Gå til innhold

Ingeniørene demonterte model 3: – Tesla har elektronikk på et nivå ingen andre har


Anbefalte innlegg

 

(...)Tullingen som skrev artikkelen tror visst at grunnen til at Tesla går med underskudd er at de ikke klarer å gå med overskudd.(…)

 

BMW sier at de ikke kan tjene penger på dagens generasjon elbiler, hvis ikke de klarer det er det vel litt mye å forvente at tesla skulle klare det.

https://www.reuters.com/article/us-bmw-results-electrification/bmw-says-electric-car-mass-production-not-viable-until-2020-idUSKBN1GY1BQ

 

Hvorfor det? Tesla er ikke BMW. Tesla sitter ikke tungt investert i utdaterte fossilbiler. Forøvrig er BMWs uttalelse irrelevant, da det altså ikke er slik at Tesla ikke klarer å gå med overskudd. De går med planlagt underskudd for å investere i fremtidig vekst. De kunne ha gått med overskudd allerede, men da på bekostning av vekst.

 

At BMW er uvillige til å investere i fremtiden får være deres eget problem. Det har ingenting med Tesla å gjøre.

 

Men heller ikke du har vel fått med deg at Tesla ikke bare er en bilprodusent?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Tesla Motors måtte redde SolarCity for to år siden. Tesla fikk i hvert fall mye gjeld på kjøpet.

Hva mener du med redde? Musk er ufeilbar. Hans selskaper kan ikke gå konkurs. Husk at egentlig så tjener de masse penger på solceller og slikt, så Tesla kan umulig ha kjøpt SolarCity for å redde dem fra konkurs. Det var nok bare en del av Musk sin 4D chess plan for å gjøre Tesla til verdens beste selskap.

 

Alle som tror Tesla kjøpte dem opp for å redde dem er åpenbart tvilsomme analytikere som bare tar feil og i tillegg er gitt penger av Big Oil og sånn ca resten av verden for å prøve å sverte Tesla.

 

Musk reddet jo Tesla, og i dag ligger Tesla i teten på biler. De er markedsleder.

 

Om han reddet SC eller ikke er ikke særlig relevant. Å avskrive SC fordi de hadde trøbbel tidligere er bare idioti.

Lenke til kommentar

Det morsomme er at argumentene er de samme hver gang. Hver eneste gang.

De er mer enn en bilprodusent. Neste Apple og Amazon. De investerer i vekst. De kan selge data fra bilene. De driver med energi også.

Elon Musk er en frelser. Innen 10 år står TSLA i 3000 og er verdens mest verdifulle selskap. Alt de gjør er helt riktig og vil innkassere jackpot etter jackpot på alle markedsområder de driver med og sope med seg hele gevinsten som Apple gjør.

 

Hittil har de kun vært en mygg for bilprodusentene. I det siste har de dog blitt en veldig plagsom mygg, det skal sies.

Lenke til kommentar

Espen:


 

Her må du skille på ER og KAN BLI.

ER, det er hva som skal prissette et selskap pr. dags dato.

KAN BLI, det er fremtidsprospekter og tynn lyft. Hvis det er forankret i patenter,  så kan det ha verdi fordi ingen konkurranse får slippe til. I Teslas konkrete tilfelle så har de ingen patenter som holder konkurrenter unna, og da er Teslas "kan bli" akkurat like lite eller mye verdt som GM sitt "kan bli". Da er det heller ingen rimelighet i å prissette dem etter forskjellige kriterier. Vi vet at mange andre bilprodusenter girer opp for elbilproduksjon, og det å tro at alle andre enn Tesla kommer til å mislykkes fordi de er idioter, det er... vel... noksagt.

 

Altså skal prissetting av en bilprodusent, f.eks. Tesla, skje etter P/E og P/B. Ettersom Tesla nå har nådd dit at de er like store som andre ledende bilprodusenter. I markedsverdi.

Men de leverer bare en brøkdel av det antallet biler som andre bilprodusenter gjør, og her er problemet.

De ER overpriset, og de ER en underskuddsbedrift.

De KAN BLI en stor elbilprodusent, med det kan faktisk GM, Ford, Porsche og Volkswagen også.

Derfor er det ingen rimelighet lengre i å prissette Tesla som en vekstbedrift, mens Volkswagen prises som en produksjonsbedrift.

 

Å forsøke å avfeie dette som "min mening", det avslører bare at du ikke har gått igjennom kilden min så veldig godt. Det er ikke jeg som har diktet opp dette. Men jeg har lest det fra andre, og forstått det.

Endret av BippeStankelbein
Lenke til kommentar

Det morsomme er at argumentene er de samme hver gang. Hver eneste gang.

De er mer enn en bilprodusent. Neste Apple og Amazon. De investerer i vekst. De kan selge data fra bilene. De driver med energi også.

Elon Musk er en frelser. Innen 10 år står TSLA i 3000 og er verdens mest verdifulle selskap. Alt de gjør er helt riktig og vil innkassere jackpot etter jackpot på alle markedsområder de driver med og sope med seg hele gevinsten som Apple gjør.

 

Hittil har de kun vært en mygg for bilprodusentene. I det siste har de dog blitt en veldig plagsom mygg, det skal sies.

 

Det morsomste er vell at du finner på disse argumentene? Det er ingen i denne tråden som har nevnt så og si alle av disse tingene. Det beviser jo en ting, haterne er den største gruppen her og de lever i en fantasiverden :) stusslig. 

Lenke til kommentar

 

Er Tesla noe mer enn en bilprodusent? Hva mer produserer de?

 

Du må ha fulgt med særdeles dårlig. Men du fikk svar her:

 

solceller og stasjonære lagringsbatterier

 

 

 

Blir det omtrent som at Ferrari og Lamborghini også er mere enn en bilprodusent? De selger, klokker, jakker og bærbare PCer med smakløs branding? Produsenten ønsker vel at vi skal se på det som aksessorier til bilen. Jeg ser på det som bare PR stunt. Jo flere som går med Ferraricaps (som ikke har råd til en Ferrari), jo sterkere merkevare. Nå har jeg ikke sett ett eneste hus med Teslasolceller på taket, og det er vel fordi produktet er helt meningsløst. Men vi vet at det fins, og folk sluker det rått. Altså merkevarebygging. PR.

 

 

De er alle tre fortsatt bilprodusenter, og kun bilprodusenter.

Endret av BippeStankelbein
Lenke til kommentar

 

Du har fått med deg at de har selvkjøringsteknologi (basert på blant annet verdifulle data de har samlet inn), batteriteknologi, og solcelleteknologi, ikke sant? De driver også med infrastruktur.

 

 

Lager Tesla elektronikken til sine egne biler, selv altså? Gjør det at de er noe mer enn en bilprodusent?

^^ Omtrent som at Ferrari driver eget motorstøyperi, altså er de ikke bare en bilprodusent! De er en storaktør i metalllurgi må vite!

 

Hvis man setter fram eksempler med fimra A mot firma B, så klarer folk å sammenligne A mot B objektivt.

Men hvis vi sier at firma A er Tesla, og firma B er Ferrari, da kortslutter all logikk! Pussig fenomen :)

 

Euforien lever i beste velgående. Takk for den inputen, her er det ingen tvil om hvor hen i markedssyklusen vi befinner oss! "New Paradigm!" :)

https://cdn-images-1.medium.com/max/1600/1*4mZMw36ctJJAHplhSHusNQ.jpeg

Endret av BippeStankelbein
Lenke til kommentar

Det morsomme er at argumentene er de samme hver gang. Hver eneste gang.

De er mer enn en bilprodusent. Neste Apple og Amazon. De investerer i vekst. De kan selge data fra bilene. De driver med energi også.

Elon Musk er en frelser. Innen 10 år står TSLA i 3000 og er verdens mest verdifulle selskap. Alt de gjør er helt riktig og vil innkassere jackpot etter jackpot på alle markedsområder de driver med og sope med seg hele gevinsten som Apple gjør.

 

Hittil har de kun vært en mygg for bilprodusentene. I det siste har de dog blitt en veldig plagsom mygg, det skal sies.

Tesla kan ikke sammenlignes med rene teknologiselskaper som Apple og Amazon. Marginene i bilindustrien er lave, og det merker nå Musk godt i produksjonen av Model 3 (tre skift i stedet for to og mindre automatisering = høye personalkostnader). Musk har tidligere skrytt av bruttomargin (uten FoU) på 25 % for premiummodellene Model S og X, men analyser har vist at konkurrenter som eks. BMW og Mazda kan vise til bedre tall enn dette.

 

Alle bilprodusenter bruker penger på FoU og investeringer. Problemet for Tesla er at de ikke genererer nok penger til dette. I flere kvartaler har de nå slitt med negativ arbeidskapital. For Q1 2018 var denne på -2,27 mrd. dollar! Det vil i praksis si at de finansierer anleggsmidlene med kortsiktig gjeld.

Endret av tlwrtpmc
Lenke til kommentar

 

Det morsomme er at argumentene er de samme hver gang. Hver eneste gang.

De er mer enn en bilprodusent. Neste Apple og Amazon. De investerer i vekst. De kan selge data fra bilene. De driver med energi også.

Elon Musk er en frelser. Innen 10 år står TSLA i 3000 og er verdens mest verdifulle selskap. Alt de gjør er helt riktig og vil innkassere jackpot etter jackpot på alle markedsområder de driver med og sope med seg hele gevinsten som Apple gjør.

 

Hittil har de kun vært en mygg for bilprodusentene. I det siste har de dog blitt en veldig plagsom mygg, det skal sies.

Tesla kan ikke sammenlignes med rene teknologiselskaper som Apple og Amazon. Marginene i bilindustrien er lave, og det merker nå Musk godt i produksjonen av Model 3 (tre skift i stedet for to og mindre automatisering = høye personalkostnader). Musk har tidligere skrytt av bruttomargin (uten FoU) på 25 % for premiummodellene Model S og X, men analyser har vist at konkurrenter som eks. BMW og Mazda kan vise til bedre tall enn dette.

 

Alle bilprodusenter bruker penger på FoU og investeringer. Problemet for Tesla er at de ikke genererer nok penger til dette. I flere kvartaler har de nå slitt med negativ arbeidskapital. For Q1 2018 var denne på -2,27 mrd. dollar! Det vil i praksis si at de finansierer anleggsmidlene med kortsiktig gjeld.

 

 

Tenk så mye penger de kan hente på emisjoner! Her står folk i kø å venter på å få lov til å kaste penger ned i sluket til Elon! :D

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tesla kan ikke sammenlignes med rene teknologiselskaper som Apple og Amazon. Marginene i bilindustrien er lave, og det merker nå Musk godt i produksjonen av Model 3 (tre skift i stedet for to og mindre automatisering = høye personalkostnader). Musk har tidligere skrytt av bruttomargin (uten FoU) på 25 % for premiummodellene Model S og X, men analyser har vist at konkurrenter som eks. BMW og Mazda kan vise til bedre tall enn dette.

Det er usannsynlig at det vil fortsette, ettersom de må over i ett marked der f.eks BMW selv sier de ikke klarer å være konkurransedyktige og tjene penger.

 

Alle bilprodusenter bruker penger på FoU og investeringer. Problemet for Tesla er at de ikke genererer nok penger til dette. I flere kvartaler har de nå slitt med negativ arbeidskapital. For Q1 2018 var denne på -2,27 mrd. dollar! Det vil i praksis si at de finansierer anleggsmidlene med kortsiktig gjeld.

Det stemmer. Denne gjelden vil da Tesla begynne å betale ned når de går med profitt i Q3 og utover.
Lenke til kommentar

 

Tesla Motors måtte redde SolarCity for to år siden. Tesla fikk i hvert fall mye gjeld på kjøpet.

 

 

 

 

Og det kommer til å merkes, nå når sentralbankene skrur opp renta.

Det aller meste er fastrente. Mye er også non-recourse. Altså alt Tesla risikerer å tape er solcelleinstallasjonene som er satt som sikkerhet, hvis kundene til strømmen skulle slutte å betale regningene.
Lenke til kommentar

 

Tesla kan ikke sammenlignes med rene teknologiselskaper som Apple og Amazon. Marginene i bilindustrien er lave, og det merker nå Musk godt i produksjonen av Model 3 (tre skift i stedet for to og mindre automatisering = høye personalkostnader). Musk har tidligere skrytt av bruttomargin (uten FoU) på 25 % for premiummodellene Model S og X, men analyser har vist at konkurrenter som eks. BMW og Mazda kan vise til bedre tall enn dette.

Det er usannsynlig at det vil fortsette, ettersom de må over i ett marked der f.eks BMW selv sier de ikke klarer å være konkurransedyktige og tjene penger.

 

Alle bilprodusenter bruker penger på FoU og investeringer. Problemet for Tesla er at de ikke genererer nok penger til dette. I flere kvartaler har de nå slitt med negativ arbeidskapital. For Q1 2018 var denne på -2,27 mrd. dollar! Det vil i praksis si at de finansierer anleggsmidlene med kortsiktig gjeld.

Det stemmer. Denne gjelden vil da Tesla begynne å betale ned når de går med profitt i Q3 og utover.

 

 

I følge NASDAQ, så går ikke Tesla i pluss før i 2020.  NASDAQ baserer seg vel på regnskaper og budsjetter som Tesla selv har meldt inn? Isåfall, hvor har du det ifra at de skal gå i pluss i 2018 Q3? (antar du mener 2018).

Hvis Tesla selv påstår dette, så taler Elon med to tunger. En til fansen som sluker alt, og en annen til NASDAQ som ikke kjøper bambus.

Lenke til kommentar

 

Musk reddet jo Tesla, og i dag ligger Tesla i teten på biler. De er markedsleder.

 

Om han reddet SC eller ikke er ikke særlig relevant. Å avskrive SC fordi de hadde trøbbel tidligere er bare idioti.

 

Men å avskrive Moodys fordi de tok feil en gang er veldig logisk? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er usannsynlig at det vil fortsette, ettersom de må over i ett marked der f.eks BMW selv sier de ikke klarer å være konkurransedyktige og tjene penger.

 

Du mener i motsetning til Tesla? Etter det jeg har sett så taper Tesla massevis av penger så de står ikke akkurat i en god posisjon med tanke på lønnsomhet på elbiler de heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Model 3 produksjonen er på vei opp og kvaliteten er best hittil? Det er BRA?

 

Forstår du ikke at det betyr at Model 3 har hatt for dårlig kvalitet og de sliter med kvalitet og de begynner først nå å komme nærmere normalt kvalitetsnivå for en bil? For alle andre bilselskaper er det en selvfølge at de lager biler med god kvalitet. Det er bare en ekte Tesla elsker som kan omtale ikke så dårlig lengre som bra.

Model S har gjennomsnittlig kvalitet. Når Tesla da sier at Model 3 har den beste kvaliteten av noen Tesla hittil, så kan man forvente at Model 3 er av over gjennomsnittlig kvalitet. Noe som støttes av det meste av observasjoner.

 

Og de er fortsatt tidlig i produksjonen. Gi de et år så kan de være høyt på rankingen.

 

Og produksjonen er på vei opp? Men den er fremdeles langt under målene, og produksjonen går altså dårlig. Hele systemet deres fungerte ikke og de måtte ta alt vekk og reorganisere alt. Og de driver med midlertidige løsninger for å redde produksjonen. Musk må ta med TV til fabrikken for å prøve å berolige folk da produksjonen skuffer så mye. Og dette er bra? Vær så snill, jeg vet du ignorerer alt negativt om Tesla, men du må leve i en annen verden.

De måtte fjerne noen få automatiserte steg i prosessen. Det aller meste er fortsatt automatisert.

 

Produksjonen har vært smertefull å rampe opp, men de siste par månedene har produksjonen kommet veldig langt. Alt tyder på at de er på omkring 3000/uke, altså over målet på 2500/uke fra mars og godt på vei for å nå målet på 5000/uke i tidlig juli.

 

Alt tyder på at når de klarer 5000/uke så vil de klare å kjøre med profitt, og at denne profitten vil øke ettersom de introduserer AWD/performance og får reintrodusert automatisering der de har måtte redusere dette. Så, neste år kommer 10000/uke, noe som bør være ganske enkelt, da det i stor grad handler om copy/paste. Da vil selv de mest innbitte shortene trolig klare å se hvilken pengemaskin Tesla kan være.

 

Jeg regner med at du har kilde på alt du mener Tesla er verdens største produsent av?

Jeg kan regne. Tesla selger nå ca 240.000 elbiler/år. Det er mer enn alle andre, og dermed har de også størst produksjon av alt av elbilkomponenter. (Og de fleste Model S/X har dobbelt opp med motorer og motorkontrollere, kan det nevnes.)

 

Det er og svært  kunstig å si "for elbiler". Om du lager en battericelle og bruker den til elbil eller noe annet er likegyldig. Både Samsung SDI og LG Chem overgår Tesla lett innenfor batterier.

Tja, virkeligheten er uenig. I dag produserer Tesla/Panasonic omkring 9 GWh/år til Model S/X, 15 GWh/år til Model 3 og ca 1 GWh/år i stasjonære lagringsbatterier. Det er altså 25 GWh/år totalt. (Og dette vokser raskt. Det vil nok doble seg innen slutten av 2019.)

 

LG Chem er på omkring 10 GWh/år og Samsung SDI er på omkring 7 GWh/år. Her er det liten forskjell om man regner kun elbiler eller totalproduksjon. (De skal også for øvrig vokse raskt - bare ikke like raskt som Tesla/Panasonic.)

 

Ser man på BYD, så ligger de ett stykke lengre frem, og vil trolig komme opp i en totalproduksjon på ca 22 GWh/år i løpet av året.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

I følge NASDAQ, så går ikke Tesla i pluss før i 2020.  NASDAQ baserer seg vel på regnskaper og budsjetter som Tesla selv har meldt inn? Isåfall, hvor har du det ifra at de skal gå i pluss i 2018 Q3? (antar du mener 2018).

Hvis Tesla selv påstår dette, så taler Elon med to tunger. En til fansen som sluker alt, og en annen til NASDAQ som ikke kjøper bambus.

Tesla forventer profitt og positiv kontantstrøm fra og med Q3 2018 og utover. Musk sa dette ført på twitter, men det er også i seneste kvartalsrapport. Se f.eks 8-K innrapportert til SEC: http://ir.tesla.com/secfiling.cfm?filingID=1564590-18-10306&CIK=1318605

 

"Expecting positive GAAP net income and positive cash flow in Q3 and Q4 2018."

Lenke til kommentar

Du mener i motsetning til Tesla? Etter det jeg har sett så taper Tesla massevis av penger så de står ikke akkurat i en god posisjon med tanke på lønnsomhet på elbiler de heller.

Vekst er ikke gratis. Akkurat som Amazon gjorde i mange år, så har Tesla kjørt selskapet med tap i åresvis, fordi det er dette investorene har ønsket. Vekst er bra!
Lenke til kommentar

Jeg har ikke sett noen rapporter som sier Model 3 har god kvalitet. Hva Elon selv mener er irrelevant. Selvfølgelig skryter han av egne biler, hvem gjør ikke?

 

Allerede i mai har de klart målet for mars? Utrolig. Resten er bare masse spekulasjoner fra din side basert på spekulasjoner fra Musk. Som har vist seg å ikke stemme så langt.

 

Du forutsetter at Telsa produserer alle komponentene. Og nei Tesla selger ikke mer elbiler enn alle andre.

 

techno-lithium-battery-market-share.jpg?

 

Samsung SDI og LG Chem er også markedsledende innen batteriteknologi. VW kjøper batteri av dem heller enn å lage selv da VW sier de er lysår foran de i teknologi. Eneste grunnen til at Tesla kan klare noe lignende er fordi de bruker Panasonic sin teknologi. Tesla ligger under Panasonic her og er hverken større enn Samsung SDI eller LG Chem.

 

 

Om du vet engang hva kilder er? Du kommer bare med masse tall. Du kan ALDRI vise hvor de er fra. Og nesten alt du sier er feil. Bare så du vet det så lager ikke Tesla mest batterier i verden bare fordi du sa det. Virker ikke som om du var klar over det.

 

Det er heller ikke slik at siden Tesla solgte x antall biler så selger de mest eller mer enn alle andre. Og selv om de hadde solgt mest betyr det ikke at de er ledende produsent av noen av komponentene. Morsomt at du kritiserer andre når du selv dikter opp fakta om at Tesla er verdens beste i alt, når de beviselig ikke er.

Lenke til kommentar

 

Du mener i motsetning til Tesla? Etter det jeg har sett så taper Tesla massevis av penger så de står ikke akkurat i en god posisjon med tanke på lønnsomhet på elbiler de heller.

Vekst er ikke gratis. Akkurat som Amazon gjorde i mange år, så har Tesla kjørt selskapet med tap i åresvis, fordi det er dette investorene har ønsket. Vekst er bra!

 

Du sammenligner Amazon sin strategi med Tesla sin? Du mener altså at du ikke har peiling på hva Amazon gjorde i det hele tatt..

 

Amazon gikk ikke i minus. De bare brukte opp all fortjenesten på vekst. Amazon kunne gått i pluss om de ønsket. Tesla kan ikke gå i pluss om de ønsket det. Amazon hadde aldri lav kredittvurdering. De hadde aldri problemer med finanser. 

 

Du sammenligner eple med pære og sier det er likt. Situasjonen er utrolig ulik. Ikke prøv å bruke andres suksess for å legitimere Tesla sin strategi. Når deres strategi er veldig ulik. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...