Roald Ramsdal Skrevet 26. april 2018 Del Skrevet 26. april 2018 Gikk til søksmål av «prinsipielle årsaker».Tesla gikk tom for strøm, eieren skyldte på bilen, men tapte rettssak Lenke til kommentar
Populært innlegg Salvesen. Skrevet 26. april 2018 Populært innlegg Del Skrevet 26. april 2018 Wow for en halvhjerne. Er så sinnsykt mange som ikke leser manualer i dag, fatter det ikke. 13 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 26. april 2018 Del Skrevet 26. april 2018 Tesla ønsker ikke å kommentere saken? Ganske lattelig, godt mulig det er bileieren sin skyld. Men ja tesla har vel problemet som alle andre laptoper\mobiler begynner batteriet å bli tomt stopper bilen før den er på null prosent. Hvorfor ikke gjøre bedre estimat av hvor mange km gjenstår før batteriet er tomt? Eller tas det ikke hensyn til degraderinger derfor vil ikke tesla gjøre det? 2 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 26. april 2018 Del Skrevet 26. april 2018 2%, det *burde* holde til 5-10km med pen kjøring? Hva sier rekkeviddeindikatoren når batteriet er så lavt? 'LAD NÅ!'? 1 Lenke til kommentar
Olavxxx Skrevet 26. april 2018 Del Skrevet 26. april 2018 Tesla ønsker ikke å kommentere saken? Ganske lattelig, godt mulig det er bileieren sin skyld. Men ja tesla har vel problemet som alle andre laptoper\mobiler begynner batteriet å bli tomt stopper bilen før den er på null prosent. Hvorfor ikke gjøre bedre estimat av hvor mange km gjenstår før batteriet er tomt? Eller tas det ikke hensyn til degraderinger derfor vil ikke tesla gjøre det? Poenget er at bilen beskytter hovedbatteriet. Å ta batterier til 0% er veldig uheldig for levetiden. 7 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 26. april 2018 Del Skrevet 26. april 2018 (endret) Poenget er at bilen beskytter hovedbatteriet. Å ta batterier til 0% er veldig uheldig for levetiden. 0% indikert av bilen er ikke faktisk null prosent. Du har en utilgjengelig buffer i bunn på ca 4 kWh. Jeg syns ikke dette søksmålet var det dummeste jeg har hørt om. Mer forståelig enn søksmålet om hestekrefter og akselerasjon. Man bør kunne stole på at indikert gjenstående er minimum det man har igjen. Endret 26. april 2018 av Espen Hugaas Andersen 2 Lenke til kommentar
Xaphoon Skrevet 26. april 2018 Del Skrevet 26. april 2018 Hvorfor i alle dager kjøre batteriet så tomt...? 6 Lenke til kommentar
Populært innlegg Benny Flaggstang Skrevet 26. april 2018 Populært innlegg Del Skrevet 26. april 2018 Tesla ønsker ikke å kommentere saken? Ganske lattelig, godt mulig det er bileieren sin skyld. Men ja tesla har vel problemet som alle andre laptoper\mobiler begynner batteriet å bli tomt stopper bilen før den er på null prosent. Hvorfor ikke gjøre bedre estimat av hvor mange km gjenstår før batteriet er tomt? Eller tas det ikke hensyn til degraderinger derfor vil ikke tesla gjøre det? Hvor nøyaktig tror du måleren i tanken på bensin- og dieselbiler er? I min relativt nye dieseldoning kan måleren oppgi flere liters forskjell, avhengig av om jeg kjører flatt, oppover eller nedover. Den har en tank på 65L, så der utgjør en liter betydelig mer enn en prosent. 12 Lenke til kommentar
Populært innlegg Benny Flaggstang Skrevet 26. april 2018 Populært innlegg Del Skrevet 26. april 2018 Jeg synes det er litt festlig at han, som yrkessjåfør, ikke engang har tatt seg bryet med å sjekke og/eller prøve å forholde seg til det som står i manualen. Ikke bare oppgir han at han har kjørt under anbefalt minstegrense med vilje, han sier han har gjort det mange ganger. Enda festligere er det at han prøver å bruke det at han har kjørt den under 5% mange ganger som et argumentere for at det burde gå bra å kjøre den under 2% nå. Blir litt som å si «Jeg har gjort noe dumt mange ganger før, uten at det gikk galt! Da må det være andres feil at det gikk galt da jeg gjorde noe enda dummere denne gangen!» 18 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 26. april 2018 Del Skrevet 26. april 2018 Synd at rettsvesenet må bruke tid på slike kranglefanter Lenke til kommentar
Populært innlegg tow Skrevet 26. april 2018 Populært innlegg Del Skrevet 26. april 2018 Hørt om svenskene som konkurrerte om hvem som kunne lene seg lengst ut av et vindu? Plutselig vant den ene... 13 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. april 2018 Del Skrevet 26. april 2018 På diesel/bensinbiler har vi "reservetank", eller rettere sagt en liten slump drivstoff igjen på tanken og i drivstoffslangen når måleren går til null. Tesla velger altså å inkludere denne "reservetanken" i skalaen på måleren. Greit nok at folk burde lese manualer bedre, men akkurat dette kunne vært kommunisert bedre. F.eks med varsler i displayet og en måler av gjenstående km og % som viser 0 ved 5% igjen på batteriet. Så får heller måleren gå på minussiden, altså usikker estimert reservekapasitet når man må ty til "reservetanken". Kun garantert tilgjengelig kapasitet bør oppgis av måleren. 8 Lenke til kommentar
OlaML Skrevet 26. april 2018 Del Skrevet 26. april 2018 Jeg syns ikke dette søksmålet var det dummeste jeg har hørt om. Mer forståelig enn søksmålet om hestekrefter og akselerasjon. Man bør kunne stole på at indikert gjenstående er minimum det man har igjen. Det er ikke så lett å sette et tall og så si at dette er absolutt korrekt i alle tilfeller. Har du 2 km igjen indikert så kan du jo trille nedover i hundrevis av kilometer, men ikke kjøre oppover 1 km en gang. Spenningsfallet ved høyt strømtrekk er mer kritisk ved lavere ladetilstander. Sånn er det med alle batteridingser. En drill med lite batteri kan gå ok sakte, men så gir du full gass og så stopper den. Dette henger vel igjen fra fossiltankegangen. Der kan drivstoffpumpen levere riktig trykk helt til den plutselig slurper luft og så stopper motoren tvert. 2 Lenke til kommentar
Gravitass Skrevet 26. april 2018 Del Skrevet 26. april 2018 På diesel/bensinbiler har vi "reservetank", eller rettere sagt en liten slump drivstoff igjen på tanken og i drivstoffslangen når måleren går til null. Tesla velger altså å inkludere denne "reservetanken" i skalaen på måleren. Greit nok at folk burde lese manualer bedre, men akkurat dette kunne vært kommunisert bedre. F.eks med varsler i displayet og en måler av gjenstående km og % som viser 0 ved 5% igjen på batteriet. Så får heller måleren gå på minussiden, altså usikker estimert reservekapasitet når man må ty til "reservetanken". Kun garantert tilgjengelig kapasitet bør oppgis av måleren. Denne reservekapasiteten er der for å beskytte batteriet. Tesla fjernet faktisk denne sperren i Florida under orkanen Irma i fjor, slik at alle som skulle komme seg vekk fikk litt lengre rekkevidde, for å redde livet. Når det gjelder taxivirksomhet så er deg ikke like viktig, og det er da viktigere å beskytte batteriet (som koster 80 000 - 100 000 kr). https://www.theverge.com/2017/9/10/16283330/tesla-hurricane-irma-update-florida-extend-range-model-s-x-60-60d 6 Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 26. april 2018 Del Skrevet 26. april 2018 På diesel/bensinbiler har vi "reservetank", eller rettere sagt en liten slump drivstoff igjen på tanken og i drivstoffslangen når måleren går til null. Tesla velger altså å inkludere denne "reservetanken" i skalaen på måleren. Greit nok at folk burde lese manualer bedre, men akkurat dette kunne vært kommunisert bedre. F.eks med varsler i displayet og en måler av gjenstående km og % som viser 0 ved 5% igjen på batteriet. Så får heller måleren gå på minussiden, altså usikker estimert reservekapasitet når man må ty til "reservetanken". Kun garantert tilgjengelig kapasitet bør oppgis av måleren. Problemet er at om man kjører veldig pent kan man komme et godt stykke selv om måleren har nådd 0%. Opptil 20-25km, jeg har selv kjørt 8km "under null". Men hvis spenningen på en cellegruppe faller under et visst nivå vil bilen stoppe, for å beskytte batteriet. Dette kan skje om man bruker for mye motoreffekt, enten ved å akselerere for hardt eller kjøre i bratte bakker. Bilen har en effektmåler, som også viser aktuell begrensning på makseffekt. Så lenge denne står på >80kW er det ingen fare for stopp. Er den nede på 40kW begynner det å haste med å finne en kontakt, er den nede på 20kW stopper bilen når som helst. Man har altså bra med instrumenter å støtte seg på for å nå fram til ladestasjonen. Denne eieren tok en sjanse, og tapte. Forhåpentligvis lærte han nok av det... Problemet er altså at "garantert tilgjengelig kapasitet" ikke er et fast tall, men avhenger bl.a av effektforbruket. 8 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 26. april 2018 Del Skrevet 26. april 2018 På diesel/bensinbiler har vi "reservetank", eller rettere sagt en liten slump drivstoff igjen på tanken og i drivstoffslangen når måleren går til null. Tesla velger altså å inkludere denne "reservetanken" i skalaen på måleren. Greit nok at folk burde lese manualer bedre, men akkurat dette kunne vært kommunisert bedre. F.eks med varsler i displayet og en måler av gjenstående km og % som viser 0 ved 5% igjen på batteriet. Så får heller måleren gå på minussiden, altså usikker estimert reservekapasitet når man må ty til "reservetanken". Kun garantert tilgjengelig kapasitet bør oppgis av måleren. Det er reserve tank, men bilen skrur seg av for å sørge for at batteriet ikke brikker. Å regne gjenstående kapasitet er en vanskelig oppgave. Lenke til kommentar
Benny Flaggstang Skrevet 26. april 2018 Del Skrevet 26. april 2018 På diesel/bensinbiler har vi "reservetank", eller rettere sagt en liten slump drivstoff igjen på tanken og i drivstoffslangen når måleren går til null. Tesla velger altså å inkludere denne "reservetanken" i skalaen på måleren. Greit nok at folk burde lese manualer bedre, men akkurat dette kunne vært kommunisert bedre. F.eks med varsler i displayet og en måler av gjenstående km og % som viser 0 ved 5% igjen på batteriet. Så får heller måleren gå på minussiden, altså usikker estimert reservekapasitet når man må ty til "reservetanken". Kun garantert tilgjengelig kapasitet bør oppgis av måleren. Jeg vil påstå at dersom du foretrekker at bilen "lyver" til deg om hvor mye rekkevidde den har igjen fordi du ikke gidder å forholde deg til det når den "ærlig" sier at nå bør du se å få ræva di til en ladestasjon, da ligger problemet hos deg og ikke hos bilen. 8 Lenke til kommentar
PacAnimal Skrevet 26. april 2018 Del Skrevet 26. april 2018 Enig med saksøker her. Bilen bør selvfølgelig kunne gå til det står 0%. Enhver diesel- eller bensinbil har en reserve selv om du når null på drivstoffmåleren, og jeg skal ikke kreve at elbiler skal ha dette, men de bør jaggu være i stand til å i det minste komme seg til null i utgangspunktet! Ingenting av dette trenger å ha noen relasjon til hvilken spenning batteriet faktisk har. Om du trenger 5% ladning for ikke å drepe batteriet, så viser du 5% som null. Problem løst. ..og ikke kom med laptoper og slikt. Du kan fint skru av sperren på dem om du vil, og kjøre på til batteriet skrur seg av med intern sikring. De skrur seg av tidligere slik at de skal få lagret filene dine og kjørt eventuelle oppdateringer og annet dritt som gjøres ved shutdown. 2 Lenke til kommentar
PacAnimal Skrevet 26. april 2018 Del Skrevet 26. april 2018 På diesel/bensinbiler har vi "reservetank", eller rettere sagt en liten slump drivstoff igjen på tanken og i drivstoffslangen når måleren går til null. Tesla velger altså å inkludere denne "reservetanken" i skalaen på måleren. Greit nok at folk burde lese manualer bedre, men akkurat dette kunne vært kommunisert bedre. F.eks med varsler i displayet og en måler av gjenstående km og % som viser 0 ved 5% igjen på batteriet. Så får heller måleren gå på minussiden, altså usikker estimert reservekapasitet når man må ty til "reservetanken". Kun garantert tilgjengelig kapasitet bør oppgis av måleren. Jeg vil påstå at dersom du foretrekker at bilen "lyver" til deg om hvor mye rekkevidde den har igjen fordi du ikke gidder å forholde deg til det når den "ærlig" sier at nå bør du se å få ræva di til en ladestasjon, da ligger problemet hos deg og ikke hos bilen. Om bilen viser 2% kapasitet og den ikke vil kjøre lyver den. Ingen vil det. At batteriet trenger en minimumsladning for å ikke dø er derimot batteriets problem. Bilen skal vise null når dette skjer - det er tross alt null tilgjengelig strøm igjen for brukeren. 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. april 2018 Del Skrevet 26. april 2018 Jeg syns ikke dette søksmålet var det dummeste jeg har hørt om. Mer forståelig enn søksmålet om hestekrefter og akselerasjon. Man bør kunne stole på at indikert gjenstående er minimum det man har igjen.Enig i det. Helt greit søksmål. Men det bør presiseres at man bør kunne stole på indikert minimum målt i kWh eller %, ikke nødvendigvis km fordi det avhenger av forholdene. Har man f.eks 20 km gjenstående på batteriet, 19 km igjen til destinasjon og havner i saktegående kø i -20 grader så synes jeg ikke man kan laste Tesla for å ha indikert feil antall gjenstående km. Tilsvarende om gjenstående distanse er har ekstrem stigning. Hvorfor i alle dager kjøre batteriet så tomt...?Hvorfor ikke? Hva ville du gjort med f.eks en bensinbil som indikerer litt igjen på tanken? Svingt inn på nærmeste avkjøring og gått de siste kilometerne til bensinstasjonen for å kjøpe en kanne eller ville du kjørt hele veien frem til bensinstasjonen (indikatoren viser at du kan, men langt inne i manualen står det med liten skrift at du ikke bør stole på indikatoren når den viser mindre enn 5% bensin igjen) 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå