Kaneltryne Skrevet 25. april 2018 Del Skrevet 25. april 2018 Vært hos legen og fått en langtidsvirkende astma medisin og en korttidsvirkende. Hvis jeg tar den korttidsvirkende akkurat nå, også løper, skal jeg være helt ''fri'' for astma da, eller må jeg først ta den langtidsvirkende en stund, i tillegg til den korttidsvirkende før trening? Den langtidsvirkende gjør ikke så jeg kan slutte helt med den kortidsvirkende? At etter 1 mnd på langtidsvirkende astmamedisin, så fungerer lungene optimalt, og jeg trenger ikke benytte meg av den korttidsvirkende rett før trening lenger? Vet dette er spørsmål til legen, men de slo meg etter jeg kom hjem. Fint om noen med peiling eller erfaring med astma kan hjelpe Lenke til kommentar
K N Skrevet 25. april 2018 Del Skrevet 25. april 2018 Vært hos legen og fått en langtidsvirkende astma medisin og en korttidsvirkende. Hvis jeg tar den korttidsvirkende akkurat nå, også løper, skal jeg være helt ''fri'' for astma da, eller må jeg først ta den langtidsvirkende en stund, i tillegg til den korttidsvirkende før trening? Den langtidsvirkende gjør ikke så jeg kan slutte helt med den kortidsvirkende? At etter 1 mnd på langtidsvirkende astmamedisin, så fungerer lungene optimalt, og jeg trenger ikke benytte meg av den korttidsvirkende rett før trening lenger? Vet dette er spørsmål til legen, men de slo meg etter jeg kom hjem. Fint om noen med peiling eller erfaring med astma kan hjelpe Den "langtidsvirkende" tar ca 10 min på meg før den slår inn. Om jeg har 100% pust da vet jeg ikke, men har ingen problemer med å jogge en stund ihvertfall. Den "korttidsvirkende" bruker jeg ikke lenger, og hadde den kun som en backup i tilfelle jeg skulle få veldig dårlig pust. Har forstått at den skal brukes om du får dårlig pust som en type "nødløsning", men kan brått ta feil her Lenke til kommentar
Kaneltryne Skrevet 25. april 2018 Forfatter Del Skrevet 25. april 2018 Den "langtidsvirkende" tar ca 10 min på meg før den slår inn. Om jeg har 100% pust da vet jeg ikke, men har ingen problemer med å jogge en stund ihvertfall. Den "korttidsvirkende" bruker jeg ikke lenger, og hadde den kun som en backup i tilfelle jeg skulle få veldig dårlig pust. Har forstått at den skal brukes om du får dårlig pust som en type "nødløsning", men kan brått ta feil her Ja, korttidsvirkende kan også tas hvis du har alvorlig astma og får ''astmaanfall'', men den er også til å ta et kvarter før trening i følge legen. Mener du virkelig at den langtidsvirkende kicker inn merkbart etter bare 10 min? Sikker på at det er den langttidsvirkende du da tar, og ikke har blanda om medisinene og faktisk tar den korttidsvirkende? Lenke til kommentar
Gaea Skrevet 26. april 2018 Del Skrevet 26. april 2018 Den "langtidsvirkende" tar ca 10 min på meg før den slår inn. Om jeg har 100% pust da vet jeg ikke, men har ingen problemer med å jogge en stund ihvertfall. Den "korttidsvirkende" bruker jeg ikke lenger, og hadde den kun som en backup i tilfelle jeg skulle få veldig dårlig pust. Har forstått at den skal brukes om du får dårlig pust som en type "nødløsning", men kan brått ta feil her Ja, korttidsvirkende kan også tas hvis du har alvorlig astma og får ''astmaanfall'', men den er også til å ta et kvarter før trening i følge legen. Mener du virkelig at den langtidsvirkende kicker inn merkbart etter bare 10 min? Sikker på at det er den langttidsvirkende du da tar, og ikke har blanda om medisinene og faktisk tar den korttidsvirkende? Hva er preperatnavnene? Lenke til kommentar
Kaneltryne Skrevet 27. april 2018 Forfatter Del Skrevet 27. april 2018 Den "langtidsvirkende" tar ca 10 min på meg før den slår inn. Om jeg har 100% pust da vet jeg ikke, men har ingen problemer med å jogge en stund ihvertfall. Den "korttidsvirkende" bruker jeg ikke lenger, og hadde den kun som en backup i tilfelle jeg skulle få veldig dårlig pust. Har forstått at den skal brukes om du får dårlig pust som en type "nødløsning", men kan brått ta feil her Hva er preperatnavnene? Du hadde rett i at den langtidsvirkende kicker inn fort, jeg tolka navnet som at den først begynte å virke etter 2 - 3 uker bruk. Men den virker etter 10 min, bare mer langvarig effekt. Seretide diskus (langtidsvirkende) Ventoline diskus (Kortidsvirkende før treningsøkter) Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 27. april 2018 Del Skrevet 27. april 2018 Du hadde rett i at den langtidsvirkende kicker inn fort, jeg tolka navnet som at den først begynte å virke etter 2 - 3 uker bruk. Men den virker etter 10 min, bare mer langvarig effekt. Seretide diskus (langtidsvirkende) Ventoline diskus (Kortidsvirkende før treningsøkter) Det stemmer at den langttidsvirkende bruker litt tid på å gi max effekt men det er den som er best å bruke før du skal trene. Den hurtigvirkende funker best når du sitter som en klump og ikke får puste. Lenke til kommentar
Kaneltryne Skrevet 27. april 2018 Forfatter Del Skrevet 27. april 2018 Du hadde rett i at den langtidsvirkende kicker inn fort, jeg tolka navnet som at den først begynte å virke etter 2 - 3 uker bruk. Men den virker etter 10 min, bare mer langvarig effekt. Seretide diskus (langtidsvirkende) Ventoline diskus (Kortidsvirkende før treningsøkter) Det stemmer at den langttidsvirkende bruker litt tid på å gi max effekt men det er den som er best å bruke før du skal trene. Den hurtigvirkende funker best når du sitter som en klump og ikke får puste. Jeg har lett anstrengelsesastma (kan løpe lett uten, bare ikke optimal åndedrett), vet du tilfeldigvis om det er noe som kan ''helbredes''? Eller er jeg liksom dømt til å ha astma resten av livet. Lenke til kommentar
Gaea Skrevet 27. april 2018 Del Skrevet 27. april 2018 Du hadde rett i at den langtidsvirkende kicker inn fort, jeg tolka navnet som at den først begynte å virke etter 2 - 3 uker bruk. Men den virker etter 10 min, bare mer langvarig effekt. Seretide diskus (langtidsvirkende) Ventoline diskus (Kortidsvirkende før treningsøkter) Det stemmer at den langttidsvirkende bruker litt tid på å gi max effekt men det er den som er best å bruke før du skal trene. Den hurtigvirkende funker best når du sitter som en klump og ikke får puste. Indeed, men du kan fullt mulig også bruke den kortidsvirkende dersom du f.eks. kun har den tilgjengelig og har lyst til å løpe, eller om du måtte anstrenge deg litt uventet. Jeg bruker langtidsvirkende når jeg vet jeg blir utsatt for det som jeg utløser astmaanfall over en lengre perioder, men jeg nå bruker jeg kun kortidsvirkende, ved behov ved astmaanfall. Som kommer sjel Du hadde rett i at den langtidsvirkende kicker inn fort, jeg tolka navnet som at den først begynte å virke etter 2 - 3 uker bruk. Men den virker etter 10 min, bare mer langvarig effekt. Seretide diskus (langtidsvirkende) Ventoline diskus (Kortidsvirkende før treningsøkter) Det stemmer at den langttidsvirkende bruker litt tid på å gi max effekt men det er den som er best å bruke før du skal trene. Den hurtigvirkende funker best når du sitter som en klump og ikke får puste. Jeg har lett anstrengelsesastma (kan løpe lett uten, bare ikke optimal åndedrett), vet du tilfeldigvis om det er noe som kan ''helbredes''? Eller er jeg liksom dømt til å ha astma resten av livet. Jeg har astma selv, men min astma er i bedring! Har du gjort spirometri? Hva ble resultatene? Trening ser ut til å gi en en interessant effekt på symptomer. Jeg er faktisk med i forskningsprosjekt på akkurat dette, følger en gruppe ungdommer gjennom en treningsintervensjon med høy intensitet, og i mitt mastergradprosjekt skal jeg se på luftstrømsobstruksjon og pustereserve. Hvis du har lett anstrengelsesastma, tror jeg du kan klare deg med den hurtigvirkende. Husk å bruke god tid på oppvarmingen, det kan hjelpe. Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 27. april 2018 Del Skrevet 27. april 2018 Vært hos legen og fått en langtidsvirkende astma medisin og en korttidsvirkende. Hvis jeg tar den korttidsvirkende akkurat nå, også løper, skal jeg være helt ''fri'' for astma da, eller må jeg først ta den langtidsvirkende en stund, i tillegg til den korttidsvirkende før trening? Den langtidsvirkende gjør ikke så jeg kan slutte helt med den kortidsvirkende? At etter 1 mnd på langtidsvirkende astmamedisin, så fungerer lungene optimalt, og jeg trenger ikke benytte meg av den korttidsvirkende rett før trening lenger? Vet dette er spørsmål til legen, men de slo meg etter jeg kom hjem. Fint om noen med peiling eller erfaring med astma kan hjelpe Den "langtidsvirkende" tar ca 10 min på meg før den slår inn. Om jeg har 100% pust da vet jeg ikke, men har ingen problemer med å jogge en stund ihvertfall. Den "korttidsvirkende" bruker jeg ikke lenger, og hadde den kun som en backup i tilfelle jeg skulle få veldig dårlig pust. Har forstått at den skal brukes om du får dårlig pust som en type "nødløsning", men kan brått ta feil her Den langtidsvirkende er et kortikosteroid så om du merker noen slags forbedring på så kort tid så er det pulveret som binder slim midlertidig. Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 27. april 2018 Del Skrevet 27. april 2018 Du hadde rett i at den langtidsvirkende kicker inn fort, jeg tolka navnet som at den først begynte å virke etter 2 - 3 uker bruk. Men den virker etter 10 min, bare mer langvarig effekt. Seretide diskus (langtidsvirkende) Ventoline diskus (Kortidsvirkende før treningsøkter) Det stemmer at den langttidsvirkende bruker litt tid på å gi max effekt men det er den som er best å bruke før du skal trene. Den hurtigvirkende funker best når du sitter som en klump og ikke får puste. Den langtidsvirkende er et preventivt medikament. Den er IKKE ment å brukes før trening, det er det man skal bruke ventoline til. Seretide er som jeg skrev tidligere et kortikosteroid som bruker lang tid på å gi effekt. Lenke til kommentar
Kaneltryne Skrevet 27. april 2018 Forfatter Del Skrevet 27. april 2018 Den langtidsvirkende er et preventivt medikament. Den er IKKE ment å brukes før trening, det er det man skal bruke ventoline til. Seretide er som jeg skrev tidligere et kortikosteroid som bruker lang tid på å gi effekt. Hvis jeg har brukt seretide morgen og kveld i for eksempel 2 måneder, er det da bortkastet å bruke hurtigvirkende før trening, for lungene mine skal teknisk sett ''funke 24/7'' pga seretiden jeg tar og har tatt jevnlig på det punktet? Jeg har astma selv, men min astma er i bedring! Har du gjort spirometri? Hva ble resultatene? Jeg vet ingenting om hva spirometri er eller betydningen av det. Men jeg fikk et munnstykke å blåse inn i, jeg slet virkelig med å få ''godkjent'' blåset mitt, tømte lungene for luft i utpustet, men det nådde ikke opp. Føltes som jeg vrengte lungene for å få resultatet legen var fornøyd med, gjorde nesten litt vondt. Målet var å få en eller annen bar på skjermen til å bli grønn for godkjent eller noe. Han viste meg i etterkant en slags graf hvor jeg fikk se en linje som representerte et normalt resultat, også en linje som representerte mitt dårlige resultat under, slik jeg husker det så ut. Skal y-aksen være karbondioksid(eller utpust hva enn man kaller det) og x-aksen tida eller noe? I tegningen min er jeg naturligvis rød linje og denne fasiten på ''normalfungerende lunger'' blå. Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 27. april 2018 Del Skrevet 27. april 2018 Den langtidsvirkende er et preventivt medikament. Den er IKKE ment å brukes før trening, det er det man skal bruke ventoline til. Seretide er som jeg skrev tidligere et kortikosteroid som bruker lang tid på å gi effekt. Hvis jeg har brukt seretide morgen og kveld i for eksempel 2 måneder, er det da bortkastet å bruke hurtigvirkende før trening, for lungene mine skal teknisk sett ''funke 24/7'' pga seretiden jeg tar og har tatt jevnlig på det punktet? Ja men nei. Seretide er for å behandle/holde i sjakk betennelsen du har i lungene. Ventoline er for å binde slim og løse det fra lungene på kort sikt og den virker fra umiddelbart til en time etter inntak. Eksempel, jeg tar Seretide og en til preventiv medisin om kvelden. Om jeg blir tett tar jeg ventoline. Man kan se på seretide som vitaminer kroppen trenger for å fungere på sikt, og ventoline som ordinær mat man spiser for energi. En dårlig sammenligning men den beste jeg kommer på¨akkurat nå. Lenke til kommentar
I16 Skrevet 27. april 2018 Del Skrevet 27. april 2018 Du hadde rett i at den langtidsvirkende kicker inn fort, jeg tolka navnet som at den først begynte å virke etter 2 - 3 uker bruk. Men den virker etter 10 min, bare mer langvarig effekt. Seretide diskus (langtidsvirkende) Ventoline diskus (Kortidsvirkende før treningsøkter) Det stemmer at den langttidsvirkende bruker litt tid på å gi max effekt men det er den som er best å bruke før du skal trene. Den hurtigvirkende funker best når du sitter som en klump og ikke får puste. Jeg har lett anstrengelsesastma (kan løpe lett uten, bare ikke optimal åndedrett), vet du tilfeldigvis om det er noe som kan ''helbredes''? Eller er jeg liksom dømt til å ha astma resten av livet. Vel... Jeg satt i samme sko som deg for en del år tilbake. Gikk på symbicort 2-4 ganger daglig og hadde kraftig anstrengelses- og allergiutløst astma. Fikk beskjed av legen om at "du kommer til å ha astma resten av livet, ikke noe å gjøre med det". Etterhvert ble jeg forbanna lei av å ha astma, så i et noe irrasjonelt valg sluttet jeg å ta symbicort utenom trening eller samvær med hund/katt, og merket forbedring. Begynte å trene, merket forbedring. Så oppdaga jeg "Buteyko Breathing" og leste boken "Close Your Mouth", og gjennom noen enkle pusteøvelser ble jeg kvitt 90% av astmaen min. Gjennomførte opptaket til politihøgskolen uten problemer helt uten medisiner. Nå går symbicortene mine stort sett ut på dato før jeg får brukt dem opp. Har man så kraftig astma at det er livstruende er det selvfølgelig galskap å slutte med medisiner, men for min del og med min astma, så klarte jeg det. Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 27. april 2018 Del Skrevet 27. april 2018 Du hadde rett i at den langtidsvirkende kicker inn fort, jeg tolka navnet som at den først begynte å virke etter 2 - 3 uker bruk. Men den virker etter 10 min, bare mer langvarig effekt. Seretide diskus (langtidsvirkende) Ventoline diskus (Kortidsvirkende før treningsøkter) Det stemmer at den langttidsvirkende bruker litt tid på å gi max effekt men det er den som er best å bruke før du skal trene. Den hurtigvirkende funker best når du sitter som en klump og ikke får puste. Jeg har lett anstrengelsesastma (kan løpe lett uten, bare ikke optimal åndedrett), vet du tilfeldigvis om det er noe som kan ''helbredes''? Eller er jeg liksom dømt til å ha astma resten av livet. Vel... Jeg satt i samme sko som deg for en del år tilbake. Gikk på symbicort 2-4 ganger daglig og hadde kraftig anstrengelses- og allergiutløst astma. Fikk beskjed av legen om at "du kommer til å ha astma resten av livet, ikke noe å gjøre med det". Etterhvert ble jeg forbanna lei av å ha astma, så i et noe irrasjonelt valg sluttet jeg å ta symbicort utenom trening eller samvær med hund/katt, og merket forbedring. Begynte å trene, merket forbedring. Så oppdaga jeg "Buteyko Breathing" og leste boken "Close Your Mouth", og gjennom noen enkle pusteøvelser ble jeg kvitt 90% av astmaen min. Gjennomførte opptaket til politihøgskolen uten problemer helt uten medisiner. Nå går symbicortene mine stort sett ut på dato før jeg får brukt dem opp. Har man så kraftig astma at det er livstruende er det selvfølgelig galskap å slutte med medisiner, men for min del og med min astma, så klarte jeg det. Prøvd å kombinere Buteyko med WHM (Wim Hof Method)? Lenke til kommentar
Kaneltryne Skrevet 27. april 2018 Forfatter Del Skrevet 27. april 2018 (endret) Vel... Jeg satt i samme sko som deg for en del år tilbake. Gikk på symbicort 2-4 ganger daglig og hadde kraftig anstrengelses- og allergiutløst astma. Fikk beskjed av legen om at "du kommer til å ha astma resten av livet, ikke noe å gjøre med det". Etterhvert ble jeg forbanna lei av å ha astma, så i et noe irrasjonelt valg sluttet jeg å ta symbicort utenom trening eller samvær med hund/katt, og merket forbedring. Begynte å trene, merket forbedring. Så oppdaga jeg "Buteyko Breathing" og leste boken "Close Your Mouth", og gjennom noen enkle pusteøvelser ble jeg kvitt 90% av astmaen min. Gjennomførte opptaket til politihøgskolen uten problemer helt uten medisiner. Nå går symbicortene mine stort sett ut på dato før jeg får brukt dem opp. Har man så kraftig astma at det er livstruende er det selvfølgelig galskap å slutte med medisiner, men for min del og med min astma, så klarte jeg det. Jeg leste akkurat om det der med buteyko breathing, men vet ikke helt om jeg forsto hva det handla om. Jeg har i hvertfall begynt å bare puste med nesa, er det hele buteyko metoden, eller er det mer til det? Endret 27. april 2018 av Kaneltryne Lenke til kommentar
I16 Skrevet 27. april 2018 Del Skrevet 27. april 2018 Aldri hørt om WHM. Buteyko er kort fortalt å puste minst mulig, alltid med nesen. Kjøp og les boka "Close your mouth", den er billig og har alt du trenger av info, redda livet mitt. Og for de som lurer: Buteyko metoden er IKKE alternativ behandling, men det er ikke forsket tilstrekkelig på den slik jeg forstår det. Noen få studier har vist en viss effekt, men mange som har prøvd det opplever enorm effekt. Forresten så var jeg KONSTANT tett i nesa da jeg hadde kraftig astma. Etter buteyko har jeg ikke vært tett i nesa på 4-5 år. Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 27. april 2018 Del Skrevet 27. april 2018 Aldri hørt om WHM. Buteyko er kort fortalt å puste minst mulig, alltid med nesen. Kjøp og les boka "Close your mouth", den er billig og har alt du trenger av info, redda livet mitt. Og for de som lurer: Buteyko metoden er IKKE alternativ behandling, men det er ikke forsket tilstrekkelig på den slik jeg forstår det. Noen få studier har vist en viss effekt, men mange som har prøvd det opplever enorm effekt. Forresten så var jeg KONSTANT tett i nesa da jeg hadde kraftig astma. Etter buteyko har jeg ikke vært tett i nesa på 4-5 år. WHM dekker det som Buteyko ikke dekker, de to metodene utfyller hverandre. Sjekk det ut om du føler for det. WHM har og andre effekter enn bare respirasjonskontroll. Lenke til kommentar
I16 Skrevet 27. april 2018 Del Skrevet 27. april 2018 Nå har jeg ingenting imot de som driver med WHM og får god effekt av det, men jeg må bare påpeke at WHM er åpenbart mer alternativt rettet enn Buteyko, og som Dufen sier, så kan man vel si at de utfyller hverandre, med at de på en måte er motsetninger. Der Buteyko handler om å øke co2-nivået i blodet, handler WHM tydeligvis om å øke oksygennivået. Nå har jeg ikke prøvd WHM selv enda, men ser for meg at det er lett å påføre seg selv et aldri så lite astmaanfall dersom man gjør den prosedyren. Får teste det ut en dag! Lenke til kommentar
Kaneltryne Skrevet 27. april 2018 Forfatter Del Skrevet 27. april 2018 Aldri hørt om WHM. Buteyko er kort fortalt å puste minst mulig, alltid med nesen. Kjøp og les boka "Close your mouth", den er billig og har alt du trenger av info, redda livet mitt. Og for de som lurer: Buteyko metoden er IKKE alternativ behandling, men det er ikke forsket tilstrekkelig på den slik jeg forstår det. Noen få studier har vist en viss effekt, men mange som har prøvd det opplever enorm effekt. Forresten så var jeg KONSTANT tett i nesa da jeg hadde kraftig astma. Etter buteyko har jeg ikke vært tett i nesa på 4-5 år. Kommer nok til å kjøpe boka en gang når jeg har tid til å lese den (etter eksamenstida). Men det med å puste minst mulig antyder ikke at tung utholdenhetstrening er dårlig og astma-fremkallende? Krever metoden at du gjør utholdenhetstrening med kun nesa i tillegg? Eller holder det å puste minst mulig i hverdagen generelt Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 27. april 2018 Del Skrevet 27. april 2018 WHM metoden fører til momentær asfyksi for å provosere frem hormonutskillelse av hovedsaklig adrenalin, noradrenalin og dopamin.Metoden bygger på fysiologisk respons uten den psykologiske responsen som ofte er negativ. Buteyko fører til det samme, bare med en annen fremgangsmåte. Den fysiologiske responsen er dog ulik, men begge med positive resultater. WHM er IKKE alternativmedisin, det er ganske viktig å poengtere. Man påfører ikke seg selv et astmaanfall med metoden, man bruker den oftest til å behandle astmaanfall med. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå