Gå til innhold

Forbrukerrådet klager inn flere digitale spillbutikker til Forbrukertilsynet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spørsmålet er vel heller om de kommer noe vei med dette?

Problemet Steam\orgin\ Playstation store har vel kontorer i EU. Med oversatt til norsk.

Man har ikke reklamasjonsrett hvis spillet ikke funger så slikt er jo livet.

Heller ingen garanti for spillene funger.

 

Hvis man er i tvil kjøp spillene på cdkeys.com til så lav pris som mulig.

Eller vent til prisene faller. Hadde ikke kjøpt spill fra steam til 500 kr også vurdert åpenkjøp i så fall, prøv heller gratis demo hvis mulig.

 

Har vel også vært diskusjoner om det er lov å gi spill gratis også gjøre det nødvendig å kjøpe våpen i spillet for å kunne komme lengere i spillet. Er også useriøst.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilke sanksjonsmetoder har egentlig forbrukerrådet/forbrukertilsynet i tilfelle lovbrudd ikke ryddes opp i innen fristen? Kan de for eksempel blokkere normal tilgang til tjenestene ved NIX? (Klart proxy er en vei rundt, men vanskeligere tilgang vil likevel redusere omsetningen i det norske markedet og dermed være et betydelig pressmiddel)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Hvilke sanksjonsmetoder har egentlig forbrukerrådet/forbrukertilsynet i tilfelle lovbrudd ikke ryddes opp i innen fristen? Kan de for eksempel blokkere normal tilgang til tjenestene ved NIX? (Klart proxy er en vei rundt, men vanskeligere tilgang vil likevel redusere omsetningen i det norske markedet og dermed være et betydelig pressmiddel)

 

Vett ikke akkurat om "forbrukeren" er først om de begynner å blokkere tjenester.

Lenke til kommentar

Hvilke sanksjonsmetoder har egentlig forbrukerrådet/forbrukertilsynet i tilfelle lovbrudd ikke ryddes opp i innen fristen? Kan de for eksempel blokkere normal tilgang til tjenestene ved NIX? (Klart proxy er en vei rundt, men vanskeligere tilgang vil likevel redusere omsetningen i det norske markedet og dermed være et betydelig pressmiddel)

Vett ikke akkurat om "forbrukeren" er først om de begynner å blokkere tjenester.

Hva mener du? For eksempel blokkeres nettkriminalitet som barneporno selv om enkelte forbrukere faktisk er pedo og forsøker å finne sånt. Jeg ser virkelig ikke problemet med å blokkere nettkriminalitet som ulovlige avtaler på samme måte. At enkelte forbrukere vil støtte opp under nettkriminalitet kan jeg virkelig ikke se som noe argument for å la være å blokkere.

 

De fleste leverandører som blokkeres fra et helt land vil nok legge god innsats i å rydde opp i ulovlighetene så raskt som mulig så de kan fortsette å tilby tjenester i landet, på den riktige siden av loven. Så dette vil mest sannsynlig bare bli en midlertidig blokkering og deretter forbedring for forbrukerne.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Man har ikke reklamasjonsrett hvis spillet ikke funger så slikt er jo livet.

Heller ingen garanti for spillene funger.

 

Fra forbrukerrådets artikkel:

  • Hvis du har kjøpt spill og er misfornøyd, bør du be om pengene tilbake så raskt som mulig.
  • Hvis det er noe galt med spillet, kan du klage til plattformen, selv om plattformen ikke har refusjonsordning.
  • Får du ikke gjennomslag fra plattformen, kan du klage til Forbrukerrådet.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

 

Hvilke sanksjonsmetoder har egentlig forbrukerrådet/forbrukertilsynet i tilfelle lovbrudd ikke ryddes opp i innen fristen? Kan de for eksempel blokkere normal tilgang til tjenestene ved NIX? (Klart proxy er en vei rundt, men vanskeligere tilgang vil likevel redusere omsetningen i det norske markedet og dermed være et betydelig pressmiddel)

Vett ikke akkurat om "forbrukeren" er først om de begynner å blokkere tjenester.

Hva mener du? For eksempel blokkeres nettkriminalitet som barneporno selv om enkelte forbrukere faktisk er pedo og forsøker å finne sånt. Jeg ser virkelig ikke problemet med å blokkere nettkriminalitet som ulovlige avtaler på samme måte. At enkelte forbrukere vil støtte opp under nettkriminalitet kan jeg virkelig ikke se som noe argument for å la være å blokkere.

 

De fleste leverandører som blokkeres fra et helt land vil nok legge god innsats i å rydde opp i ulovlighetene så raskt som mulig så de kan fortsette å tilby tjenester i landet, på den riktige siden av loven. Så dette vil mest sannsynlig bare bli en midlertidig blokkering og deretter forbedring for forbrukerne.

 

Var ikke klar over at det var forbrukertilsynet som håndterte barneporno saker  :closedeyes:

 

Jeg forstår hva du mener, men tror vi her i Norge skal være forsiktige med å begynne å sperre tjenester for å få det slik som vi vil.

Totalt sett et lite marked, hvor forbrukerne er veldig beskyttet, kan fort ende opp med "fuck it, det koster mer enn det smaker, Norge får bare ha det så godt".

 

Sånn sett glad at Norge ikke er noe frontfigur i forhold til det å forby lootboxer i spill pga. gambling, men at de større landene som Belgia, Nederland og Tyskland setter foten frem først. 

Lenke til kommentar

"slik vi vil" - lovbrudd er lovbrudd. Det bør ryddes opp i. Hardt mot hardt. Enten rydder de opp eller så forblir de blokkert. Det er ikke verdens undergang om kriminelle blir stengt ute fra Norge. Det er ikke sånn at vi må være suckers og la oss diktere av skurker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om en internasjonal bedrift velger å betjene norske kunder så har de implisitt valgt å forholde seg til norske lover.

 

At Norge er et lite marked er ganske uinteressant, all den tid det også er et av verdens rikeste markeder.  Jeg tror neppe det finnes mange land hvor antall spill solgt per capita overstiger antallet her til lands.  Altså må man gange størrelsen på landet med et ganske stort tall for å finne den relative markedsandelen vi utgjør.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvilke sanksjonsmetoder har egentlig forbrukerrådet/forbrukertilsynet i tilfelle lovbrudd ikke ryddes opp i innen fristen? Kan de for eksempel blokkere normal tilgang til tjenestene ved NIX? (Klart proxy er en vei rundt, men vanskeligere tilgang vil likevel redusere omsetningen i det norske markedet og dermed være et betydelig pressmiddel)

 

Forbrukertilsynet har, på lik linje med andre tilsyn, bla. tilgang til å bøtelegge. Som jeg ville tro var den mest sannsynlige løsningen her. Gi en frist til å rydde opp, med påfølgende dagbøter eller lignende, slik at tjenesten "sparer" på å rydde opp. De gidder jo ikke før de "må".

 

For steam, origin og ps store er det jo bare snakk om å legge til en liten sak i sine vilkår om bruk av tjenesten i første omgang.

Lenke til kommentar

Eg har forhånds kjøpt spill på steam og fått refusjon. Ka som står man har rett på i forhold til dette vet eg ikkje.

 

Early access spill står det at man ikkje har rett på refusjon siden det e støtte til utviklingen av spillet og de kan ikkje garantere at du får det som e planlagt.

 

Så i praksis vil eg si dette virker på steam.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...