Cocola Skrevet 25. april 2018 Del Skrevet 25. april 2018 Hei, Er det noen her som kan forklare kort hva epigenetikk er og noen fordeler/ulemper med det? Lenke til kommentar
Dukien Skrevet 25. april 2018 Del Skrevet 25. april 2018 Epigenetikk er hvordan miljøet påvirker genuttrykket. Det inkluderer hva vi spiser, fysisk aktivitet og resten av miljøet rundt oss har en påvirkningskraft, som også hvordan dine beste- og foreldrene levde livene sine.En av mine forelesere i ernæring forsket og underviste oss i nutrigenetikk: Kort fortalt avgjør gene våre hvordan vi responderer på maten vi spiser. Samtidig som maten vi spiser blir uttrykket av genene nutrigenomikk. Dette kan en studere blant annett ved å se på genene (genetikk) og proteinene som blir produsert (proteomikk), eller de endelige metabolittene en finner i blodet (metabolomikk).Dette er på ingen måte fullstendig kartlagt og målet (innet mitt felt) er at man om ti år (ish) kan gi individuelle kostråd basert på slike verktøy. Det er også ulempen for apoteker og aktører tilbyr allerede gentester som ikke er i nærheten av å være kartlagt eller forsått (et gen kan utrykke flere sykdommer etc). Videre har vi også ingen kontroll over epigenetikken. Det er ikke slik at "nå skal jeg bestemme meg for å skru noe av og på). Lenke til kommentar
Elefantmesteren Skrevet 25. april 2018 Del Skrevet 25. april 2018 Epigenetikk handler om at DNA kan modifiseres ved at nukleotidene kan bindes til visse kjemiske grupper, f.eks. metyl- og acetyl-grupper. Disse gruppene påvirker så genuttrykkelse, enten ved å aktivere eller inhibere transkripsjon av gener. Kroppen kan slik produsere mer av de genproduktene den trenger, og færre av de den ikke trenger (hva som trengs/ikke trengs kan variere over tid). Lenke til kommentar
Cocola Skrevet 25. april 2018 Forfatter Del Skrevet 25. april 2018 Takk for gode forklaringer. Har dere noe mer på fordeler og ulemper med dette? Kan det brukes til feks medisin på en eller annen måte i fremtiden? Lenke til kommentar
Gaea Skrevet 26. april 2018 Del Skrevet 26. april 2018 (endret) https://tidsskriftet.no/2011/04/originalartikkel/menneskets-biologi-mettet-med-erfaring Denne artikkelen var pensum hos oss i fjor. Veldig nyttig og ikke minst interessant artikkel om epigenetikk Endret 26. april 2018 av Calluna 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå