Gå til innhold

Klarer ikke over 200 fsb.....

SAGE

Anbefalte innlegg

Fikk ny ram og er ikke fornøyd. Kjøpte 2x 512MB Geil PC3500 433MHz Ultra Platinum. Målet var 10 x 220 MHz, men møter veggen fort.

Har prøvt dette:

vcore 1.7v, vdimm 2.7v at optimal timings med fsb205 x 9/9.5/10multiplier ---> safe-mode.

vcore 1.65v, vdimm 2.6v at agressive timings med fsb 200 x 10,5multiplier ----> stabilt.

De er godkjent for 6-3-3-2 opp til 217MHz, så timings skulle ikke spille inn her egentlig..

Kan jeg konkludere med at det er chipsettet som stopper meg??

Vil ikke sende de tilbake visst det er cpu som trøbler, men visst det er chipsettet så klarer jeg meg med twinmos-brikkene.

Noen ram-eksperter som kan dra en fornuftig konklusjon?

Endret av SAGE
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med mindre det er noe galt med minnet, så er det ikke det som stopper deg. Jeg ser videre at ocshoot.no kjører samme shuttle som deg stabilt på 228 mhz fsb, så heller tvilsomt at det er den.

Jeg holder en knapp på at det er cpu'en som stopper deg. Har du steppingen på den?

Send meg en PM om du kvitter det med twinmos-minnet :)

Lenke til kommentar

Hmm...sier du det :roll: Da må du vel ha rett i at det må vere cpu'en.

Kansje jeg har missforstått litt, men er det ikke rart at den ikke klarer over 200 fsb når jeg går kraftig ned i multiplier? Total MHz-sum på cpu blir jo den samme...

Twinmos'en skal i maskin som jeg bygger til brudern, desverre ;)

Lenke til kommentar

Nei, det er nok ingen selvfølge at en XP-prosessor skal klare 200+ fsb. Det kommer an på hva slags kjerne den er bygget på. T-bred B og barton funker ofte bra. T-bred A og palomino er no go. (sendte deg en PM)

Sånn for opplysningens skyld, så brukte ocshoot 2x512Mb twinmosm/winbond når de kjørte 228mhz fsb... Minnet du har er etter all sannsynlighet bedre enn det nyanskaffete geil-minnet. I hvert fall hvis det er winbond bh-5 brikker (se på brikkene på rammen).

Lenke til kommentar

Geil-minnet gjorde det bra i den testen ja, riktignok var det en 256mb brikke...

Mitt poeng er at twinmosen (dersom det er bh-5) mest sannsynelig egner seg bedre til ditt oppsett. Dette minnet er veldig glad i lave timings (2-2-2-5) Dette er for deg viktigere enn om det klarer 245 fsb. Med passiv kjøling på NB gjør ikke shuttelen det uansett. I testen står det at geil-minnet er spesifisert for 2-2-2-5@ddr333.

Mao vil du antakelig kunne kjøre twinmosen på 220fsb, som var målet, med lavere timings enn geilen. OG du sparer masse penger! Jaja, det er nå bare hva jeg mener :)

Lenke til kommentar

Orker ikke mer prøving lenger, så jeg satser på at det er cpu som holder meg tilbake og bare beholder Geil-brikkene. Syns alt virker kjappere med de nå på fsb200 allikavel, selv om de ikke har samme timings som twinmosen :dontgetit:

Gidder ikke å styre mer:)

Begriper bare ikke helt hvorfor senking av multiplier ikke har innvirkning på evnen til å passere fsb200....

Lenke til kommentar

SAGE: Jeg tror du bør prøve litt til:

Det er jo ikke CPU som stopper deg om du har satt ned multiplikatoren. CPU i seg selv har jo ikke noen begrensning på hverken FSB eller Multiplikator, men kun på total MHz, spenning og temperatur.

Du kan avkrefte at det er ram'en som er problemet ved å sette ned hastigheten på minnet til 5:6 (ram:fsb). Da utelukker du også det som hindring.

Det jeg tror er "feilen" er at du har en annen stepping av NorthBridge (NB) enn den OCshoot testet. De første Nforce2 NB'ene stoppet gjerne på ca 200MHz. (min stoppet på 190). Det som stopper er ikke noen av AGP-, PCI-, RAM-kontoller delene av NB'en. Det er FSB-delen av chipen som begrenser. Heldivis finens det en måte å overklokke denne på også. Som med all overklokking setter man opp spenninga, kjøler bedre dersom det blir for varmt, og skrur opp hastigheten. Poenget er i hvertfall at du skrur opp spenninga på NB. Det finnes en del voltmodd -guider rundt om på nettet. Med litt søking så finner du sikkert en voltmodd til ditt shuttle-system. Hos meg gjorde 1,55V->1,68V det mulig å få opp FSB fra 190 til 205 MHz.

Lenke til kommentar

Har hørt om voltmodding av cpu'en før, men aldri voltmod av northbridge'n :wow:

Har heller aldri hørt om at det er forskjellige steppinger for northbridge for dette nforce2-400 hovedkortet....snodig..

Kansje så enkelt at det er berre å sørge for bedre kjøling av NB?? men da skulle jeg vel få andre feilsymptom...den får jo ikke tida til å bli varm før systemet nekter noen annen oppstart enn i safe-mode...

Off, nei dette begynner å "koste" mer enn det smaker...enda godt å høre at cpu muliplier/fsb-opplegget var slik jeg trodde...

Skal først prøve med 5:6 på minnet for å sjekke..

takker for tipset

Lenke til kommentar
Du kan avkrefte at det er ram'en som er problemet ved å sette ned hastigheten på minnet til 5:6 (ram:fsb). Da utelukker du også det som hindring.

Ikke nødvendigvis, har prøvd å kjøre minnet lavere enn FSB på både A7N8X og NF7 uten hell. Førstnevnte ville ikke poste engang.

Som det har blitt sagt; det er ikke CPU som stopper deg, man kan kjøre 250 MHz FSB på en Duron 600 hvis hovedkortet klarer det. Det er er NB-en som stopper deg.

Lenke til kommentar

Jahaa...nå prøvde jeg med ram på 83% av fsb.

Da godtar hovedkortet desse innstillingene:

219fsb x 9.5multiplier, Vcore=1.675v,Vdimm=2.7v(max) 6-3-3-2 timings.

(Godtok 10x også, men windows ville ikke loade...)

Da er det ram'en som ikke takler fsb på over 200 uten å ha ganske mye spenning?

Hvordan pokker kan de da skrive dette på siden sin:

# CAS 2 6-3-3 @ DDR433 PC3500

# 2.55V-2.95V :angry:

Er konklusjonen da grei??

Edit: Får forresten ikke dette heller til å stemme helt...ifølge denne testen så kjører de langt over 200fsb selv med stock voltage..?? Et eller anna som er sprøtt her...

http://www.extremeoverclocking.com/reviews...tra_Plat_1.html

Endret av SAGE
Lenke til kommentar

Beklager for bumping av denne moderatorer, men visst jeg skal sende tilbake brikkene innen "angre-kjøpet-perioden", så må jeg gjøre det idag.

Noen som kan hjelpe med en endelig konklusjon?

Kan jeg fastslå utifra de siste innstillinger at det er ram'en som er problemet??

Eller har jeg misforstått fullstendig... :ermm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...