CaZpeR Skrevet 13. mai 2018 Del Skrevet 13. mai 2018 (endret) Strøm tas fra strømnettet. Og hadde det ikke det så er det iallefall ikke miljøvennlig å brenne av olje for å generere strøm :-p En grei oppsummering er her. Basert på tall fra England i 2005 (siden tallene ikke er lette å få tak i): Endret 13. mai 2018 av CaZpeR Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 13. mai 2018 Del Skrevet 13. mai 2018 Du finner greit tall for norske rafenerier. Er olje prisen høy og strømprisen lav taes strøm fra nettet. Mongstad bygget eget kraftverk men det ble ikke brukt. Nå er det demontert. Det kreves ca 1 kWh for å produsere 1 liter bensin som inneholder 10kwh Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 13. mai 2018 Del Skrevet 13. mai 2018 Det finnes ikke noe som er perfekt, men elbiler gir mindre utslipp totalt, og jo grønnere måte strømmen produseres på, desto mer drar elbilen ifra fossilbiler når det gjelder utslippsreduksjon. Det er det som er poenget her. Det som er farlig er at i de fleste land er strømforbruk PR husstand mye mindre enn i Norge. En el bil pr husstand vil fort utgjøre en dobling av husstandens strømforbruk.Kilde? Denne strømmen må fremskaffes. Når et land plutselig må doble sin strømproduksjon er det svært ofte fossile kraftverk som startes opp. Det kan fort bety at regnestykket ser svært ulikt ut. Dette fordi man ikke kan se på mix før elbilene kom men hva som må installeres for å ta ekstraforbruket. Derfor bør man ikke satse på el biler i land som ikke har overproduksjon av fornybar kraft. Norge er heldigvis ett av disse men det er ikke mange land som er i vår situasjon. Du glemmer at man sparer energi på å kutte bruken av fossilt drivstoff, så man trenger ikke øke strømproduksjonen i det hele tatt. Tvert imot. https://www.ssb.no/energi-og-industri/artikler-og-publikasjoner/pa-verdenstoppen-i-bruk-av-stromLeser man her ser man at Norge har ekstremt høyt strømforbruk PR innbygger. Tyskland og Dannmark ligger langt under. Derfor vil en elektrifisering her gjøre store endringer i landets strømforbruk. Nei, for raffinering vill gå ned så det totale forbruket blir mer eller mindre likt. Evt øker det her og raffineringen går ned en annen plass, det kommer litt an på olje satsingen fremover. Vi har dog ikke noe problem med å produsere nok strøm, problemet vårt er å levere effekt. Har du noe dokumentasjon på dette? Ved raffinering taes energi fra oljen ikke strømnettet. Om lading foregår om natten eller dagen spiller liten rolle. Antal kWh som må inn i strømnettet må dobles dersom strømforbruk dobles. Det er ikke slik at strømnett har ledig kapasitet om natten. Det produseres aldri mere strøm enn forbruk. Alltid balanse. Om Tysklands strømforbruk er lavere om natten enn om dagen betyr det at variable produsenter (typisk fossile kraftverk) reduserer produksjon. Kommer det masse el biler som skal lades må disse gå hele natten. Ehm, nei. Noen bruker såklart gass, dette kunne vi brukt til å produsere strøm.. Og bare sjekk Mongstad, kårstø osv. Hva skjedde med kraftverkene som skulle produsere strøm? Ja... Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 13. mai 2018 Del Skrevet 13. mai 2018 Du finner greit tall for norske rafenerier. Er olje prisen høy og strømprisen lav taes strøm fra nettet. Mongstad bygget eget kraftverk men det ble ikke brukt. Nå er det demontert. Det kreves ca 1 kWh for å produsere 1 liter bensin som inneholder 10kwh Nei, det kreves to om ikke mer. De fleste rapporterer >20% tap. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 14. mai 2018 Del Skrevet 14. mai 2018 De 10 000 kWh ekstra man bruker på å lage en el bil konta en fossilbil hvor er de i regnestykket? Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 15. mai 2018 Del Skrevet 15. mai 2018 De 10 000 kWh ekstra man bruker på å lage en el bil konta en fossilbil hvor er de i regnestykket?De finner du igjen i prisen på bilen.. Det er en ganske klar sammenheng mellom pris og utslipp under produksjon. En dyr bil forårsaker mer utslipp under produksjon enn en billig. En Renault Zoe er ca 50% dyrere enn en Renault Clio*, dermed slipper den ut 50% mer under produksjon. Det fine med den sammenhengen der er at etter som prisen på elbiler synker så synker også produksjonsutslippene. Siden elbiler generelt er et mindre modent produkt så kan vi forvente større reduksjon i produksjonsutslipp der enn for fossilbiler. *pris på innstegsmodell uten avgifter eller subsidier Lenke til kommentar
CaZpeR Skrevet 15. mai 2018 Del Skrevet 15. mai 2018 (endret) De 10 000 kWh ekstra man bruker på å lage en el bil konta en fossilbil hvor er de i regnestykket? Joda. Det bruker mer energi på å lage en elbil kontra en fossilbil. Men sett i hele bilens levetid så er elbilen fortsatt miljøvennlig da fossilt drivstoff forurenser mer i produksjon og bruk. Sakser bare ut konklusjonen her: Påstand: Det slippes ut mye mer CO2 under produksjon av elbiler enn vanlige biler. Konklusjon: Riktig. Biler med forbrenningsmotor står likevel for et større CO2-utslipp i et livsløpsperspektiv. Kilde (med ytterligere kilder): https://www.tu.no/artikler/12-myter-og-fakta-om-elbiler-og-forurensing/367894#3 Endret 15. mai 2018 av CaZpeR Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 15. mai 2018 Del Skrevet 15. mai 2018 Strøm tas fra strømnettet. Og hadde det ikke det så er det iallefall ikke miljøvennlig å brenne av olje for å generere strøm :-p En grei oppsummering er her. Basert på tall fra England i 2005 (siden tallene ikke er lette å få tak i): Så godt å vite Da bør dem som bryr seg anstrenge seg enda hardere for å få meg til å slutte å kjøre med bensin og diesel. Det kan bli morsomt =) 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 19. mai 2018 Del Skrevet 19. mai 2018 Det finnes ikke noe som er perfekt, men elbiler gir mindre utslipp totalt, og jo grønnere måte strømmen produseres på, desto mer drar elbilen ifra fossilbiler når det gjelder utslippsreduksjon. Det er det som er poenget her.Det som er farlig er at i de fleste land er strømforbruk PR husstand mye mindre enn i Norge. En el bil pr husstand vil fort utgjøre en dobling av husstandens strømforbruk. Kilde? Denne strømmen må fremskaffes. Når et land plutselig må doble sin strømproduksjon er det svært ofte fossile kraftverk som startes opp. Det kan fort bety at regnestykket ser svært ulikt ut. Dette fordi man ikke kan se på mix før elbilene kom men hva som må installeres for å ta ekstraforbruket. Derfor bør man ikke satse på el biler i land som ikke har overproduksjon av fornybar kraft. Norge er heldigvis ett av disse men det er ikke mange land som er i vår situasjon.Du glemmer at man sparer energi på å kutte bruken av fossilt drivstoff, så man trenger ikke øke strømproduksjonen i det hele tatt. Tvert imot. https://www.ssb.no/energi-og-industri/artikler-og-publikasjoner/pa-verdenstoppen-i-bruk-av-strom Leser man her ser man at Norge har ekstremt høyt strømforbruk PR innbygger. Tyskland og Dannmark ligger langt under. Derfor vil en elektrifisering her gjøre store endringer i landets strømforbruk. Der fremkommer det at årsaken til strømbruken er oppvarming. Hvis du tror en elbil vil doble dette så bommer du ganske bra på målskiva. Elbiler brukes nemlig ikke til oppvarming av bolig. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 19. mai 2018 Del Skrevet 19. mai 2018 Ser at det kan mistolkes. Poenget var å elektrifisere den tyske bilparken vil gjøre et relativt mye større prosentvis økning av strømforbruk enn i Norge. Når en el bil bruker 3500 kWh i året og husstanden 20 000 timer blir økning ca 15%. I Tyskland er vanlig strømforbruk typisk 5000 kWh i året. Når familien kjøper el bil blir den prosentvise økningen 70%. I praksis betyr dette at om normale husholdninger står for Tysklands størsteparten av landets strømforbruk vil dette øke dramatisk ved en elektrifisering av bilparken.i Norge er derimot en elektrifisering udramatisk både med hensyn på energi og effekt Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 19. mai 2018 Del Skrevet 19. mai 2018 Ser at det kan mistolkes. Poenget var å elektrifisere den tyske bilparken vil gjøre et relativt mye større prosentvis økning av strømforbruk enn i Norge. Når en el bil bruker 3500 kWh i året og husstanden 20 000 timer blir økning ca 15%. I Tyskland er vanlig strømforbruk typisk 5000 kWh i året. Når familien kjøper el bil blir den prosentvise økningen 70%. I praksis betyr dette at om normale husholdninger står for Tysklands størsteparten av landets strømforbruk vil dette øke dramatisk ved en elektrifisering av bilparken.i Norge er derimot en elektrifisering udramatisk både med hensyn på energi og effekt Men du glemmer å trekke i fra energimengden brukt til å raffinere og transportere drivstoff. Dette vill frigjøre masse energi i en slikt tenkt situasjon. I tillegg produserer mange Tyskere sin egen strøm, så de kan bare legge til noen paneler osv. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 19. mai 2018 Del Skrevet 19. mai 2018 Frakt utgjør mikroskopisk bidrag. Mesteparten av raffineringsmarginene energiforbruk taes fra råoljen. Med det er jo bare å prøve. El biler kommer. Så får vi se om strømforbruket synker. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 19. mai 2018 Del Skrevet 19. mai 2018 Frakt utgjør mikroskopisk bidrag. Mesteparten av raffineringsmarginene energiforbruk taes fra råoljen. Med det er jo bare å prøve. El biler kommer. Så får vi se om strømforbruket synker. Normalt får en kun tall for alt dette i ett, og det pleier å ligge på rundt 20% fra de forskjellige aktørene. Dvs at for hver liter med drivstoff produsert "forsvinner" det 2kWh sånn ca. Disse kunne en brukt til å produsere strøm til nettet. Man kunne brukt råoljen direkte. Det er hele poenget, strømmen vill ikke øke nevneverdig kun på grunn av dette. Det er noe en må legge til om en først skal se på det totale bildet. Strømforbruket synker nok ikke, energibruken vill dog synke drastisk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå