Gå til innhold

Oppstart av enk og snart innlevering av selvangivelse


Anbefalte innlegg

Hei, opprettet nylig et enk, har drevet litt med musikk og har stort sett hatt utgifter, og lite til ingen inntekter, men ble oppfordret å sette opp enk for å kunne skrive av utgiftene ved kjøp av musikkutstyr, reise til spillejobb og lignende, og slik at jeg kan sende faktura etter en spillejobb.

 

I den forbindelse hørte jeg snakk om at ved oppstart av foretak kunne oppstartstiden regnes tilbake inntil fem år, og dermed kunne avregne evt. skatt fra investeringer jeg har gjort som privatperson til det som nå har blitt et foretak. Hvordan fungerer dette?

 

Er det noe jeg må ta tak i før selvangivelsen skal inn i slutten av måneden, eller blir det ikke før til neste år?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, opprettet nylig et enk, har drevet litt med musikk og har stort sett hatt utgifter, og lite til ingen inntekter, men ble oppfordret å sette opp enk for å kunne skrive av utgiftene ved kjøp av musikkutstyr, reise til spillejobb og lignende, og slik at jeg kan sende faktura etter en spillejobb.

 

I den forbindelse hørte jeg snakk om at ved oppstart av foretak kunne oppstartstiden regnes tilbake inntil fem år, og dermed kunne avregne evt. skatt fra investeringer jeg har gjort som privatperson til det som nå har blitt et foretak. Hvordan fungerer dette?

 

Er det noe jeg må ta tak i før selvangivelsen skal inn i slutten av måneden, eller blir det ikke før til neste år?

 

 

Har du fått opprettet foretaket i foretaksregisteret? Ved opprettelse så oppgir du dato for oppstart (01.01.2017). Dersom hovedhensikten er å få staten til å gi deg fradrag for hobbyen din, så kan du risikere at dem skjærer igjennom og etterskatter deg senere. Foreligger det konkrete planer om å få til en lønnsom drift, så er du innenfor (og du blir heller ikke straffet dersom du mot formodning ikke lykkes).

 

Start med å lag en oppstilling over inntekter, utgifter, investeringer for avskrivning og varebeholdning. Du får behov for alt dette straks du begynner på næringsoppgaven i selvangivelsen. Som næringsdrivende så har du hele neste måned på deg før oppgaven må være levert. Litt greit å få hjelp det første året dersom du aldri har av-stemt kontoer og gjort disposisjoner tidligere. Husk at dersom du bikker en omsetning på 50.000,- i løpet av de siste 12 måneder, så blir du MVA-pliktig og da blir det strengere krav til regnskapsføring og moms-avsetninger. Skatteetaten pleier å holde et 4-timers innføringskurs for nyetablerte. Veldig nyttig å delta på dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...