Gå til innhold

Tesla gikk tom for strøm, eieren skyldte på bilen, men tapte rettssak


Anbefalte innlegg

 

 

Poenget er at bilen beskytter hovedbatteriet. Å ta batterier til 0% er veldig uheldig for levetiden.

0% indikert av bilen er ikke faktisk null prosent. Du har en utilgjengelig buffer i bunn på ca 4 kWh.

 

Jeg syns ikke dette søksmålet var det dummeste jeg har hørt om. Mer forståelig enn søksmålet om hestekrefter og akselerasjon. Man bør kunne stole på at indikert gjenstående er minimum det man har igjen.

Dette stemmer ikke, og overrasker meg at du påstår dette som ellers er så ekstremt oppegående på elbil teknologi.

 

Det er en rekke forutsetninger bl.a at BMS er vel-oppdatert og batteriet balansert (saktelade til 100% en gang i blant). Mye hurtiglading gjør BMS unøyaktig. Det er på nye biler at (gitt overnevnte betingelser) man har buffer. Har energiuttaket vært høyt f.eks motorvei kjøring / tung tilhenger, kan buffer være utilgjengelig pga varme i batteriet.

 

Battry brick protection slår inn uavhengig av gjenstående beregnet kapasitet. Den slår inn på gjenværende spenning etc.

 

Altså så kan man ikke stole 100% på gjenværende, og hvertfall ikke en drosje som hurtiglader mye. Det er jo ikke mangel på varsler når det blir lite strøm. Batterietnivået skifter farge fra grønt til gult, deretter rødt. Kjører man videre da, utsetter man seg selv for at bilen skrur seg av når som helst. At sjåføren velger å kjøre forbi chademoladere som finnes overalt, så er det helt og holdent hans feil.

 

På en Tesla, når effektbegrensingen slår inn og når den går ned Max 100kw og under, så er det snakk om noen hundre meter igjen. Se Teslabjørn sine videoer.

Det at man kan lese ut hvor langt det er før bilen stopper utifra effektbegrensningen er ikke en formildende omstendighet. Det hadde ikke vært noe problem å få BMS til å oppgi 0% når effektbegrensningen nådde 100 kW,f.eks. Gjerne med litt avrunding før det tidspunktet, sånn at den ikke plutselig hopper fra 2% til 0%.

 

Det estimatet på gjenstående tilgjengelig energi på batteriet bør være så nøyaktig så mulig, og det er ganske uheldig om man stopper med mer enn 0% vist. Det er en svakhet i hvordan Tesla har implementert styringen av dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor ofte har du kjørt en (fossildrevet) bil til ~1%?

 

Hvis du har gjort det mange ganger... Hvorfor?

Én gang. Jeg skulle fylle når det var ca 10% igjen på tanken, men da jeg kom frem til den avsidesliggende stasjonen var den ene pumpa som var der ute av drift. Det var 60 km til neste. Jeg kom fram selv om nåla kom ned på 0 et par mil før jeg kom fram. Jeg kjørte naturlig nok ekstremt økonomisk og med hjertet i halsen. Poenget er at bilen stoppet ikke før nåla nådde 0.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjørte en Toyota Corolla tom for bensin en gang, og måleren var ikke helt nede på den nederste streken. Men det falt meg ikke inn å saksøke Toyota engang. Det var ingen tvil om at det er jeg som var idioten som gamblet med et så lavt bensin-nivå. Nå fyller jeg ALLTID så snart bensinlyset begynner å lyse, og helst lenge før det.

 

Denne taxi-sjåføren har bare seg selv å takke etter min mening. Både mobiltelefoner og PCer går i dvalemodus når det bare er et par prosent igjen på batteriet. Hvorfor i all verden er det galt at en bil gjør det samme? Og slik jeg forstår det har taxi-sjåføren fått nok av advarsler om å lade snarest, og har selv valgt å ignorere dem og heller beregne rekkevidde ut fra eget hode. Da kan du ikke skylle på bilprodusenten.

Endret av Kajac
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det estimatet på gjenstående tilgjengelig energi på batteriet bør være så nøyaktig så mulig, og det er ganske uheldig om man stopper med mer enn 0% vist. Det er en svakhet i hvordan Tesla har implementert styringen av dette.

 

Jeg har heller tro på at 12V batteriet gikk tomt slik jeg har kommentert før. Enten ved at det var dårlig eller ved at bilen har stått for lenge med under 5% på hovedbatteriet, slik at det ikke ble ladet.
Lenke til kommentar

 

Hvor ofte har du kjørt en (fossildrevet) bil til ~1%?

 

Hvis du har gjort det mange ganger... Hvorfor?

Én gang. Jeg skulle fylle når det var ca 10% igjen på tanken, men da jeg kom frem til den avsidesliggende stasjonen var den ene pumpa som var der ute av drift. Det var 60 km til neste. Jeg kom fram selv om nåla kom ned på 0 et par mil før jeg kom fram. Jeg kjørte naturlig nok ekstremt økonomisk og med hjertet i halsen. Poenget er at bilen stoppet ikke før nåla nådde 0.

 

Poenget er vel at tanken kan være tom i en fossilbil og det kan fortsatt være drivstoff i systemet.

Slik er det ikke med et batteri.

 

Do stupid stuff - expect stupid results.

 

edit: Har nå lest artikkelen grundig, og må si at jeg er helt enig med dommen. Bilen har jo flere ganger sagt at den trenger å lades, og som en annen person skriver her "mobiltelefoner/pc'er/etc (alt med batterier egentlig) går i dvale selv om det er igjen 1-2%.. hvorfor er det uventet når et batteri i en bil gjør det."

Endret av wampster
Lenke til kommentar

Har selv Tesla S75D og synes dette er ganske klart og tydelig. Sammenligningen med bensin/diesel er irrelevant, da det er snakk om 2 forskjellige teknologier som oppfører seg annerledes.

En drivstoffmåler er en drivstoffmåler. Ikke noe nevneverdig forskjell der. Det er også ganske kritisk å få rett informasjon når måleren nærmer seg 0. Har man 10 km igjen på måleren og 100 meter oppoverbakke til ladestasjonen er det en bilberging i forskjell på god og dårlig informasjon.

 

Apropos dårlige sammenligninger så drar enkelte her frem telefoner og bærbare PCer. Der er det ikke en bilberging i forskjell på god og dårlig info.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Har selv Tesla S75D og synes dette er ganske klart og tydelig. Sammenligningen med bensin/diesel er irrelevant, da det er snakk om 2 forskjellige teknologier som oppfører seg annerledes.

En drivstoffmåler er en drivstoffmåler. Ikke noe nevneverdig forskjell der. Det er også ganske kritisk å få rett informasjon når måleren nærmer seg 0. Har man 10 km igjen på måleren og 100 meter oppoverbakke til ladestasjonen er det en bilberging i forskjell på god og dårlig informasjon.

 

Apropos dårlige sammenligninger så drar enkelte her frem telefoner og bærbare PCer. Der er det ikke en bilberging i forskjell på god og dårlig info.

Man får mye mer info i en tesla enn en vanlig bil, effekt begrenses, en får beskjed om å holde seg innenfor en viss fart osv. Å beregne volum er svært lett, å beregne gjenstående "kapasitet" er ett komplekst problem.

Lenke til kommentar

 

Tesla ønsker ikke å kommentere saken? Ganske lattelig, godt mulig det er bileieren sin skyld.

Men ja tesla har vel problemet som alle andre laptoper\mobiler begynner batteriet å bli tomt stopper bilen før den er på null prosent.

 

Hvorfor ikke gjøre bedre estimat av hvor mange km gjenstår før batteriet er tomt?

Eller tas det ikke hensyn til degraderinger derfor vil ikke tesla gjøre det?

 

Hvor nøyaktig tror du måleren i tanken på bensin- og dieselbiler er? I min relativt nye dieseldoning kan måleren oppgi flere liters forskjell, avhengig av om jeg kjører flatt, oppover eller nedover. Den har en tank på 65L, så der utgjør en liter betydelig mer enn en prosent.

Er jo ganske stor forskjell på drivstofftank og batterier

Lenke til kommentar

Det egentlige problemet her, er at ladetilstand på et batteri er vanskelig å kvantifisere. Og Tesla velger å gi sjåføren en prosentvis indikasjon. Som mange sjåfører vil anta at er mer presis enn hva den faktisk er, ettersom sjåføren får  et eksakt tall å forholde seg til. En batteriindikator som på en gammel Nokia telefon med 5 streker hadde vært mye bedre, da vet bare sjåføren at "nå er batteriet snart tomt", og sant å si så vet egentlig ikke bilen særlig mye bedre den heller, så da er det like greit å ikke operere med eksakte tall.

Endret av BippeStankelbein
Lenke til kommentar

 

 

Tesla ønsker ikke å kommentere saken? Ganske lattelig, godt mulig det er bileieren sin skyld.

Men ja tesla har vel problemet som alle andre laptoper\mobiler begynner batteriet å bli tomt stopper bilen før den er på null prosent.

 

Hvorfor ikke gjøre bedre estimat av hvor mange km gjenstår før batteriet er tomt?

Eller tas det ikke hensyn til degraderinger derfor vil ikke tesla gjøre det?

Hvor nøyaktig tror du måleren i tanken på bensin- og dieselbiler er? I min relativt nye dieseldoning kan måleren oppgi flere liters forskjell, avhengig av om jeg kjører flatt, oppover eller nedover. Den har en tank på 65L, så der utgjør en liter betydelig mer enn en prosent.

 

Er jo ganske stor forskjell på drivstofftank og batterier

 

Ikke i denne kontekst. Begge er en energikilde og spliden står om unøyaktigheten i måling av gjenværende energilager. Det klages over at målingen av tilgjengelig energi er så upresis i el-biler, til tross for at målingen der er evigheter mer presis enn i alle andre typer bil.

 

Enda snodigere er det at man på den ene siden klager over at presisjonen ikke er god nok, mens man på den andre siden mener at løsningen er å gjøre den mer upresis.

Lenke til kommentar

fyren høres ut som en dumdristig fyr som ikke bryr seg om batteriet og dets levetid. "har kjørt den tom mange ganger men den har alltid gått lengre enn nå" vel den har vel tatt skade av din uvettige bruk, kjøre tom batterier skader batteriene. så da går den kortere og kortere.,

Han har ikke kjørt det tomt. 5% er ikke tomt, det er 5% igjen. Akkurat som lønnskontoen ikke er tom før det står 0 kroner der. Har du en tusenlapp igjen så er det ikke tomt.

 

Skalaen bør indikere tilgjengelig kapasitet, slik at all usikker reservekapasitet er under 0 på den tilgjengelige skalaen og all topping ut over det tilgjenelige er over 100% på skalaen (slik som under Irma-orkanen).

  • Liker 3
Lenke til kommentar

På diesel/bensinbiler har vi "reservetank", eller rettere sagt en liten slump drivstoff igjen på tanken og i drivstoffslangen når måleren går til null. Tesla velger altså å inkludere denne "reservetanken" i skalaen på måleren.

 

Greit nok at folk burde lese manualer bedre, men akkurat dette kunne vært kommunisert bedre. F.eks med varsler i displayet og en måler av gjenstående km og % som viser 0 ved 5% igjen på batteriet. Så får heller måleren gå på minussiden, altså usikker estimert reservekapasitet når man må ty til "reservetanken".

 

Kun garantert tilgjengelig kapasitet bør oppgis av måleren.

 

Og i tillegg er det rart at dynamoen skal slutte å gå slik at 12V batteriet lades tomt. Ingen diesel eller bensinbiler jeg vet om slår av dynamoen så fort man bare har noen få liter igjen på tanken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...