storken Skrevet 26. april 2018 Del Skrevet 26. april 2018 De bør kalle teknologien for 'Clean Diesel'. 1 Lenke til kommentar
Kjetil Sandal Skrevet 27. april 2018 Del Skrevet 27. april 2018 Blank løgn dessverre. Det hadde vært fint om vi kunne gjøre en skitten diesel industri, ren. Men det er umulig. Det er elbiler m lang rekkevidde som er løsningen. Håper nok folk snart innser dette, så vi kan få renere luft i byene og bedre miljø for alle. Elbiler koster kun en brøkdel av vedlikeholdet som en fosilbil krever. Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 27. april 2018 Del Skrevet 27. april 2018 (endret) Blank løgn dessverre. Det hadde vært fint om vi kunne gjøre en skitten diesel industri, ren. Men det er umulig.Sier du dette i kraft av å være en fagperson, eller som en fanboy? Det er elbiler m lang rekkevidde som er løsningen. Håper nok folk snart innser dette, så vi kan få renere luft i byene og bedre miljø for alle. Elbiler koster kun en brøkdel av vedlikeholdet som en fosilbil krever.Plugin-hybrider med en reell rekkevidde på 20km ville vel kunne gjøre byene omtrent like rene som elbiler, gitt at eierne sørget for å lade dem før bruk. Sykkel og endret bosettingsmønster, forbud mot vedfyring, forurensende cruiseskip og tungtransport inne i bysentra kunne antagelig ha gjort byene enda litt renere. -k Endret 27. april 2018 av knutinh 2 Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 27. april 2018 Del Skrevet 27. april 2018 Det var betryggende å høre Takk Bosch! (P.S. ikke integrer renseduppedingsene mere enn hva som er tilfelle med dagens katalysator/partikkelfilter. Det er veldig greit å kunne skjære disse bort og erstatte dem med rake rør, på de biler der disse er problembarn) Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 27. april 2018 Del Skrevet 27. april 2018 Fossilt drivstoff er en begrenset ressurs, men mer og mer drivstoff lages av avfall. Syntetisk drivstoff er også et spennende alternativ. Ingen god grunn til å skrote dieselbilen i overskuelig fremtid!Jo, det er god grunn til det. Avfall er også begrenset, og hvorfor skal man finne på stadig nye måter å forpeste luften på når man kan ha biler uten utslipp (elbiler)? Hvor får du tak i elbiler uten utslipp? \ Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 27. april 2018 Del Skrevet 27. april 2018 (endret) Blank løgn dessverre. Det hadde vært fint om vi kunne gjøre en skitten diesel industri, ren. Men det er umulig. Det er elbiler m lang rekkevidde som er løsningen. Håper nok folk snart innser dette, så vi kan få renere luft i byene og bedre miljø for alle. Elbiler koster kun en brøkdel av vedlikeholdet som en fosilbil krever. Vel. Jeg fyller nu fortsatt diesel, mest på trass. Mye pga forutintatte meninger som dette. Ubegrunnet svartmaling av ottomotoren, samt messiasholdninger mot elbil. Jeg sympatifyller diesel jeg Jeg liker å støtte de forhåndsdømte. Endret 27. april 2018 av BippeStankelbein 1 Lenke til kommentar
CaZpeR Skrevet 27. april 2018 Del Skrevet 27. april 2018 (endret) Elbiler koster jo utslipp i form av produksjon. Og det er ikke dumt å forflytte utslippet fra eksospottene og over til produksjonen (derav fabrikkene). Fabrikkene er underlagt klare forurensingskvoter og har kvoteutgifter i forbindelse med dette. Disse utgiftene går jo igjen videre til forskning og utvikling av fornybar teknologi/energi. Noe som i andre enden kan være med å bidra til at for eksempel produksjon av elbiler kan forurense mindre ved bruk av denne utviklingen. Har en referanse her, men fant den ikke i forbifarten (er på mobil). Er mange nyanser som ofte glemmes. Også energikostnaden i rafinneringsprosessen av fossilt drivstoff og transport/lagring av dette. Og energien i Norge kommer jo stort sett fra svært miljøvennlige kilder (vind og vannkraft). Endret 27. april 2018 av CaZpeR 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 27. april 2018 Del Skrevet 27. april 2018 Det kan virke som om batteri-elektriske biler, har ulemper som gjør at ikke alle vil velge el-biler i dag. Selv om det er bygget ut mange ladestasjoner og folk kan lade hjemme. Og et godt utvalg av batteri-elbiler leveres fra bilprodusenter. Så kan det hende at batterier blir mye bedre i de nærmmeste årene. Da må vi nok ned på 15 min. ladetid for 20 mils kjøring for at dette skal favne omtrent alle. Så finnes det et alternativ. Med Hydrogen-el som rekkevidde/tyngde-forlenger, ville vi nå alltransport. Slik at all transport blir forurensningsfri. Nei, hydrogen er ikke et alternativ. Hydrogen er en blindvei og bortkastet energi. Tiden man kaster bort på hydrogen kunne vært bedre brukt på ren batteridrift. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 27. april 2018 Del Skrevet 27. april 2018 Fossilt drivstoff er en begrenset ressurs, men mer og mer drivstoff lages av avfall. Syntetisk drivstoff er også et spennende alternativ. Ingen god grunn til å skrote dieselbilen i overskuelig fremtid!Jo, det er god grunn til det. Avfall er også begrenset, og hvorfor skal man finne på stadig nye måter å forpeste luften på når man kan ha biler uten utslipp (elbiler)? Hvor får du tak i elbiler uten utslipp? \ Elbiler går på elektrisitet og slipper ikke ut gasser og lignende. 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 27. april 2018 Del Skrevet 27. april 2018 Fossilt drivstoff er en begrenset ressurs, men mer og mer drivstoff lages av avfall. Syntetisk drivstoff er også et spennende alternativ. Ingen god grunn til å skrote dieselbilen i overskuelig fremtid!Jo, det er god grunn til det. Avfall er også begrenset, og hvorfor skal man finne på stadig nye måter å forpeste luften på når man kan ha biler uten utslipp (elbiler)?Hvor får du tak i elbiler uten utslipp? \Elbiler går på elektrisitet og slipper ikke ut gasser og lignende. Når elbilen er tilkoblet solceller som lader den opp over natten er den ren. 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 27. april 2018 Del Skrevet 27. april 2018 Ikke direkte, som i "Zero tailpipe emission". Det kommer an på hva strømmen man fyller batteriet er laget av. Og så har man utslipp med produksjon og frakt av bilene selvsagt. Ingen ville hatt elbiler uten at utallige forbrenningsmotorer har vært i drift i forbindelse med utvinning av metaller, frakt av deler og ferdig bil osv. Hva tror du skipene som frakter biler verden rundt fyller? Heavy Fuel Oil med høyt svovelinnhold, det går noen titalls tonn per dag for å si det sånn. Og her i landet skal vi ikke engang kunne kjøre små bensinbiler fordi de forurenser sånn. Forstå det den som kan. 3 Lenke til kommentar
CaZpeR Skrevet 27. april 2018 Del Skrevet 27. april 2018 Ikke direkte, som i "Zero tailpipe emission". Det kommer an på hva strømmen man fyller batteriet er laget av. Og så har man utslipp med produksjon og frakt av bilene selvsagt. Ingen ville hatt elbiler uten at utallige forbrenningsmotorer har vært i drift i forbindelse med utvinning av metaller, frakt av deler og ferdig bil osv. Hva tror du skipene som frakter biler verden rundt fyller? Heavy Fuel Oil med høyt svovelinnhold, det går noen titalls tonn per dag for å si det sånn. Og her i landet skal vi ikke engang kunne kjøre små bensinbiler fordi de forurenser sånn. Forstå det den som kan. Ja. Du tror bensinbilene er transportert med luft og ønskevinger? :-p Men helt enig i at det er andre transportgrupper som forurenser mer. Men å bytte ut bilpark med elbiler (sett over et helt livsløp av bilen) så er det bedre enn ingenting. Og iallefall bedre enn å kjøre med bensin/diesel. 2 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 27. april 2018 Del Skrevet 27. april 2018 Det beste med elbil for min del er minimalt med støy fra de. Støyforurensning er et stort problem i byer og ved veier. Også veldig deilig å slippe eksoslukta når man går forbi biler på parkeringsplasser, når man går over fotgjengerfelt, er ute og sykler og blir forbikjørt, osv osv. Mange situasjoner der elbil er svært bra, ikke minst mtp lokal forurensning. Volvo-diesler støyer noe helt forferdelig, D5 er en grusom motor, men høres dessverre best utenfor bilen, ikke så mye inni. All den støyen, eksosen og djevelskapen bare for å flytte en bil, som regel korte turer. Det er jo rett og slett vondt å høre på. Etter jeg har blitt kjent med elbiler har all motorlyd blitt støy for meg. Bare STØY, totalt uønsket og unødvendig når det finnes alternativer. Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 27. april 2018 Del Skrevet 27. april 2018 Fossilt drivstoff er en begrenset ressurs, men mer og mer drivstoff lages av avfall. Syntetisk drivstoff er også et spennende alternativ. Ingen god grunn til å skrote dieselbilen i overskuelig fremtid!Jo, det er god grunn til det. Avfall er også begrenset, og hvorfor skal man finne på stadig nye måter å forpeste luften på når man kan ha biler uten utslipp (elbiler)? Hvor får du tak i elbiler uten utslipp? \ Elbiler går på elektrisitet og slipper ikke ut gasser og lignende. Men en bil slipper da ut mer enn "gasser og lignende". Og da er det ikke nullutslippsbil bare fordi den ikke har eksosrør? 2 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 28. april 2018 Del Skrevet 28. april 2018 Antielbilfanatikere kverulerer. Ja, fossilbiler slipper ut eksos, og elbiler gjør det ikke. 2 Lenke til kommentar
BippeStankelbein Skrevet 28. april 2018 Del Skrevet 28. april 2018 Antielbilfanatikere kverulerer. Ja, fossilbiler slipper ut eksos, og elbiler gjør det ikke. Hvorfor bruker du øknavn? Ønsker du ikke en saklig debatt? Jeg påpekte en faktafeil, det må være lov uten å bli satt i bås som "fanatiker" verken den ene eller den andre veien? 2 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 28. april 2018 Del Skrevet 28. april 2018 Mange som ikke har lademulighet og inntil det blir satt krav om at alle boliger skal ha lademulighet, så blir det å kjøpe fossilt Vil tippe at de fleste nye boliger som bygges i dag, bygges uten lademulighet 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 28. april 2018 Del Skrevet 28. april 2018 Ja det er sant, utbyggere legger ikke inn slike kostnader, det er kuttet til beinet der det går an, kun det aller mest nødvendige er tatt med. Blokker i byer er jo et prakteksempel, trangt, dårlig infrastruktur, styret består kun av folk over 70 år, all endring er uønsket. 2 Lenke til kommentar
CaZpeR Skrevet 28. april 2018 Del Skrevet 28. april 2018 Ja det er sant, utbyggere legger ikke inn slike kostnader, det er kuttet til beinet der det går an, kun det aller mest nødvendige er tatt med. Blokker i byer er jo et prakteksempel, trangt, dårlig infrastruktur, styret består kun av folk over 70 år, all endring er uønsket. Her i Trøndelag har flere nye prosjekter fått lagt opp ledninger fra sikringsskap til garasjeanlegg hvorpå den som kjøper leiligheten trenger kun å besørge laderen og arbeidet for å koblet til en ekstra krets og evt. Jordfeilbryter dersom laderen ikke har det innebygget. Alt er klart. Koster ikke mange kronene for å legge klar kabelen. 2 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 28. april 2018 Del Skrevet 28. april 2018 Jeg har erfaring med noe sånt og det som går igjen er griske utbyggere som krever 20 tusen kroner for ett uttak på 10 ampere schuko. Siden all kontakt går gjennom dem tar de påslag som bare juling på arbeid som faktureres gjennom dem, dette er melking i praksis. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå