AnonymDiskusjon Skrevet 25. april 2018 Del Skrevet 25. april 2018 Hei. I vår bedrift blir opparbeidede timer og overtid regnet sammen til en "sekkepost" på lønnsslippen. Alt av trekk osv. er spesifisert, men selve inntektsgrunnlaget er slått sammen. Dette er gjort for å kamuflere at enkelte jobber ekstremt mye overtid. Hva stiller loven til krav vedr. utfylling av lønnsslipp? Hva kan Arbeidstilsynet pålegge oss å spesifisere? Anonymous poster hash: fd32e...7fd Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 26. april 2018 Forfatter Del Skrevet 26. april 2018 Opp! (Ser denne står med 0 visninger i oversikten, er det fordi TS er anonym?) Anonymous poster hash: fd32e...7fd Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 26. april 2018 Del Skrevet 26. april 2018 Du spør vel he egentlig om hjelp til å dekke over noe ulovlig.. Ikke spesielt overaskende om folk ikke ønsker å kaste seg over saken. Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 26. april 2018 Del Skrevet 26. april 2018 For meg virker det som om TS vil ha hjelp til å gjøre lønnslippen lovlig. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 26. april 2018 Forfatter Del Skrevet 26. april 2018 For meg virker det som om TS vil ha hjelp til å gjøre lønnslippen lovlig. Ja, jeg ønsker å finne ut hva som er lovkrav til lønnsslipp, hvis det finnes noen. Jeg ønsker ikke å gå inn på noen diskusjon vedrørende overtidsbruken. Hos oss blir i det minste folk betalt og kompensert for å jobbe overtid. Det er en del diskusjoner og påstander rundt utfylling av lønnsslipp når vi undersøker, men ingen klarer å henvise til noe konkret. Litt "Googling" gjør meg heller ikke klokere. Anonymous poster hash: fd32e...7fd Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 26. april 2018 Del Skrevet 26. april 2018 For meg virker det som om TS vil ha hjelp til å gjøre lønnslippen lovlig. "Dette er gjort for å kamuflere at enkelte jobber ekstremt mye overtid." Ganske riktig kan jeg ha misforstått og det er ikke snakk om ulovlig mye overtid, men hvem er det de skal kamuflere detaljene for? Har man ingenting å skjule hadde jeg bare spurt arbeidstilsynet direkte, har tidligere spurt de om råd og fått gode svar. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 26. april 2018 Forfatter Del Skrevet 26. april 2018 For meg virker det som om TS vil ha hjelp til å gjøre lønnslippen lovlig. "Dette er gjort for å kamuflere at enkelte jobber ekstremt mye overtid." Ganske riktig kan jeg ha misforstått og det er ikke snakk om ulovlig mye overtid, men hvem er det de skal kamuflere detaljene for? Har man ingenting å skjule hadde jeg bare spurt arbeidstilsynet direkte, har tidligere spurt de om råd og fått gode svar. Det er Arbeidstilsynet som har reagert på praksisen og gitt pålegg om å endre, med bakgrunn i at kontroll blir vanskelig. De har imidlertid ikke henvist til forskrift for pålegget sitt. Vi kommer nok til å endre praksis, men vil selvfølgelig ikke akseptere en reaksjon på dette dersom det ikke finnes en lovfestet minstestandard. Anonymous poster hash: fd32e...7fd Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 26. april 2018 Del Skrevet 26. april 2018 Dette ligg under det som arbeidstilsynet kan kreve som ledd i gjennomføringen av tilsynet. § 18-5.Opplysninger (1) Enhver som er underlagt tilsyn etter denne lov skal når Arbeidstilsynet krever det og uten hinder av taushetsplikt fremlegge opplysninger som anses nødvendige for utøvelsen av tilsynet. Arbeidstilsynet kan bestemme i hvilken form opplysningene skal gis. Eksakt korleis opplysningane skal framleggast kan arbeidstilsynet sjølv bestemme. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 26. april 2018 Forfatter Del Skrevet 26. april 2018 Dette ligg under det som arbeidstilsynet kan kreve som ledd i gjennomføringen av tilsynet. § 18-5.Opplysninger (1) Enhver som er underlagt tilsyn etter denne lov skal når Arbeidstilsynet krever det og uten hinder av taushetsplikt fremlegge opplysninger som anses nødvendige for utøvelsen av tilsynet. Arbeidstilsynet kan bestemme i hvilken form opplysningene skal gis. Eksakt korleis opplysningane skal framleggast kan arbeidstilsynet sjølv bestemme. Arbeidstilsynet har fått utlevert lønnsgrunnlag/utregning etter forespørsel. Men kan de allikevel kreve at lønnsslipp skal spesifiseres? Og gi pålegg og samtidig reaksjon for tidligere forhold? Anonymous poster hash: fd32e...7fd Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 26. april 2018 Del Skrevet 26. april 2018 Et av formålene med lønnsslipp er at arbeidstager skal kunne kontrolere at den er riktig. Med mindre du spesifiserer antall timer merarbeid, antall timer overtid, etc så er det nesten umulig for arbeidstager å kunne sjekke dette. Jeg har ingen lovhenvisning, men tror nok ikke du kommer noen vei med å ikke ville spesifisere antall timer. 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 2. mai 2018 Del Skrevet 2. mai 2018 Arbeidsmiljøloven § 14-15: (5) Ved utbetalingen eller straks etter denne skal arbeidstaker ha skriftlig oppgave over beregningsmåten for lønn, beregningsgrunnlaget for feriepenger og trekk som er foretatt. Hvis man ikke skiller normal lønn og overtid gir man ikke opplysninger om beregningsmåten for lønn. 2 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 3. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2018 Arbeidsmiljøloven § 14-15: (5) Ved utbetalingen eller straks etter denne skal arbeidstaker ha skriftlig oppgave over beregningsmåten for lønn, beregningsgrunnlaget for feriepenger og trekk som er foretatt. Hvis man ikke skiller normal lønn og overtid gir man ikke opplysninger om beregningsmåten for lønn. Takk for svar! Da er det klinkende klart at regnestykket må på lønnsslipp. Anonymous poster hash: fd32e...7fd Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå