Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kalorier fra brus og vekt

Anbefalte innlegg

Så en video på Youtube om ei jente i England som drakk i snitt 30 bokser cola per dag (det var en serie om spesielle spisevaner). Det er 10 liter cola, og 1 kg sukker.

4000 kcal. Og hun var tynn. Til måltider var det litt chips og kjeks, og noe som så ut som en vårrull (som hun dippet i colaen).

Er det noe magisk med brus som gjør at man ikke trenger å legge på seg av de kaloriene? Hun var sliten og i lite aktivitet også.

Fettlagring er sikkert ulikt fra person til person, men hun hadde mye insulin i blodet og det øker fettlagring.

Hvileforbrenning skal være ganske likt for alle, vekt og høyde tatt i betraktning.

Søk opp "freaky eaters".

Anonymous poster hash: 9220e...d08

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg var slik også før, ikke 10 liter om dagen men minst 1.5 liter i 10 år. Alle helse sjekker hos lege sa jeg var frisk som en fisk. Dette var i alder 20-30 år ca.

Jeg var 187 cm på den tiden og veide omtrent 83 kg. jevnt over. 

Når jeg ble 30+ og forsatte livsstilen gikk jeg fra 83 kg. til 105kg i løpet av 2-3 år.  Nå drikker jeg ikke brus mer og veier 85 kg.

Anonymous poster hash: 8fdbb...1b4
Lenke til kommentar

Yngre har bedre forbrenning og en kropp som tåler mye mer juling.

Fortsetter hu på det kjøret der etter 30 tenker jeg vekta viser noe helt annet.

Jeg kuttet ut 3 x 0,5 energidrikker ala Monster og Burn for ca 1 1/2 år siden og drakk vann istedet. De 2 første ukene gikk jeg ned 2 kg hver uke, ergo 4 kg vektreduksjon på 2 uker.

• Liker 1
Lenke til kommentar

De viste frem sukkeret for 1 måned. Men det behøver ikke bety at det faktisk var sukker. Men de sa at det var 4000 kcal så det var ikke light. Boksene var av ukjent merke og andre merker var sladdet. Vet ikke om de selger med high fructose syrup i England. Det kan ha vært light selv om de sa det var sukker, det var bare jallaTV. Det var ikke National Geographic, men det var litt interessant.

Lenke til kommentar

Hadde perioder i studietiden der jeg drakk mellom 2 og 3 liter cola hver eneste dag, spesielt i eksamensperiodene og på sommeren, men jeg var fortsatt tynn som en flis (188 cm / 65 kg). Dette var i begynnelsen av 20-årene og jeg levde på den klassiske late dietten bestående av grandis, chips, cola og lyst brød med nugatti. Nå ti år senere skal det mye, mye mindre sukker til for at jeg legger på meg. Forrige vinter gikk jeg på en smell og bælja i meg alt av søtsaker og spratt opp i 90 kg fra 82 kg på null komma niks. Jo eldre man er jo tyngre er det å bli kvitt kiloene også. 

Å regne på kalorier og sukker blir veldig feil også. Sukker inneholder ingen, absolutt ingen viktige næringsstoffer, og det er her problemet ligger. Det er rein og skjær energi som kroppen tar fort til seg men man får ingen av de viktige næringsstoffene trenger.

Sukker er også ekstremt vanedannende. Jeg har perioder der jeg drikker en del cola, og da ender jeg opp med å drikke en boks 0.33l hver dag i flere uker fordi det blir en avhengighet. Etter en stund går jeg lei, og etter 2-3 uker uten cola forsvinner mye av søtsuget og jeg har ikke noe behov for det lenger. De gangene jeg går på en smell er ofte etter en bursdag eller whatever der det serveres brus.

Et veldig godt tips som jeg bruker for å bli kvitt søtsuget på kveldene er å spise dessert etter middag i form av frukt med kesam eller lignende. Det er en grunn til at man får søtsug etter middag og det er fordi karbohydrater hjelper kroppen med å ta opp både protein og fett mer effektivt. Ved hjelp av frukt og bær får man dekket søtsuget uten å få i seg raffinert sukker.

Lenke til kommentar

Flytende kalorier er det noe annerledes med, er ikke så mye fett der, men sukkeret vil fucke henne opp noe jævlig om hun ikke skjerper seg. Er mange som er med på supersize vs superskinny hvor den superskinny drikker sinnsykt mye væske, som erstatter mye av den faste maten de spiser. 

Jeg digger freaky eaters. Jeg elsker episoden med kvinnen som spiser bare cheesy potatoes. 

Minna meg om denne saken: http://www.dailymail.co.uk/news/article-3183663/28-cans-Red-Bull-day-making-blind-says-jobless-26-stone-mother-wants-NHS-pay-weight-loss-surgery.html

Lenke til kommentar

Det er mye vi enda ikke vet om hvordan vi lagrer energi, og jeg tror sannheten vil vise seg å ligge et stykke fra det vi tror vi vet i dag. Vi vet man kan gå ned i vekt nokså forutsigbart ved å ligge på et visst kaloriunderskudd. Feilen er å tro at vi bare kan snu det regnestykket på hodet og at det er likt andre veien. Det er ikke kalorier i magesekken som avgjør, det er energiopptak. Hvis kalorier hadde vært et fullgodt redskap her, hadde det ikke vært mulig å innta fire tusen av dem i form av brus og ikke gå opp i vekt. Litt av problemet er at dagens kultur har så tungt for å innrømme at det ikke er likt for alle, at alt som tyder på noe annet har vanskeligheter med å få fotfeste.

Jeg var slik også før, ikke 10 liter om dagen men minst 1.5 liter i 10 år. Alle helse sjekker hos lege sa jeg var frisk som en fisk. Dette var i alder 20-30 år ca.

Når jeg ble 30+ og forsatte livsstilen gikk jeg fra 83 kg. til 105kg i løpet av 2-3 år.  Nå drikker jeg ikke brus mer og veier 85 kg.

Dette er vanlig. Alle har vel en klassekamerat som trykket i seg alt han ville i ungdommen, men begynte å legge på seg som voksen. Ikke fordi h*n ble mindre aktiv og kaloriregnestykket ikke gikk opp lenger - det gjorde det uansett aldri med det snopinntaket, men fordi kroppen begynner å fungere annerledes.

Lenke til kommentar

Det er mye vi enda ikke vet om hvordan vi lagrer energi, og jeg tror sannheten vil vise seg å ligge et stykke fra det vi tror vi vet i dag. Vi vet man kan gå ned i vekt nokså forutsigbart ved å ligge på et visst kaloriunderskudd. Feilen er å tro at vi bare kan snu det regnestykket på hodet og at det er likt andre veien. Det er ikke kalorier i magesekken som avgjør, det er energiopptak. Hvis kalorier hadde vært et fullgodt redskap her, hadde det ikke vært mulig å innta fire tusen av dem i form av brus og ikke gå opp i vekt. Litt av problemet er at dagens kultur har så tungt for å innrømme at det ikke er likt for alle, at alt som tyder på noe annet har vanskeligheter med å få fotfeste.

Dette er vanlig. Alle har vel en klassekamerat som trykket i seg alt han ville i ungdommen, men begynte å legge på seg som voksen. Ikke fordi h*n ble mindre aktiv og kaloriregnestykket ikke gikk opp lenger - det gjorde det uansett aldri med det snopinntaket, men fordi kroppen begynner å fungere annerledes.

Vi vet godt hvordan kroppen lagrer energi. Derimot er det mindre forståelse rundt hvorfor noen mennesker har en verre tilpasning i termogenesen, kontra andre. Med andre ord så vil enkelte kropper "protestere" mot ekstra energi ved å øke den spontane fysiske aktiviteten, gi redusert appetitt i tiden framover etc. Du har et poeng dette med opptak av næringstoffer i tarmen, for mer tyder på at enkelte matvarer, som nøtter trolig har vært overvurdert - og det har vært gjort flere studier som sammenligner opptaket av fiberrik mat kontra raffinert mat, med små, dog signifikante forskjeller i energiopptak. 

I tillegg; Individuelle forskjeller i basalforbrenning (matched for muskelmasse, vekt og høyde) har vært rappotert opp mot 500 kalorier +/- . 

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Det med individuelle forskjeller i metabolismen er interessant, og leder meg til et spørsmål jeg har lurt på i mange år: Hvis man gir en gruppe mennesker nøyaktig det samme kostholdet over en lang periode, og de har omtrent samme aktivitetsnivå, vil da fysikken og helsen deres bli veldig like?

Lenke til kommentar

Det med individuelle forskjeller i metabolismen er interessant, og leder meg til et spørsmål jeg har lurt på i mange år: Hvis man gir en gruppe mennesker nøyaktig det samme kostholdet over en lang periode, og de har omtrent samme aktivitetsnivå, vil da fysikken og helsen deres bli veldig like?

I gode kontrollerte studier med deltagere så det et kriterie at deltagerne skal være mest mulige like og dermed representable for hva enn målsetningen er. Med andre or eksluderer man faktorer som kan påvirke og inkluderer mest mulig homogene deltagere. 

En slik studiedesign som du etterspør lar seg dessverre ikke gjøre i det frie menneske. Det nærmeste vi kan bruke er moderne epidemiologiske verktøy:Det er mulig å overvåke grupper over mange år, samle inn data og justere for andre faktorer (med sine styrker og svakheter). Spørsmålet er rett og slett vanskelig å besvare. :)

Endret av Dukien
  • Liker 1
Lenke til kommentar

10 liter hver dag må være tøft på mange måter. Samme om det er brus eller vann eller hva som helst annet. Må jo pisse non-støp?

Kommenterte akkurat det selv. Stiller meg meget tvilende til at noen kan drikke 10 liter hver dag. Særlig uten noe fysisk aktivitet...

Lenke til kommentar

Det går nok an å drikke så mye som 10 liter, men det er litt rart at hun gjorde det siden hun ikke hadde stor magesekk. Personer som trener til spisekonkurranser presser i seg vann, og midler som bedøver magesekken...

Det er farlig å drikke 10 liter rent vann... blir kanskje noe annet med brus som har sukker og koffein.

Men det var interessant det med at det er forskjeller hvileforbrenning og hvordan kroppen reagerer på kalorier.

Det er kanskje mulig det finnes sykdommer som gjør at man ikke legger på seg. Kanskje det kunne forklart hvirfor hun syns denne dietten er så god. Kanskje hun kastet opp? For med så mye syre, så blir det nok lett for at man kaster opp, uintensjonelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...