Redaksjonen. Skrevet 27. april 2018 Del Skrevet 27. april 2018 Ingeniørene demonterte model 3: – Tesla har elektronikk på et nivå ingen andre har Lenke til kommentar
storken Skrevet 27. april 2018 Del Skrevet 27. april 2018 Selv jeg, som er langt fra like opphengt i Tesla som alle kritikere og eiere, har fått med meg at Nvidia produserer fastvaren til Tesla sin Autopilot (NVIDIA Drive PX). Svakt levert av et analyseselskap som dette. Blir ofte slik når en "wrenchy" type uttaler seg om "sparkys" fagfelt. Og det samme gjelder såklart andre veien også. 6 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 27. april 2018 Del Skrevet 27. april 2018 (endret) Jo nærmere komponentene er hverandre, jo mindre sannsynlig er det at datahastighet blir et problem.Øhh... snakker en lysår i avstand så er dette sikkert riktig, men centimetere har derimot ingen innflytelse på hastigheten. Endret 27. april 2018 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 27. april 2018 Del Skrevet 27. april 2018 Jeg ser ikke helt poenget her... Med ny elektronikk med mye rask prosessering så er det nesten et selvfølge at utlegget er moderne og tettpakket. Hva er spesielt med dette egentlig? At Model 3 ikke inneholder elektronikk som er mer enn 5-10 år? 3 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 27. april 2018 Del Skrevet 27. april 2018 Selv jeg, som er langt fra like opphengt i Tesla som alle kritikere og eiere, har fått med meg at Nvidia produserer fastvaren til Tesla sin Autopilot (NVIDIA Drive PX). Svakt levert av et analyseselskap som dette.Nvidia produserer en del av komponentene Tesla bruker og de har kanskje designet mye rundt disse komponentene, men selve kortet er produsert kun for Tesla. Kortet har f.eks fortsatt plass til Mobileye brikkene de vurderte å benytte seg av som en overgangsløsning. Det er mulig Nividia har designet/produsert kortene til Tesla, men det er også mulig det er Tesla som har stått for dette selv. 4 Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 27. april 2018 Del Skrevet 27. april 2018 Jo nærmere komponentene er hverandre, jo mindre sannsynlig er det at datahastighet blir et problem.Øhh... snakker en lysår i avstand så er dette sikkert riktig, men centimetere har derimot ingen innflytelse på hastigheten. Jo et par centimeter kan ha stor innvirkning avhengig av hva du gjør. Bare det å putte ting på en 1cm x 1cm brikke riktig i forhold til hverandre er svært viktig. Nå vet jeg ikke helt om disse folkene har peiling på slikt da, og det er ikke akkurat lett å reverse engineere noe slik at du kan si noe om viktigheten her. Det er og vært å nevne at ARM har en egen serie CPU for sanntidssystemer der responstid er viktig. Som sikkerhetssystemer i en bil. Disse er derimot mye svakere på prossesering. Du får ikke begge deler sammen. Men eller så virker det ikke så fantastisk at de har klart å lage et hovedkort å putte alle komponentene på et hovedkort. Jeg mener det er ikke akkurat en ny ide.... 5 Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 27. april 2018 Del Skrevet 27. april 2018 Selv jeg, som er langt fra like opphengt i Tesla som alle kritikere og eiere, har fått med meg at Nvidia produserer fastvaren til Tesla sin Autopilot (NVIDIA Drive PX). Svakt levert av et analyseselskap som dette.Nvidia produserer en del av komponentene Tesla bruker og de har kanskje designet mye rundt disse komponentene, men selve kortet er produsert kun for Tesla. Kortet har f.eks fortsatt plass til Mobileye brikkene de vurderte å benytte seg av som en overgangsløsning. Det er mulig Nividia har designet/produsert kortene til Tesla, men det er også mulig det er Tesla som har stått for dette selv. Mange som produserer komponenter som setter på samme brett. Broadcomm, Qualcomm, Nvidia, Texas Instruments er store navn. Finnes en del mellomstore og. Hovedkort i seg selv er ikke så vanskelig. Da det er å lage PCB og lodde fast komponentene på. Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 27. april 2018 Del Skrevet 27. april 2018 Nvidia produserer også kort for BMW, VW og Honda, muligens flere og men de tre kan jeg nevne fra toppen av hodet. Eller så må jeg si at det ikke er veldig tillitsvekkende når man sier at noe er raskt fordi det er mange komponenter og komponentene er plassert kompakt. 2 Lenke til kommentar
Fungus Skrevet 27. april 2018 Del Skrevet 27. april 2018 (endret) Selv jeg, som er langt fra like opphengt i Tesla som alle kritikere og eiere, har fått med meg at Nvidia produserer fastvaren til Tesla sin Autopilot (NVIDIA Drive PX). Svakt levert av et analyseselskap som dette.Nvidia produserer en del av komponentene Tesla bruker og de har kanskje designet mye rundt disse komponentene, men selve kortet er produsert kun for Tesla. Kortet har f.eks fortsatt plass til Mobileye brikkene de vurderte å benytte seg av som en overgangsløsning. Det er mulig Nividia har designet/produsert kortene til Tesla, men det er også mulig det er Tesla som har stått for dette selv. Ikke ofte jeg (tør) å være uenig med deg , men jeg tror Volvo benytter Nvidia Drive PX også. Men ikke i produksjonsbiler naturligvis, siden Volvo ikke driver med sånt ennå https://nvidianews.nvidia.com/news/volvo-cars-and-autoliv-select-nvidia-drive-px-platform-for-self-driving-cars Endret 27. april 2018 av Fungus Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 27. april 2018 Del Skrevet 27. april 2018 Ikke ofte jeg (tør) å være uenig med deg , men jeg tror Volvo benytter Nvidia Drive PX også. Men ikke i produksjonsbiler naturligvis, siden Volvo ikke driver med sånt ennå Det jeg sier er at om andre bruker Nvidia Drive PX, så har de ikke samme kort som Tesla. De kortene Tesla har er kun for Tesla, i og med at de har plass til Mobileye EyeQ brikkene. Så er det spørsmålet om disse kortene er designet og produsert av Nvidia etter Teslas ønsker, eller om Tesla har designet kortene utifra en spesifikasjon fra Nvidia på hvordan tingene rundt Drive PX skal gjøres, og så har i tillegg designet litt ekstra greier utifra sine egne ønsker. Akkurat hvem som har gjort hva er uklart. Lenke til kommentar
Xantippe Skrevet 27. april 2018 Del Skrevet 27. april 2018 (endret) Streng tatt lever han vel ved å selge informasjonen til konkurrenter? Kina blant annet. EDIT: Ja, det ble bekreftet da jeg leste videre... Denne "forretningsmodellen" krever at man er fri for moral og ikke har sans for etikk. Endret 27. april 2018 av Xantippe 2 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 27. april 2018 Del Skrevet 27. april 2018 Bilprodusenter tenderer til å være konservative med hva slags elektronikk de ønsker å bruke p.g.a. pålitelighet. Design lagd for kompakte konsumerapplikasjoner er ikke nødvendigvis like ønskelig i biler, dels fordi forventet levetid skal være så mye høyere, dels fordi biler er et hardere miljø med mye vibrasjoner og skitt enn hva konsumerelektronikk er designet for, og dels fordi det er så enormt mye elektronikk i biler og recalls er så dyre. F.eks BGA pakker er vanskeligere å teste korrekt lodding på. Lav pin-pitch gir mer risiko for kortslutninger over tid etc (tin-whisker problemer). Det er derfor mye moderne elektronikk som kommer i leadframe pakker som f.eks 0.5mm pitch QFP spesifikt for bilindustrien, selv om det betyr mindre IO tilgjengelig. 1 Lenke til kommentar
blinc Skrevet 27. april 2018 Del Skrevet 27. april 2018 Jo nærmere komponentene er hverandre, jo mindre sannsynlig er det at datahastighet blir et problem.Øhh... snakker en lysår i avstand så er dette sikkert riktig, men centimetere har derimot ingen innflytelse på hastigheten. Når kritiske komponenter skal snakke sammen, f.eks minne og cpu, er faktisk avstand kritisk for stabilitet på høy klokke. 2 Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 27. april 2018 Del Skrevet 27. april 2018 Jo nærmere komponentene er hverandre, jo mindre sannsynlig er det at datahastighet blir et problem.Øhh... snakker en lysår i avstand så er dette sikkert riktig, men centimetere har derimot ingen innflytelse på hastigheten. Når kritiske komponenter skal snakke sammen, f.eks minne og cpu, er faktisk avstand kritisk for stabilitet på høy klokke. Samtidig så er jo det beste her å stacke RAM på selve CPUen. Hvis de hadde gjort noe utrolig i forhold til det så ville de har gjort det slik. RAM er jo veldig nær CPU på vanlige hovedkort i dag, også i mobiler. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 27. april 2018 Del Skrevet 27. april 2018 (endret) Bilprodusenter tenderer til å være konservative med hva slags elektronikk de ønsker å bruke p.g.a. pålitelighet. Design lagd for kompakte konsumerapplikasjoner er ikke nødvendigvis like ønskelig i biler, dels fordi forventet levetid skal være så mye høyere, dels fordi biler er et hardere miljø med mye vibrasjoner og skitt enn hva konsumerelektronikk er designet for, og dels fordi det er så enormt mye elektronikk i biler og recalls er så dyre. F.eks BGA pakker er vanskeligere å teste korrekt lodding på. Lav pin-pitch gir mer risiko for kortslutninger over tid etc (tin-whisker problemer). Det er derfor mye moderne elektronikk som kommer i leadframe pakker som f.eks 0.5mm pitch QFP spesifikt for bilindustrien, selv om det betyr mindre IO tilgjengelig. Jeg er helt enig i det du sier. Jeg kan tenke meg at det er stor forskjell mellom viktige kontrollmoduler og disse moderne modulene for tung dataprosessering og avanserte brukergrensesnitt. På jobben min så skyr vi BGA som pesten, og bruker heller svære QFP208-pakker nettopp for det du nevner. Men når vi snakker om kompleksitet, kompakthet og gigahertz så er vi mer i "datamaskin" territoriet, fremfor "kontrollenhet" territoriet, og da blir det stadig mer aktuelt å velge mer kompakte løsninger. Hvis Tesla velger å gå for pris og kompakthet på kritiske kontrollmoduler, så vil jeg snarere kalle det for en ulempe. Dette er uansett ikke "et annet nivå" slik som artikkel sier, det er to forskjellige målsettinger, der det er om å gjøre en avveining mellom fordeler og ulemper. Nå har ikke jeg sett elektronikken i en Model 3, men basert på produksjonsproblemene de har hatt, så håper jeg at de har tatt fornuftige valg. Endret 27. april 2018 av Gavekort Lenke til kommentar
kremt Skrevet 27. april 2018 Del Skrevet 27. april 2018 Streng tatt lever han vel ved å selge informasjonen til konkurrenter? Kina blant annet. EDIT: Ja, det ble bekreftet da jeg leste videre... Denne "forretningsmodellen" krever at man er fri for moral og ikke har sans for etikk. Moral og etikk er fraværende innen businessverden. Velkommen til kapitalismen. Forøvrig ser jeg ikke hva som er problemet her, han skrur fra hverandre kjøretøyer for å selge informasjonen til konkurrenter så de slipper å gjøre det selv. 2 Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 27. april 2018 Del Skrevet 27. april 2018 Nå har ikke jeg sett elektronikken i en Model 3, men basert på produksjonsproblemene de har hatt, så håper jeg at de har tatt fornuftige valg. Musk selv har jo sagt at de ikke gjorde det. Prøvde å putte inn for mye for fort av nye ting. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 27. april 2018 Del Skrevet 27. april 2018 For mye? Det er jo knapt noenting inne i denne bilen.alt er kuttet og spart på. 1 Lenke til kommentar
Lunaris Skrevet 27. april 2018 Del Skrevet 27. april 2018 For mye? Det er jo knapt noenting inne i denne bilen.alt er kuttet og spart på. Du ser ikke ironien i innlegget ditt? 2 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 27. april 2018 Del Skrevet 27. april 2018 Jeg ser det jeg ser, og du ser det du ser. Bildet viser en så minimalistisk kupe som overhodet mulig. Jeg vil tro de tenker "less is more" men det passer ikke for alle. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå