Geekeern Skrevet 26. april 2018 Del Skrevet 26. april 2018 (endret) Kjøpt leilighet på oppføring som har overtakelse i begynnelsen av mai. Leiligheten har halv kjøkkenløsning som er ett med stua.Saken er at kjøkkenleverandøren, drømmekjøkkenet har gjentatte ganger presisert i mail korrespondanse at det vil være synlig mellomrom mellom overskap og tak, men at de vil fylle mellomrom med gips plate. Flott, begynte å planlegge nedforing av tak og downlight ved nedforing. Nedfore for kjøkkenet og stua i ett.Men på forhåndsbefaring fikk jeg hakeslep når jeg oppdaget at mellomrommet som var avtalt ikke er der. Ikke en eneste cm mellomrom mellom tak og overskap! Jeg kommenterte det, og de skyldte på at det var diverse rør ledninger og derfor måtte de nedfore taket.Kjøkkenet har neforet tak, men ikke stua... det ser fryktelig stygg ut, og planen med nedforing og downlights gikk i vasken!Har sett flere av leilighetene i samme bygg er allerede annonsert på finn.no, og ingen av dem har nedforet tak, og det synes jeg er fryktelig urettferdig!Jeg mener jo det vil redusere boligens bruksveri slik som det ser ut nå... eller har jeg ellers noe klagemulighet mot utbygger? Endret 26. april 2018 av Geekeern Lenke til kommentar
kremt Skrevet 26. april 2018 Del Skrevet 26. april 2018 Er det ikke bare å lekte ned likt som på kjøkkenet i samme høyde overalt? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 26. april 2018 Del Skrevet 26. april 2018 (endret) Så strengt tatt vil du at utbygger fjerner utforingen slik at du kan fore ut? Høres jo ut som om utbygger har gjort halve jobben med utforing for deg, gratis Vet ikke hva du kan kreve, men kanskje en bedre idè er å høre om de kan fore ut resten så du slipper overgangen. Endret 26. april 2018 av aklla Lenke til kommentar
Geekeern Skrevet 26. april 2018 Forfatter Del Skrevet 26. april 2018 (endret) Er det ikke bare å lekte ned likt som på kjøkkenet i samme høyde overalt? Endret 26. april 2018 av Geekeern Lenke til kommentar
Geekeern Skrevet 26. april 2018 Forfatter Del Skrevet 26. april 2018 Så strengt tatt vil du at utbygger fjerner utforingen slik at du kan fore ut? Høres jo ut som om utbygger har gjort halve jobben med utforing for deg, gratis Vet ikke hva du kan kreve, men kanskje en bedre idè er å høre om de kan fore ut resten så du slipper overgangen. Det ligger diverse rørledninger i foringen... så det skulle man holde seg unna i følge dem -.- og dermed får ingen downlights på kjøkkenet. Lenke til kommentar
Geekeern Skrevet 26. april 2018 Forfatter Del Skrevet 26. april 2018 (endret) I prospektet står det "Arealer er oppgitt i BRA, inklusive innvendige sjakter. Mindre avvik kan forekomme i leilighetenes areal grunnet endring i bærekonstruksjon, sjakter etc. Forutsatt at dette ikke fører til vesentlige endringer av leveransen, vil dette ikke medføre grunnlag for prisreduksjon eller prisavslag. Selger har rett til å foreta endringer som nevnt ovenfor, men vil alltid tilstrebe at endringer utføres på en slik måte at leilighetens generelle bruksverdi og standard ikke påvirkes vesentlig. Kjøper skal varsles om slike endringer på hensiktsmessig måte innen rimelig tid."Jeg har aldri fått noe skriftlig varsel om noe nedforing i min leilighet. Endret 26. april 2018 av Geekeern 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 26. april 2018 Del Skrevet 26. april 2018 Fikk du noe forklaring på hvorfor du ikke kan ha spottere der? Høres veldig merkelig ut at man ikke skal kunne ha begge deler, strømmen til spotteren som blir lagt opp påvirker jo ikke noe annet.. 2 Lenke til kommentar
Geekeern Skrevet 26. april 2018 Forfatter Del Skrevet 26. april 2018 Fikk du noe forklaring på hvorfor du ikke kan ha spottere der? Høres veldig merkelig ut at man ikke skal kunne ha begge deler, strømmen til spotteren som blir lagt opp påvirker jo ikke noe annet.. ikke fått noe god svar på det, men er sikkert en grunn til det siden rørledningne sikkert går til andre leiligheter... sykt urettferdig at det må skje på den minste leiligheten... på bare 43 kvm. mens andre jeg har sammenlignet med i annonser har ikke den jævla nedforingen. Ser sykt stygt ut på kjøkkenet... 98% av alle kjøkkenløsninger har mellomrom mellom overskap og taket, så jeg mener jo at det vil påvirke bruksverdien. Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 26. april 2018 Del Skrevet 26. april 2018 Jeg er enig med TS, det er urettferdig å endre kjøkkenet slik. Selv om jeg synes ikke det er spesielt stygt, jeg har kjøkkenskap opp til veggen selv. Leiligheten er jo kanskje betydelig mindre også nå, takhøyde er jo et salgspunkt. Jeg ville sett på hvor mange prosent mindre volum det var i leiligheten og så trekt fra den prosenten på kjøpesum :-) 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. april 2018 Del Skrevet 26. april 2018 Så kraftige nedforinger har ofte inspeksjonsluke for adgang/vedlikehold i ettertid. Be om å få ta en kikk inn der og se hva som er der, eller be om å få tegninger / eller se 3D modell av hva som er der. Jeg tipper det er mye luft der. Se om det er behov for fullt så mye nedforing og eventuelt om det er plass til spotter. NB. Vær obs på spotleverandørens krav til kjøling og rom over spottene. Nå er det nok neppe halogen du mener, men sjekk også om det er isolert og kreves spotkasse. Ellers, rør til andre leiligheter høres ikke riktig ut. Det skal primært gå i sjakter og føringer utenfor andres leiligheter. Hvis de har måttet ty til føring gjennom din leilighet så er det ennå merkeligere at du ikke er informert om det. Dette burde vært avklart og informert via tegninger og 3D-modell for lengst. 2 Lenke til kommentar
Geekeern Skrevet 26. april 2018 Forfatter Del Skrevet 26. april 2018 Jeg er enig med TS, det er urettferdig å endre kjøkkenet slik. Selv om jeg synes ikke det er spesielt stygt, jeg har kjøkkenskap opp til veggen selv. Leiligheten er jo kanskje betydelig mindre også nå, takhøyde er jo et salgspunkt. Jeg ville sett på hvor mange prosent mindre volum det var i leiligheten og så trekt fra den prosenten på kjøpesum :-) jeg er så opprørt føler meg nesten kvalm av å tenke at jeg sikkert om ikke eneste, men med minste leilighet for den stygge nedforingen! Hvordan beregner man volumet av nedforingen? jeg mener jo at har krav på prisavslag. og særlig når de ikke har varslet meg på forhånd slik som de har skrevet i prospektet at de skal gjøre. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 26. april 2018 Del Skrevet 26. april 2018 (endret) Det er vel en inspeksjonsluke på høyresiden på bildet der? Kan kanskje se hvordan det ser ut opp mot taket der.. Du blir kvalm av den stygge nedforingen, men planen din var hele veien å fore ned? Volum: høyde*bredde*lengde Endret 26. april 2018 av aklla 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 26. april 2018 Del Skrevet 26. april 2018 Det er vel en inspeksjonsluke på høyresiden på bildet der? Kan kanskje se hvordan det ser ut opp mot taket der.. Du blir kvalm av den stygge nedforingen, men planen din var hele veien å fore ned? Volum: høyde*bredde*lengde Det er vel et vannskap, dermed lite å se der. Lenke til kommentar
Geekeern Skrevet 26. april 2018 Forfatter Del Skrevet 26. april 2018 (endret) se på skissetegning ifra drømmekjøkkenet, der ser du har mellomrommet mellom overskap og tak er såpass så stor at om ved nedforing så hadde jeg fortsatt latt det være igjen 5-8 cm mellomrom mellom overskap og nedforingen. Nedforen til rett over kjøleskap-gitteret som du ser på bildet. Men her har de nedforet helt inntil overskapet... og dermed gikk planen i vasken! og heller ingen utlufting til kjøleskap som vist på tegning. Endret 26. april 2018 av Geekeern Lenke til kommentar
aklla Skrevet 26. april 2018 Del Skrevet 26. april 2018 Det er vel et vannskap, dermed lite å se der. Det er en mindre luke under vannskapet også Lenke til kommentar
Geekeern Skrevet 27. april 2018 Forfatter Del Skrevet 27. april 2018 (endret) Snakket med advokat i samarbeid med DNB. Dersom de har gjort en større endring uten å ha varslet meg på forhånd og heller ikke fått aksept så kan det være brudd på avtalen, og dermed et viktig poeng å ha med i saken. Et annet poeng er endringer som avvikler fra hva jeg har forespeilet på hvordan leiligheten ser ut gjennom prospekt, kontrakter, bestillingsordre og tegninger. Eksempel er bestillingsordre og tegninger fra kjøkkenleverandør som viser mellomrom mellom overskap og tak. Det er er en endring som jeg ikke har forespeilet meg om. I tillegg sier de at det er også et godt poeng å sammenligne med andre leilighet i samme blokk dersom jeg har forespeilet at min leilighet skulle vært lik andres, men endringer kun har blitt gjort på min leilighet eller i mindretall på nedforing av tak. Og det igjen viser at boligens verdi er påvirket negativt følge av endringen. De rådet meg før overtagelsesdatoen dokumentere og reklamere på mangelen i mail til utbygger der jeg også fremmer et beløpskrav som kompanserer mangelen. Utbygger vil enten avvise kravet eller imøtekomme kravet og kanskje foreslå lavere beløp. Alternativ er at jeg tilbakeholder beløpet som jeg mener er verdi mtp. på mangelen, og da vil jo utbygger streve med å få overført resterende beløp fra megler og vil sikkert finne en rask løsning som jeg kan akseptere. Og skulle utbygger være vanskelige, anbefalte de at jeg tok med en takstmann til overtagelsesdatoen, slik at jeg kunne starte en sak og få rettshjelp gjennom DNB. Men hvordan kan man beregne verdien som jeg mener er redusert pga. endringen? (se bilder og tegninger litt lenger opp) Endret 27. april 2018 av Geekeern Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 27. april 2018 Del Skrevet 27. april 2018 Det mest riktige er å få en megler til å bedømme (synse) på hva dette reduserer verdien med. Det vil være avhengig av hvor mye mindre rommet føles, dårligere luftkvalitet etc. Et enklere alternativ er å regne volumet på boligen. Hvis boligen er 43kvm,så ganger du det med høyden til taket (det opprinnelige taket) for å finne volumet du skulle hatt. F.eks 43kvm * 2.5m = 107.5 kubikkmeter. Så finner du volumet du har mistet ved å gange sammen høyden av foringen (høyden du har mistet altså) og arealet av denne foringen. Så hvis foringen er på et 8kvm kjøkken, og foringen er 25cm høy, så blir det 8kvm * 0.25meter = 2 kubikkmeter. 2 kubikk av 107.5 kubikk er ca 1.86%. Denne ganges med kjøpsprisen, f.eks 3mill, og så får du ca 55 000kr. Dette er en måte å regne verdien av det tapte volumet ditt. Uten at jeg vet om det er en rettferdig sum å kreve. Jeg ville prøvd å fått betydelig mer i erstatning. 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 27. april 2018 Del Skrevet 27. april 2018 Dette er vel litt av problemet med å kjøpe nybygg, man vet aldri hvordan det blir seende ut. Eneste man ser er en skisse i et glanset magasin. Variasjon fra skisse til ferdig er ofte betydelig, men hvor mye man kan kreve kompensert, eller om man kan kreve noe i hele tatt, er svært usikkert. Kontraktene du har skrevet under er lange og skriften er liten. De har tatt høyde for det aller meste som kan oppstå. Jeg syns det virker rart at de trenger å lekte ned så mye. Det ser ut som i området av 30 cm, og bør ikke være nødvendig. Det kan være føringer for ventilasjonsrør, disse er ofte 10 til 15 cm i diameter. Så trenger man litt klarring over og under og så er lektene ofte 5 cm, og da blir det fort 30 cm. Hvis det kun var vannrør (PEX) så hadde det holdt med 7-8 cm totalt. Ut fra egen erfaring med utbyggere er at de er glad så lenge de har fått pengene sine, etter det blir det stilt. Hvis du ringer og klager på noe sier de at de skal sende en for å se på det, men det skjer ingenting. Navnet ditt blir notert på en liste der det står Ignorer. Så kjører de venteløpet for å se om du har noe utholdenhet i deg. Ofte må det et brev fra en advokat til for å få saken noe videre. Lenke til kommentar
Geekeern Skrevet 28. april 2018 Forfatter Del Skrevet 28. april 2018 Dette er vel litt av problemet med å kjøpe nybygg, man vet aldri hvordan det blir seende ut. Eneste man ser er en skisse i et glanset magasin. Variasjon fra skisse til ferdig er ofte betydelig, men hvor mye man kan kreve kompensert, eller om man kan kreve noe i hele tatt, er svært usikkert. Kontraktene du har skrevet under er lange og skriften er liten. De har tatt høyde for det aller meste som kan oppstå. Jeg syns det virker rart at de trenger å lekte ned så mye. Det ser ut som i området av 30 cm, og bør ikke være nødvendig. Det kan være føringer for ventilasjonsrør, disse er ofte 10 til 15 cm i diameter. Så trenger man litt klarring over og under og så er lektene ofte 5 cm, og da blir det fort 30 cm. Hvis det kun var vannrør (PEX) så hadde det holdt med 7-8 cm totalt. Ut fra egen erfaring med utbyggere er at de er glad så lenge de har fått pengene sine, etter det blir det stilt. Hvis du ringer og klager på noe sier de at de skal sende en for å se på det, men det skjer ingenting. Navnet ditt blir notert på en liste der det står Ignorer. Så kjører de venteløpet for å se om du har noe utholdenhet i deg. Ofte må det et brev fra en advokat til for å få saken noe videre. det er ingen tvil om at de har brutt kontrakten med den store endringen de har gjort. Det er virker jo veldig ut som endringer er til fordel for andre leiligheter ,da jeg har sammenlignet med 9 andre annonserte leiligheter i samme blokk, og ingen av dem har nedforing av tak. Så om jeg skal holde igjen det jeg mener koster for å utberede mangelen... rive bort, flytte på rørene for så bygge det slik som det var avtalt(ref. kjøkkentegning). Hva vil dette koste tro? kan jeg fint holde tilbake 200-300 000 kr? jeg ønsker at de skal slite med å få resterende beløp ved å rette opp mangelen. Lenke til kommentar
Geekeern Skrevet 28. april 2018 Forfatter Del Skrevet 28. april 2018 Det mest riktige er å få en megler til å bedømme (synse) på hva dette reduserer verdien med. Det vil være avhengig av hvor mye mindre rommet føles, dårligere luftkvalitet etc. Et enklere alternativ er å regne volumet på boligen. Hvis boligen er 43kvm,så ganger du det med høyden til taket (det opprinnelige taket) for å finne volumet du skulle hatt. F.eks 43kvm * 2.5m = 107.5 kubikkmeter. Så finner du volumet du har mistet ved å gange sammen høyden av foringen (høyden du har mistet altså) og arealet av denne foringen. Så hvis foringen er på et 8kvm kjøkken, og foringen er 25cm høy, så blir det 8kvm * 0.25meter = 2 kubikkmeter. 2 kubikk av 107.5 kubikk er ca 1.86%. Denne ganges med kjøpsprisen, f.eks 3mill, og så får du ca 55 000kr. Dette er en måte å regne verdien av det tapte volumet ditt. Uten at jeg vet om det er en rettferdig sum å kreve. Jeg ville prøvd å fått betydelig mer i erstatning. Men om du tenker kostnad for å rette opp mangelen, og bygge det slik som det var avtalt (ref. kjøkkentegningen) så koster det å rive ned, flytte på rørene, tette igjen og male... det må jo koste minst 200 000 kr som jeg kan holde tilbake til de har rettet opp mangelen? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå