Simkin Skrevet 10. august 2018 Del Skrevet 10. august 2018 (endret) Slutten av 90 tallet tidlig 2000 var det mye lugubert fra VAG, men dette er jo lenge siden. Men Kremt, fortell oss, hva slags bilmerke/modell anbefaler du? Endret 10. august 2018 av Simkin 1 Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134 Skrevet 10. august 2018 Del Skrevet 10. august 2018 Skjønner heller ikke hvorfor det er uthevet tekst i et sitat om man må demontere frontfanger for å gjøre pæreskift. Hva har det med kvalitet / driftssikkerhet å gjøre? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 11. august 2018 Del Skrevet 11. august 2018 Dårlig kvalitet på designet, man har ikke tatt høyde for raskt og effektivt vedlikehold, ergo dårlig kvalitet. 1 Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134 Skrevet 11. august 2018 Del Skrevet 11. august 2018 (endret) Dårlig kvalitet på designet, man har ikke tatt høyde for raskt og effektivt vedlikehold, ergo dårlig kvalitet. Nei, det er ikke "dårlig kvalitet". Det er trangt i moderne motorrom. Det må nok bedre argumenter til enn en frontfanger for å underbygge et synspunkt om dårlig kvalitet hos et stort bilkonsern. Endret 11. august 2018 av Sletttet+98134 Lenke til kommentar
Cocola Skrevet 11. august 2018 Del Skrevet 11. august 2018 Man trenger heller ikke demontere fangeren. Er trang men det går fint uten. Gjort på 10 min Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 11. august 2018 Del Skrevet 11. august 2018 (endret) -------------------------- Endret 13. august 2018 av Simkin Lenke til kommentar
Pstereo Skrevet 12. august 2018 Forfatter Del Skrevet 12. august 2018 Jeg har selv en Audi a3 8P. Nei du trenger ikke å ta av fangsten for å skifte pærer. Du trenger heller ikke ta ut lykta. (Får ikke ut lykta uten å ta av fangeren) Det er trangt men det går. Har du D3S på din? Jeg har D1S Hmm, mistenker at det er litt andre forhold i motorrommet ditt! Jeg har en ´09 1,9TDI. Ikke sikker på at det er fysisk mulig å få ned en hånd på noen av sidene, jeg..! Har D3S ja. Finnes så vidt jeg vet to skruer under lykta og en over. For å løsne de under må vel helt eller delvis fangeren av. Den over løsner jo litt, men fortsatt ikke nok til å få hånda ned. Med mindre jeg fjerner hele huset til drivstoffilter på høyre side og hele sikringsboksen på venstre! Går vel løs på dette så snart pærene kommer i posten Så skal jeg gi rapport! Lenke til kommentar
Pstereo Skrevet 12. august 2018 Forfatter Del Skrevet 12. august 2018 Ellers var det mye OT fjas her. Men det er selvsagt tullete om man lager biler som ikke kan byttes pærer på langs veien. Det tror jeg alle kan enes om. 1 Lenke til kommentar
Cocola Skrevet 13. august 2018 Del Skrevet 13. august 2018 Synes det høres veldig rart ut. Jeg har en 1.9 tdi jeg og. Da er det 3 skruer som er tilgjengelige ovenfra. To av dem er vanskelige å se fordi de er kun tilgjengelige gjennom et lite hull hvor du akkurat får plass til pipa. Lykten får jeg ikke ut uten å ta av fangeren men jeg kan bytte pære. Jeg har også en Audi a5 hvor jeg kan ta lykta helt ut uten å ta av fangeren, så jeg synes det er merkelig hvis det skal være sånn på din. 1 Lenke til kommentar
Pstereo Skrevet 13. august 2018 Forfatter Del Skrevet 13. august 2018 Synes det høres veldig rart ut. Jeg har en 1.9 tdi jeg og. Da er det 3 skruer som er tilgjengelige ovenfra. To av dem er vanskelige å se fordi de er kun tilgjengelige gjennom et lite hull hvor du akkurat får plass til pipa. Lykten får jeg ikke ut uten å ta av fangeren men jeg kan bytte pære. Jeg har også en Audi a5 hvor jeg kan ta lykta helt ut uten å ta av fangeren, så jeg synes det er merkelig hvis det skal være sånn på din. Da skal jeg ta meg en skikkelig grundig titt igjen. Også får jeg legge ved bilder. Hadde det vært tilfelle er det nemlig veldig, veldig deilig! Takk for tips!! Lenke til kommentar
Cocola Skrevet 13. august 2018 Del Skrevet 13. august 2018 Bare hyggelig! Har du prøvd å ta av dekselet der xenon pæra sitter? Kan hende du klarer å få en hånd nedi 1 Lenke til kommentar
Pstereo Skrevet 13. august 2018 Forfatter Del Skrevet 13. august 2018 Det er en slik lykt jeg har. Det er kanskje vanskelig å se utifra bildene, men venstre side får jeg knapt ned to fingre mellom gummilokket til pæra og sikringsboksen. Høyre side er det hakket bedre, men jeg har ikke sjans til å få ned hånda og vinklet den slik at jeg kan gjøre noe fornuftig der. Står forøvrig Hella D3S på lappen klistra på lykta, derfor jeg tror jeg har bestilt riktig Av de tre T10-skruene man kan se på bildet er det såvidt jeg kan forstå bare den ene som er festa til lykta? Tar jeg den ut er lykta løsere og kan røres på, men sitter fast under. Eller tar jeg feil? Får kanskje bare skru dem ut og se da, men jeg var så sikker. Lenke til kommentar
Cocola Skrevet 13. august 2018 Del Skrevet 13. august 2018 Litt usikker. Var ikke helt lik min. Du har ikke tre eller fire skruer rett over grillen som du kan løsne og ta av et deksel der? Er slik på min a5. Da får jeg tilgang til to skruer til på lyktene Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 13. august 2018 Del Skrevet 13. august 2018 Bytte bremser er jo noe av det enkleste og mest kurante man kan starte med å skru selv på en bil. Det er et grunnleggende prinsipp med alle bilene, ihvertfall bremser foran. Glidebolter, 1 eller 2 skruer som holder caliperen fast, osv osv. Veldig enkel jobb, OM man har kunnskap og interesse fra før. Hvis du jobber bak et skrivebord og så vidt klarer å sette sammen et IKEA skap er det selvfølgelig ikke noe du burde gi deg ut på. Om du fikser ting litt her og der i huset, og ikke har dårlig tålmodighet, kommer du veldig, veldig langt med litt musikk, Biltema i nærheten og igjen god tålmodighet og Youtube. Er ikke dyre verktøyet man trenger heller. Bremsene er veldig, veldig vanskelig å sette FEIL tilbake på plass. De passer liksom bare på en spesiell måte. Sier flere nevner ikke tukle med sikkerheten... men du skal være veldig, veldig, veldig ekstrem flink hvis du klarer å sette ting feil på plass, og faktisk får på hjulet, i det hele tatt får kjørt, og ikke merker noe etter første oppbremsing. Det er nesten umulig å kødde til uten å merke det før man kjører.... Lenke til kommentar
Cocola Skrevet 13. august 2018 Del Skrevet 13. august 2018 https://audi.7zap.com/en/rdw/audi+a3+s3+sportb+lim+qu/a3/2009-646/9/941-941005/ Se på tegningen av lykta. Her kan du se den skruen du ser på toppen og hvor de to andre som fester lykta er plassert. Ser du noen av de i bilen din? 1 Lenke til kommentar
Pstereo Skrevet 13. august 2018 Forfatter Del Skrevet 13. august 2018 https://audi.7zap.com/en/rdw/audi+a3+s3+sportb+lim+qu/a3/2009-646/9/941-941005/ Se på tegningen av lykta. Her kan du se den skruen du ser på toppen og hvor de to andre som fester lykta er plassert. Ser du noen av de i bilen din? Ah, for en fantastisk tegning! Herlig, altså! TAKK! Det er sånn det ser ut vet du.. Klarer ikke umiddelbart se hva jeg egentlig må fjerne for å få lykta et stykke ut, men da mistenker jeg at jeg slipper å skru fangeren fullstendig av, i alle fall! Men jeg må nesten se på det i morgen nå, klokka går Lenke til kommentar
bas Skrevet 13. august 2018 Del Skrevet 13. august 2018 Flere her som påpeker at bremser er enkelt å bytte. I utgangspunktet er det en enkel jobb, men man trenger ofte å kunne noen tjuvtriks for det hender ett eller annet ryker eller sitter fast på gamle rustne bremser, eller man skulle f.eks hatt et spesialverktøy. Bremser bak kan også være mer komplisert enn foran da de ofte er utstyrt med håndbrekksmekanisme. Det aller meste lar seg løse, bare vær forberedt på at ting ikke nødvendigvis går slik du tenkte utpå lørdags ettermiddagen, og du står der og banner fordi du ikke får gjort deg ferdig i løpet av helga Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 13. august 2018 Del Skrevet 13. august 2018 Flere her som påpeker at bremser er enkelt å bytte. I utgangspunktet er det en enkel jobb, men man trenger ofte å kunne noen tjuvtriks for det hender ett eller annet ryker eller sitter fast på gamle rustne bremser, eller man skulle f.eks hatt et spesialverktøy. Bremser bak kan også være mer komplisert enn foran da de ofte er utstyrt med håndbrekksmekanisme. Det aller meste lar seg løse, bare vær forberedt på at ting ikke nødvendigvis går slik du tenkte utpå lørdags ettermiddagen, og du står der og banner fordi du ikke får gjort deg ferdig i løpet av helga Ja, det jeg skulle fram til. Man må ha interesse, GOD rygg, god tid og godt humør. Det jeg ønsket å påpeke var de kommentarene med at vet man ikke hva man gjør er det livsfarlig. Jeg har gjort hundrevis av ting på bil selv, og startet selv med bytting av bremser som de første tingene jeg noen gang skrudde på bil. Bremsene er skuddsikre, jeg klarer ikke se for meg hva man kan sette på plass feil. De passer bare en vei, klossene må sitte ordentlig, alt må sitte ordentlig for å få det riktig på plass. Man får ikke bremsene tilbake om det ikke sitter godt. Om man på en eller annen måte likevel klarer å få noe feil på plass merkes det fort ved første nedbremsing... Man må ha gjort noe alvorlig galt og hardhendt hvis man plutselig mister all bremsekraften under kjøring eller et eller annet dommedagsgreier flere nevner. Lenke til kommentar
Pstereo Skrevet 14. august 2018 Forfatter Del Skrevet 14. august 2018 Der var skruene vettu! Nå må jeg bare finne et verktøy langt og smalt nok til å få gjennom der, så løsner sistemann også. Da var de ikke så utilgjengelige da.. Ellers bare T30-skruer rund baut, så det er praktisk. Om jeg får ut lykta helt etter det, gjenstår å se, men forhåpentligvis nok uansett! I prosessen fant jeg også hvor hornet er, så da bestiller jeg mørkhorn til bilen selv også. Moro Både lys og mørk var forøvrig bak tåkelyset høyre foran! Lenke til kommentar
agvg Skrevet 14. august 2018 Del Skrevet 14. august 2018 Learning by doing er en måte som snakkes veldig ned for tiden, veldig mye er ganske mye enklere enn mange vil ha det til. Google er ett fantastisk verktøy og for den lærenemme kan man virkelig lære seg mange knep og ikke minst teknisk dokumentasjon og kunnskap rundt veldig mye, og da kan man faktisk gjøre veldig mye til en absolutt bra standard, ofte bedre enn det som blir gjort av de som lever av det. Finner utrolig mye merkelig av de såkalte proffe, endel har ett utrolig lavt kunnskapsnivå om det de driver med daglig. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå