Thlian Skrevet 25. april 2018 Del Skrevet 25. april 2018 Vi har et gulv som lader mengder med statisk elektrisitet hele tida og kom borti chassiet til PC`en til guttungen med sokken, det var en liten gnist og PC`en gikk i stå. Dette er ikke første gangen, om man kommer bori med klær, fingre eller tær spiller ingen rolle, men hva er det som gjør at PC`en ikke tåler det? Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 25. april 2018 Del Skrevet 25. april 2018 hva er det som gjør at PC`en ikke tåler det? Den er stappfull av elektronikk som er følsom for elektrostatiske utladninger (ESD) ... Det kan du ikke gjøre mye med, men det du f.eks. kan gjøre er å plassere PC'en - det høres ut som det er en boks som står på gulvet? - på en ESD-matte, eller et eller annet som leder elektrisitet. Når du berører matten med dine sokker/føtter, blir potensialforskjellen mellom sokker og PC utlignet, og det vil ikke oppstå gnister. Andre ting man kan gjøre er å bytte til andre sokker (annet materiale) og øke luftfuktigheten i rommet. Skifte av hele gulvbelegget regner jeg med står langt nede på tiltakslisten. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 25. april 2018 Del Skrevet 25. april 2018 Er PC-en tilkoblet jordet stikkontakt? Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 25. april 2018 Del Skrevet 25. april 2018 Er PC-en tilkoblet jordet stikkontakt? Svar fra min glasskule: Nei. Lenke til kommentar
Thlian Skrevet 25. april 2018 Forfatter Del Skrevet 25. april 2018 Er PC-en tilkoblet jordet stikkontakt? Svar fra min glasskule: Nei. Såfremt komponenter som går på 230V her i huset ikke har dobbel skjerming så er alt jorda. Jeg blir også provosert av antydninger som går på at jeg "han vet kanskje ikke bedre" "han har sånn pad som ikke er jorda" eller "huset er så gammelt at det ikke har jorda stikk". Hvilke forutsetninger har du for å komme med denne type svar? Lenke til kommentar
Thlian Skrevet 25. april 2018 Forfatter Del Skrevet 25. april 2018 hva er det som gjør at PC`en ikke tåler det? Den er stappfull av elektronikk som er følsom for elektrostatiske utladninger (ESD) ... Det kan du ikke gjøre mye med, men det du f.eks. kan gjøre er å plassere PC'en - det høres ut som det er en boks som står på gulvet? - på en ESD-matte, eller et eller annet som leder elektrisitet. Når du berører matten med dine sokker/føtter, blir potensialforskjellen mellom sokker og PC utlignet, og det vil ikke oppstå gnister. Andre ting man kan gjøre er å bytte til andre sokker (annet materiale) og øke luftfuktigheten i rommet. Skifte av hele gulvbelegget regner jeg med står langt nede på tiltakslisten. Lufta i dette huset er for lavt, det er for tørt her. En ESD matte er ikke så dumt, men vil det kunne hjelpe mot utladninger som skjer mot fingrene? Spiller ikke så stor rolle hvilke sokker en har, er det ikke det så er det klærne, er det ikke det så er det sofaen en akkurat har sitti. Smeller som F i finga hver gang jeg skrur av lyset ved sofaen vår. Det var en digresjon, men da vet jeg at på tross av at både kabinett og deler er jorda så er det allikevel følsomt for elektrostatiske utladninger. Må bare sørge for at jeg får ledet bort den strømmen før vi kommer i kontakt med kabinettet. ESD strips på beina Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 26. april 2018 Del Skrevet 26. april 2018 Ta å sett kabinettet på bordet. Her viser luftfuktighet måleren LO, har selv ikke problemer med det. Lenke til kommentar
Instict Skrevet 28. april 2018 Del Skrevet 28. april 2018 Statisk elektrisitet er vel det som lettest tar livet av elektronikk. Ting er heldigvis bedre skjermet nå, men om du har et eldre system så kan det være veldig skadelig for systemet ditt. Det finnes jo evt diverse sko som skal forhindre slikt. Eller matter som nevnt tidligere i tråden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå