Mathias Klingenberg Skrevet 27. april 2018 Del Skrevet 27. april 2018 Tre sensorer varsler om de som befinner seg i blindsonen.Først i Norge: Her får bussjåføren hjelp til å løse «dødsone»-problemet Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. april 2018 Del Skrevet 27. april 2018 Jeg mener dette ikke er helt der det bør være ennå: - Det erstatter ikke speil, bare kommer som ennå et element å holde styr på. Ingen reduksjon i luftmotstand. - Et varslesymbol er underlegent det å se visuelt hva som foregår - Varselsymboler flere plasser rundt i kupeen. Burde vært samlet. Få kamera på full dekning på alle sider av bussen, fjern de store vindfangerne (sidespeilene) og presenter et live bilde av bussen i fugleperspektiv på et stort display nært speedometeret. 1 Lenke til kommentar
Börje Forssell Skrevet 27. april 2018 Del Skrevet 27. april 2018 Jeg mener dette ikke er helt der det bør være ennå: - Det erstatter ikke speil, bare kommer som ennå et element å holde styr på. Ingen reduksjon i luftmotstand. - Et varslesymbol er underlegent det å se visuelt hva som foregår - Varselsymboler flere plasser rundt i kupeen. Burde vært samlet. Få kamera på full dekning på alle sider av bussen, fjern de store vindfangerne (sidespeilene) og presenter et live bilde av bussen i fugleperspektiv på et stort display nært speedometeret. Hva har luftmotstand med saken å gjøre?? 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. april 2018 Del Skrevet 27. april 2018 Hva har luftmotstand med saken å gjøre?? Sidespeil skaper mye mer luftmotstand enn det folk flest er klar over. Erstattes sidespeil av bittesmå kamerautstikkere så tipper jeg drivstofforbruket vil synke med så mye som 2-3% for personbiler og rundt 1% for busser. Om 10 år tipper jeg det ikke er mange biler som selges med sidespeil lengre. Globalt vil det ha større betydning for CO2-utslipp fra biltrafikken enn det elbiler har hatt fram til nå. Lenke til kommentar
Bernt2 Skrevet 27. april 2018 Del Skrevet 27. april 2018 Jeg mener dette ikke er helt der det bør være ennå: - Det erstatter ikke speil, bare kommer som ennå et element å holde styr på. Ingen reduksjon i luftmotstand. - Et varslesymbol er underlegent det å se visuelt hva som foregår - Varselsymboler flere plasser rundt i kupeen. Burde vært samlet. Få kamera på full dekning på alle sider av bussen, fjern de store vindfangerne (sidespeilene) og presenter et live bilde av bussen i fugleperspektiv på et stort display nært speedometeret. Såkalt «fugleperspektiv» kamera som noen biler har, og som kunne bli koblet sammen med sensorer for å visualisere hvor en person eller gjenstand er i blindsonen, kan være en bedre løsning enn kun piping og blinkende lampe I dashbordet. 1 Lenke til kommentar
Per Ivar Strømhylden Skrevet 12. juli 2018 Del Skrevet 12. juli 2018 Ehhh... Skjønner du at denne artikkelen IKKE omhandler dieselforbruk eller klima, men om å forhindre DIN død der du tråkker rundt i trafikken?! Har du noensinne kjørt stor bil? Har du noensinne kjørt BIL i det hele tatt? Hvis svaret er ja, vet du at blindsoner kan drepe! Og at kameraer ikke kan erstatte speil, bare supplere. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå