aklla Skrevet 28. april 2018 Del Skrevet 28. april 2018 Det er jo ikke nødvendigvis mulig å flytte rørene heller, antagelig er det en grunn til at de ble lagt der de ble lagt. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 28. april 2018 Del Skrevet 28. april 2018 Her kan du se frem til en lang kamp, utbyggere har ikke tid til slike som deg, de skal tjene pengene sine og komme videre til neste bygg. Verken prisavslag eller retting av påstått mangel vil jeg tro blir gjort sånn uten videre. Her må du nok blande inn både takstmann og advokat. Les kontrakten du har skrevet under på NØYE, det er veldig rart hvis de ikke har tatt høyde for slike ting du nevner her. Deres kontrakter pleier å være vanntette. Jeg mener ikke å ta fra deg håpet og motet her, men til syvende og sist spiller det ingen rolle hva noen her sier, det er kontrakten du har skrevet under på og din videre føring av saken som avgjør her. Jeg ville begynt med å nekte overtakelse pga stort avvik på kjøkken i forhold til skisse, så får du se hva de sier. Lenke til kommentar
Geekeern Skrevet 28. april 2018 Forfatter Del Skrevet 28. april 2018 (endret) Det er jo ikke nødvendigvis mulig å flytte rørene heller, antagelig er det en grunn til at de ble lagt der de ble lagt. så hva mener du jeg bør gjøre? det reduserer jo bruksverdien, og skulle jeg selge leiligheten i senere tid og kjøper står mellom min leilighet eller en annen i samme blokk, så er det klart at de velger den med høyere tak høyde. Takhøyde er et stort faktum for de fleste boligjegere. Med det store mellomrommet kunne man ha satt inn ekstra Kjøkkenskap for oppbevaring eller fore ned taket for downlight. Rommet virker så mye større uten foringen også... og det gir mer pustekvalitet som du nevner. Jeg mener jo at dette er av større endring de burde ha varslet og fått aksept fra meg før de satt i gang arbeidet. Og av 9 andre annonser er det kun min leilighet som har den stygge nedforing. Endret 28. april 2018 av Geekeern Lenke til kommentar
nightowl Skrevet 28. april 2018 Del Skrevet 28. april 2018 Kjøpt leilighet på oppføring som har overtakelse i begynnelsen av mai. Leiligheten har halv kjøkkenløsning som er ett med stua. Saken er at kjøkkenleverandøren, drømmekjøkkenet har gjentatte ganger presisert i mail korrespondanse at det vil være synlig mellomrom mellom overskap og tak, men at de vil fylle mellomrom med gips plate. Flott, begynte å planlegge nedforing av tak og downlight ved nedforing. Nedfore for kjøkkenet og stua i ett. Men på forhåndsbefaring fikk jeg hakeslep når jeg oppdaget at mellomrommet som var avtalt ikke er der. Ikke en eneste cm mellomrom mellom tak og overskap! Jeg kommenterte det, og de skyldte på at det var diverse rør ledninger og derfor måtte de nedfore taket. Kjøkkenet har neforet tak, men ikke stua... det ser fryktelig stygg ut, og planen med nedforing og downlights gikk i vasken! Har sett flere av leilighetene i samme bygg er allerede annonsert på finn.no, og ingen av dem har nedforet tak, og det synes jeg er fryktelig urettferdig! Jeg mener jo det vil redusere boligens bruksveri slik som det ser ut nå... eller har jeg ellers noe klagemulighet mot utbygger? 1. Jeg er også enig i at den overgangen fra stua til kjøkkenet ikke var særlig fin. Ikke særlig vanskelig å se for seg at det kanskje kan bli litt sånn "hulefølelse" når man står i kjøkkenhalvdelen - noen ville kanskje følt klaustrofobi også. Det kommer an på personen som skal bo der. Ikke-eksisterende tomrom over overskapet er heller ikke særlig fint, syns jeg da. 2. Hvor mye mindre er din leilighet i forhold til de du har sammenlignet med? Og hvor mye lavere var prisen? 3. Det er kanskje ikke mulig med downlights, men det finnes tross alt alternativer, se f.eks. 1, 2, 3. Ting blir ikke alltid slik man håper, forventer, tror, ønsker eller krever. Men med riktig innstilling finner man som regel en løsning. I prospektet står det "Arealer er oppgitt i BRA, inklusive innvendige sjakter. Mindre avvik kan forekomme i leilighetenes areal grunnet endring i bærekonstruksjon, sjakter etc. Forutsatt at dette ikke fører til vesentlige endringer av leveransen, vil dette ikke medføre grunnlag for prisreduksjon eller prisavslag. Selger har rett til å foreta endringer som nevnt ovenfor, men vil alltid tilstrebe at endringer utføres på en slik måte at leilighetens generelle bruksverdi og standard ikke påvirkes vesentlig. Kjøper skal varsles om slike endringer på hensiktsmessig måte innen rimelig tid." Jeg har aldri fått noe skriftlig varsel om noe nedforing i min leilighet. Litt mindre volum påvirker i denne saken ikke bruksarealet. Dermed er de etter egne standardvilkår ikke pålagt å melde ifra. Jeg er enig med TS, det er urettferdig å endre kjøkkenet slik. Selv om jeg synes ikke det er spesielt stygt, jeg har kjøkkenskap opp til veggen selv. Leiligheten er jo kanskje betydelig mindre også nå, takhøyde er jo et salgspunkt. Jeg ville sett på hvor mange prosent mindre volum det var i leiligheten og så trekt fra den prosenten på kjøpesum :-) [..] verdien av det tapte volumet [..] Uten at jeg vet om det er en rettferdig sum å kreve. Pris per m2 er ofte brukt. Denne størrelsen har også vært avgjørende i minst èn høyesterettsdom. Pris per m3 derimot .. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 29. april 2018 Del Skrevet 29. april 2018 Det er jo ikke nødvendigvis mulig å flytte rørene heller, antagelig er det en grunn til at de ble lagt der de ble lagt. Mest sansynlig for å spare penger etter at de hadde gjort en tabbe Lenke til kommentar
Geekeern Skrevet 29. april 2018 Forfatter Del Skrevet 29. april 2018 Kjøpt leilighet på oppføring som har overtakelse i begynnelsen av mai. Leiligheten har halv kjøkkenløsning som er ett med stua. Saken er at kjøkkenleverandøren, drømmekjøkkenet har gjentatte ganger presisert i mail korrespondanse at det vil være synlig mellomrom mellom overskap og tak, men at de vil fylle mellomrom med gips plate. Flott, begynte å planlegge nedforing av tak og downlight ved nedforing. Nedfore for kjøkkenet og stua i ett. Men på forhåndsbefaring fikk jeg hakeslep når jeg oppdaget at mellomrommet som var avtalt ikke er der. Ikke en eneste cm mellomrom mellom tak og overskap! Jeg kommenterte det, og de skyldte på at det var diverse rør ledninger og derfor måtte de nedfore taket. Kjøkkenet har neforet tak, men ikke stua... det ser fryktelig stygg ut, og planen med nedforing og downlights gikk i vasken! Har sett flere av leilighetene i samme bygg er allerede annonsert på finn.no, og ingen av dem har nedforet tak, og det synes jeg er fryktelig urettferdig! Jeg mener jo det vil redusere boligens bruksveri slik som det ser ut nå... eller har jeg ellers noe klagemulighet mot utbygger? 1. Jeg er også enig i at den overgangen fra stua til kjøkkenet ikke var særlig fin. Ikke særlig vanskelig å se for seg at det kanskje kan bli litt sånn "hulefølelse" når man står i kjøkkenhalvdelen - noen ville kanskje følt klaustrofobi også. Det kommer an på personen som skal bo der. Ikke-eksisterende tomrom over overskapet er heller ikke særlig fint, syns jeg da. 2. Hvor mye mindre er din leilighet i forhold til de du har sammenlignet med? Og hvor mye lavere var prisen? 3. Det er kanskje ikke mulig med downlights, men det finnes tross alt alternativer, se f.eks. 1, 2, 3. Ting blir ikke alltid slik man håper, forventer, tror, ønsker eller krever. Men med riktig innstilling finner man som regel en løsning. I prospektet står det "Arealer er oppgitt i BRA, inklusive innvendige sjakter. Mindre avvik kan forekomme i leilighetenes areal grunnet endring i bærekonstruksjon, sjakter etc. Forutsatt at dette ikke fører til vesentlige endringer av leveransen, vil dette ikke medføre grunnlag for prisreduksjon eller prisavslag. Selger har rett til å foreta endringer som nevnt ovenfor, men vil alltid tilstrebe at endringer utføres på en slik måte at leilighetens generelle bruksverdi og standard ikke påvirkes vesentlig. Kjøper skal varsles om slike endringer på hensiktsmessig måte innen rimelig tid." Jeg har aldri fått noe skriftlig varsel om noe nedforing i min leilighet. Litt mindre volum påvirker i denne saken ikke bruksarealet. Dermed er de etter egne standardvilkår ikke pålagt å melde ifra. Jeg er enig med TS, det er urettferdig å endre kjøkkenet slik. Selv om jeg synes ikke det er spesielt stygt, jeg har kjøkkenskap opp til veggen selv. Leiligheten er jo kanskje betydelig mindre også nå, takhøyde er jo et salgspunkt. Jeg ville sett på hvor mange prosent mindre volum det var i leiligheten og så trekt fra den prosenten på kjøpesum :-) [..] verdien av det tapte volumet [..] Uten at jeg vet om det er en rettferdig sum å kreve. Pris per m2 er ofte brukt. Denne størrelsen har også vært avgjørende i minst èn høyesterettsdom. Pris per m3 derimot .. Leiligheten en etasje over meg (5 etg.) kostet 50 000 kr mer enn min leilighet og har identisk planløsning som min, og har betydelig høyere takhøyde. Kjøkkenet er bygd slik som det skulle ha vært. Leiligheten over meg er allerede annonsert på finn.no, se bilder nedenfor: Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 29. april 2018 Del Skrevet 29. april 2018 (endret) Takhøyde er et stort faktum for de fleste boligjegere. Med det store mellomrommet kunne man ha satt inn ekstra Kjøkkenskap for oppbevaring eller fore ned taket for downlight. Rommet virker så mye større uten foringen også... og det gir mer pustekvalitet som du nevner. Hva er høyden mellom gulv og tak på dette kjøkkenet? Endret 29. april 2018 av mobile999 Lenke til kommentar
Geekeern Skrevet 29. april 2018 Forfatter Del Skrevet 29. april 2018 Takhøyde er et stort faktum for de fleste boligjegere. Med det store mellomrommet kunne man ha satt inn ekstra Kjøkkenskap for oppbevaring eller fore ned taket for downlight. Rommet virker så mye større uten foringen også... og det gir mer pustekvalitet som du nevner. Hva er høyden mellom gulv og tak på dette kjøkkenet? Jeg rakk kun å måle fra gulv til oppunder kjøelskap"skapet" til høyre der. Jeg målte 1,9m. Usikker på resten. Tipper 25 cm skap + 30 cm foring? er dårlig på måling. Jeg kan legge ved elementliste, der står det hele kjøkkenløsning + mellomrommet de fyller med planke/gipsplate. Det er spesifisert ferdige målinger Lenke til kommentar
Geekeern Skrevet 29. april 2018 Forfatter Del Skrevet 29. april 2018 (endret) hvor mye bør jeg holde tilbake av kjøpesum som dere mener koster for å rette opp mangelen? Jeg ønsker å sende dem to krav som forslag. 1. Holde tilbake et viss kjøpesum som jeg mener koster å rette opp mangelen. Endringen de har gjort er kontraktsbrudd, så da får de heller slite med å få resterende beløp tilbake ved å rette opp mangelen. 2. De sier at det var nødvendig løsning med nedforing av taket og det ikke er mulig å rette opp mangelen. Da får jeg og utbygger heller krangle om hvor mye de skal ha av resterende beløp jeg holder tilbake. Det er jo helt klart at det er en stor tabbe de har gjort da av 9 annonserte leiligheter I samme blokk ikke har den nedforingen. (Ref. bilde av leiligheten rett over meg) Endret 29. april 2018 av Geekeern Lenke til kommentar
nightowl Skrevet 29. april 2018 Del Skrevet 29. april 2018 hvor mye bør jeg holde tilbake av kjøpesum som dere mener koster for å rette opp mangelen? Jeg ønsker å sende dem to krav som forslag. 1. Holde tilbake et viss kjøpesum som jeg mener koster å rette opp mangelen. Endringen de har gjort er kontraktsbrudd, så da får de heller slite med å få resterende beløp tilbake ved å rette opp mangelen. 2. De sier at det var nødvendig løsning med nedforing av taket og det ikke er mulig å rette opp mangelen. Da får jeg og utbygger heller krangle om hvor mye de skal ha av resterende beløp jeg holder tilbake. Det er jo helt klart at det er en stor tabbe de har gjort da av 9 annonserte leiligheter I samme blokk ikke har den nedforingen. (Ref. bilde av leiligheten rett over meg) Hvis du velger å holde tilbake penger kan du selv bli skyldig i kontraktsbrudd, så her må du passe deg. Dette er advokatmat. Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 29. april 2018 Del Skrevet 29. april 2018 Hva er høyden mellom gulv og tak på dette kjøkkenet? Jeg rakk kun å måle fra gulv til oppunder kjøelskap"skapet" til høyre der. Jeg målte 1,9m. Usikker på resten. Tipper 25 cm skap + 30 cm foring? er dårlig på måling. Hvis målingene dine er omtrent korrekte, har du normal takhøyde - ca. 245 cm. Lenke til kommentar
Geekeern Skrevet 29. april 2018 Forfatter Del Skrevet 29. april 2018 hvor mye bør jeg holde tilbake av kjøpesum som dere mener koster for å rette opp mangelen? Jeg ønsker å sende dem to krav som forslag. 1. Holde tilbake et viss kjøpesum som jeg mener koster å rette opp mangelen. Endringen de har gjort er kontraktsbrudd, så da får de heller slite med å få resterende beløp tilbake ved å rette opp mangelen. 2. De sier at det var nødvendig løsning med nedforing av taket og det ikke er mulig å rette opp mangelen. Da får jeg og utbygger heller krangle om hvor mye de skal ha av resterende beløp jeg holder tilbake. Det er jo helt klart at det er en stor tabbe de har gjort da av 9 annonserte leiligheter I samme blokk ikke har den nedforingen. (Ref. bilde av leiligheten rett over meg) Hvis du velger å holde tilbake penger kan du selv bli skyldig i kontraktsbrudd, så her må du passe deg. Dette er advokatmat. Så hvordan bør jeg ellers gå fram? jeg har jo kun frem til 4 mai so mer overtakelsesdatoen... vil heller at de skal slite med å få penger, enn at jeg skal slite med å få kompensasjonen. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 29. april 2018 Del Skrevet 29. april 2018 Du har sannsynligvis en god sak dersom romhøyden er mindre enn 220cm. Summen som kan holdes tilbake skal tilsvare ditt maksimale beregnede økonomiske tap, f.eks utbedring av problemet eller salg av din leilighet og kjøp av en identisk leilighet uten problemet. Lenke til kommentar
Geekeern Skrevet 29. april 2018 Forfatter Del Skrevet 29. april 2018 (endret) Du har sannsynligvis en god sak dersom romhøyden er mindre enn 220cm. Summen som kan holdes tilbake skal tilsvare ditt maksimale beregnede økonomiske tap, f.eks utbedring av problemet eller salg av din leilighet og kjøp av en identisk leilighet uten problemet. Helt riktig, og det samme sa også advokaten gjennom DNB. Men hvor mye bør jeg holde tilbake, og hva vil det koste å rette opp mangelen, med tanke på rive ned, rørledninger, sparkle, male osv.? Endret 29. april 2018 av Geekeern Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 29. april 2018 Del Skrevet 29. april 2018 Kan jeg få se veggen på soverommet mot kjøkkenet Lenke til kommentar
Geekeern Skrevet 29. april 2018 Forfatter Del Skrevet 29. april 2018 (endret) Kan jeg få se veggen på soverommet mot kjøkkenet Dessverre kun et bilde jeg har fra leiligheten min men takhøyden var lik stua (ikke nedforet tak). Endret 29. april 2018 av Geekeern Lenke til kommentar
Geekeern Skrevet 29. april 2018 Forfatter Del Skrevet 29. april 2018 Fra en annen diskusjonsforum er det en takstmann som kommenterer:"Du har målt 190 cm til underkant av skapet over kjøleskapet. Drømmekjøkkenet oppgir OK22 (skapet over kjøl/frys) til å være 22 cm høyt. Dette gir en takhøyde på kjøkkenet på ca 2,12 - 2,14 meter.Vanskelig å se om det er noen få cm mellomrom mellom overkant veggskap og himling. Dette blir da omtrent i høyde med overkant av døren fra entrèen hvis du tok et bilde den veien? Som Ebe skriver over så er det et forskriftskrav til takhøyde i rom for varig opphold med preakseptert ytelse på 2,40 meter (TEK10, gulvbelegget kan inngå i målet) som det ser ut til at ikke blir imøtekommet her. Som takstmann vil jeg si dette er en klart verdireduserende mangel. Takhøyde er viktig og det er selvsagt også derfor det er inntatt med konkret mål i forskriften. Forskriftskrav er ikke noe man kan avtale seg bort fra, så sånn sett har du nok en ganske god sak. Utførende skal ha systemer som fanger opp avvik fra forskrift." Lenke til kommentar
Villfaren Skrevet 29. april 2018 Del Skrevet 29. april 2018 Håper du kjører på her! Her har utbygger tatt seg godt til rette! Nektet selv å skrive under overtakelse for noen år siden da hele den ene kjøkkensiden beveget seg når eg åpnet kjøkkendøren. Blei ett helvete, men spennet som var i kjøkkenet blei utbedret til slutt. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 29. april 2018 Del Skrevet 29. april 2018 Så hvordan bør jeg ellers gå fram? jeg har jo kun frem til 4 mai so mer overtakelsesdatoen... vil heller at de skal slite med å få penger, enn at jeg skal slite med å få kompensasjonen. Men hvor mye bør jeg holde tilbake, og hva vil det koste å rette opp mangelen, med tanke på rive ned, rørledninger, sparkle, male osv.? Du bør sannsynligvis nekte overtakelse (ikke skrive under på overtakelsesprotokoll) og varsle erstatningskrav for at leiligheten ikke har forskriftsmessig takhøyde på kjøkkenet. Hva takhøyden skulle vært kan være avhengig av om leiligheten er bygget etter tek10 eller tek17. Å holde tilbake penger blir derfor sannsynligvis ikke aktuelt. Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 29. april 2018 Del Skrevet 29. april 2018 (endret) Kan jeg få se veggen på soverommet mot kjøkkenetDessverre kun et bilde jeg har fra leiligheten min men takhøyden var lik stua (ikke nedforet tak).Ok. Det jeg lurte på var hvor tilluftsventilen befinner seg og hva høyde den tilsynelatende ligger i. På Illustrasjonsbildet er det hva som ser ut til å være en tilluftsventil over kjøleskapet så jeg antar tanken er at soverommet og kjøkkenet ligger på samme streng og at føringen da går langs ytterkant kjøkken i innkassing over ventilatoren. Stemmer det med at ventilen på soverommet er over hvor sengen er illustrert? (Altså veggmontert) Endret 29. april 2018 av Invader Zim Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå