Gå til innhold

Stortingsflertall: Krever utslippsfrie fjorder fra 2026


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vanskelig å si. Kan være et værfenomen.

 

Ellers så vet man at kloden var på vei inn i en istid for 5000 år siden, som ble avverget delvis pga. at jordbruket tok til. Også har en vel pleid dette ekstra godt etter den industrielle revolusjonen.

 

Så det kan jo hende at den snøstormen er en effekt av at man nesten har istid, men at vi har holdt den på avstand? Også må du ikke glemme kaosteorier, slik som f.eks. når sommerfuglene slår med vingene i amazonas, så får man nordpå et værfenomen..

Lenke til kommentar

Det er vel snev av fakta og usikkerhetsmomenter i det jeg skrev. Men skal man velge en bedre føre var framgangsmåte? Kan være smart, så en ikke brenner seg på solen.

 

Ihvertfall det med brems av istiden for 5 tusen år siden er helt garantert riktig. Bevisene sitter i iskjerneboring tror jeg. Der har de noen millioner av års istider å sammenlikne i mot. Så ja, vi var på vei inn i en ny istid, men avverget den. Husk at vi hadde en "den lille isted for kort tid siden også".

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Den_lille_istid

 

2000_Year_Temperature_Comparison-no.png

 

Fy fader de hadde det deilig i middelalderen temperaturmessig :hm:

Og i vikingtiden..

Endret av G
Lenke til kommentar

 

 

 

Gledelig melding med en bittersur undertone - regjeringa vil altså at dette skal ta *åtte* år, sjøl om det burde være løsbart på 1-2 år. Det er bare å kreve at skipene ikke bruker tungolje nært ved land og gi dem tilgang til landstrøm. Åtte år er vissvass - det er som "I morgon skal eg byrja eit nytt og betre liv, trur eg…"

Det er i praksis allerede forbudt å bruke tungolje i Norske farvann dersom man ikke har scrubbere som renser eksosen. Ellers må man kjøre vanlig marin diesel.
Sør for 62 breddegrad, lenger nord kan en ha 3,5% svovel i drivstoffet til 2020. Så då kan dei gå til Geiranger på tungolje til 2026? Staten bør sette ei høg avgift på cruisenæringa for å finansiere landstraum, og so stille krav om diesel( maks utslepp, flott om skutene kan gå på t.d. Lng), batteri og landstraum for alle cruiseskip som skal til Norge om t.d fem år. Særkrav for verdensarvfjordane vil berre flytte utsleppa til en anna fjord uten krav.

Takk for presisering, jeg tok det for gitt at Norge som forkjemper for bedre miljø hadde inkludert hele kyststrekningen vår i lavutslippsonen, slik som USA, Nederland, Tyskland, Danmark, Sverige, Polen, Estland, Latvia, Litauen. Men så viser det seg altså at i Nord-Norge er det like dårlige reguleringer som Afrika, Asia osv.

 

I stedet for å lage særregler for cruisebåter kan man da bare skynde seg å få inkludert hele norskekysten her.

Ja, både i nord-norge og i midt-norge. Men cruiseskipa må ha landstraum og batteri i tillegg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...