Gå til innhold

Urettferdig - nedforing av tak

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så hvordan bør jeg ellers gå fram? jeg har jo kun frem til 4 mai so mer overtakelsesdatoen... vil heller at de skal slite med å få penger, enn at jeg skal slite med å få kompensasjonen.

Men hvor mye bør jeg holde tilbake, og hva vil det koste å rette opp mangelen, med tanke på rive ned, rørledninger, sparkle, male osv.?

Du bør sannsynligvis nekte overtakelse (ikke skrive under på overtakelsesprotokoll) og varsle erstatningskrav for at leiligheten ikke har forskriftsmessig takhøyde på kjøkkenet. Hva takhøyden skulle vært kan være avhengig av om leiligheten er bygget etter tek10 eller tek17.

Å holde tilbake penger blir derfor sannsynligvis ikke aktuelt.

Tok noen punkter fra kontrakten. Står noe om dette nedenfor om at jeg ikke kan holde tilbake penger? om jeg nekter å overta boligen så er jeg redd de finner på å heve kontrakten og selger den... 

4. Oppgjør

4.3 Dersom Kjøpers innbetalinger av kjøpesum og omkostninger forsinkes, blir forsinkelsesrenter beregnet og belastet kjøper. Hvis kjøper vesentlig misligholder kjøpekontrakten, har selger rett til å heve kjøpekontrakten. Manglende innbetaling utover 30 dager etter forfall, anses som vesentlig mislighold. Selger har i et slik tilfelle, rett, men ikke plikt, til å heve kjøpekontrakten og foreta dekningssalg.

Ved forsinket betalign vil selger også kunne stanse arbeidet med kjøpers bolig selv om selger ikke hever kontrakten.

Selger tar forbehold om hevning ved forsinket betaling ,selv om kjøper har overtatt boligen og/eller hjemmelen til boligen.
4.4 Dersom kjøper har overtatt og/eller flyttet inn i boligen før fullt oppgjør har funnet sted, og ikke betaler fullt oppgjør etter denne kontrakt, godtar kjøper utkastelse fra boligen uten søksmål og dom, jfr. lov om tvangsfullbyrdelse av 26. juni 1992 §13-2, 3.ledd (e).
6. Endringer og tilleggsarbeider

6.1 Kjøper har rett til å kreve endringer og tilleggsarbeider som står i sammenheng med ytelsen som er avtalt, og som i omfang eller karakter ikke skiller seg vesentlig fra denne ytelsen og  som ikke hindrer rasjonell gjennomføring av byggearbeidene, jf. prospekts side 54.

8. Overtakelse og ferdigbefaring

Kjøper kan kreve eventuelle mangler rettet uten ugrunnet opphold dersom disse vanskeliggjør eller er til sjenanse for innflytting elle rbruk. Dersom en a

8.4 Selger er ansvarlig for at det foreligger ferdigattest på boligen senest på overtakelsesdagen. Det kan imidlertidig bli aktuelt at overtagelse skjer på bakgrunn av midlertidig bruksstillatelse skal det fremgå hvilke arbeider som må ferdigstilles før ferdigattest kan gis. For å sikre ferdigstillelse av gjenstående arbeider har kjøper rett til å holde tilbake en tilpasset andel av kjøpesummen inntil ferdigattest foreligger. Selger kan få utbetalt beløpet mot at det stilles selvskyldnergaranti fra en godkjent finansituasjon for beløpet.

Kjøper kan ikke ta boligen i bruk dersom ferdigattest/midlertidig brukstillatelse ikke foreligger og har rett til å nekte overtagelse frem til den er utstedt.

8.6 Risikoen for boligen går over på kjøper ved overtakelse. Overtar ikke kjøper til fastsatt tid, og årsakeken ligger hos kjøper, har kjøper risikioen fra det tidspunktet da han kunne ha overtatt boligen.

11. Mangler - reklamasjon

11.1 Dersom det foreligger en mangel i henhold til bustadoppføringslova, kan forbrukeren etter lovens kapittel IV:

(a) Holde igjen vederlag etter bustadsoppføringslova § 31 eller deponere omtvista vederlag etter bustadsoppføringslova § 49.

(b) Kreve mangelen rettet etter bustadoppføringslova § 32, kreve prisavslag etter § 33, eller heve kjøpekontrakten etter § 34

© kreve erstatning etter § 35.

11.3 Rettmessige mangler som er påberopt i rett til, vil selger utbedre vederlagsfritt for kjøper i rimelig tid etter at reklamasjonen er fremsatt.

11.5 Skulle det oppstå mangler som det vil falle kostbart å utbedre i forhold til den betydning manglene har for boligens bruksverdi, har selger rett til å gi kjøper prisavslag i stedet for å foreta utbedring.

12. Særskilte bestemmelser.

12.1 Kjøper kan avbestille boligen inntil overtakelse har funnet sted. Ved avbestilling kommer reglene i bustadoppføringslova kapittel VI til anvendelse.

12.3. Opplysninger gitt i salgsprospektet kan fravikes dersom selger anser det nødvendig elelr ønskelig, men eventuelle endringer skal ikke ha innvirkning på forutsatt standard.

12.4. Det kan forekomme avvik mellom prospekt og vedlegg so mnevnt i pkt. 15 nedenfor. I slike tilfeller er det alltid prospekt som er retningsgivende. Ved avvik i selve prospektet er det angivelsen i romskjemaet som er retningsgivende.

Endret av Geekeern
Lenke til kommentar

Er det noen omtrent like, usolgte leiligheter i blokka, med full takhøyde på kjøkkenet? I så fall, kunne det vært aktuelt å forhandle fram et bytte, eventuelt med et mellomlegg den ene eller andre veien?

Er ingen i den prisklassen eller med samme planløsning ledige :/  

Lenke til kommentar

Kan jeg få se veggen på soverommet mot kjøkkenet

Dessverre kun et bilde jeg har fra leiligheten min :( men takhøyden var lik stua (ikke nedforet tak).
Ok. Det jeg lurte på var hvor tilluftsventilen befinner seg og hva høyde den tilsynelatende ligger i.

På Illustrasjonsbildet er det hva som ser ut til å være en tilluftsventil over kjøleskapet så jeg antar tanken er at soverommet og kjøkkenet ligger på samme streng og at føringen da går langs ytterkant kjøkken i innkassing over ventilatoren. Stemmer det med at ventilen på soverommet er over hvor sengen er illustrert? (Altså veggmontert)

Utbygger hastet seg da vi allerede brukte 1,5 time på å finne feil og mangler som er ført i protokollen (forhåndsbefaring), så jeg rakk ikke å legge merke til tilluftsventilen eller diverse målinger av leiligheten :(

Bilde av leiligheten over meg så ser det ikke ut som det er noe tilluftsventil til soverommet som ligger vegg-i-vegg med kjøkkenet. Leiligheten har samme planløsning som min, bare uten nedforing av tak på kjøkkenet. Se bilde her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1812235&page=2&do=findComment&comment=24417123

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...