AnonymDiskusjon Skrevet 26. april 2018 Del Skrevet 26. april 2018 Vil et veddemål mellom en 16åring og en 19åring være gyldig? 16åringen er særdeles beruset og 20åringen er lite beruset, insatsen er 2000 kr om utfallet om en sportslig hendelse. Anonymous poster hash: fc1fe...990 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 26. april 2018 Forfatter Del Skrevet 26. april 2018 Presiserer: 19 år, ikke 20 Anonymous poster hash: fc1fe...990 Lenke til kommentar
Illus Skrevet 26. april 2018 Del Skrevet 26. april 2018 Vergemålsloven § 8 sier at barn regnes som umyndig til de er fylt 18 år, og avtaler inngått med umyndige er ikke bindende. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 26. april 2018 Forfatter Del Skrevet 26. april 2018 https://lovdata.no/NL/lov/2010-03-26-9/§12 Mindreårige råder selv over midler som vedkommede har tjent etter fyllte 15. Dette betyr vel at 16åringen kan vedde med penger som er kommet i vedkommedes besittelse etter fyllte 15? Anonymous poster hash: fc1fe...990 Lenke til kommentar
Illus Skrevet 26. april 2018 Del Skrevet 26. april 2018 (endret) Dersom vi ser borti ifra det faktum at vedkommende ikke har lov til å gamble (veddemål er gambling) så måtte kontantene ha ligget på bordet under veddemålet. I dette tilfellet har vedkommende pådratt seg gjeld (min antagelse). Og den gjelden kan ikke innkreves etter norsk lov. Endret 26. april 2018 av Illus Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 26. april 2018 Forfatter Del Skrevet 26. april 2018 Vil det samme prinsippet gjelde ved veddemål av gjenstander? Anonymous poster hash: fc1fe...990 Lenke til kommentar
Noxhaven Skrevet 26. april 2018 Del Skrevet 26. april 2018 Typisk så blir lovlige avtaler innkrevd på lovlig vis. Ulovlige avtaler som dette blir ofte innkrevd på ulovlig vis. Lenke til kommentar
toth Skrevet 26. april 2018 Del Skrevet 26. april 2018 Hva legger du i "gyldig"? Juridisk eller sosialt? Jeg kan ikke tenke meg å ikke gjøre opp for et veddemål jeg inngår, det er en helt unødvendig og valgfri risiko jeg påfører meg selv med vitende og vilje, da er det passe flaut å prøve å sno seg unna etterpå. Lenke til kommentar
Illus Skrevet 26. april 2018 Del Skrevet 26. april 2018 Det man kan prosedere på i denne saken er vel at personen (etter sigende) er overstadig beruset. Da kommer man fort bort i Avtaleloven §31 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 26. april 2018 Forfatter Del Skrevet 26. april 2018 Hva legger du i "gyldig"? Juridisk eller sosialt? Jeg kan ikke tenke meg å ikke gjøre opp for et veddemål jeg inngår, det er en helt unødvendig og valgfri risiko jeg påfører meg selv med vitende og vilje, da er det passe flaut å prøve å sno seg unna etterpå. Er ikke meg det gjelder. Regner med det er juridisk ja. Angående sosial gyldighet å er jeg helt enig med deg. Anonymous poster hash: fc1fe...990 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 26. april 2018 Del Skrevet 26. april 2018 Sukk. Straffelovens ikrafttredelseslov § 12 nr. 1 første ledd: "Af Spil og Væddemaal opstaar ingen Forpligtelse, og en Anerkjendelse af derved stiftet Gjæld er uforbindende." Veddemål er ikke juridisk forpliktende. 8 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå