I16 Skrevet 27. april 2018 Del Skrevet 27. april 2018 Aldri hørt om WHM. Buteyko er kort fortalt å puste minst mulig, alltid med nesen. Kjøp og les boka "Close your mouth", den er billig og har alt du trenger av info, redda livet mitt. Og for de som lurer: Buteyko metoden er IKKE alternativ behandling, men det er ikke forsket tilstrekkelig på den slik jeg forstår det. Noen få studier har vist en viss effekt, men mange som har prøvd det opplever enorm effekt. Forresten så var jeg KONSTANT tett i nesa da jeg hadde kraftig astma. Etter buteyko har jeg ikke vært tett i nesa på 4-5 år. Kommer nok til å kjøpe boka en gang når jeg har tid til å lese den (etter eksamenstida). Men det med å puste minst mulig antyder ikke at tung utholdenhetstrening er dårlig og astma-fremkallende? Krever metoden at du gjør utholdenhetstrening med kun nesa i tillegg? Eller holder det å puste minst mulig i hverdagen generelt Altså å puste minst mulig i forhold til behovet du har for å puste i gitt situasjon. Løpte her om dagen en 4x4 intervalløkt på tredemølle med intervaller på 13kmt uten å åpne munnen en eneste gang. Det hadde ikke funka for krononisk-hyperventilerende-meg for 5 år siden. Metoden krever ikke utholdenhetstrening med kun nesepusting, men den gir deg muligheten til å klare det. Det blir for mye å skrive alt her, du må lese deg opp og evt-. se noen foredrag på youtube om de konkrete øvelsene. Dufen: Kan godt være de begge fører til positive resultater, men grunnen til at jeg opplever det som noe alternativt når jeg leser instruksjoner som dette: " 4) Scan your bodyDuring the 30 power breaths, delve into your body and become aware of it as possible. Trace your awareness up and down your body and use your intuition as to what parts lack energy and what parts are overflowing. Scan for any blockage between the two. Try to send energy/warmth to those blockages. Then release them deeper and deeper. Tremors, traumas and emotional releases can come up. It can be likened to kundalini rising. Feel the whole body fill up with warmth and love. Feel the negativity burn away. " Slikt gjør meg bare oppgitt, men selvfølgelig kan det ligge noe i det. Dog har det garantert ikke noe med energier, intuisjon og sending av varme rundt i kroppen... Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 27. april 2018 Del Skrevet 27. april 2018 Haha, hvor i all verden har du funnet det der? Om man bare følger pustemønsteret slavisk så holder det. Den fysiologiske responsen er det man er ute etter. Ikke en spirituell opplysning.Jeg sier meg helt enig, "energier, intuisjon og sending av varme rundt i kroppen" blir bare svada og høres utvilsomt ut som newage.Wim Hof er ganske spirituell av seg men metoden i seg selv har vist seg å holde de påstander den er gitt. Lenke til kommentar
I16 Skrevet 28. april 2018 Del Skrevet 28. april 2018 Vel, jeg får ikke tilgang til den offisielle siden til WHM på jobb, så måtte ta til takke med noen som refererer til han. Mulig de selv er litt på jordet da... Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 28. april 2018 Del Skrevet 28. april 2018 Det kan man trygt si... Fruen er bioingeniør og bachelorgraden hennes innebar en del forsøk. De testet asfyksi indusert av hyperventilering og fant at Wim Hof sine påstander stemmer. Hormonmanipulering er et faktum med metoden, og stresshormonene uten den psykologiske responsen er utelukkende positiv. Lenke til kommentar
Gaea Skrevet 28. april 2018 Del Skrevet 28. april 2018 Den langtidsvirkende er et preventivt medikament. Den er IKKE ment å brukes før trening, det er det man skal bruke ventoline til. Seretide er som jeg skrev tidligere et kortikosteroid som bruker lang tid på å gi effekt. Hvis jeg har brukt seretide morgen og kveld i for eksempel 2 måneder, er det da bortkastet å bruke hurtigvirkende før trening, for lungene mine skal teknisk sett ''funke 24/7'' pga seretiden jeg tar og har tatt jevnlig på det punktet? Jeg har astma selv, men min astma er i bedring! Har du gjort spirometri? Hva ble resultatene? Jeg vet ingenting om hva spirometri er eller betydningen av det. Men jeg fikk et munnstykke å blåse inn i, jeg slet virkelig med å få ''godkjent'' blåset mitt, tømte lungene for luft i utpustet, men det nådde ikke opp. Føltes som jeg vrengte lungene for å få resultatet legen var fornøyd med, gjorde nesten litt vondt. Målet var å få en eller annen bar på skjermen til å bli grønn for godkjent eller noe. Han viste meg i etterkant en slags graf hvor jeg fikk se en linje som representerte et normalt resultat, også en linje som representerte mitt dårlige resultat under, slik jeg husker det så ut. Skal y-aksen være karbondioksid(eller utpust hva enn man kaller det) og x-aksen tida eller noe? I tegningen min er jeg naturligvis rød linje og denne fasiten på ''normalfungerende lunger'' blå. Du har gjort spirometri, basert på den grafen du legger ved her, og beskrivelsen din om hvor tungt det er. Det ER kjempetungt å utføre spirometri, man skal puste både hardt og fort, og holde på i 6 sekunder, som er ganske lenge. Jeg føler nesten selv at jeg holder på å svime av å presse så hardt... Men dette trengs for at resultatet blir godkjent. Spirometri kurver er nesten like forskjellige som fingeravtrykk, man sier at hver har sin egen graf, selv om det er noe vi ser igjen: Typisk hengekøyeform kan vise obstruksjon (hindring i luftveiene) og det er jo også interessant å se hvor høyt volum man har, som ofte er lavere. I tillegg kan man også se på grafen og tallene om det kan tale for restriktive forhold i lungene (f.eks. muskulære). Det under x-aksen er inspirasjonen (altså innpust) og det over x- aksen er utpusten. Y måler strømningshastigheten til denne (flow) https://sml.snl.no/astma' target='_new'> Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 2. mai 2018 Del Skrevet 2. mai 2018 Den langtidsvirkende er et preventivt medikament. Den er IKKE ment å brukes før trening, det er det man skal bruke ventoline til. Seretide er som jeg skrev tidligere et kortikosteroid som bruker lang tid på å gi effekt. det er derfor jeg skriver at det tar tid før den virker optimalt også. Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 4. mai 2018 Del Skrevet 4. mai 2018 Du hadde rett i at den langtidsvirkende kicker inn fort, jeg tolka navnet som at den først begynte å virke etter 2 - 3 uker bruk. Men den virker etter 10 min, bare mer langvarig effekt. Seretide diskus (langtidsvirkende) Ventoline diskus (Kortidsvirkende før treningsøkter) Det stemmer at den langttidsvirkende bruker litt tid på å gi max effekt men det er den som er best å bruke før du skal trene. Den hurtigvirkende funker best når du sitter som en klump og ikke får puste. Den langtidsvirkende er et preventivt medikament. Den er IKKE ment å brukes før trening, det er det man skal bruke ventoline til. Seretide er som jeg skrev tidligere et kortikosteroid som bruker lang tid på å gi effekt. det er derfor jeg skriver at det tar tid før den virker optimalt også. Jeg ble litt usikker på hva du egentlig mener? Et kortikosteroid gir ikke effekt i nærheten så fort som skissert i det første innlegget jeg siterer. Lenke til kommentar
Kaneltryne Skrevet 5. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2018 Den langtidsvirkende er et preventivt medikament. Den er IKKE ment å brukes før trening, det er det man skal bruke ventoline til. Seretide er som jeg skrev tidligere et kortikosteroid som bruker lang tid på å gi effekt. det er derfor jeg skriver at det tar tid før den virker optimalt også. Hvor lenge er det egentlig snakk om før denne langtidsvirkende skal funke optimalt, står absolutt ingenting om det på internett som jeg klarer å finne i hvertfall. Er det snakk om dager, uker, eller måneder? Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 5. mai 2018 Del Skrevet 5. mai 2018 Den langtidsvirkende er et preventivt medikament. Den er IKKE ment å brukes før trening, det er det man skal bruke ventoline til. Seretide er som jeg skrev tidligere et kortikosteroid som bruker lang tid på å gi effekt. det er derfor jeg skriver at det tar tid før den virker optimalt også. Hvor lenge er det egentlig snakk om før denne langtidsvirkende skal funke optimalt, står absolutt ingenting om det på internett som jeg klarer å finne i hvertfall. Er det snakk om dager, uker, eller måneder? En til to uker, den gir heller ingen effekt som akuttmedisin som ventoline, bricanyl osv. Preventivbehandling med kortikosteroider er for å forhindre forverring av astma, ikke behandle akutte symptomer. Se på det som en slags buffer som hjelper kroppen å motstå påvirkningen av astmasymptomer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå