AnonymDiskusjon Skrevet 25. april 2018 Del Skrevet 25. april 2018 Jeg tror de som jobber har det mye bedre enn de som ikke jobber. Helhetlig sett. Hva tenker dere? Har en del med helse å gjøre. Anonymous poster hash: 735f8...563 Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 25. april 2018 Del Skrevet 25. april 2018 Er da nok av folk som sitter i shitty jobber de trenger, mens det finnes trygda som lever livet glade dager.Har også mye med innstillingen til den enkelte, lykkelig folk er bloody opplagt mer lykkelige en surfitter som kun lever for å syte over hvor jævlig de har det. Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 25. april 2018 Del Skrevet 25. april 2018 (endret) Det å jobbe mye sliter på helsen, men en jobb gir mange gode vilkår for å skaffe seg et sosialt nettverk og kanskje litt sundere livsstil om man havner i rett miljø. Man har som regel ikke jobb på grunn av dårlig helse... ikke dårlig helse fordi man ikke jobber.. Kunne jo laget en morro statestikk på at Jobb er viktig for helsen, da 90% av de som ikke jobber har dårlig helse... Men det er jo ikke realiteten.. Endret 25. april 2018 av Krozmar Lenke til kommentar
Voosj Skrevet 25. april 2018 Del Skrevet 25. april 2018 Kan fly på veggen av å ikke ha noe å gjøre, da. Var iallfal slik for meg i perioden jeg var arbeidsledig. 2 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 25. april 2018 Forfatter Del Skrevet 25. april 2018 Er da nok av folk som sitter i shitty jobber de trenger, mens det finnes trygda som lever livet glade dager. Har også mye med innstillingen til den enkelte, lykkelig folk er bloody opplagt mer lykkelige en surfitter som kun lever for å syte over hvor jævlig de har det. Hadde du bare visst hvor jævlig jeg har det. Anonymous poster hash: 735f8...563 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 25. april 2018 Del Skrevet 25. april 2018 Folk er forskjellige og liker forskjellige ting, men tror de fleste liker å jobbe både av økonomiske grunner og "tidsfordriv", andre har jo jobber som de faktisk liker å gjerne ser på som en hobby også. Jeg er heldig sånn sett, mye av det jeg gjør på jobb kunne jeg fint gjort på fritiden også. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 25. april 2018 Del Skrevet 25. april 2018 Det å jobbe mye sliter på helsen, men en jobb gir mange gode vilkår for å skaffe seg et sosialt nettverk og kanskje litt sundere livsstil om man havner i rett miljø. Man har som regel ikke jobb på grunn av dårlig helse... ikke dårlig helse fordi man ikke jobber.. Kunne jo laget en morro statestikk på at Jobb er viktig for helsen, da 90% av de som ikke jobber har dårlig helse... Men det er jo ikke realiteten.. Jeg har ingen referanse for hånden akkurat nå, men konsensusen blant de som forsker på sykefravær er at langvarig fravær fra jobben eller fravær fra arbeidslivet i det hele tatt, er uheldig for helsen. 1 Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 25. april 2018 Del Skrevet 25. april 2018 De som ikke jobber og lever på trygd, eller de som ikke jobber og har millioner i banken? 1 Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 25. april 2018 Del Skrevet 25. april 2018 Det å jobbe mye sliter på helsen, men en jobb gir mange gode vilkår for å skaffe seg et sosialt nettverk og kanskje litt sundere livsstil om man havner i rett miljø. Man har som regel ikke jobb på grunn av dårlig helse... ikke dårlig helse fordi man ikke jobber.. Kunne jo laget en morro statestikk på at Jobb er viktig for helsen, da 90% av de som ikke jobber har dårlig helse... Men det er jo ikke realiteten.. Jeg har ingen referanse for hånden akkurat nå, men konsensusen blant de som forsker på sykefravær er at langvarig fravær fra jobben eller fravær fra arbeidslivet i det hele tatt, er uheldig for helsen. Godt poeng ovenfor her Tror det har mer med økonomi og trivsel, har ingenting med jobb å gjøre... Lenke til kommentar
depaderp Skrevet 25. april 2018 Del Skrevet 25. april 2018 (endret) Vi må skille imellom hvorfor man ikke jobber. Å være syk er selvfølgelig dårlig for helsen...om man er for syk til å jobber det stor sannsynlighet for at man er for syk til å leve et aktivt liv utenfor jobb, og får lav livskvalitet, dårlig økonomi ect. Om man vinner 100 mill. i lotto tror jeg de fleste ville kost seg ganske bra uten jobb om de var frisk. Endret 25. april 2018 av depaderp Lenke til kommentar
Belfaborac Skrevet 25. april 2018 Del Skrevet 25. april 2018 De som ikke jobber og lever på trygd, eller de som ikke jobber og har millioner i banken? Det er vel det sentrale spørsmålet. Jeg ville heller druknet meg i utslagsvasken enn å NAVe resten av livet, men hadde jeg hatt multiple overflødige millioner i banken så hadde jeg sagt opp i morgen. 2 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 25. april 2018 Del Skrevet 25. april 2018 Det er mange som tror det er så bra å ha fri hele tiden, men man blir veldig fort lei av det. Hvis jeg hadde hatt mye fri ville jeg reist omkring i verden og sett meg om, ulempen er at dette koster en del. Vet av mange som sier at de har så mye å gjøre at det er ikke noe problem, men det er nok mest en unnskyldning, eller kanskje de ikke trives med det de holder på med.Jeg er fantastisk takknemlig for å få gjøre noe nyttig hver eneste dag selv om noen dager er mest slit så kommer det alltids noe bedre, og det å få være på mange forskjellige plasser rundt omkring og treffe mange ulike folk, det er helt gull. Så utrolig mange hyggelige og bra folk der ute som man kan bli kjent med. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 25. april 2018 Forfatter Del Skrevet 25. april 2018 Tror de som er syke har det jævlig uansett hvor rike de er... ikke at det ikke er til hjelp med penger. Men selvsagt alle på trygd/nav er ikke syke, og noen av de har tilstander som gir funksjonshemning uten at de har det jævlig. Men det er mye psykiatri... og da har man det jævlig. Anonymous poster hash: 66fc1...eaa Lenke til kommentar
Drogin Skrevet 25. april 2018 Del Skrevet 25. april 2018 Jeg har nylig kjøpt hus og hage. Jeg kan ingenting om hverken gartneri eller håndverk, men liker å holde på og lære. Vi planlegger også å få flere barn i fremtiden. Vi har også en hund, og vi tenker på å få en Alaskan Malamute, som krever mye friluftsliv og tur for å trives. Vi har god økonomi, og jeg skal definitivt gå ned i stilling. Kanskje jobbe 50% eller noe slikt.For det er ikke kjangs i helvete for at jeg får hverdagen til gå rundt med alt det ovenfor med 100% stilling og 2 timer reise tur/retur til jobb. Og jeg prioriterer det overnevnte fremfor jobben. Gladlig! Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 25. april 2018 Forfatter Del Skrevet 25. april 2018 Det er ingen syke som har slik intrressant og koselig hverdag. Og hvis de hadde hatt det så hadde de nok fått hørt det Anonymous poster hash: 66fc1...eaa Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 25. april 2018 Del Skrevet 25. april 2018 De som ikke jobber og lever på trygd, eller de som ikke jobber og har millioner i banken? Er det meg du spør? Det er en effekt man ser både hos de som er sykemeldte og får 100 % lønn og de som er langtidssykemeldte eller får arbeidsavklaringspenger og får mindre enn 100 %. Det å jobbe mye sliter på helsen, men en jobb gir mange gode vilkår for å skaffe seg et sosialt nettverk og kanskje litt sundere livsstil om man havner i rett miljø. Man har som regel ikke jobb på grunn av dårlig helse... ikke dårlig helse fordi man ikke jobber.. Kunne jo laget en morro statestikk på at Jobb er viktig for helsen, da 90% av de som ikke jobber har dårlig helse... Men det er jo ikke realiteten.. Jeg har ingen referanse for hånden akkurat nå, men konsensusen blant de som forsker på sykefravær er at langvarig fravær fra jobben eller fravær fra arbeidslivet i det hele tatt, er uheldig for helsen. Godt poeng ovenfor her Tror det har mer med økonomi og trivsel, har ingenting med jobb å gjøre... Det henger nok sammen med trivsel, manglende sosialkontakt med kolleger, uro for fremtiden, svekket selvfølelse knyttet til sykefraværet eller oppsigelsen sin og sikkert flere ting. Se ellers mitt svar til Kakeshoma. Som andre her er inne på, er det selvfølgelig annerledes i tilfeller der folk av ulike grunner selv velger å ikke jobbe. Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 25. april 2018 Del Skrevet 25. april 2018 De som ikke jobber og lever på trygd, eller de som ikke jobber og har millioner i banken? Er det meg du spør? Det er en effekt man ser både hos de som er sykemeldte og får 100 % lønn og de som er langtidssykemeldte eller får arbeidsavklaringspenger og får mindre enn 100 %. Var egentlig til TS Er jo en helt klassisk psykiatri-tråd det her. Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 25. april 2018 Del Skrevet 25. april 2018 (endret) Jeg har en jobb som innimellom innebærer litt dødtid. For noen uker siden var det veldig lite å gjøre, og det ble mye dødtid(50-60% dødtid). Noe av dødtiden ble tilbrakt hjemme, siden jeg jobber hjemmefra. Denne jobben innebærer også en del overtid, som f.eks forrige uke da jeg jobbet 70 timer med null dødtid. Det er ingen tvil om at jeg foretrekker den uka med mye overtid over den uka med dødtid, selv om jeg har fullt betalt for dødtida. Endret 25. april 2018 av RRhoads Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 25. april 2018 Del Skrevet 25. april 2018 Jeg har en jobb som innimellom innebærer litt dødtid. For noen uker siden var det veldig lite å gjøre, og det ble mye dødtid(50-60% dødtid). Noe av dødtiden ble tilbrakt hjemme, siden jeg jobber hjemmefra. Denne jobben innebærer også en del overtid, som f.eks forrige uke da jeg jobbet 70 timer med null dødtid. Det er ingen tvil om at jeg foretrekker den uka med mye overtid over den uka med dødtid, selv om jeg har fullt betalt for dødtida. Hvordan jobb er dette? Lenke til kommentar
Gaea Skrevet 25. april 2018 Del Skrevet 25. april 2018 (endret) Det å jobbe mye sliter på helsen, men en jobb gir mange gode vilkår for å skaffe seg et sosialt nettverk og kanskje litt sundere livsstil om man havner i rett miljø. Man har som regel ikke jobb på grunn av dårlig helse... ikke dårlig helse fordi man ikke jobber.. Kunne jo laget en morro statestikk på at Jobb er viktig for helsen, da 90% av de som ikke jobber har dårlig helse... Men det er jo ikke realiteten.. Angående psykisk helse, er jobb forebyggende mot psykiske lidelser. Under forutsetning at man balanserer jobb og fritid på en hensiktmessig måte, og at man trives faglig og sosialt, og at arbeidsoppgavene er passe utfordrende. Det å ha jobb gir oss en fast rytme (se vekk ifra turnusarbeiderne), man kan føle seg nyttig (og dermed bedre selvtillit og selvfølelse), dersom man jobber flere sammen har man muligheter for å utvide sitt sosiale nettverk, og man utvikler seg gjerne/vokser personlig når man må samarbeide med andre). I jobber hvor man jobber mye selvstendig har man også muligheter til å vokse personlig, og man har en arena til å realisere seg selv, som er viktig psykisk behov. Å jobbe gir en mening i hverdagen, en grunn til å stå fordi man trengs på jobb. Å ikke kunne jobbe pga sykdom kan gi dårlig selvtillit og dårlig samvittighet. Å jobbe gjør også at man utsetter seg for en rekke faktorer som kan være ubehagelige, men som man også bli eksponert for i høy grad, og derfor takler bedre siden man ikke unngår problemet.. Har en person sosialt angst, vil det jo være tøft å måtte forholde seg til andre mennesker på jobb, men man vet jo at eksponering mot det man er redd for, er jo god metode for å bli kvitt det det.. På kort sikt ubehagelig å stå i, men på lengre sikt bedre psykisk helse. Å ha en jobb som tillater enn å være ute i daglys enten fra/til jobb eller på jobb (barnehage et godt eksempel), gjør jo at man får dannet nok av de positive stoffene kroppen trenger for å forebygge og bekjempe depresjon. Husk også at mange definerer seg selv utfra profesjon, jeg vil hevde at yrke og utdanning er like sterkt knyttet opp identitet som religion/livssyn, om ikke mer. Mange som pensjonerer seg, får episode med depresjon, fordi de selv ikke lenger føler seg nyttige og på en måte står "uten identitet" og en "byrde for samfunnet", noe som sliter på psyken. Mange tenker nok ikke over at det kan være lurt å trappe ned jobbingen gradvis når man nærmer seg pensjonsalder, for å unngå det "sjokket" med å gå fra 100% jobb til 0 %. Ble fortalt i grunnutdanningen min, da vi hadde emnet "arbeidshelse" at 9 uker sykemelding fra jobb gir høyrisiko for depresjon og angst. Angående fysisk helse, er det jo flere jobber som tilbyr mye fysisk aktivitet, på en måte hvor man nesten glemmer. En renholdsarbeider eller de som jobber med barn har store muligheter til å nå anbefalte mengde fysisk aktivitet. Viktig at man husker å jobbe ergonomisk, da. Huske på kroppholdning, riktig forflytningsteknikk, bruk av hjelpemidler ved tunge og hyppige løft osv. Hvis man føler at man blir syk av å jobbe, må man 1) Finne den rette arbeidsplassen og rette type jobb, 2) Jobbe med seg selv, f.eks. i form av stressmestring eller lære seg ergonomi og 3) ha en god dialog med sin leder, samtidig som lederen følger opp. En dyktig leder skal tilrettelegge slik at den ansatte klarer å stå i jobb, og en god ansatt kommuniserer godt med sin sjef om behov og tar ansvar selv også. Endret 25. april 2018 av Calluna Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå