjanseløst ut. Og selv om de to, mot alle odds, skulle gå inn så er det ikke nok til å få noen penger på bunnlinja med all den andre kosten.

 

Du stoler på Musk. Jeg mener han er villig til å si hva som helst så lenge han tror han kan klare å holde lysene på lenge nok til at det skjer et mirakel.

Jeg tror ikke jeg klarer å overbevise deg. Men det er det som er spennende med aksjemarkedet. Alle kan ha en mening, og bare tiden vil vise hvem som hadde rett.
Lenke til kommentar

 

Da finner jeg det påfallende tallene til NASDAQ ikke stemmer i det heletatt med det du forteller her. Er kilden din utdatert?

https://www.nasdaq.com/symbol/tsla/eps-forecast

https://www.nasdaq.com/symbol/tsla/pe-ratio

"Concensus EPS" tilsier at det er estimater fra analytikere. Det er altså ikke offisielle estimater.

Og hvis analytikerne tall ikke stemmer overhodet med Teslas selvproklamerte, er ikke det ei blinkende rødlampe i seg selv?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Just google it"?

 

Det er svaret ditt? Om det er så lett å finne kilder, så finn de. Ikke be meg bevise dine tullepåstander.

 

Du har ingen kilder på dine påstander om Panasonic sine batterier. Jeg har for det jeg sier. Så igjen bare tull fra deg. Ingen kilder.

 

Ingen kilder for dine tall på solgte biler. Igjen bare noe du har funnet på. Fordi du klarer aldri å linke bevis for noe som helst.

 

Derimot er det lett å finne at det du sier er feil.

Lenke til kommentar

 

Her må du skille på ER og KAN BLI.

ER, det er hva som skal prissette et selskap pr. dags dato.

Fullstendig feil. Jeg anbefaler at du setter deg litt bedre inn i investering før du uttaler deg.

 

Verdien til et selskap vurderes nesten alltid i forhold til fremtidisutsiktene, rabattert for risiko. Altså, som et eksempel, se for deg dette:

 

Du har et legemiddelselskap som ble opprettet for fem år siden og har kun kjørt med tap hittil. Dette selskapet har et legemiddel som skal komme ut neste år, basert på fem år med forskning og utprøvinger. Nå gjenstår det bare godkjenning fra myndighetene for å rulle ut produktet. Om det blir så bra som alle håper, så vil omsetningen være milliarder per år med svært god profittmargin. Hva tror du man ser på?

 

Det er ikke tapet frem til i dag! Det er faktisk utsiktene til profitt neste år. Og så klart, det er ikke 100% sikkert legemiddelet blir godkjent for bruk, så markedsverdien kan gjerne være halvparten av det det vil være verdt om godkjenningen går igjennom. Men markedsverdien kan samtidig også være uendelig høyere enn om godkjenningen ikke går igjennom (eller om man ser på resultatene hittil). Selskapet kan i så fall være verdt null.

 

 

Leste du engang resten av innlegget mitt før du klippet ut disse to setningene og hengte deg opp i dem?

Jeg ser det ikke som meningsfylt å copy/paste hele mitt forrige innlegg, bare for å svare på ting som allerede er besvart.

Endret av BippeStankelbein
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Just google it"?

 

Det er svaret ditt? Om det er så lett å finne kilder, så finn de. Ikke be meg bevise dine tullepåstander.

 

Du har ingen kilder på dine påstander om Panasonic sine batterier. Jeg har for det jeg sier. Så igjen bare tull fra deg. Ingen kilder.

 

Ingen kilder for dine tall på solgte biler. Igjen bare noe du har funnet på. Fordi du klarer aldri å linke bevis for noe som helst.

 

Derimot er det lett å finne at det du sier er feil.

Hva nøyaktig er det lurer på? Hvis du nevner to-tre konkrete ting så kanskje jeg kan utdype tankene mine og komme med kilder om jeg har de.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Altså Tesla er på ca 240.000 elbiler per år mens de tre andre er på ca 167.500 elbiler per år. (Med litt forbehold om hvor ferske estimatene er - har gjort mitt beste. Og det er mulig BYD har noen andre elbiler som jeg ikke kjenner til, med volum under 10k per år.)

240 000 biler fra Tesla per år. Hæ? De siste offisielle tallene er 100k for 2017 og 30k for Q1 2018.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Altså Tesla er på ca 240.000 elbiler per år mens de tre andre er på ca 167.500 elbiler per år. (Med litt forbehold om hvor ferske estimatene er - har gjort mitt beste. Og det er mulig BYD har noen andre elbiler som jeg ikke kjenner til, med volum under 10k per år.)

240 000 biler fra Tesla per år. Hæ? De siste offisielle tallene er 100k for 2017 og 30k for Q1 2018.

 

https://www.statista.com/statistics/502208/tesla-quarterly-vehicle-deliveries/

 

Ja, han finner jo bare på alle tallene han kommer med. Det er utrolig dette greiene med Tesla folk hvor de bare innbiller seg ting og bare dikter opp tall og fakta for å vise at Tesla er best. En kan lure på prioriteringene når det blir så viktig å prøve å få frem at Tesla er best at du lyver og dikter opp ting. Spesielt siden alle som har google og 10 sekunder kan finne ut at det er bare tull.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...