Kurt Lekanger Skrevet 26. april 2018 Del Skrevet 26. april 2018 Hvor mange er det egentlig som leser avtalevilkårene til appene de laster ned?Nå vil Forbrukertilsynet gjøre det lettere å forstå digitale avtaler Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. april 2018 Del Skrevet 26. april 2018 Det kanskje mest vanlige "vilkåret" eller ultimatumet som jeg vil kalle det, er følgende: "Vi forbeholder oss retten til når som helst, uten varsel og uten samtykke fra brukeren, å endre vilkårene akkurat slik vi vil" Noe som i praksis gjør resten av "vilkårene" meningsløse. Signerer man en slik blankofullmakt fortjener man å bli grundig lurt. Slike vilkår burde være forbudt og tjenesteleverandøren blokkert i likhet andre typer kriminell aktivitet på nett i den grad det lar seg gjøre å blokkere. 4 Lenke til kommentar
G Skrevet 26. april 2018 Del Skrevet 26. april 2018 Det burde være lovpålagt at avtalene kun inneholdt få korte linjer, som først og fremst besvarte det som forbrukeren måtte lure på. Altså hva gir tjenesten, hva gir den ikke og eventuellt hvor mye av forbrukeren selv "selges" gjennom avtalen. Så kan tjenestetilbyder til slutt få komme med sitt juridiske for å beskytte dem selv i mot ymse ting, som ofte også er nødvendig. Også her bør det være noe kortfattet. Lenke til kommentar
galasb Skrevet 27. april 2018 Del Skrevet 27. april 2018 Hvor mange er det egentlig som leser avtalevilkårene til appene de laster ned? Nå vil Forbrukertilsynet gjøre det lettere å forstå digitale avtaler Godt at reklameartikkelen for DNB er gjemt bak en betalingsmur. Synd man ikke kan kommenterte på artiklene som er for betalende kunder. Ingen vits i å lese artikkelen for å kommentere. Men da kommenterer man i en annen tråd. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 27. april 2018 Del Skrevet 27. april 2018 Det burde være lovpålagt at avtalene kun inneholdt få korte linjer, som først og fremst besvarte det som forbrukeren måtte lure på. Altså hva gir tjenesten, hva gir den ikke og eventuellt hvor mye av forbrukeren selv "selges" gjennom avtalen. Så kan tjenestetilbyder til slutt få komme med sitt juridiske for å beskytte dem selv i mot ymse ting, som ofte også er nødvendig. Også her bør det være noe kortfattet. Også formuleringer som dekker juridisk kan formuleres kortfattet og enkelt. Så det er ikke noen som helt motsetning mellom å gjøre slik du ønsker og samtidig ha juridisk holdbare formuleringer. Personlig vil jeg si tvert om - enkle og forståelige formuleringer vil ofte være bedre i denne sammenheng også. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. april 2018 Del Skrevet 27. april 2018 Vilkår må gjerne systematiseres og gjøres modulære slik at man for eksempel kan lese gjennom et avsnitt A og krysse av for at man godtar dette avsnittet for tjeneste 1, 2, 3 men ikke 4, 5 og 6. I dag stilles man gjerne ovenfor 6 ganske like avsnitt fra hver sin tjenesteleverandør. Overveldende lange og mange avtaler gjør dessverre at mange dropper å lese de. Hadde folk flest bare visst hva de har skrevet under på... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå