Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Har en det bedre ved å jobbe, fremfor å ikke jobbe?

Anbefalte innlegg

Mange som tror at dem som ikke jobber, men har trygd lever har det fett som faen. Selv om en del ikke vil jobbe, er det fordi belastningen er for stor på helsen. Om de fikk velge å kvitte seg med helseproblemene men måtte jobbe er jeg ganske sikker på at de fleste hadde hoppet på den muligheten. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer nok ann på person til person, selv er jeg 28 å har ikke jobbet siden jeg var 21 pga. helse problemer men dagene mine er fulle likevel, er utkjørt på slutten av uka.

Har aldri skjønt den da folk sier "sitte hjemme i sofaen å se tv hele dagen" noen gjør sikkert det å, selv er jeg med i 4 frivillige organisasjoner og har altid noe gøy å finne på, samt jeg får tid til diverse hobbyier på siden.

Ikke beste betalt såklart men man planlegger etter de midler man har.

Så har en det bedre ved å jobbe fremfor å ikke jobbe? Er nok ikke noe fasit på det da alt kommer ann på person, midler, bosted og omgangskrets tror jeg

Anonymous poster hash: b1374...3ee
Lenke til kommentar

Kommer nok ann på person til person, selv er jeg 28 å har ikke jobbet siden jeg var 21 pga. helse problemer men dagene mine er fulle likevel, er utkjørt på slutten av uka.

Har aldri skjønt den da folk sier "sitte hjemme i sofaen å se tv hele dagen" noen gjør sikkert det å, selv er jeg med i 4 frivillige organisasjoner og har altid noe gøy å finne på, samt jeg får tid til diverse hobbyier på siden.

Ikke beste betalt såklart men man planlegger etter de midler man har.

Så har en det bedre ved å jobbe fremfor å ikke jobbe? Er nok ikke noe fasit på det da alt kommer ann på person, midler, bosted og omgangskrets tror jeg

Anonymous poster hash: b1374...3ee

Det dreier seg om psykologi, når folk stenger seg ned og ikke blir aktive. Sosial stigmatiséring og mindreverdighetskompleks. Vi mennesker kan være temmelig hensynsløse når vi skal "bekrefte oss selv", selvrealiséring. Hvis vi ikke gjør dette på riktig måte, så kan det bli mange uskyldige ofre på veien. På ett nivå kan det være noen som tar en uskyldig spøk på en annens bekostning, uten å vite at spøken kan trigge sårbare minner hos offeret. På et annet nivå kan det være en bedriftsleder som kjører en tyrannisk stil, sånn at alle de hundrevis, kanskje tusenvis av ansatte til slutt mister jobben brått uten å vite noe som helst om det på forhånd, fordi lederen bare tenker på seg selv.

En annen situasjon er den du nevner: En person som har prøvd seg i arbeidslivet mange ganger, aldri fått noen positiv tilbakemelding hverken hjemme, sosialt, på jobb, noen gang. Så tror man at man ikke duger til noe som helst, og gir opp. Ingen kan dømmes for å havne i et sort hull på denne måten.

Det dreier seg altså om psykologi. Og fordi vi ikke lærer et lite fnugg om det faget i skolen, så blir det fritt marked på følelser = Fritt vilt. Den med spissest albuer og skarpest tunge kommer lengst, på bekostning av andres psyke. Kanskje ikke over alt, men mange steder er det sånn.

Lenke til kommentar

Det er noe man ser de fleste plasser det du snakker om ja. De som fokuserer på det er nok de som blir rammet av det, men trolig sitter det mest i deres hode. Tror du noen av de andre på arbeidsplassen alltid har kunnet det de kan, kjent alle folkene, fått tonnevis med rutine, tror du det har kommet av seg selv? Det er SÅ mange som setter seg ned og syter så fort de møter en motbakke og det blir svært enkelt å bare skylde på alle andre. Brett opp armene, mann deg opp og ta i et tak. Gjør deg bemerket, ta del i diskusjoner og gjør deg kjent med folk, vær engasjert. Man kan ikke være redd for at andre skal bli kjent med deg, det er helt essensielt. Jobb som andre ting i samfunnet går veldig mye på kjentskaper, det er slik man kommer videre for å si det på den måten, ting går direkte mellom personer som kjenner hverandre. Jo mer man blir kjent med ting jo mer skjønner man hvor mye kameraderi og rævslikking det er for å få seg bedre stillinger. Man kan bli irritert av det selvsagt, eller man kan ignorere det og fokusere på noe positivt, Og ikke minst, bidra med noe positivt selv om dagene, ikke grave seg ned i depressive tanker og stirre i mobilskjermen ved enhver anleding og pause.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...