TrulsHE Skrevet 14. desember 2003 Del Skrevet 14. desember 2003 Hver eneste gang jeg kjører Prime95 kommer denne feilen. Jeg har 2stk TwinMos 512mb ddr (billigste på komplett). Har kjørt GoldMemory RAM-test i 11 timer, og den påstår at det ikke er noen feil på RAM'en. Så da får jeg vel tro på det da... Hva kan det ellers være som forårsaker denne FATAL ERROR'en??? Prosessoren (xp2000+ palomino) ligger under full load på 43grader, 38 idle. Så det kan da vel ikke være for høy temp? Har aldri overklokka noe heller... Kan det være noe feil med cpu'n? Isåfall hva? Hva annet kan det være? Strømforsyninga? Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 14. desember 2003 Del Skrevet 14. desember 2003 Har du prøvd å finne ut hva "Fatal Error" i det hele tatt indikerer i programmet? Kanskje hjelpfilene kan hjelpe deg... Lenke til kommentar
vifteovn Skrevet 14. desember 2003 Del Skrevet 14. desember 2003 Du kan jo prøve og klokke ned bare for å se. Jeg får "posible hardware error" når jeg har klokka litt høyt Lenke til kommentar
TrulsHE Skrevet 14. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2003 Har du prøvd å finne ut hva "Fatal Error" i det hele tatt indikerer i programmet? Kanskje hjelpfilene kan hjelpe deg... Fra Readme: WHAT TO DO IF A PROBLEM IS FOUND?--------------------------------- The exact cause of a hardware problem can be very hard to find. If you are not overclocking, the most likely cause is an overheating CPU or memory DIMMs that are not quite up to spec. Another possibility is you might need a better power supply. Try running MotherBoard monitor and browse the forums above to see if your CPU is running too hot. If so, make sure the heat sink is properly attached, fans are operational, and air flow inside the case is good. For isolating memory problems, try swapping memory DIMMs with a co-worker's or friend's machine. If the errors go away, then you can be fairly confidant that memory was the cause of the trouble. A power supply problem can often be identified by a significant drop in the voltages when prime95 starts running. Once again the overclocker forums are a good resource for what voltages are acceptable. If you are overclocking then try increasing the core voltage, reduce the CPU speed, reduce the front side bus speed, or change the memory timings (CAS latency). Also try asking for help in one of the forums above - they may have other ideas to try. Eneste jeg ikke har sjekka er voltages... Skal se på det neste gang jeg prøver å kjøre tortur-testen. Kanskje det er psu'n? Kan jeg stole på GoldMemory RAM-testen, som sier at det ikke er noen feil på RAM'en? Lenke til kommentar
TrulsHE Skrevet 14. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2003 Dette står i results.txt-filen: AMD Athlon XP 2000+CPU speed: 1683.31 MHz CPU features: RDTSC, CMOV, PREFETCH, MMX, SSE L1 cache size: 64 KB L2 cache size: 256 KB L1 cache line size: 64 bytes L2 cache line size: 64 bytes L1 TLBS: 32 L2 TLBS: 256 Prime95 version 23.7, RdtscTiming=1 Best time for 384K FFT length: 40.362 ms. Best time for 448K FFT length: 47.150 ms. Best time for 512K FFT length: 49.954 ms. Best time for 640K FFT length: 65.092 ms. Best time for 768K FFT length: 77.244 ms. Best time for 896K FFT length: 92.068 ms. Best time for 1024K FFT length: 104.412 ms. Best time for 1280K FFT length: 141.869 ms. Best time for 1536K FFT length: 164.739 ms. Best time for 1792K FFT length: 204.045 ms. Best time for 2048K FFT length: 235.003 ms. [Fri Dec 12 17:08:37 2003] FATAL ERROR: Rounding was 0.5, expected less than 0.4 Hardware failure detected, consult stress.txt file. [Fri Dec 12 17:34:20 2003] Self-test 8K passed! [Fri Dec 12 17:51:46 2003] Self-test 10K passed! [Fri Dec 12 18:09:02 2003] Self-test 12K passed! [Fri Dec 12 18:26:22 2003] Self-test 14K passed! [Fri Dec 12 18:44:16 2003] Self-test 16K passed! [Fri Dec 12 19:02:34 2003] Self-test 8K passed! [Fri Dec 12 19:20:07 2003] Self-test 10K passed! [Fri Dec 12 21:36:19 2003] Self-test 1024K passed! [Fri Dec 12 21:58:11 2003] Self-test 8K passed! [Fri Dec 12 22:25:36 2003] Self-test 10K passed! FATAL ERROR: Rounding was 0.5, expected less than 0.4 Hardware failure detected, consult stress.txt file. Hva betyr "Rounding was 0.5, expected less than 0.4"??? Lenke til kommentar
TrulsHE Skrevet 14. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2003 Kan jo også nevne at feilmeldinger jeg pleier å få fordi maskinen klikker er: IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL og PFN_LIST_CORRUPT Lenke til kommentar
Spaz Skrevet 14. desember 2003 Del Skrevet 14. desember 2003 Du burde laste ned Memtest86 og teste RAM. La programmet kjøre gjennom 2 "passes". Tar vel ca. 30-45 minutter. Hvis Memtest86 ikke finner noe feil kan du være temmelig sikker på at RAM-brikkene dine er i orden. Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 14. desember 2003 Del Skrevet 14. desember 2003 "Rounding was 0.5, expected less than 0.4" er typisk at du har faktisk ett hardware problem! CPU : Du sier at CPU temp under load er 43 grader, så den er grei. Da kan du utelukke CPU temp. Men har CPU riktig volt? RAM : De TwinMos brikkene burde du ha på standard timings iallefall. 2.5-3-3-7 er det kanskje. Det kan du sjekke da. Du kan også prøve å sette opp volten på de til 2.75V for å se om det hjelper. Ellers kan det tenke seg at ditt hovedkort ikke liker RAM'n din! Da kan en BIOS update hjelpe. Hvis ikke bytte til annen RAM. PSU : Det kan hende at din strømforsyning ikke leverer nok eller STABIL strøm. Sjekk verdiene under idle og load for å sjekke dette. Jeg hadde selv problem med min gamle Enermax PSU. Bytta til en 480W Antec og da kunne jeg også overklokke mye høyere! Saken er at hvis du får error i Prime95, så har du ett problem! Du burde klare 12 timer uten error. Eller mer. Lenke til kommentar
magneto Skrevet 14. desember 2003 Del Skrevet 14. desember 2003 (endret) "Rounding was 0.5, expected less than 0.4" er typisk at du har faktisk ett hardware problem! CPU : Du sier at CPU temp under load er 43 grader, så den er grei. Da kan du utelukke CPU temp. Men har CPU riktig volt? RAM : De TwinMos brikkene burde du ha på standard timings iallefall. 2.5-3-3-7 er det kanskje. Det kan du sjekke da. Du kan også prøve å sette opp volten på de til 2.75V for å se om det hjelper. Ellers kan det tenke seg at ditt hovedkort ikke liker RAM'n din! Da kan en BIOS update hjelpe. Hvis ikke bytte til annen RAM. PSU : Det kan hende at din strømforsyning ikke leverer nok eller STABIL strøm. Sjekk verdiene under idle og load for å sjekke dette. Jeg hadde selv problem med min gamle Enermax PSU. Bytta til en 480W Antec og da kunne jeg også overklokke mye høyere! Saken er at hvis du får error i Prime95, så har du ett problem! Du burde klare 12 timer uten error. Eller mer. Yep. Jeg hadde akkurat samme feilen og jeg har bestilt ny PSU Antec True power 480w. Yter vist enda mer og er super god. Endret 14. desember 2003 av magneto Lenke til kommentar
It's me Skrevet 14. desember 2003 Del Skrevet 14. desember 2003 Kan jo også nevne at feilmeldinger jeg pleier å få fordi maskinen klikker er:IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL Hva betyr den feilmeldingen? Det har jeg lurt på i evigheter. Lenke til kommentar
TrulsHE Skrevet 14. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2003 CPU : Du sier at CPU temp under load er 43 grader, så den er grei. Da kan du utelukke CPU temp. Men har CPU riktig volt? RAM : De TwinMos brikkene burde du ha på standard timings iallefall. 2.5-3-3-7 er det kanskje. Det kan du sjekke da. Du kan også prøve å sette opp volten på de til 2.75V for å se om det hjelper. Ellers kan det tenke seg at ditt hovedkort ikke liker RAM'n din! Da kan en BIOS update hjelpe. Hvis ikke bytte til annen RAM. PSU : Det kan hende at din strømforsyning ikke leverer nok eller STABIL strøm. Sjekk verdiene under idle og load for å sjekke dette. Jeg hadde selv problem med min gamle Enermax PSU. Bytta til en 480W Antec og da kunne jeg også overklokke mye høyere! Saken er at hvis du får error i Prime95, så har du ett problem! Du burde klare 12 timer uten error. Eller mer. Hva er riktig volt på cpu da? Skal sjekke dette med timing på RAMen, selv om jeg ærlig må innrømme at jeg skjønte null komma niks av det du sa. Litt hjelp kanskje? Men jeg finner vel fram til noe i BIOS regner jeg med... Hovedkortet er flashet med nyeste BIOS! Er mulig at det er PSU'en ja... Har tenkt på det selv, men har ikke råd til å bytte. RAMen har jeg heller ikke råd til å bytte, og jeg har jo kjørt endel tester uten å finne feil, så jeg regner med at den er OK. Men jeg har lest om folk med lignende problemer som byttet plass på RAM-brikkene, og prøvde å kjøre med bare en. Kan dette hjelpe? Lenke til kommentar
TrulsHE Skrevet 14. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2003 (endret) Tenkte det kunne hjelpe hvis dere visste nøyaktig hvilken hardware jeg har... HK: MSI KT3 Ultra2-R Skjermkort: ASUS V8420 TD GeForce4 Ti4200 PSU: Den som sitter inni detta kabinettet RAMen er som sagt 2stk 512mb TwinMos pc2100, som var de billigste komplett hadde når jeg kjøpte de. Endret 14. desember 2003 av flybikesbmx Lenke til kommentar
TrulsHE Skrevet 15. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2003 (endret) Har nå vært i BIOS og sjekka innstillinger. DRAM Timing Control: Her er litt forskjellig med volt og Vcore: Er innstillingene riktig? Skal noe endres? Hva? Og i en annen meny fant jeg muligheter for å endre CPU Vcore fra 1.725 til 1.850. Hva skal den stå på? Kunne også stille DDR Voltage til 2.6, 2.7 eller 2.8 eller Auto. Hva skal den stå på? Endret 15. desember 2003 av flybikesbmx Lenke til kommentar
Nikkor Skrevet 15. desember 2003 Del Skrevet 15. desember 2003 Du kan prøve og sette opp Voltage litte granne, for og se om du oppnår bedere stabilitet. Bare pass på tempen..da den vil stige med høye voltage.... Lenke til kommentar
TrulsHE Skrevet 15. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2003 (endret) Du kan prøve og sette opp Voltage litte granne, for og se om du oppnår bedere stabilitet.Bare pass på tempen..da den vil stige med høye voltage.... Snakker du om voltage på CPU eller på RAM nå? Vcore står jo på 1.728. Skal jeg prøve med 1.750 da? Og hvordan vet jeg hva DDR Voltage står på? Ser ikke det noe sted... Hva skal jeg stille den til? Endret 15. desember 2003 av flybikesbmx Lenke til kommentar
Nikkor Skrevet 15. desember 2003 Del Skrevet 15. desember 2003 Du kan prøve og sette opp Voltage litte granne, for og se om du oppnår bedere stabilitet.Bare pass på tempen..da den vil stige med høye voltage.... Snakker du om voltage på CPU eller på RAM nå? Vcore står jo på 1.728. Skal jeg prøve med 1.750 da? Og hvordan vet jeg hva DDR Voltage står på? Ser ikke det noe sted... Hva skal jeg stille den til? Ram har jeg ikke noe peilig på. Så mente Cpuen din. Mulig den blir mere stabil/du slipper erroren/ visst du gjør dette. Lenke til kommentar
ToXciK Skrevet 15. desember 2003 Del Skrevet 15. desember 2003 Heh, kan kjøre Prime 95 i 2 minutter jeg! Så får jeg en sånn stygg ILLEGAL SUMOUT feil! Woohoo Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 15. desember 2003 Del Skrevet 15. desember 2003 Hei igjen flybikesbmx ! Etter det jeg kan se på de bildene du har lagt ved her, så er alt normalt. Tror heller ikke at du trenger ny strømforsyning. Det eneste jeg kan si til deg er at du kan prøve å låne en eller to PC2700 (DDR333) brikker av en du kjenner og teste med de. Blir systemet stabilt og du ikke får error i Prime95, så vet du at du trenger ny RAM bare. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå