Gå til innhold

Vil IS utnytte europas uklare/humane flyktningepolitikk?


Anbefalte innlegg

Vil IS kunne jage millioner på flukt i Midt-Østen og Afrika slik at de kommer som flyktninger til Europa hvor de har en uklar flyktninge-politikk? Og så får bl.a. Finland (men ikke Kina) skylda for dette?

 

Forestillingen om human flyktninge-politikk i Europa kan jo innby til en strategi der man jager store folke-grupper på flukt og man kan forestille seg humanitære katastrofer som følge av en kombinasjon av Europas uklare/"humane politikk" (der en satser på en ryddig assimilasjon) og IS sitt  kyniske krigs-spill?

Endret av lada1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørsmålet blir jo hvor mange som gidder å dra hit til slutt. En del tegner gjerne et bilde av at mange titalls millioner ønsker å ta seg til Europa på relativt kort tid, men om det skulle skje tror jeg enten europeere vil sette foten ned og å migrere til Europa blir dermed mindre attraktivt, eller så kommer det tilstrekkelig mange til Europeiske land til at Europeiske land blir såpass mye dårligere med tanke på velferdsgoder osv. at det blir lite attraktivt å migrere hit. 

Endret av herzeleid
Lenke til kommentar

Spørsmålet blir jo hvor mange som gidder å dra hit til slutt. En del tegner gjerne et bilde av at mange titalls millioner ønsker å ta seg til Europa på relativt kort tid, men om det skulle skje tror jeg enten europeere vil sette foten ned og å migrere til Europa blir dermed mindre attraktivt, eller så kommer det tilstrekkelig mange til Europeiske land til at Europeiske land blir såpass mye dårligere med tanke på velferdsgoder osv. at det blir lite attraktivt å migrere hit. 

 

Trådstarter snakker om flyktninger. Migrasjon er noe annet.

Lenke til kommentar

 

Spørsmålet blir jo hvor mange som gidder å dra hit til slutt. En del tegner gjerne et bilde av at mange titalls millioner ønsker å ta seg til Europa på relativt kort tid, men om det skulle skje tror jeg enten europeere vil sette foten ned og å migrere til Europa blir dermed mindre attraktivt, eller så kommer det tilstrekkelig mange til Europeiske land til at Europeiske land blir såpass mye dårligere med tanke på velferdsgoder osv. at det blir lite attraktivt å migrere hit. 

 

Trådstarter snakker om flyktninger. Migrasjon er noe annet.

 

Jeg tolker trådstarter til å snakke om folk som flykter fra et land i krig, kommer unna krigen i naboland for så å dra videre til Europa for å skape seg bedre liv. Samme logikk gjelder dermed også der. 

Lenke til kommentar

 

 

Spørsmålet blir jo hvor mange som gidder å dra hit til slutt. En del tegner gjerne et bilde av at mange titalls millioner ønsker å ta seg til Europa på relativt kort tid, men om det skulle skje tror jeg enten europeere vil sette foten ned og å migrere til Europa blir dermed mindre attraktivt, eller så kommer det tilstrekkelig mange til Europeiske land til at Europeiske land blir såpass mye dårligere med tanke på velferdsgoder osv. at det blir lite attraktivt å migrere hit. 

 

Trådstarter snakker om flyktninger. Migrasjon er noe annet.

 

Jeg tolker trådstarter til å snakke om folk som flykter fra et land i krig, kommer unna krigen i naboland for så å dra videre til Europa for å skape seg bedre liv. Samme logikk gjelder dermed også der. 

 

 

Nei, det er nok to forskjellige ting. Flyktninger flykter for livet og vil bli drept eller torturert om fem ikke flykter. Migranter drar til andre land av økonomiske grunner og med håp om å finne seg arbeid eller et bedre liv. I Europeisk flyktningepolitikk skilles det tydelig i mellom hvem som er flyktninger og hvem som er migranter. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

 

Spørsmålet blir jo hvor mange som gidder å dra hit til slutt. En del tegner gjerne et bilde av at mange titalls millioner ønsker å ta seg til Europa på relativt kort tid, men om det skulle skje tror jeg enten europeere vil sette foten ned og å migrere til Europa blir dermed mindre attraktivt, eller så kommer det tilstrekkelig mange til Europeiske land til at Europeiske land blir såpass mye dårligere med tanke på velferdsgoder osv. at det blir lite attraktivt å migrere hit. 

 

Trådstarter snakker om flyktninger. Migrasjon er noe annet.

 

Jeg tolker trådstarter til å snakke om folk som flykter fra et land i krig, kommer unna krigen i naboland for så å dra videre til Europa for å skape seg bedre liv. Samme logikk gjelder dermed også der. 

 

 

Nei, det er nok to forskjellige ting. Flyktninger flykter for livet og vil bli drept eller torturert om fem ikke flykter. Migranter drar til andre land av økonomiske grunner og med håp om å finne seg arbeid eller et bedre liv. I Europeisk flyktningepolitikk skilles det tydelig i mellom hvem som er flyktninger og hvem som er migranter. 

 

Jo. I de fleste tilfeller vil en gjennom relativt trygge land før en kommer til Europa, og hele poenget er at et mindre attraktivt Europa dermed vil kunne tiltrekke seg færre mennesker enn en frykter. 

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Spørsmålet blir jo hvor mange som gidder å dra hit til slutt. En del tegner gjerne et bilde av at mange titalls millioner ønsker å ta seg til Europa på relativt kort tid, men om det skulle skje tror jeg enten europeere vil sette foten ned og å migrere til Europa blir dermed mindre attraktivt, eller så kommer det tilstrekkelig mange til Europeiske land til at Europeiske land blir såpass mye dårligere med tanke på velferdsgoder osv. at det blir lite attraktivt å migrere hit. 

 

Trådstarter snakker om flyktninger. Migrasjon er noe annet.

 

Jeg tolker trådstarter til å snakke om folk som flykter fra et land i krig, kommer unna krigen i naboland for så å dra videre til Europa for å skape seg bedre liv. Samme logikk gjelder dermed også der. 

 

 

Nei, det er nok to forskjellige ting. Flyktninger flykter for livet og vil bli drept eller torturert om fem ikke flykter. Migranter drar til andre land av økonomiske grunner og med håp om å finne seg arbeid eller et bedre liv. I Europeisk flyktningepolitikk skilles det tydelig i mellom hvem som er flyktninger og hvem som er migranter. 

 

Jo. I de fleste tilfeller vil en gjennom relativt trygge land før en kommer til Europa, og hele poenget er at et mindre attraktivt Europa dermed vil kunne tiltrekke seg færre mennesker enn en frykter. 

 

 

Så kommer det jo litt ann på hvilket perskektiv du har. Er det riktig at fattige land som Libanon skal finne seg i å ta i mot 2000000 flyktninger, mens rike land som Norge bare ser seg råd til å ta i mot 1700 flyktninger? Det er jo litt snakk om en rettferdig byrdefordeling å.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vil IS kunne jage millioner på flukt i Midt-Østen og Afrika slik at de kommer som flyktninger til Europa hvor de har en uklar flyktninge-politikk? Og så får bl.a. Finland (men ikke Kina) skylda for dette?

 

Forestillingen om human flyktninge-politikk i Europa kan jo innby til en strategi der man jager store folke-grupper på flukt og man kan forestille seg humanitære katastrofer som følge av en kombinasjon av Europas uklare/"humane politikk" (der en satser på en ryddig assimilasjon) og IS sitt  kyniske krigs-spill?

Du er litt sent ute. Det er selvsagt at IS jagde folk på flukt, og at de gledet seg over at mange fant veien til Europa hvor de både skapte et visst kaos og økte andelen muslimer der. Men alt dette var jo mer en konsekvens av den brutale krigføringen de gjorde for å få makten der, og ikke hovedmålet på noen måte. Også begrenset hva de kan gjøre nå for tida.

 

Vi ser også hvordan noen benytter seg av den allerede pågående krisen. Tyrkia åpnet slusene under flyktningskrisen i 2015, og satt press på europeiske land for å lukke den igjen. Men det er noe helt annet å faktisk starte en konflikt for å jage folk på flukt til Europa.

 

Hva mener du med at Europa har en uklar flyktningepolitikk, når alle land i Europa har inngått en felles avtale vedrørende flyktningers rettigheter og håndtering? Hvorfor skal noen skylde på Finland? Hele tanken om at noen velger å gå til krig basert på hvilken politikk som føres i andre land finner jeg ganske absurd. 

Det er vel en helt grei karakterisering av europas håndtering av flyktninger. Vi så det kaoset som oppsto da store mengder flyktninger strømmet inn i Europa i 2015. Det er laget for å ta imot enkeltflyktninger, ikke hundretusener.

Lenke til kommentar

Hva mener du med at Europa har en uklar flyktningepolitikk, når alle land i Europa har inngått en felles avtale vedrørende flyktningers rettigheter og håndtering? Hvorfor skal noen skylde på Finland? Hele tanken om at noen velger å gå til krig basert på hvilken politikk som føres i andre land finner jeg ganske absurd. 

 

Absurd? Dersom en finner en sårbarhet hos en viktig fiende, eller en vi rekruttere, så er det et poeng å utnytte sårbarhetene (hos fienden eller de som står i veien for seier). Klassisk innen krigføring dette.

 

Fan fact: Engelskmennene brukte i sin tid kuler smurt inn med grisefett i krig mot en fiende hvor gris var tabu. Å utnytte "moralske svakheter" hos fienden kan være lønnsomt.

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...