Taurean Skrevet 25. april 2018 Del Skrevet 25. april 2018 Det spørs om man liker jobben, om den passer til ens personlige egenskaper og verdier. Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 25. april 2018 Del Skrevet 25. april 2018 Jeg har en jobb som innimellom innebærer litt dødtid. For noen uker siden var det veldig lite å gjøre, og det ble mye dødtid(50-60% dødtid). Noe av dødtiden ble tilbrakt hjemme, siden jeg jobber hjemmefra. Denne jobben innebærer også en del overtid, som f.eks forrige uke da jeg jobbet 70 timer med null dødtid. Det er ingen tvil om at jeg foretrekker den uka med mye overtid over den uka med dødtid, selv om jeg har fullt betalt for dødtida.Hvordan jobb er dette? Kuldemontør Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 25. april 2018 Forfatter Del Skrevet 25. april 2018 Jeg hadde det i alle fall mye bedre når jeg var på attføringsbedrift. Det var sosialt, og jeg kunne tenke at jeg drev med noe. Anonymous poster hash: 66fc1...eaa 1 Lenke til kommentar
...... Skrevet 25. april 2018 Del Skrevet 25. april 2018 Det positive med jobb, uansett om man brenner for den eller ikke, er jo det sosiale aspektet. Kollegaer, komme seg fra og til et sted hver dag osv.Er man for syk til å jobbe bør man søke å få dekket det sosiale på andre måter. Går man arbeidsledig / ufør skal det så lite til å bli isolert og det er det som fører til redusert livsglede vil jeg tro.Å jobbe gir en også "noe å drive med".Er man for syk til å jobbe hjelper det å finne noe å fylle dagene med som skaper en rutine. Dyrke en hobby eller bli med på frivillig arbeid.Var arbeidsledig en periode for noen år tilbake og etter å ha gått lei av å stirre i veggen og å spille Playstation brukte jeg etterhvert tiden til å lære jeg meg litt programmering på egen hånd, samt være noen dager i uken som frivillig hos foreningen for omplassering av dyr. Det ga meg mye glede den gangen. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 26. april 2018 Forfatter Del Skrevet 26. april 2018 For mange som er psykisk syke så er det det sosiale som er problemet. Anonymous poster hash: 66fc1...eaa Lenke til kommentar
Gaea Skrevet 26. april 2018 Del Skrevet 26. april 2018 For mange som er psykisk syke så er det det sosiale som er problemet. Anonymous poster hash: 66fc1...eaa Nettopp. Regner med du sikter til sosial angst. Det man vet, er at eksponeringsterapi mot angst og fobier er nyttig metode for å bli kvitt angst. Når man må forholde seg til andre mennesker på jobb, med sosial angst, vil angsten bli mindre og mindre etterhvert. Både i selve angstsituasjonen, det vil si, at hvis man tenker på angst som en linje, vil denne gjerne stige oppover i det man eksponeres seg for det man er redd for. Etterhvert som tiden går vil denne linjen flate ut og gå nedover. Dvs, i praksis, at bare man står lenge i det, så vil angstnivået gi seg til slutt. fordi kroppen skjønner at den ikke er i fare og at den ikke trenger å være i fight or flight modus og og fordi det finnes en grense på hva kroppen orker å fighte. Men også på sikt vil angsten dempes. dette skyldes positiv feedback. Dersom man tørr å stå i angsten, og finner ut at jo, angsten slipper faktisk tak til slutt, så vil gi positive erfaringer, som også er med å dempe angstnivået. Å unngå det man frykter er strategi for å "håndtere angst", men ikke noe som gir mestring, tvert imot, man går oftere ned i ond spiral av isolasjon og ensomhet, og gjerne også depresjon grunnet dårlig mestringsfølelse og ensomheten. Her er det svært viktig at man har leder og fastlege og evt psykolog med "på laget", dvs. i form av tilrettelegging. Det kan være gunstig å lage en plan for hvordan man gradvis kan tilnærme seg det som er vanskelig. Man trenger liksom ikke å kjøre rett på det vanskeligste, men heller ta det gradvis. Viktig å være tydelig om sine behov og kommunisere dette til sin sjef. Svært viktig at sjefen imøtekommer disse behovene så langt det lar seg gjøre, og behandler den ansatte med respekt og verdighet. Man kan noen steder i landet få gratis psykologbehandling gjennom Unicare-psykologer, dekket av NAV. Tilbudet heter "raskere tilbake". Man må være sykemeldt for å få dette tilbudet. hensikten med dette tilbudet er å få folk raskt tilbake på jobb og unngå tilbakefall til sykemelding. Man går igjennom hva som behøves av tiltak og behandling for at man skal klare å stå i jobb. Dersom noen som ser denne posten, er sykemeldte av psykiske årsaker, ta gjerne kontakt med fastlegene deres å be om dette tilbudet. Ventetiden er KORT, man får god hjelp og man betaler ikke noe. Ellers så er jo bedriftshelsetjenesten til å for å brukes også for psykiske problemer, ikke bare fysiske. Ventiden er vel også kortere her og lavere pris enn ved å gå til privat psykolog f.eks. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 26. april 2018 Forfatter Del Skrevet 26. april 2018 Det finnes andre psykiske lidelser enn sosial angst. Anonymous poster hash: 66fc1...eaa Lenke til kommentar
Gaea Skrevet 26. april 2018 Del Skrevet 26. april 2018 Det finnes andre psykiske lidelser enn sosial angst. Anonymous poster hash: 66fc1...eaa Jada. Men poenget er at sunt og hensiktmessig for andre psykiske lidelser også, enn bare sosial angst. Under forutsetninger om at det er bra arbeidsmiljø osv. Lenke til kommentar
Gamasj Skrevet 26. april 2018 Del Skrevet 26. april 2018 Det viktigste er ikke å jobbe, men å gjøre noe. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 26. april 2018 Forfatter Del Skrevet 26. april 2018 Det finnes andre psykiske lidelser enn sosial angst. Anonymous poster hash: 66fc1...eaa Jada. Men poenget er at sunt og hensiktmessig for andre psykiske lidelser også, enn bare sosial angst.Under forutsetninger om at det er bra arbeidsmiljø osv. Angst kan man bli kvitt, feks ved det du beskriver. Det er andre ting som er håpløst. Og da blir det verken jobb eller sosiale aktiviteter. Anonymous poster hash: 66fc1...eaa Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 26. april 2018 Del Skrevet 26. april 2018 Det viktigste er å være bevisst hvilket lederskap og miljø man havner i. Så kommer alt det andre av seg selv. Psykiske lidelser oppstår av negativt og tyrannisk lederskap og miljø. Man har valget mellom å gå inn med all guns blazing og prøve å forbedre hele greia (vanligvis en tapende kamp), og man har valget mellom å lete etter andre, bedre jobber. Noe av det som plager meg mest med NAV, er at vi ikke får noen klar og tydelig linje på hvilken stilling de tar til denne problemstillingen. Hvor lenge skal man presse seg til å stå i en jobb hvis det nesten driver en til selvmord på grunn av mobbing, trakasséring, tyrannisk og ignorant lederskap, og andre slike ting? Det virker som at vi er 100% overlatt til oss selv. Det er derfor jeg heller rådgir folk i en presset situasjon til å backe unna og ta seg en laaang tenkepause, stable seg på beina og tenke klart, før de prøver seg på nytt. Å rådgi noen til å kaste seg fra en dødskamp og rett inn i noe ukjent i en ny arbeidsplass, kan være å sende den personen inn i en ny dødfødt situasjon. Og man skal ikke gamble med folks liv. Man skal ha overskudd til, og føle seg trygg nok til å trekke seg ut av en uoversiktlig situasjon med den psykiske helsa i behold. Da kan man lettere gå fra arbeidsplass til arbeidsplass og analysére situasjonen. Dette ville løst seg så mye lettere med borgerlønn. Det er her jeg mener den store skoen ville fjernet presset fra folks nakke. Det skapes utroooolig mye sykemeldinger, psykiske lidelser, usikkerhet og friksjoner i samfunnet på grunn av denne markedsmodellen Fritt Marked og Kapitalisme bringer med seg. Fritt Marked betyr i realiteten "Fritt Vilt". Og siden vi ikke lærer noe som helst om det i skolen, så blir det som å sende sauene ut i skogen til ulvene, gaupene og bjørnene. Det er ekstremt uetisk. Borgerlønn, Demokrati og Planøkonomi vil være fremtidens politiske retninger. Lenke til kommentar
Gaea Skrevet 27. april 2018 Del Skrevet 27. april 2018 Det finnes andre psykiske lidelser enn sosial angst. Anonymous poster hash: 66fc1...eaa Jada. Men poenget er at sunt og hensiktmessig for andre psykiske lidelser også, enn bare sosial angst.Under forutsetninger om at det er bra arbeidsmiljø osv. Angst kan man bli kvitt, feks ved det du beskriver. Det er andre ting som er håpløst. Og da blir det verken jobb eller sosiale aktiviteter. Anonymous poster hash: 66fc1...eaa Hvilke andre ting tenker du på? Shizo eller borderline f.eks? Kan du uttrykk deg mer eksplisitt, i forhold hva du legger i "andre ting"? Hvilken diagnoser® sikter du spesifikt til? Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 27. april 2018 Del Skrevet 27. april 2018 (endret) Kom hjem fra Uganda sist mandag, etter å ha fulgt 8 norske kvinner med kamera rundt til 2 skoler og div landsbyer hvor de lokale kvinnene har fått hjelp til å starte egne arbeidsplasser samt nevnte skolene, hvor den ene i år hadde 10 års jubileum med over 200 elever.Mange sterke inntrykk, mange ekstremt fattige og var også innom flyktningleir med over 30000 innbyggere som har eksistert i over 20 år etter en borgerkrig.Det som slo meg er at disse stod på, vi ble tatt imot av kjempehyggelige kvinner som ikke brukte tid på å klage eller syte over hvor ille de har det.Eneste tiggeren jeg traff var på returen i Kongsberg, hvor det kom ei som pratet flytende norsk med et A4 ark printet ut i farger og trengte penger til hus og familien.Kvinner som produserer murstein fra bunn av, ingen fancy maskiner som gjør jobben, her gjøres alt for hånd. Endret 27. april 2018 av fo2re 1 Lenke til kommentar
djgudleif Skrevet 27. april 2018 Del Skrevet 27. april 2018 (endret) Uten jobb så hadde dagene mine vært like stappfulle. Jeg har måtte valgt bort veldig mange aktiviteter pga jeg skal være på jobb 8 timer. Jeg snakket med en kollega som hadde problemer med skuldra, og spurte hvorfor han ikke sykmeldte seg. Han svarte bare "ka ska man gjørra da, setta heim på soffan??" Det stusser jeg litt over. Det er jo utrolig mange ting å bedrive tiden sin med. Livskvaliteten min hadde vært mye bedre uten jobb, hvertfall om jeg kunne leve av hobbyene mine, men det blir jo en jobb... Å gå på trygd ville kanskje gått litt utover selvfølelsen min, men aktivitetsnivået hadde økt. Akkurat som det er nå så har jeg det bedre uten jobb pga inntekten min lar meg drive med det jeg vil på fritida. Men hadde det kommet inntekt uten jobb så hadde det vært EKSTREMT bra. Endret 27. april 2018 av Edgelord Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 27. april 2018 Del Skrevet 27. april 2018 Jaja, men da har de det bra da! Så trenger vi ikke å reise ned for å se på dem som sirkusdyr for å få oss til å føle oss bedre med oss selv, som så mange gjør. La Røde Kors og andre hjelpeorganisasjoner gjøre jobben, det dreier seg tross alt også om politikk. Jeg nekter å ha dårlig samvittighet for å ha et objektivt perspektiv på mitt eget samfunn, bare fordi andre deler av verden ikke har et samfunn likt vårt. Vi har også våre problemer. Bare fordi vi har basisbehovene dekket, så gjør ikke det problemene mindre gjeldende.Hvis man har dårlig samvittighet, så går det jo an å sette igang filantropiske aktiviteter i de landene også. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 27. april 2018 Del Skrevet 27. april 2018 Jaja, men da har de det bra da! Så trenger vi ikke å reise ned for å se på dem som sirkusdyr for å få oss til å føle oss bedre med oss selv, som så mange gjør. La Røde Kors og andre hjelpeorganisasjoner gjøre jobben, det dreier seg tross alt også om politikk. Jeg nekter å ha dårlig samvittighet for å ha et objektivt perspektiv på mitt eget samfunn, bare fordi andre deler av verden ikke har et samfunn likt vårt. Vi har også våre problemer. Bare fordi vi har basisbehovene dekket, så gjør ikke det problemene mindre gjeldende. Hvis man har dårlig samvittighet, så går det jo an å sette igang filantropiske aktiviteter i de landene også. Ingen som har reist dit for å se på sirkusdyr, her er det sparket igang mange småbedrifter inkl butikker, søm, frisører, murstein, oppdrett av div dyr som gris og kuer. Og ikke en krone har gått til byråkrati, bestikkelser eller korrupte politikere. Du kan jo sjekke hvor mye lederstillinger og fancy kontorbygg koster hos Røde Kors og andre kjente hjelpeorganisasjoner. Og hadde det dreiet seg om dårlig samvittighet, har jeg nok av andre bilder som aldri blir publisert fra bla et 60 kvm rom full av kvinner med HIV, eller barna som leker utenfor i en flyktningleir. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 27. april 2018 Forfatter Del Skrevet 27. april 2018 Det finnes andre psykiske lidelser enn sosial angst. Anonymous poster hash: 66fc1...eaa Jada. Men poenget er at sunt og hensiktmessig for andre psykiske lidelser også, enn bare sosial angst.Under forutsetninger om at det er bra arbeidsmiljø osv. Angst kan man bli kvitt, feks ved det du beskriver. Det er andre ting som er håpløst. Og da blir det verken jobb eller sosiale aktiviteter. Anonymous poster hash: 66fc1...eaa Hvilke andre ting tenker du på? Shizo eller borderline f.eks? Kan du uttrykk deg mer eksplisitt, i forhold hva du legger i "andre ting"? Hvilken diagnoser® sikter du spesifikt til? Jeg sikter ikke til noe spesielt, men det er et titall av andre diagnoser enn sosial angst. Det med å slite sosialt gjelder psykiske lidelser generelt. Og det er lite håp i mange tilfeller. Anonymous poster hash: 66fc1...eaa Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 27. april 2018 Forfatter Del Skrevet 27. april 2018 Kom hjem fra Uganda sist mandag, etter å ha fulgt 8 norske kvinner med kamera rundt til 2 skoler og div landsbyer hvor de lokale kvinnene har fått hjelp til å starte egne arbeidsplasser samt nevnte skolene, hvor den ene i år hadde 10 års jubileum med over 200 elever. Mange sterke inntrykk, mange ekstremt fattige og var også innom flyktningleir med over 30000 innbyggere som har eksistert i over 20 år etter en borgerkrig. Det som slo meg er at disse stod på, vi ble tatt imot av kjempehyggelige kvinner som ikke brukte tid på å klage eller syte over hvor ille de har det. Eneste tiggeren jeg traff var på returen i Kongsberg, hvor det kom ei som pratet flytende norsk med et A4 ark printet ut i farger og trengte penger til hus og familien. 351 Uganda april 2018-1597.jpg Kvinner som produserer murstein fra bunn av, ingen fancy maskiner som gjør jobben, her gjøres alt for hånd. Klarer du ikke skille sykdom fra fattigdom? Det er mange syke i Afrika også, men de ser du ikke i disse gladsakene dine. Mange steder er det enorme alkoholproblemer. Anonymous poster hash: 66fc1...eaa Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 27. april 2018 Del Skrevet 27. april 2018 Kom hjem fra Uganda sist mandag, etter å ha fulgt 8 norske kvinner med kamera rundt til 2 skoler og div landsbyer hvor de lokale kvinnene har fått hjelp til å starte egne arbeidsplasser samt nevnte skolene, hvor den ene i år hadde 10 års jubileum med over 200 elever. Mange sterke inntrykk, mange ekstremt fattige og var også innom flyktningleir med over 30000 innbyggere som har eksistert i over 20 år etter en borgerkrig. Det som slo meg er at disse stod på, vi ble tatt imot av kjempehyggelige kvinner som ikke brukte tid på å klage eller syte over hvor ille de har det. Eneste tiggeren jeg traff var på returen i Kongsberg, hvor det kom ei som pratet flytende norsk med et A4 ark printet ut i farger og trengte penger til hus og familien. 351 Uganda april 2018-1597.jpg Kvinner som produserer murstein fra bunn av, ingen fancy maskiner som gjør jobben, her gjøres alt for hånd. Klarer du ikke skille sykdom fra fattigdom? Det er mange syke i Afrika også, men de ser du ikke i disse gladsakene dine. Mange steder er det enorme alkoholproblemer. Anonymous poster hash: 66fc1...eaa Nå var poenget jobbe vs ikke jobbe ser jeg lenger opp. Og hvis du mener at et rom full av HIV smitta kvinner er en gladsak, da bør du kanskje ta en titt på hva du definerer som gladsaker. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 27. april 2018 Forfatter Del Skrevet 27. april 2018 Ingen som påstår det ikke gir glede å være i arbeid, snarere tvert imot. Det er uheldig for de syke, heldigvis bedre kår her enn å stues inn på et rom med andre syke. Anonymous poster hash: 66fc1...eaa Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå