Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Anbefalte innlegg

På skolen der mitt barn går så tvinger lærerne klassen inn to grupper. Uansett om barna ikke liker gruppa de er satt i eller finner noe til felles med de andre er de nødt til å være der over en periode på 2 år har dette pågått. Dette er noe av det sykeste sosialisering jeg noen gang har hørt. Det hjelper heller ikke å klage. Det er vel ikke vanlig?

 

Anonymous poster hash: 11c03...53d

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg reknar med at dette er vanleg i ein eller anna form.

Frå læreplanen i grunnskulen:

 

 

"målet for opplæringa er å ruste barn, unge og vaksne til å møte livsens oppgåver og meistre utfordringar saman med andre. Ho skal gi kvar elev kompetanse til å ta hand om seg sjølv og sitt liv, og samtidig overskott og vilje til å vere andre til hjelp".

 

Ei slik tvangssosialisering kan være ein måte å oppnå læremålet på. Hensikta er at barna skal lære seg å forholde seg til andre mennesker, til tross for at dei ikkje har felles interesser.

Hensikta er å forberede elevane på å kunne fungere i voksenlivet der ein må klare å omgås andre folk, som f.eks. på arbeidsplassen.

 

Det å finne seg bestevennar som barna har mykje til felles med og som dei likar å leike saman med, det kan dei gjere på fritida utanfor skuletida.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er mange sosiale eksperiment i den moderne norske skolen.

 

Fordeler og ulemper både for samfunn og enkeltpersoner.

 

Tiden vil vise hva som var smart og mindre smart.

 

>Det å finne seg bestevennar som barna har mykje til felles med og som dei likar å leike saman med, det kan dei gjere på fritida utanfor skuletida.

Er eksempel på en type "hjernevasket" påstand.  Motsvaret er at å hindre at man finner bestevenner i skoletiden nødvendigvis ikke er til beste for hverken samfunn eller enkeltindivid om det f.eks. gjør at enkelte føler seg utenfor og/eller ikke får tryggheten som et vennskap kunne gitt.

Lenke til kommentar

Det er mange flere skoler som opererer slik, uten at jeg kan si at det er en god eller dårlig ting. 

Om man ønsker å bruke begrep som "tvangssosialisering", vil det også åpne for et annet syn i saken, og dette burde undersøkes nærmere av kyndig fagpersonell, slik at man vet hva slags påvirkning dette har på barna.

 

Som flere skriver her, er dette også virkemidler som brukes for å bidra til at barna evner å sosialisere, leke sammen og være med andre, som ikke nødvendigvis er innenfor deres sosiale sirkler, og som altså har en annen interesse enn dem. Uansett, vil denne praksisen avta med årene, og barna vil ha større valgfrihet når de kommer til et viss punkt. 

 

Slik jeg tolker innlegget ditt, får jeg et inntrykk av at du ikke liker denne praksisen. Det er viktig å se ting fra flere sider, ettersom dette faktisk kan bidra positivt til barnets utvikling og selvstendige liv. Til slutt, er det nok bare du/dere som vet hva som er det beste for barnet, og mener du at denne ordningen spiller en negativ rolle for barnets utvikling, hadde jeg tatt kontakt med rektor og argumentert for det du mener :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dét folk ikke forstår, er at slik tvangs-Dritt som det der, bare er med på å forsterke eksisterende samarbeidsproblemer!

 

Den riktige måten å lede på er -ikke- å bare slenge folk sammen og håpe det beste! Man må kartlegge hvert enkelt individs personlighets, styrker og svakheter, og forsiktig teste ut samarbeid.

 

Er det ingen som har et snev av forståelse om psykologi i skolene? Høres ut som militærskole fra ende til annen. Jeg hadde latt sønnen eller datteren få lov til å ta en sykedag hvis det var slike påtvungne aktiviteter. Så klart ikke hver eneste gang, men ofte nok til at det ble levelig for ungen. Tvang er aldri nøkkelen til noe som helst. Livet er ikke ment til å tvinges og presses på den måten.

 

Ting skal flyte fint, det kan i hvert fall gjøre det, så lenge ledelsen i skolen gidder å bry seg bittelitt.

 

Dessuten - Hvis man ikke har et snev av lidenskap over det man skal jobbe med, så blir det naturligvis vanskelig å bidra til gruppa. Her kommer nok et skjult psykologisk problem til overflaten: Noen personligheter har store vanskeligheter med å interessére seg for oppgaver og temaer de ikke har belegg for å forstå eller rett og slett lav interesse for. De har også problemer med å "fake it till you make it", altså late som man er interessert. Da kan slike aktiviteter bli et skalkeskjul for de som -har- talent for temaet, og de kan bruke det som et påskudd til å dømme de uinteresserte for å være late, udugelige og alt annet slags tull. Det ser selvsagt lærerne som et snitt til å gjøre en sak ut av også, hvis de føler for det.

 

Da er det bedre å la ungen få slippe å være med, så lenge det i hvert fall vises interesse for andre fag eller prøver å gjøre sitt beste ellers.

 

Noen mennesker er bedre på å jobbe solo, andre fungerer best i grupper. De som jobber best alene, må få tid til å nærme seg prosjektet til sin egen tid. Det er urettferdig at de som fungerer best i grupper skal få fordélen bare fordi skolereglene sier at det skal være sånn... bare fordi statens budsjett skal gå rundt. Men dét er jo også en løgn, fordi det finnes mange jobber man kan jobbe selvstendig.

Lenke til kommentar

Jeg syns det er ille at mitt barn som er rolig sympatisk og empatisk og pliktoppfyllende dessuten flink på skolen skal tvinges inn i en gruppe med 3 som er av den tøffe typen som ikke gidder fysiske aktiviteter, ikke gidder å gå på skolen gjør alt for å finne på faenskap. Leksene og ro og orden i klassen gir de en god f i. 



Anonymous poster hash: 11c03...53d
Lenke til kommentar

Som skrevet, jeg ville ikke nølt med å gi ungen min en sykedag fra skolen, eller i hvert fall den timen det gjaldt, om det var en lett måte å gjøre det på, hvis skoleledelsen konstant gjorde ting på den måten. Jeg ville fortsette å sende klagebrev og opprettholde dialog med skolen, selv om det bare var en enveis-dialog. Kanskje ta kontakt med andre instanser også, om det finnes.

 

Den psykiske helsen er viktigere enn å holde 0% sykefravær. Sykefravær kan begrunnes, det er vanskeligere begrunne en vanskelig oppvekst grunnet bøller på skolen, dessuten er det uetisk at snille barn skal ødelegges av mobbere og bøller, miste et helt liv på grunn av ignorante foreldre og skoleledelse.

 

Skolen må ta kontakt med bøllenes foreldre og gi dem beskjed. Kanskje du kan ta kontakt med de foreldrene og prøve å føre dialog der?

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...