Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kostnad ifbm trukket boligsalg

kaaasen

Anbefalte innlegg

Hei

Rett før nyttår la vi ut boligen vår til salgs etter samlivsbrudd. I den forbindelse hyret vi en eiendomsmegler. Rett over nyttår valgte vi å trekke boligen fra markedet igjen, og etterspurte en spesifisert faktura. Den har vi ikke sett noe til, men det dukket nylig opp en betalingspåminnelse fra meglerkontoret pålydende 50.000 kroner. Boligen var i utgangspunktet taksert til 1.850.000.

Jeg synes det høres mye ut mtp. jobben som er lagt ned i dette. Jeg har ikke annet å sammenligne med annet enn da mine foreldre ville selge hytta, men trakk seg fra dette. De fikk da en faktura på 70.000 kroner, men etter å ha involvert advokat slapp de unna med 25.000 kroner som skulle dekke jobben megler faktisk hadde gjort.

Jeg legger ved kontrakten (tror jeg har klart å fjerne alle navn på både oss og meglerfirma.

Ser det riktig ut? Er det riktig skal jeg selvsagt betale det, men jeg ønsker jo heller ikke å betale mer enn jeg faktisk må.

Jeg har forresten purret på melgerkontoret for å få se en spesifisert faktura på nytt.

Endret av kaaasen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, dere har valgt å lønne megler på provisjonsbasis og med fastpris på en del jobber. Megleren hadde her gjort ganske mye av arbeidet allerede, for boligen var alt på markedet. Han ventet vel egentlig bare på at den skulle bli solgt, og kunne da heve sine 75 000. 

Når dere trekker boligen fra markedet blir han jo "snytt" for et salg av dere, som har leid inn fyren for å selge boligen. Jeg synes det var en stiv pris, men den var ikke urimelig. Jeg ville kanskje forsøkt å være litt ydmyk mot meglerkontoret, for å se om dere kan bli enige om en noe lavere kompensasjon. Det er ofte like bra å få til et forlik. Om du velger å kontakte en advokat for å hjelpe med dette er opp til deg. Jeg ville kanskje tatt det på egenhånd. Si at du synes det var en urimelig pris, og at du derfor ikke "uten videre" har lyst til å betale, men at du vurderer å søke juridisk bistand, om dere ikke kan bli enige om et avslag. Får du 10 000 i avslag bør du være fornøyd.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har forresten purret på melgerkontoret for å få se en spesifisert faktura på nytt.

Jeg tror ikke det er mye man kan gjøre uten spesifisert faktura.

(Regelen er i eiendomsmeglingsloven § 6-5 [3]. "Oppdragstakeren har krav på et rimelig vederlag for utført arbeid dersom oppdraget sies opp av oppdragsgiveren. Dekning av utlegg kan kreves i samsvar med avtalen uten hensyn til oppsigelsen, jf. § 6-4." Megleren skal altså få et "rimelig vederlag".)

Lenke til kommentar

Tja, dere har valgt å lønne megler på provisjonsbasis og med fastpris på en del jobber. Megleren hadde her gjort ganske mye av arbeidet allerede, for boligen var alt på markedet. Han ventet vel egentlig bare på at den skulle bli solgt, og kunne da heve sine 75 000. 

Når dere trekker boligen fra markedet blir han jo "snytt" for et salg av dere, som har leid inn fyren for å selge boligen. Jeg synes det var en stiv pris, men den var ikke urimelig. Jeg ville kanskje forsøkt å være litt ydmyk mot meglerkontoret, for å se om dere kan bli enige om en noe lavere kompensasjon. Det er ofte like bra å få til et forlik. Om du velger å kontakte en advokat for å hjelpe med dette er opp til deg. Jeg ville kanskje tatt det på egenhånd. Si at du synes det var en urimelig pris, og at du derfor ikke "uten videre" har lyst til å betale, men at du vurderer å søke juridisk bistand, om dere ikke kan bli enige om et avslag. Får du 10 000 i avslag bør du være fornøyd.

Om megler skal kunne kreve komp. for tapt salg/oppdrag må det jo være spesifisert i avtalen. Han tapte potensielt 75k som han kunne fått om han fikk solgt til pa, det kunne også blitt 60k eller 90k, alt etter hva salgssum ble til slutt. Regner med avtalen inneholder en klausul om avbrutt oppdrag, hvis ikke kan han ikke fakturere mer enn spesifiserte oppgaver.

EDIT: Leste gjennom avtalen, og timepris står til 2100/t dersom man velger det istedet for provisjon. Da kan vi anta at etter lovens kapittel 7 kan megler fakturere medgått tid til 2100/t, pluss reelle utlegg.

Endret av toth
Lenke til kommentar

Takk for svar. Fikk en spesifisert faktura nå. Oppsigelsesgebyr på 10.000 kroner er vel kanskje det jeg reagerer mest på. Skal følge rådet som ble gitt, så krysser jeg fingrene for et lite avslag i pris.

post-1465-0-79181300-1524650554_thumb.png

Endret av kaaasen
Lenke til kommentar

Takk for svar. Fikk en spesifisert faktura nå. Oppsigelsesgebyr på 10.000 kroner er vel kanskje det jeg reagerer mest på. Skal følge rådet som ble gitt, så krysser jeg fingrene for et lite avslag i pris.

Oppsigelsesgebyr er ikke nevnt i avtalen så vidt jeg kan se, men jeg ser at han kan kreve rimelig vederlag ved oppdragsbrudd, og timepris nevnt i kontrakten er 2100 - det betyr at han bare har fakturert deg for 4,5t (ex visning) arbeid, det høres ut som en god deal ifht alternativet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...