Gå til innhold

Først i Norge: Her får bussjåføren hjelp til å løse «dødsone»-problemet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg mener dette ikke er helt der det bør være ennå:

- Det erstatter ikke speil, bare kommer som ennå et element å holde styr på. Ingen reduksjon i luftmotstand.

- Et varslesymbol er underlegent det å se visuelt hva som foregår

- Varselsymboler flere plasser rundt i kupeen. Burde vært samlet.

Få kamera på full dekning på alle sider av bussen, fjern de store vindfangerne (sidespeilene) og presenter et live bilde av bussen i fugleperspektiv på et stort display nært speedometeret.

• Liker 1
Lenke til kommentar

- Det erstatter ikke speil, bare kommer som ennå et element å holde styr på. Ingen reduksjon i luftmotstand.

Få kamera på full dekning på alle sider av bussen, fjern de store vindfangerne (sidespeilene) og presenter et live bilde av bussen i fugleperspektiv på et stort display nært speedometeret.

Hva har luftmotstand med saken å gjøre??

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva har luftmotstand med saken å gjøre??

Sidespeil skaper mye mer luftmotstand enn det folk flest er klar over. Erstattes sidespeil av bittesmå kamerautstikkere så tipper jeg drivstofforbruket vil synke med så mye som 2-3% for personbiler og rundt 1% for busser.

Om 10 år tipper jeg det ikke er mange biler som selges med sidespeil lengre. Globalt vil det ha større betydning for CO2-utslipp fra biltrafikken enn det elbiler har hatt fram til nå.

Lenke til kommentar

Såkalt «fugleperspektiv» kamera som noen biler har, og som kunne bli koblet sammen med sensorer for å visualisere hvor en person eller gjenstand er i blindsonen, kan være en bedre løsning enn kun piping og blinkende lampe I dashbordet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...