Gå til innhold

Tesla gikk tom for strøm, eieren skyldte på bilen, men tapte rettssak


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tesla ønsker ikke å kommentere saken? Ganske lattelig, godt mulig det er bileieren sin skyld.

Men ja tesla har vel problemet som alle andre laptoper\mobiler begynner batteriet å bli tomt stopper bilen før den er på null prosent.

 

Hvorfor ikke gjøre bedre estimat av hvor mange km gjenstår før batteriet er tomt?

Eller tas det ikke hensyn til degraderinger derfor vil ikke tesla gjøre det?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tesla ønsker ikke å kommentere saken? Ganske lattelig, godt mulig det er bileieren sin skyld.

Men ja tesla har vel problemet som alle andre laptoper\mobiler begynner batteriet å bli tomt stopper bilen før den er på null prosent.

 

Hvorfor ikke gjøre bedre estimat av hvor mange km gjenstår før batteriet er tomt?

Eller tas det ikke hensyn til degraderinger derfor vil ikke tesla gjøre det?

 

Poenget er at bilen beskytter hovedbatteriet. Å ta batterier til 0% er veldig uheldig for levetiden.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Poenget er at bilen beskytter hovedbatteriet. Å ta batterier til 0% er veldig uheldig for levetiden.

0% indikert av bilen er ikke faktisk null prosent. Du har en utilgjengelig buffer i bunn på ca 4 kWh.

 

Jeg syns ikke dette søksmålet var det dummeste jeg har hørt om. Mer forståelig enn søksmålet om hestekrefter og akselerasjon. Man bør kunne stole på at indikert gjenstående er minimum det man har igjen.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

På diesel/bensinbiler har vi "reservetank", eller rettere sagt en liten slump drivstoff igjen på tanken og i drivstoffslangen når måleren går til null. Tesla velger altså å inkludere denne "reservetanken" i skalaen på måleren.

 

Greit nok at folk burde lese manualer bedre, men akkurat dette kunne vært kommunisert bedre. F.eks med varsler i displayet og en måler av gjenstående km og % som viser 0 ved 5% igjen på batteriet. Så får heller måleren gå på minussiden, altså usikker estimert reservekapasitet når man må ty til "reservetanken".

 

Kun garantert tilgjengelig kapasitet bør oppgis av måleren.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Jeg syns ikke dette søksmålet var det dummeste jeg har hørt om. Mer forståelig enn søksmålet om hestekrefter og akselerasjon. Man bør kunne stole på at indikert gjenstående er minimum det man har igjen.

 

Det er ikke så lett å sette et tall og så si at dette er absolutt korrekt i alle tilfeller. Har du 2 km igjen indikert så kan du jo trille nedover i hundrevis av kilometer, men ikke kjøre oppover 1 km en gang. Spenningsfallet ved høyt strømtrekk er mer kritisk ved lavere ladetilstander. Sånn er det med alle batteridingser. En drill med lite batteri kan gå ok sakte, men så gir du full gass og så stopper den.

 

Dette henger vel igjen fra fossiltankegangen. Der kan drivstoffpumpen levere riktig trykk helt til den plutselig slurper luft og så stopper motoren tvert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

På diesel/bensinbiler har vi "reservetank", eller rettere sagt en liten slump drivstoff igjen på tanken og i drivstoffslangen når måleren går til null. Tesla velger altså å inkludere denne "reservetanken" i skalaen på måleren.

 

Greit nok at folk burde lese manualer bedre, men akkurat dette kunne vært kommunisert bedre. F.eks med varsler i displayet og en måler av gjenstående km og % som viser 0 ved 5% igjen på batteriet. Så får heller måleren gå på minussiden, altså usikker estimert reservekapasitet når man må ty til "reservetanken".

 

Kun garantert tilgjengelig kapasitet bør oppgis av måleren.

Denne reservekapasiteten er der for å beskytte batteriet.

 

Tesla fjernet faktisk denne sperren i Florida under orkanen Irma i fjor, slik at alle som skulle komme seg vekk fikk litt lengre rekkevidde, for å redde livet. Når det gjelder taxivirksomhet så er deg ikke like viktig, og det er da viktigere å beskytte batteriet (som koster 80 000 - 100 000 kr).

 

https://www.theverge.com/2017/9/10/16283330/tesla-hurricane-irma-update-florida-extend-range-model-s-x-60-60d

  • Liker 6
Lenke til kommentar

På diesel/bensinbiler har vi "reservetank", eller rettere sagt en liten slump drivstoff igjen på tanken og i drivstoffslangen når måleren går til null. Tesla velger altså å inkludere denne "reservetanken" i skalaen på måleren.

 

Greit nok at folk burde lese manualer bedre, men akkurat dette kunne vært kommunisert bedre. F.eks med varsler i displayet og en måler av gjenstående km og % som viser 0 ved 5% igjen på batteriet. Så får heller måleren gå på minussiden, altså usikker estimert reservekapasitet når man må ty til "reservetanken".

 

Kun garantert tilgjengelig kapasitet bør oppgis av måleren.

 

Problemet er at om man kjører veldig pent kan man komme et godt stykke selv om måleren har nådd 0%. Opptil 20-25km, jeg har selv kjørt 8km "under null". Men hvis spenningen på en cellegruppe faller under et visst nivå vil bilen stoppe, for å beskytte batteriet. Dette kan skje om man bruker for mye motoreffekt, enten ved å akselerere for hardt eller kjøre i bratte bakker. Bilen har en effektmåler, som også viser aktuell begrensning på makseffekt. Så lenge denne står på >80kW er det ingen fare for stopp. Er den nede på 40kW begynner det å haste med å finne en kontakt, er den nede på 20kW stopper bilen når som helst. Man har altså bra med instrumenter å støtte seg på for å nå fram til ladestasjonen. Denne eieren tok en sjanse, og tapte. Forhåpentligvis lærte han nok av det...

 

Problemet er altså at "garantert tilgjengelig kapasitet" ikke er et fast tall, men avhenger bl.a av effektforbruket.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

På diesel/bensinbiler har vi "reservetank", eller rettere sagt en liten slump drivstoff igjen på tanken og i drivstoffslangen når måleren går til null. Tesla velger altså å inkludere denne "reservetanken" i skalaen på måleren.

 

Greit nok at folk burde lese manualer bedre, men akkurat dette kunne vært kommunisert bedre. F.eks med varsler i displayet og en måler av gjenstående km og % som viser 0 ved 5% igjen på batteriet. Så får heller måleren gå på minussiden, altså usikker estimert reservekapasitet når man må ty til "reservetanken".

 

Kun garantert tilgjengelig kapasitet bør oppgis av måleren.

Det er reserve tank, men bilen skrur seg av for å sørge for at batteriet ikke brikker. Å regne gjenstående kapasitet er en vanskelig oppgave.

Lenke til kommentar

På diesel/bensinbiler har vi "reservetank", eller rettere sagt en liten slump drivstoff igjen på tanken og i drivstoffslangen når måleren går til null. Tesla velger altså å inkludere denne "reservetanken" i skalaen på måleren.

 

Greit nok at folk burde lese manualer bedre, men akkurat dette kunne vært kommunisert bedre. F.eks med varsler i displayet og en måler av gjenstående km og % som viser 0 ved 5% igjen på batteriet. Så får heller måleren gå på minussiden, altså usikker estimert reservekapasitet når man må ty til "reservetanken".

 

Kun garantert tilgjengelig kapasitet bør oppgis av måleren.

 

Jeg vil påstå at dersom du foretrekker at bilen "lyver" til deg om hvor mye rekkevidde den har igjen fordi du ikke gidder å forholde deg til det når den "ærlig" sier at nå bør du se å få ræva di til en ladestasjon, da ligger problemet hos deg og ikke hos bilen.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Enig med saksøker her. Bilen bør selvfølgelig kunne gå til det står 0%. Enhver diesel- eller bensinbil har en reserve selv om du når null på drivstoffmåleren, og jeg skal ikke kreve at elbiler skal ha dette, men de bør jaggu være i stand til å i det minste komme seg til null i utgangspunktet!

 

Ingenting av dette trenger å ha noen relasjon til hvilken spenning batteriet faktisk har. Om du trenger 5% ladning for ikke å drepe batteriet, så viser du 5% som null. Problem løst.

 

..og ikke kom med laptoper og slikt. Du kan fint skru av sperren på dem om du vil, og kjøre på til batteriet skrur seg av med intern sikring. De skrur seg av tidligere slik at de skal få lagret filene dine og kjørt eventuelle oppdateringer og annet dritt som gjøres ved shutdown.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

På diesel/bensinbiler har vi "reservetank", eller rettere sagt en liten slump drivstoff igjen på tanken og i drivstoffslangen når måleren går til null. Tesla velger altså å inkludere denne "reservetanken" i skalaen på måleren.

 

Greit nok at folk burde lese manualer bedre, men akkurat dette kunne vært kommunisert bedre. F.eks med varsler i displayet og en måler av gjenstående km og % som viser 0 ved 5% igjen på batteriet. Så får heller måleren gå på minussiden, altså usikker estimert reservekapasitet når man må ty til "reservetanken".

 

Kun garantert tilgjengelig kapasitet bør oppgis av måleren.

Jeg vil påstå at dersom du foretrekker at bilen "lyver" til deg om hvor mye rekkevidde den har igjen fordi du ikke gidder å forholde deg til det når den "ærlig" sier at nå bør du se å få ræva di til en ladestasjon, da ligger problemet hos deg og ikke hos bilen.

 

Om bilen viser 2% kapasitet og den ikke vil kjøre lyver den. Ingen vil det. At batteriet trenger en minimumsladning for å ikke dø er derimot batteriets problem. Bilen skal vise null når dette skjer - det er tross alt null tilgjengelig strøm igjen for brukeren.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg syns ikke dette søksmålet var det dummeste jeg har hørt om. Mer forståelig enn søksmålet om hestekrefter og akselerasjon. Man bør kunne stole på at indikert gjenstående er minimum det man har igjen.

Enig i det. Helt greit søksmål. Men det bør presiseres at man bør kunne stole på indikert minimum målt i kWh eller %, ikke nødvendigvis km fordi det avhenger av forholdene. Har man f.eks 20 km gjenstående på batteriet, 19 km igjen til destinasjon og havner i saktegående kø i -20 grader så synes jeg ikke man kan laste Tesla for å ha indikert feil antall gjenstående km. Tilsvarende om gjenstående distanse er har ekstrem stigning.

 

Hvorfor i alle dager kjøre batteriet så tomt...?

Hvorfor ikke? Hva ville du gjort med f.eks en bensinbil som indikerer litt igjen på tanken? Svingt inn på nærmeste avkjøring og gått de siste kilometerne til bensinstasjonen for å kjøpe en kanne eller ville du kjørt hele veien frem til bensinstasjonen (indikatoren viser at du kan, men langt inne i manualen står det med liten skrift at du ikke bør stole på indikatoren når den viser mindre enn 5% bensin igjen)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...